Mike en ik, deel 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Splinterz

Mike en ik, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 18:38

We zijn nu 3mnd verder aan het trainen. Het vorige topic was [RT-HAW] Mike en ik, pas 2mnd bezig
Vandaag tijdens de les zijn er nieuwe foto's gemaakt. Graag opbouwende kritiek/op of aanmerkingen

Mike is een 6 jarige merrie die nu sinds een klein half jaar intensief door mij word gereden.

Waar ik sowieso op moet letten is dat ik niet te ver naar achteren ga zitten en dat ik mn hakken uit blijf drukken.

Los stappen
Afbeelding

Afbeelding

Halthouden
Afbeelding

Drafje
Afbeelding

Stukje strekken
Afbeelding
Afbeelding

Drafje
Afbeelding

Overgang draf-stap
Afbeelding

ThinkAgain

Re: Mike en ik, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 18:39

ik zou van voren wat meer loslaten, het lijkt nu soms alsof je met je hele gewicht aan de teugels hangt bij overgangen

Jussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 18:42

ik denk dat het ook zal helpen als je je teugels wat korter vast pakt je zit namelijk af en toe met je handen op je voor benen voor de rest de punten voor genoemd en zelf aan gegeven. heel veel succes

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 18:44

hahah ja klopt. Het stomme is, voor mijn gevoel heb ik de teugels al heel strak maar merk idd dat ik soms mn benen raak, vooral met overdreven stelling vragen, dan zit ik zowat boven mn knie. Is nie goed! :D

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 18:46

Als je je teugels korter pakt dan is het ook de bedoeling dat je je handen wat meer naar voren doet, dan heb je ze niet strakker!
In vergelijking met het vorige topic vind ik dat ze van achter actiever is geworden! Wel heb ik het idee dat je af en toe je handen vast zet, maar kan ook momentopname zijn.

Rosanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 18:57

Hee! Je woont in de buurt, das grappig!
Ik vind dat je een mooi paardje onder je kont hebt, maar ik zou je als tip meegeven hem misschien toch iets meer met het neusje eruit te rijden, en daarbij mag je je handen wel iets hoger dragen!
Voor de rest is het al een erg mooi plaatje :D

Maukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:01

Het lijkt alsof je je hele arm heel gespannen hebt, misschien moet je wat meer ontspannen in je schouders en armen! Het kan natuurlijk ook een momentopname zijn! Ook zou ik je teugels ietsje korter pakken en dan je handen wat meer naar voren. Ik zie al wel verbetering in vergelijking met het vorige topic!! Succes!!

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 19:02

Vooral mn rechteram kan ik moeilijk ontspannen. Als ik dat doe zwabbert die alle kanten op dus hou hem erg gespannen. Om eerlijk te zijn voel ik het nu nog dus daar moet ik zeker aan werken. Is voor Mikey ook wat fijner ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:16

Je mag je paard veel meer lengte in de hals geven, hij loopt nu behoorlijk opgekropt en kort in de hals en te veel met zn neus achter de loodlijn. Dus meer hand geven en met been naar de lengte toe rijden. Hij moet zijn hals als t ware laten vallen zodat hij echt gaat ontspannen en vooral in de rug. Succes en neem er de tijd voor :)

comeclose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 00:43

Over het algemeen loopt het paard te rond vind ik. Probeer dit te verbeteren door veel te wisselen in halshouding. Hij moet je handen volgen en niet zo diep komen. Inpricipe druk je je hakken wel genoeg uit alleen leg je je been te ver naar achter... Succes er mee!

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:22

Let er op dat je niet de hele tijd naar beneden kijkt. Ik zeg altijd je kijkt waar je heen wilt en volgens mij wil jij niet met je neus in het zand belanden?!;)
Vooral op de laatse foto vindt ik dat het paardje erg opgekropt loopt, het zou een iets mooier beeld geven als het paard iets meer ruimte van voren krijgt en er iets meer uit loopt met zijn neus.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 21:16

Door mn strenge hand is het zover.. teugelkreupel.. iemand tips? Laag en rond? Lange teugel werk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:18

Splinterz schreef:
Door mn strenge hand is het zover.. teugelkreupel.. iemand tips? Laag en rond? Lange teugel werk?

Lengte lengte lengte maar voor ontspanning! Zie mijn post. Je paard moet echt gaan ontspannen vanuit de rug. Vooral met been naar ontspanning toe rijden enn niet met de hand, zo moet het paard zelf de hand op gaan zoeken. Hier mag je enkel iets in begrenzen maar niet terug werken.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 21:23

Ik ga dit heeeel moeilijk vinden..Komt er op neer dat niet de insteek moet zijn om nageeflijk te lopen maar juist ontspannen door haar hele rug te kunnen gebruiken (zoals met uitstappen, alleen dan iets meer contact)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:26

Ja, je moet het omdraaien. Doordat ze gaat ontspannen in de rug, gaat ze vanzelf nageeflijk lopen. Zelf leer ik mijn paarden altijd aan om op been na te geven en zelfs buiging en stelling in te nemen door beenhulp. Zo krijg je dat het paard altijd van achteruit nageeflijk en ontspannen blijft met activiteit. Dat lijkt heel veel en is ook best lastig in de uitvoering ;)

