jong paard schiet weg: hoe aanpakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noiske

jong paard schiet weg: hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 10:41

Mijn 4-jarige merrie is sinds 3 maanden onder het zadel bij een prof ruiter.
Dat gaat goed, maar ze kan het soms op een lopen zetten (schrikreactie, het blijft een jong paard), waarbij ze ook een paar bokken durft te geven.

Wanneer ze vertrekt, blijft de ruiter rustig zitten en rijdt haar terug op de zit, zonder teveel in haar mond te trekken en dat gaat meestal heel goed.
Het probleem is dat het toch 2x tot een val van de ruiter (1ste keer ikzelf, maar afgelopen week lag de prof ruiter er dus ook naast) heeft geleid en we denken dat ze het nu probeert te gebruiken om onder het werk uit te komen.

(het zadel past en we gaan er van uit dat het niets medisch is - ze doet het niet systematisch)

De vraag is dus: laat je een jong paard idd even vertrekken en blijf je rustig, om zo het paard te leren dat er niets is om schrik van te hebben - of... gooi je toch even alle remmen toe opdat ze leren dat ze niet mogen hollen?

Anoniem

Re: jong paard schiet weg: hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 10:47

Ik zou eerder gaan kijken of je het kunt voorkomen. Waarom schrikt ze? Heeft ze geen vertrouwen in de ruiter? Krijgt ze de kans om teveel op andere dingen te gaan focussen? Word er veel op spanning gereden of juist op ontspanning?
Verder is ze echt in paniek als ze gaat rennen of is het joligheid? Gaat de staart tussen de benen bijv? Reageert ze helemaal niet op de ruiter?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 10:53

Als het gedrag is dat zich herhaalt dan zet ik ze een keer goed op de rem, ook een jong paard, ik ben geen crashtestdummie :n
En als ze dan weer bij me zijn beloon ik, ontspan ik en rijd simpelweg verder.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 10:54

Ik ben het eens met Jolien.

Verder zou ik als ruiter zijnde zorgen dat het paard afleiding heeft. En veel overgangen rijden zodat ze geen tijd heeft om met andere dingen bezig te zijn. Telkens als je voelt dat het paard het op een lopen wil zetten het paard afleiden door een volte te rijden of een gang terug te gaan.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 11:17

Nog even in de verf zetten dat ze ingereden is en nu wordt doorgereden door een professional die goed weet wat ze doet. Het is een sensibel en leergierig dier en daar wordt zeker rekening mee gehouden. Alles is in grootste rust aangebracht. Er wordt ten allen tijden naar ontspanning gereden. Balans is in orde, er wordt veel gewerkt aan tempobepaling.
9 op de 10 keren gaat het ook heel goed.
In mijn geval verschoot ze van een kat, vorige week was ze wat kriekel van de wind in de bomen.
Ze vertrekt in 1ste instantie met de staart tussen de benen, maar na een paar m herstelt ze zich en gallopeert ze gewoon verder - zij het aan een hoog tempo.
Het lijkt in het begin dus paniek, die overgaat in uitproberen.
Idd is voorkomen de beste remedie, maar anderzijds is het ook begrijpelijk dat een jong paard nog meer toegeeft aan vluchtreacties dan een ervaren krak.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:27

Dat een jong paard af en toe schrikt is begrijpelijk, maar waarom wilt het paard onder het werk uitkomen? Vindt ze het leuk, is het te veel voor haar? Want ook het er onderuit willen komen heeft een oorzaak. Als je de oorzaak weet kun je daar meer verder gaan.
Wat je sowieso moet doen is als ze na het schrikken weer rustig is en overgaat in uitproberen is haar zo snel mogelijk laten stoppen, zodat ze de kans niet krijgt om echt hard te gaan rennen te gaan bokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:32

Ok dan is t al duidelijker. Wat je zegt, het is niet echt gek dat ze bijv schrikt van een kat. Zelf heb ik een doodbrave 3-jarige die dat niet doet, maar dat zijn uitzonderingen :+
Ik denk niet dat het van paniek naar uitproberen gaat hoor, zo werkt dat imo niet. Paard schrikt serieus (met staart tussen de benen is teken van angst) en wellicht door de rust van de ruiter ontspant ze daarna maar dan zal ze niet meteen in de rem gaan om daarna weer rustig verder te gaan, of wellicht galoppeert ze door en wacht ze op reactie van de ruit. Maarrrr het kan ook een vorm van spanning afvloeien zijn.
Ik denk dat je haar terug kunt nemen zodra de spanning weg is, zodat je het steeds iets meer in kunt korten en haar zo het vertrouwen geeft dat er niks aan de hand is.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:36

