Paard loperig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura_julia

Paard loperig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 09:10

Hallo, mijn paard is heel erg loperig zowel in de bak als op buitenrit. Ze wilt het liefst gelijk in rengalop gaan maar ik niet. ALs ik net wil gaan instappen gaat ze behoorlijk hard doorlopen. Ik probeer dan ook wat ophoudingen te maken maar ze duwt zich er gewoon door en loopt gewoon verder. Na ongeveer 10 min ga ik draven en is ze bijna niet te houden. Lange teugels gaat niet want dan springt ze in galop. Zelf probeer ik dan zo rustig mogelijk te gaan lichtrijden en me zwaar maken dat ze wat rustiger gaat. In draf probeer ik ook wat ophoudingen te maken en overgaan van draf/stap, stap/draf maar het gaat bijna niet. Ze ploegt der gewoon door heen. Als ze niet meer rustig te houden is probeer ik ook heel veel kleine voltes te rijden maar ze blijft de zelfde tempo lopen. Tegen de bak rand zetten en dan weer verder rijden blijft ze net zo hard lopen. In galop is het helemaal rampzalig. In de bocht probeer ik dan rustig aan te springen en dan een volte te rijden maar ze gaat gewoon over in de rengalop. Na ong 10 min galoperen blijft ze het de zelfde tempo houden. Ook weer overgangen rijden, nee heeft geen nut, zelfde tempo gewoon. Ook als je haar wil afremmen word ze heel hard in der mond en trekt ze door. Van andere mensen gehoord dat ik dan beter een ander bitje kan nemen nou 2 verschillende bitten gekocht. 1tje vond ik te scherp voor haar want ze trok tijden het rijden heel der mond open en steekt der tong er dan uit. Andere bitje luisterd ze ook niet bepaald naar dus dat helpt niet. Ik weet dat je les moet nemen dan maar dat heb ik al zo vaak gedaan maar het blijft gewoon het zelfde.
Wie heeft er eventueel wat tips voor mij dat ik zelf kan oefenen in de bak.
En als ik echt les moet hebben wie weet er dan een goede instructrice ( niet al te duur) die aan huis komt lesgeven in Zeeland omgeving Westdorpe.

Hopelijk kunnen jullie er wat mee. Want ik ben bijna te einde raad.

Nog wat info over het paardje:

Ras : Groninger
Leeftijd: 20
Geslacht : Merrie
Heeft voordat ik haar heb ( 5 jaar geleden) Altijd in de manege gelopen.

Anoniem

Re: Paard loperig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:18

Je moet sowieso les hebben.

Wat iig kan helpen: maak je lang, en ga rustig en diep ademhalen, vaak komt een paard dan ook fijn terug in tempo :)

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 09:23

Geprobeerd gewoon zo rustig mogelijk te zijn en langg maken en zwaar rustig lichtrijden maar ze blijft door lopen. Ophoudingen, wendingen, voltes, overgangen. Soms zo erg dat ik er tegen de bak rand moet rijdne.

Ja okee ik moet les hebben maar dan ook een instructrice die me les kan geven aan huis 1x in de week of 1x in de 2 weken. Ik zoek dan iemand maar ik kan niemand vinden, die ook niet een te hoge prijs vraagt. 15 euro per halfuur wil ik nog wel betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:29

Daar ga je geen goede les voor krijgen, vrees ik. Ik snap dat niet zo goed, als je een paard koopt, calculleer je de kosten voor les toch ook in?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:16

Misschien moet je dan opzoek gaan naar les die duurder is en wat minder vaak les nemen. Als de instructeur je tenminste genoeg huiswerk mee geeft en jij instaat bent om dat zelfstandig aan te werken.

En verder ook belangrijk wat krijgt het paard te eten en hoe staat die gehuisvest?
Als een paard bv veel op stal staat en daarbij teveel aan eten krijgt dan kun je je voorstellen dat die energie eruit moet dus voeding en huisvesting kunnen ook een deel van het probleem zijn.

