Welke methode gebruik ik waar moet ik het zoeken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Welke methode gebruik ik waar moet ik het zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 18:39

In mijn zoek tocht naar een instructeur of instructrice loop ik steeds tegen hetzelfde probleem aan.
Ik vind het heel moeilijk om een proefles af te spreken. Omdat ik bang ben dat het totaal niet aansluit bij mijn manier van rijden.
Ik heb een tijd op een dressuurstal gestaan en daar ook les gehad en mijn paard laten trainen. Mijn doel was toen om der uit te brengen op wedstrijd. Dit heeft tot vele teleurstellingen geleid. Op deze stal was het plaatje belangrijker als het welzijn van paard en ruiter.
Ik was onervaren en paard was onervaren. En het werd allemaal zo mooi verteld dat ik geloofde dat dat de enige manier was om je paard wedstrijd klaar te krijgen.
Zo zat ik regelmatig te huilen op mijn paard door de frustratie dat het niet lukte en pijn in me armen van het trekken om haar mooi in de krul te houden. Dit werkt opgemerkt door de instructrice en moest maar met een slof gaan rijden. Want ze moest dit leren, het was nieuw en moeilijk voor haar. Maar het moest. Ben dus met slof gaan rijden. En moest die dus ook flink strak houden. Resultaat ze wilde niet meer lopen en begon haar tong over het bit te gooien. Oplossing was sperriem en neusriem flink aansnoeren en maar sporen aan.
In de tussentijd elke keer de tandarts laten komen en andere bitten geprobeerd omdat ik dacht dat het daar aan lag.
Zo weken aangemodderd tot dat mijn instructrice voorstelde om mijn paard een paar x per week te rijden. Om der even door heen te rijden en het voor mij makkelijker te maken.
Ze heeft er twee x opgezeten met sporen, zweep en slof. Ik zag toen een kant van mijn paard die ik helemaal niet kende. Ze ging totaal door het lint. Staken, steigeren en bokken. En het is zo'n ontzettend lief dier heel betrouwbaar en meewerkend.
Instructice wilde er niet meer en mijn paard was een rotbok die zou het nooit leren. En als ik echt de wedstrijden in wilde moest ik maar wat anders gaan zoeken.
Dit was voor mij de druppel. En heb toen het hele dressuur rijden afgezworen. En ik ging wel buitenrijden was het idee. Helaas paard was niet verkeersmak. Maar wilde niet meer in de bak rijden en al helemaal niet op die stal. Heb er dus weken naast gelopen. Haar verkeersmak gemaakt.
Toen verhuisd naar een andere stal bij een boer op een rustig plekje.
Daar weer langzaam aan begonnen met rijden. Eerst in de bak. Alleen maar lang teugeltje en voorwaarts. Dit was in het begin al een drama. Een brok spanning bij een licht contact al der tong erover heen gooien. Het ene moment niet vooruit te rijden en het andere moment rennen. En daarna ook buiten.
Wat heb ik veel tranen gejankt. Dat ik zo gigantisch mijn brave paardje verkloot heb. Dat ik het allemaal maar heb laten gebeuren.
Vaak gedacht ik doe der weg en koop wel een ander maar dat bleef bij gedachtes (gelukkig).

Nu zijn we zo'n 3 jaar verder. In die 3 jaar tijd nog wel wat lesjes gepakt. Maar niet naar tevredenheid.
Het rijden zelf gaat voor mijn idee echt super.
Ik stap op met een lang teugeltje. Zo stap draaf en gallopeer ik rond. Ik rijd veel voltes,figuren, tempowisselingen en overgangen. Na 20 min merk ik dat ze fijner onder me begint te lopen en zelfs me hand op gaat zoeken. Dat is voor mij een teken om meer contact te nemen (teugels korter). Ze is dan nog heel zoekende en naar zo'n 40 min loopt ze echt prins heerlijk. Fijn ontspannen over de rug en nageeflijk. Ze is ook goed op zit en been te rijden. En gebruik nauwelijks mijn teugels. Heb alleen licht contact. Terug rijden halt houden doe ik zo veel mogelijk op zit.

Ik denk dat we er nu dan ook aan toe zijn om weer te gaan lessen.