Hoe heeft de ruiter de eerste keer gereageerd? Als ze toen de spanning eruit heeft mogen galopperen is het logisch dat ze dat nu ook doet. Aangeleerd gedrag. Het is aan de ruiter om dat zoals Joolien zegt 'in te kunnen korten' en uiteindelijk de reactie te verminderen.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 12:44

tsja... de 1ste keer was dus met mij erop en ik ben er niet op gebleven...
Na mijn val stond ze wel meteen stil.
Ze versnelt dus vanuit een schrikreactie, kalmeert dan, maar ze versnelt dan weer opnieuw - en dan lijkt het ons niet uit schrik (ze trekt haar kruis dan niet in).
't is niet zo dat de prof ruiter haar als ongeleid projectiel laat rondgalopperen. Dus spanning af laten galopperen is niet het geval.

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:55

Kan het zijn dat ze nog niet om kan gaan met de druk van het rijden onder de ruiter?

Het lijkt mij namelijk aannemelijk dat een jong paard nog niet alles kan verwerken en snappen, en dat het in stressniveau op gaat bouwen. Wanneer het voor haar niet meer te houden is paniekt ze (met staart tussen de benen wegrennen) en moet daarna die overtollige negatieve energie kwijt door middel van een paar flinke bokkensprongen.

Misschien is het goed om eens heel gefocust met begeleiding te kijken vanaf welke momenten ze die spanning op gaat bouwen. En dan is het misschien alleen nog maar een kwestie om die momenten dat het haar teveel wordt voor te zijn door op tijd ontspanning in de oefeningen in te lassen of om gewoonweg te stoppen met de rij-sessie. Zo heeft elke rit, hoe lang of kort ook, een positief einde. Belonen en lekker zonder zadel laten stappen in de bak, een korte wandeling in de natuur, of wat dan ook maken wanneer je paard goed reageert. Zo blijft het leuk en leer je de grenzen van je paard op een hele goede manier kennen waarbij ze vertrouwen in je zal krijgen, en jij in haar..!

Ik wens je veel succes en plezier! (Vergeet vooral die laatste niet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:44

Idd zoals Verto het zegt, het kan zijn dat ze op die manier de spanning afvloeit. Ik zou t niet zien als onder het werk uit komen want dan zou ze het vaker doen.

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:56

Al ze shrikt bij een plek ,omdraaien en nog een keer erlangs eventueel met iemand op de grond ernaast .
Dan nog een keer zonder iemand ,net zo lang tot ze er niet naar omkijkt .
Herhaling,herhaling en herhaling.

josienJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:52

Ze is pas drie maanden onder het zadel, dus het is niet heel erg vreemd gedrag.
Heeft ze voor het rijden genoeg kunnen rennen? Staat ze op het land?
Vaak als je te veel van paarden vraagt, rennen ze weg. Dus doet ze het als je een bepaalde hulp geeft?
Is er iets waarvan ze kan schrikken?
Heeft ze een goede basis gehad, dus grondwerk?
Ga deze vragen is na voor je zelf, en of het een prof ruiter is maakt niks uit, ook die weten niet altijd alles.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:56

ik weet niet of het gedaan wordt en of het helpt:
paard van te voren even longeren, kan het de frisheid er even uit lopen zonder dat er gewonden vallen ;)
mijn paard is dik 6 maand onder het zadel, ik doe het nog steeds voordat ik erop klim.

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:00

Het jonge paard wat ik rij flikt het ook wel is met regelmaat als ik hem dan ook maar 1 tel de kans geef om aan andere dingen te denken. Ik zet hem direct op de rem, laat hem 5 tellen staan. En ga verder waar ik mee bezig was. Hierna wel goed belonen.

Bij mij werkt het heel goed, maar ik rij dan ook een sensibel paard.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:41

Hou er wel rekening mee dat wanneer ze terug komt, niet gelijk de adrenaline ook weg is uit het lijf. Dit kan wel voor zorgen dat ze nog even ''heet'' blijft en weer wil rennen. Hoort dus gewoon bij de eerste schrikreactie, alleen is het heftige eraf. Wacht dus echt rustig tot alle adrenaline eruit is en dat merk je wel zodra ze niet meer weg wil bij het minste geringste.

Als ze een hulp negeren als je gewoon aan het rijden bent kan je prima een keer duidelijker doorkomen met je hulp. Maar uit schrik eigenlijk niet doen.