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 21:30

Het rare is wel.. de ene x doet ze het wel, de andere x niet. Gister liep ze perfect, nix aan de hand en vandaag liep ze weer te hupsen. Ik denk dat we even een stap terug moeten doen, even terug naar de basis en idd vooral naar het 'loslaten' in de rug moeten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:35

Dat kan best hoor. Vaak zitten ze dan in een ontwikkelingensfase waarbij het lijf soms iets minder meeewerkt. Maar het kan ook al zijn dat jij de ene dag met iets meer spanning rijdt bijvoorbeeld. :) Doe je hem ook longeren? Daar zou je ook al een boel in kunnen betekenen. De enkele lijn (zie mn profiel) is erg geschikt voor paarden die de rug vasthouden en is een goede uitnodiging om de rug los te laten terwijl ze dat ZELF moeten opzoeken. Want met deze hulpteugel dwing je niks, je nodigt ze uit om te ontspannen. Dat zullen ze ook niet meteen doen, dat zal langzaamaan gaan, maar kan dus erg helpen om in het rijden ook eerder te ontspannen.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 21:38

Ik longeer haar heel veel, dan loopt ze echt ontspannen.. koppie naar beneden en door haar rug. Vorige week hebben we haar voor de sleep gehad en toen liep ze echt zoals ze moet lopen. Ontspannen, neusje er iets uit en super zuiver in de draf (en ik dr maar achteraan rennen.. haha). Ik denk toch dat ik te gespannen ben, moet haar iets meer loslaten van voren.
Pfff heb al vanalles gedacht.. dat het aan het zadel lag, eerst met bontje gereden, nu met gelpad maar ga het nu lekker bij mezelf zoeken ;)

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 21:39

Maar hoe zit die lijn eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:42

Splinterz schreef:
Ik longeer haar heel veel, dan loopt ze echt ontspannen.. koppie naar beneden en door haar rug. Vorige week hebben we haar voor de sleep gehad en toen liep ze echt zoals ze moet lopen. Ontspannen, neusje er iets uit en super zuiver in de draf (en ik dr maar achteraan rennen.. haha). Ik denk toch dat ik te gespannen ben, moet haar iets meer loslaten van voren.
Pfff heb al vanalles gedacht.. dat het aan het zadel lag, eerst met bontje gereden, nu met gelpad maar ga het nu lekker bij mezelf zoeken ;)

Goed dat je dat inziet :) Want ze kan het dus wel. Heb je hier ook les in? Iemand die je hierbij correct kan helpen?

De lijn zit over de rug tussen de voorbenen door aan het bit. De lijn moet zo zitten dat als het paard normaal staat er hele lichte druk op de lijn staat maar het moet niet het hoofd naar beneden dwingen. Doordat het paard loopt en zo de lijn wat terugtrekt krijgt je ritmedruk op de lijn, het paard kan het zich aangenaam maken om de druk weg te nemen door zelf de ontspanning te zoeken. Zo leren ze dat het fijn is om daar te lopen. Immers, druk wegnemen staat voor een beloning bij paarden. :)

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 21:45

Ik heb wel les, maar 1 x in de 2wkn (net wanneer ik zin heb..) Maar als ik les heb is er dus weinig aan de hand, dan loopt ze lekker! Kreeg net ook al de tip om met muziek op te gaan rijden, voor de ontspanning.

Is dat een speciale lijn die je daarvoor hebt? Lijkt me wel een keer interessant om te proberen. Heb ook echt geen haast met haar, lekker alles op zn tijd en als het helpt.. proberen toch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:47

Is Mike een zij? :') Oh wacht ik zie t. Lol _O-

Maar ik gebruik een slofteugel aan elkaar geknupt, maar je kunt ook lange halstertouwen gebruiken en er is evt een longeerhulp voor te koop, maar dan zou ik zeggen koop dan een goedkope slof :P Wel is t van belang dat de clipjes of waar je de lijn mee aan het bit bevestigd niet te zwaar moet zijn, want t moet niet gaan hangen of zwaar worden aan het bit.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 21:49

Whahah ja, ze heet eigelijk Tessa maar gelukkig noemt de eigenaar haar Mike (heb het niet zo op Tessa's ;))

Ok, ik heb nog wel 2 dunne touwtjes liggen die we gebruiken bij het bijzetten maar ben bang dat dat gaat snijden? Maar aan de andere kant is het voor ondersteuning dus zal het meevallen. Wat denk jij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:50

Splinterz schreef:
Whahah ja, ze heet eigelijk Tessa maar gelukkig noemt de eigenaar haar Mike (heb het niet zo op Tessa's ;))

Ok, ik heb nog wel 2 dunne touwtjes liggen die we gebruiken bij het bijzetten maar ben bang dat dat gaat snijden? Maar aan de andere kant is het voor ondersteuning dus zal het meevallen. Wat denk jij?

Zeker niet te dunne touwtjes gebruiken. Mocht ze in paniek raken en hard gaan trekken ben je de sjaak. Ook altijd heel losjes beginnen dat ze wennen aan de druk. De meesten hebben daar geen problemen mee overigens maar toch alert blijven.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 21:51

Goed punt, ik zal eens opzoek gaan naar geschikt materiaal ;) Thnx!! Morgen weer rijden, zal hier wel even een update geven hoe het is gegaan