Maar daar zit het probleem al diverse mensen zien lesgeven. Maar de rillingen lopen weer over mijn rug als ik dingen hoor als 'hou hem rond', 'blijf kneden/spelen, teugels korter (dat je bijna de bitringen vast hebt) enz enz enz.

Ik zoek dus echt iemand die mij verder kan helpen. Maar op een leuke ontspannende manier in het tempo die het paard zelf aan geeft.
De wedstrijdsport trekt me nog steeds. Maar is voor mij geen hoofddoel meer. Ik wil gewoon genieten, ontspannen, plezier hebben met mijn paard. Maar der ook rijtechnisch verbeteren. En misschien eens in de zoveel tijd eens een wedstrijdje puur om te kijken waar staan we nu. en wat hebben we bereikt.

Maar welke rijstijl past er nu bij ons. Klassieke dressuur, centered riding in welke richting moet ik het gaan zoeken. Waar moet ik opletten?

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en jullie kunnen helpen.

EllyC

Re: Welke methode gebruik ik waar moet ik het zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:48

Ik zelf ben nooit zo van de stijl een naam geven.
Meestal komt het zeker op ons niveau op hetzelfde neer.

De manier van lesgeven daar en tegen verschilt per instructeur. Ik ken er die veel met druk rijden (altijd), niet mijn manier maar rijden/trainen zonder een keer een weerstandbieden hand te bieden is ook niet de manier.

De kwaliteit van lesgeven zit hem volgens mij vaak in het didactisch vermogen van de instructeur. Wat kan de ruiter aan, hoe kom ik het beste over, checken of de boodschap over komt.
Daarnaast moet hij/zij uiteraard naast de kennis van het rijden ook kunnen inschatten wat het paard aan kan en nodig heeft.

Er is dus niet 1 manier van lesgeven die goed is.

Ik zou zeggen, vraag eens om je heen wie waar lest en ga daar gewoon eens kijken. Dan kom je vast jouw instructeur tegen die je kan helpen verder te komen met plezier.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 18:54

Ik zie veel ruiters die op druk rijden en dat wil ik niet meer.
Ik snap dat als je verder wilt komen er druk aan te pas komt.
En daar zit dus ook weer mijn probleem. Hoeveel druk is acceptabel?
Ik wil niet meer met te veel druk rijden waardoor ik weer van voor af aan kan beginnen.
Ik wil het leuk en ontspannend houden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:59

Ik heb echt geen idee hoe de methode heet die mijn lesgever gebruikt. Wat ik wel heel belangrijk vind is dat haar manier van doen goed aansluit bij ons (paard en mij)

Ik heb ook veel verkl00t met mijn paard. Net als jij heb ik een paard dat zich niet als object laat gebruiken, waardoor ik uiteindelijk maar helemaal niet meer met 'm leste. Ik kon geen lesgever vinden waar ik me prettig bij voelde.

Toen ik per ongeluk bij iemand met de les meekeek vond ik degene die de les gaf een leuk mens dat op een prettige manier les gaf. Ik heb haar toen gevraagd of ze ook eens bij mijn paard langs wilde komen. Ik heb haar het hele drama van een eerdere lesgever verteld, en ook meteen eerlijk gezegd dat ik het geen goed idee vond om te gaan rijden als mijn paard haar niet leuk zou vinden. Ik weet namelijk uit ervaring dat hij dan een uur gruwelijk gaat lopen draken :7 Om eens te kijken wat hij van haar vond heb ik haar gevraagd of ze 'm mee wilde nemen naar de bak. En dat ging goed. Ze vinden elkaar leuk, elke keer als ze er is roept ze: "hoi vos!" en krijgt 'ie een knuffel en hij doet "hoi lesgeefmens!" en krijgt ze een knuffel terug :P

En zoals ik al zei past haar manier van doen erg goed bij de mijne. Ik wil rijden vanuit rust, ontspanning en vertrouwen en daar helpt ze me bij. We zijn de eerste maanden bezig geweest om mij lekkerder te laten zitten, en al aan het einde van de eerste les ging mijn paard briesend en stofzuigerend door de bak. Ook had mijn lesgever de briljante tip om het staakgedrag dat mijn paard vertoonde (vanaf dat ik 'm had al) te doorbreken. En nu zijn we 'm aan het rechtrichten.