( maar dit alles zou de prof ook moeten weten...)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:45

Mijn paard heeft dit ook een tijdje gedaan.
Schrikken, wegschieten, sprintje trekken en eventueel bokken.
In eerste instantie verloor ik vaak nog mijn balans en zette haar dan vaak stil of ging een stukje stappen. Les 1: dat werkt dus niet... Dat is 'beloning' van het gedrag.
Toen ik het wat beter aan voelde komen (en dus beter in balans bleef) reed ik na zo'n 'explosie' gewoon door. Controle terugpakken en verder rijden.
Niet eerst stappen of halt laten houden, gewoon gas er op houden.
Echter hielp dit niet voor 100%.
Ben toen het sprinten gaan 'onderbreken'.
Direct de volte op. Dit helpt tot nu toe het beste.
Geen kans meer geven om überhaupt dat sprintje te trekken.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 22-10-12 16:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:49

Meteen ingrijpen (niet straffen, maar weer netjes aan het werk zetten en niet weg laten rennen) schrikken is niet erg, het wegrennen wel..
Als ze er eenmaal aan wennen dat je niet ingrijpt raken ze een soort vertrouwen kwijt en blijven ze het vaak doen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:51

Het paard direct blokkeren. Dat ze daarna door blijft galopperen wil zeggen dat er al deels sprake is van een gewoonte. Ik persoonlijk zou niet gaan mieren omdat ze misschien bang is, maar direct flink op de rem zetten. Mijn pony kan heel erg schrikken, maar blijft bij me, juist omdat ik bij de eerste wegsprintreacties altijd flink de rem erop heb gezet. Mocht direct remmen geen zin hebben, dan door laten galopperen, ook als het paard al lang niet meer wil, dan is de lol er zo vanaf voor ze.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:13

gewoon rustig blijven en corrigeren! en mocht ze echt acties gaan leveren die gevaarlijk zijn of duidelijk expres worden gedaan om de ruiter eraf te krijgen twijfel dan niet om haar toch te straffen! Je moet begrijpen dat je paard eigenlijk net een vervelende middelbare scholier kan zijn die niet altijd zal luisteren en onder haar werk probeert uit te komen en/of de kantjes eraf zal willen lopen. Toch blijft het een jong paard en soms zal ze gewoonweg in paniek kunnen raken omdat ze iets niet snapt en ze zal sneller schrikken omdat ze veel dingen nog niet kent.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:15

Zoek een goede instructeur op en ga vanuit vertrouwen werken.
En probeer er achter te komen wat de reden is...
Misschien een niet goed passend zadel of een spier die vast zit waardoor ze pijn heeft of misschien hinder je haar op een bepaalde manier in haar mond...

Maar blijf iig zelf rustig!

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:17

Ik ga altijd op de rem als ze van schrik willen wegrennen. Direct inhouden en meteen kalmerend toespreken, aai over de hals, en doen alsof er niks is gebeurd. En hup weer verder rijden.

Dit heeft bij mij altijd gewerkt.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:21

Lara_Silver schreef:
Het paard direct blokkeren. Dat ze daarna door blijft galopperen wil zeggen dat er al deels sprake is van een gewoonte. Ik persoonlijk zou niet gaan mieren omdat ze misschien bang is, maar direct flink op de rem zetten. Mijn pony kan heel erg schrikken, maar blijft bij me, juist omdat ik bij de eerste wegsprintreacties altijd flink de rem erop heb gezet. Mocht direct remmen geen zin hebben, dan door laten galopperen, ook als het paard al lang niet meer wil, dan is de lol er zo vanaf voor ze.

Zo doe ik het ook! :j

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:55

Er zijn hier al behoorlijk wat goede tips langsgekomen op dit onderwerp, persoonlijk ga ik ook erg mee met wat "Joolien" hier als schreef.
Ieder paard is idd anders, de één is echt veel schrikachtiger dan de ander, das allemaal heel waar, maar ook dat kan je door voorgaande training heel erg beperken en dus onder controle krijgen ook bij de echte hittepetitten.
Zonder het paard echt te zien is een echte oplossing aanbieden altijd maar een gok, je doet iets en je moet zien hoe het dier erop reageert, en dan eventueel de actie onmiddellijk weer aanpassen naar een nog beter resultaat op het gevraagde.
Naar mijn mening is wegschieten heel dikwijls een gebrek aan algemene controle en leiderschap, en het net iets te vlug net iets te veel willen bereiken.
body control, dus het hebben van controle over de achterhand en ook de voorhand kunnen verplaatsen op vraag van de ruiter is hier heel belangrijk.
Dat die prof ruiter er ook afgevallen is zegt in eerste instantie niet echt iets, iedereen kan idd van een paard vallen, maar toch zou ik opletten naar verdere training toe, mssn was die prof-ruiter net niet voldoende professioneel bezig.
Hou het simpel en supper duidelijk voor het paard. Oefen traag maar duidelijk. Als een drafje en een galopje kan doe het dan ook, maar alleen als het vanuit de rust kan gebeuren.