pony trek hoofd naar beneden tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flint05

pony trek hoofd naar beneden tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 12:30

Ik geef les aan kinderen vanaf 5 jaar. We hebben 4 shetjes 2 fjorden en een c-pony in de lessen mee lopen.
De fjorden zijn super braaf en worden ook bereden door kinderen van een jaar of 8 en daar zit ook het probleem.
Als de "kleinere kinderen "er mee rijden dan trekken ze steeds de teugels bij de kinderen uit de handen. Mijn lessers zijn allemaal beginners dus dit rijtechnische oplossen zal niet mee vallen. De ene fjord wordt met een martingaal gereden en dat scheelt wel iets maar het probleem is daarmee nog niet helemaal opgelost.
Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:34

Engelsen hebben volgens mij een hulpteugel die ze grazingrein noemen. Voorkomt dat pony's jong kindje uit het zadel trekken door hoofd naar beneden te doen. Is dat een optie? Rijtechnisch is met kleine kinderen en sterke fjorden altijd lastig.
Hier heet het daisy rein :
http://www.barnstormers.co.uk/acatalog/ ... _Aids.html

Marita

Re: pony trek hoofd naar beneden tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:02

ik deed altijd een touwtje van het bit naar het zadel. niet te kort, maar wel zo dat de pony niet zomaar meer zijn hoofd naar beneden kan brengen. Werkte goed. Zelfde idee als Tamary geeft, maar dan met een (stro)touwtje.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:04

Bij mijn oude pony hadden we er een staartriem aangedaan, want de rug moet toch verlengt worden als ze hun hoofd naar beneden doen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:23

Ik weet niet of het een reactie is van het getrek aan de teugels (onbalans etc)??? Zou iig ook een logisch gevolg kunnen zijn.
Ik zou de teugels eerder aan een halster of neusriem vastmaken en dan eventueel indien nodig een hulpteugel aan het bit.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:30

Ik zou ook (sto)touwtjes van het bit naar het zadel vastmaken. Dit werkt meestal het beste, ze voelen niks als ze hun hoofd niet naar beneden doen, maar als ze hun hoofd wel naar beneden doen dan voelen ze druk op het bit. Je moet ze natuurlijk niet te strak vastmaken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:17

strotouwtjes vind ik echt geen goede tip. Ze geven niet mee indien nodig en ze kunnen behoorlijk schuren