Mijn lesgever is een driegangermens maar dat maakt niet uit, het gaat prima zo en mijn paard tölt beter dan voorheen doordat de rest beter gaat. Laatst is mijn lesgever bij een IJslanderstal geweest om daar eens te kijken en luisteren, ik vind het heel leuk dat ze dat doet (doet ze niet specifiek voor mij hoor :P ) maar als ze 't niet had gedaan was het ook goed geweest. Het gaat mij erom dat we een gelijkende aanpak hebben, dat het klikt met m'n paard en dat ik niks meer tegen m'n gevoel in hoef te doen. Want dat werkt inderdaad niet. Persoonlijkheid is ook erg belangrijk, ken ook iemand die met dezelfde methode lesgeeft en waar ik verstijf zodra ze tegen me begint te praten :Y)
Laatst bijgewerkt door Koper op 12-10-12 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:02

Het is soms inderdaad moeilijk om iemand te vinden die bij je past. Ga vooral niet inleveren op je princiepes omwille het rijden. Als jij het welzijn van je paard belangrijker vindt dan het 'plaatje' bijvoorbeeld, geef dat dan ook aan bij je instructeur. Vraag naar referenties en verhalen van mensen die les hebben van die persoon. Een goede instructeur zal je altijd vragen wat je uiteindelijke doel is, wat je wilt bereiken en op welke manier en vervolgens samen met jou een plan maken en dit ook bespreken en jouw goedkeuring vragen. Persoonlijk zegt een papiertje mij niet zoveel, wèl het omgaan met mensen en paarden en de nodige kennis en kunde. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:05

Maar goed, om mijn epistel van daarnet samen te vatten: ik denk dat je beter niet kunt lessen dan dat je je niet prettig voelt bij de instructie die je krijgt. Afhankelijk van wat je doel is natuurlijk. Als je wedstrijden wil rijden zul je wel moeten maar zo klink je niet TS. Als je gewoon de combinatie wil verbeteren vanuit ontspanning en wil werken aan de samenwerking met je paard zou ik me daar op richten en als zich iemand aandient die je daarbij kan helpen is het mooi meegenomen. Ik had de hoop al opgegeven tot ik mijn lesgever dus tegenkwam. Ik weet ook niet hoe zinvol en efficiënt het is om op zoek te gaan naar dé perfecte lesgever, op de één of andere manier heb ik de gave om dat soort mensen (zadelmaker, bekapper, lesgever enz) vroeger of later per ongeluk tegen het lijf te lopen :+

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 19:10

Dat klinkt echt super Koper.
Het moet inderdaad klikken. Ik ben ook echt van de uitleg. Bij alles wat ik in een les moet doen wil ik ook weten waarom ik dat moet doen wat het effect/resultaat is.
Ik heb dan ook niks met instructrices die in een hoek gaan staan en gaan lopen roepen wat ik moet doen zonder verdere uitleg. Ik wil uitleg en ook vragen kunnen stellen.
Maar dan ook nog aan rijden toe komen dus niet alleen theorie.

Met die instructrice van 3 jaar terug viel ook niet echt te praten. Ik wilde toch zo nodig wedstrijden rijden. Dan moest het zo en niet anders.
Het vetrouwen tussen ons was ook echt weg. Mijn paard vertrouwde niemand meer die op der rug ging zitten. En ik was ook heel mijn zelfvertrouwen kwijt.
En deze had alle nodige papieren inclusief een afgeronde deurne opleiding. En reed op hoog niveua mee in de sport. Dat zegt dus helemaal niets.

