Paard met faalangst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jiss_ca

Paard met faalangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 19:16

Ik weet niet of het hier goed staat. Maar het lijkt wel of mijn paard een soort faalangst heeft.
Zodra ik op ander terrein kom voor een wedstrijd, ik neem even springen als voorbeeld, is losrijden geen probleem. Losspringen ook niet, hij springt alles met gemak, niks aan de hand. Maar zodra hij het parcours in moet, klapt hij een soort van dicht, en dan met veel moeite krijg ik hem over wat hindernissen heen. Maar als hij ook maar 1 fout maakt of iets niet vertrouwd dan is het gauw klaar. Dan kan ik been geven of bij tikken maar dan gebeurt er niks.
Thuis springt hij werkelijk alles, in de les of elders ook. Maar zodra het 'prestatie moment' komt dan 'klapt hij dicht'.

Zijn er mensen die dit herkennen? Of ook paarden hebben met faalangst? En wie weet hoe ik hiermee het beste om kan gaan?

Anoniem

Re: Paard met faalangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:21

Ik vraag me af of jij faalangst hebt. Paarden hebben namelijk niet zo'n emotie. Een paard ziet niet het verschil tussen inrijden of in de ring, maar wij wel. Het komt vrijwel altijd bij ons weg, en dat kan echt door minminale spanning komen hoor. Dat hoeft helemaal niet veel te zijn.

Clown_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:31

Joolien mee eens paarden hebben dat niet faalangst en prestatiedrang is een menselijke emotie.maargoed ik zou het er eens met je intructeur over hebben want die kent jou en je paard t beste ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:30

Joolien schreef:
Ik vraag me af of jij faalangst hebt. Paarden hebben namelijk niet zo'n emotie. Een paard ziet niet het verschil tussen inrijden of in de ring, maar wij wel. Het komt vrijwel altijd bij ons weg, en dat kan echt door minminale spanning komen hoor. Dat hoeft helemaal niet veel te zijn.

Hier ben ik het helemaal mee eens! Een paard reageert echt op jouw signalen.
Ga eens na of je niet opeens anders gaat rijden als je het parcours inrijdt.

Het kan al heel simpel het aanknijpen van je knieen zijn.....

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:34

Ik heb ook een paard gehad dat heel voorzichtig was. Ik zou het geen faalangst willen noemen. Maar als ze dan één fout maakte in het parcours, klapte ze dicht en wilde ze niet meer. Naar veel trainen en vertrouwen opwekken, ging het steeds beter.

Het hoeft echt niet altijd met de ruiter te maken, want de rest van mijn paarden liepen ook allemaal keurig hun parcours.

Bij het ene paard moet je nu eenmaal meer vertrouwen opbouwen dan bij het andere paard.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 10:59

deruijter schreef:
Ik heb ook een paard gehad dat heel voorzichtig was. Ik zou het geen faalangst willen noemen. Maar als ze dan één fout maakte in het parcours, klapte ze dicht en wilde ze niet meer. Naar veel trainen en vertrouwen opwekken, ging het steeds beter.

Het hoeft echt niet altijd met de ruiter te maken, want de rest van mijn paarden liepen ook allemaal keurig hun parcours.

Bij het ene paard moet je nu eenmaal meer vertrouwen opbouwen dan bij het andere paard.

Hier ben ik het wel gedeeltelijk mee eens, maar het ene paard reageert anders op een iniminie beetje spanning als het andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:01

Idd, ieder paard reageert anders op spanning. Sommige lopen normaal onder je door alsof er niks aan de hand is, andere paarden blokkeren snel.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:06

Lijkt me toch wel uiterst vreemd dat ik dan maar één paard heb gehad die zulk gedrag vertoonde.
En hoewel ik héél veel hittepetitten heb gereden, deze paarden wel gewoon het parcours goed afmaakte.
Ik ben er van overtuigd dat het paard niet 100% reageert op de ruiter maar ook een deel zelf beheerst.
Ik ben altijd erg relaxt op wedstrijden dus daar zou het niet aan kunnen liggen Plus dat na veel trainen het probleem is opgelost, het heeft dus niet aan mijn gemoed stand gelegen.

Sommige paarden hebben gewoon meer tijd nodig om alle te vertrouwen dan andere, en dit hoeft zeker niet aan jou gemoed stand te liggen.