Plaatje is voor mij dan ook minder belangrijk. Voor mij is het gevoel veeel belangrijker. Als ik een fijn ontspannen en nageeflijk paard heb ben ik blij en kan ik daar vanuit verder werken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:15

Nee precies, je moet wel snappen wat je doet. Het is nu voor het eerst dat ik zelfstandig verder kan werken aan wat we in de lessen doen en dat ik ook snap wat ik doe en waarom en vaak ook waarom iets niet werkt wanneer ik ergens niet uit kom. En als ik het even niet meer allemaal weet pb of sms ik d'r. Kan zelf ook nog niet altijd geloven hoe we het getroffen hebben :D

Maar je ontmoet de mensen die je moet ontmoeten, wie zegt dat jij niet (ooit :+ ) de juiste lesgever tegenkomt... dingen gebeuren met een reden, en met reden ook op een bepaald moment. Maar ik heb makkelijk praten natuurlijk :o

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:17

Ga eens kijken op wedstrijden, bij rijvereningen en kijk bij het losrijden. Zie je mensen die rijden zoals jij vind dat het je past dan gewoon erop af stappen en vragen of ze priveles hebben en van wie. Ik vind trouwens dat je heel goed bezig bent geweest met je paard, weer op nul beginnen en het slechte eruit rijden is heel moeilijk maar uit jouw woorden maak ik op dat het wel gelukt is, fijn voor jou en nog veel fijner voor je paard. En wanhoop niet, er zijn lesgevers genoeg die zich wel willen aanpassen aan jouw wensen, eigenlijk rij je zoals het hoort(vind ik), succes.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:18

Ontelbaar keer op 0 beginnen hoort er bij...

Op zich wel een goed idee om eens bij andere ruiters te vragen, ik ben ook via via aan mijn lesgever te komen. Ik denk alleen dat een wedstrijdterrein voor iemand die niet wedstrijdgericht wil trainen niet het ideale jachtgebied is.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 19:24

Het heeft ontzettend veel moeite tijd en tranen gekost.
Vertrouwde niemand meer met les geven.
Ik had haar toen 2 jaar toen ik op deze stal terecht kwam. En het is zo'n ontzettende lieve betrouwbare merrie waar ik mee kon lezen en schrijven. Ik hoopte dan ook echt dat het weer goed kwam.

Ik hoop dat ik nog wat verschillende mensen ga zien die lesgeven. Vroeger plukte ik gewoon iemand van marktplaats en sprak een proefles af. Vind dat nu toch moeilijker.
Ik zat zelf te denken aan iemand die zich bezig houdt met recht richten, centered riding, klassieke dressuur.

Hoop stiekem dat ik ook leuke reacties ga krijgen op dit topic die me verder kunnen helpen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:26

Zo iemand zal vast wel te vinden zijn :) In elk geval lijkt het me slim om eerst naar de les van zo iemand te kijken terwijl hij/zij iemand anders lesgeeft, dan kun je meteen zien hoe de dynamiek van de les is en hoe de lesgever met het paard omgaat :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:27

Kijk eens naar Noor Tanger, Mindfields hier op bokt, goede verhalen over gehoord.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:28

Da's inderdaad wel een slim idee, ik heb geen idee waar TS woont maar wie weet :)

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:29

ik ben nog maar 13 hoor, hihi maar de fjord waar ik op rijd... Als ik te veel druk op de teugels heb gaat ze met dr hoofd hoog lopen/ze is niet vooruit te krijgen/pakt het bit beet. Ik heb heel lang gereden volgens aanwijzingen van de eigenaresse van de fjord (ze is mijn verzorgpony) die heeft vroeger veel op dr gereden, maar ook op veel eigen paarden. Die heeft me uitgelegd dat als ik de eerste maanden goed voorwaarts en met plezier rijd en de teugels in contact houd maar geen druk geef, het helemaal goed zal komen. Dat is idd helemaal goed gekomen! Daarna ging ik maar 1 keer per week wat meer dressuurmatig proberen te rijden, dat lukte in het begin helemaal niet hihihi. Maar de eigenaresse zei dat het heel goed ging, alleen we elkaar nog beter moesten begrijpen. Ik mijn band met mijn verzorgpony beter opgebouwd. En zo'n 2 maanden later liep ze heerlijk! Een echte goede dressuurjury kijkt altijd als eerste of je ontspannen bent! En daarna naar de vaardigheden. Ontspanning hoort eigenlijk de vertaling van mooi lopen te zijn. Wat ik zal doen is heel erg ontspannen en afwisselend rijden. Springen is ook een hele leuke afwisseling! ik zou min. 1x in de 2 weken een laag kruisje (in-uitje) neer zetten of cavaletti, kan je haar benen ff aan het werk zetten (kan ze ff dr energie kwijt!). 1x per week longeren met longeersingel en een elastiek heel los ingesteld om dr soepel te houden. Wandelen aan de hand vooral een gouden tip! Dit is wat ik zal doen als ik in jou schoenen stond. Heel veel succes met je paard! Ik hoop zo dat het goed komt! Ohja als je dressuur zat bent kan je ook de springsport beginnen, jury's bij dressuur zijn vind ik niet altijd eerlijk! Maar bij de springsport zijn ze altijd veel eerlijker, ik doe liever een springwedstrijd dan een dressuurwedstrijd. Maar dat is mijn mening ;)

Wel grappig ik was vroeger ook altijd ingesteld op wedstrijden. Maar nu ik les heb van de eigenaresse van mijn verzorgpony, wil ik niks anders meer dan ontspannen rijden!
Laatst bijgewerkt door Hanna98 op 12-10-12 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 19:32

Springen gaat hem helaas niet worden met mijn paard.
Ze snapt het nut niet van springen en walst dus gewoon door de hindernis heen.
Ik vind afentoe een sprongentje wel leuk maar het hoeft van mij niet hoog of een parcoursje.

Afwisseling hebben we.
Rij in het bos, longeer zo'n 1x per week en heel afentoe eens een balkje draven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:36

Wat leuk dat jij zo lekker aan het rijden bent met de fjord Hannapony, zo te lezen krijg je goede tips van de eigenaar +:)+

Ik denk dat dat toch wel het belangrijkste is: dat de combi lesgever - ruiter - paard klopt.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:39

oke dan ben je op de goed weg! ik heb heel veel verhalen gehoord van paarden die het niet snappen ja. Heb je ooit je paard is laten vrijspringen? Zo heb ik heb een jongere pony geleerd, die vind het geweldig nu, ik leg er nu dekens en alles overheen. Als je springen maar leuk houd en het niet te vaak doet. Maar volgensmij doe je het helemaal goed hoor. Ik denk gewoon zo doorgaan dan komt het vanzelf goed! Misschien kun je de hindernis ook wat interessanter maken met een deken ofzo. Ik zou hulpteugels achterwege laten, alleen af en toe met longeren heel licht instellen :)
Laatst bijgewerkt door Hanna98 op 12-10-12 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:41

Ik denk dat de paarden het wel snappen maar de mensen niet. Of het verkeerd aan de paarden uitleggen.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:45

@koper ja daar heb je heel veel mensen van, maar soms doen ze het onbewust.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:50

Ik ga ook altijd alleen rijden als ik zelf vrolijk ben, anders ga ik mijn verzorgpony(s) even losgooien met een laag kruisje. Ik ken ze nou zo goed en zij mij, dat als ik niet zo happy ben mij blij proberen te maken door bijv. extra hoog over het inimini lage kruisje racen, dan moet ik altijd wel lachen hihi

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:01

Het kan ook andersom hoor...
Zo heb ik een keer een groepje een proefles gegeven, er zat daar een "grietje" bij met een paard dat een flinke ketting onder zijn kin had en die zat behoorlijk strak, meisje was aan het rukken en plukken en je kon zien dat het paard echt een bonk spanning was...
Ik heb haar toen gevraagd of ik de ketting iets losser mocht maken en of ze een paar rondjes wilde rijden met iets minder druk op de teugels... meisje keek me aan alsof ze water zag branden en melde mij dat ik niet de juiste instructie voor haar was en stapte zonder pardon de bak uit.... :wave:
De andere 2 meiden reden ook met behoorlijk druk aan de voorzijde en van achter naar voor daar was niet echt sprake van laten we maar zeggen :x
Ik heb gemeld dat ik op "hun manier" geen les geef en ben vertrokken...

Petje af dus voor jou !
Ik hoop dat je de juiste instructie vind die je op een fijne/prettige manier leert om lichte aanleuning te creëren.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:16

@melaniepk ja dat kan ook nog, wat heb ik toch een hekel aan dat soort mensen :(

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:45

Ik ook... ben ook zonder af te rekenen weg gegaan :') had zo iets van zulke mensen wil ik geen geld :n

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:00

nope, snel wegwezen haha. Jammer dat er zo veel mensen verkeerd denken over paardrijden