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 12:21

Heb vroeger ook altijd les gekregen voor 10 euro voor een heel uur. Mevr. Had ook papieren.
Nou kan ik in de buurt ook voor 15 euro voor een halfuur les krijgen maar dat doe ik niet want ik wil en kan niet altijd hele tijd heen en weer rijden met me ouders en de trailer.

Paard staat hele dag in de wei ong. van 8 of 9 uur tot uur of 4 a 5. In de winter gaat die ook minimaal 3 uur naar buiten. Krijgt qauttro voer.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:26

laura_julia schreef:
Heb vroeger ook altijd les gekregen voor 10 euro voor een heel uur. Mevr. Had ook papieren.
Nou kan ik in de buurt ook voor 15 euro voor een halfuur les krijgen maar dat doe ik niet want ik wil en kan niet altijd hele tijd heen en weer rijden met me ouders en de trailer.

Paard staat hele dag in de wei ong. van 8 of 9 uur tot uur of 4 a 5. In de winter gaat die ook minimaal 3 uur naar buiten. Krijgt qauttro voer.

qauttro ken ik niet maar is krachtvoer neem ik aan? En hoeveel krijgt je paard daar van per dag?
En hoeveel staat die aan het werk. Dus 3x in de week licht werk of bv 5 in de week waarvan 2x intensief en 3 x licht? En geef je minder of geen krachtvoer als het paard niet werkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:29

Ik heb quattro even opgezocht, is een granenmuesli zonder haver, voor sobere paarden.

Lijkt me niet dat paard daar heel druk van wordt?

Abel1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:37

Eerste tijd geen krachtvoer geven.
Rijden in de bak en laten lopen tot ze wil stoppen en dan nog paar rondjes door gaan omdat jij het wilt.
Niet eerder stoppen en echt laatste rondjes voor jou.
Dit ging bij ons na 2 keer al veel beter.
Pas als dit goed gaat voorzichtig weer krachtvoer proberen te voeren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:45

Yamcha schreef:
Ik heb quattro even opgezocht, is een granenmuesli zonder haver, voor sobere paarden.

Lijkt me niet dat paard daar heel druk van wordt?

Afhankelijk van de hoeveelheid lijkt mij. Heb niet veel verstand van voeding end maar als je 3 kilo per dag voert wil dat wel gok ik zo zeker als ze dan licht aan werk staan zal niet alles verbruikt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:01

Dat lijkt me dan wel idd, zitten granen in en melasse, dus energie geeft het sowieso.

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:56

Het is belangrijk dat je vanuit een rustige en ontspannen stap aandraaft. De passen in de stap moeten ruimer zijn dan gebruikt het paard zijn rug beter en kan het beter ontspannen. Overgangen zijn goed. Schijnovergangen ook. Ik heb hetzelfde probleem, maar ik heb les en dat scheelt een stuk. Bij het aandraven blijf ik eerst nog even een langer stukje doorzitten, zo rustig en ontspannen mogelijk laten draven maar zodra hij gaat versnellen terug nemen naar de rustiger draf, lukt dat niet dan maar helemaal terug naar stap en dan weer ontspannen stappen en weer proberen. Dit uitbreiden. Blijven trekken aan de teugels heeft geen zin. Dit win je niet. Kleine voltes maken, veel wendingen rijden zodat het onvoorspelbaar blijft. Zorg er voor dat je wel consequent blijft. Langzamer betekent ook echt langzamer en dan moet er maar een korte krachtige ruk aan te pas komen, wanneer je constante druk op de teugel houdt, went hij hieraan.Dus ook durven loslaten zodra het tempo goed is

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:26

Evelien_1987 schreef:
Het is belangrijk dat je vanuit een rustige en ontspannen stap aandraaft. De passen in de stap moeten ruimer zijn dan gebruikt het paard zijn rug beter en kan het beter ontspannen. Overgangen zijn goed. Schijnovergangen ook. Ik heb hetzelfde probleem, maar ik heb les en dat scheelt een stuk. Bij het aandraven blijf ik eerst nog even een langer stukje doorzitten, zo rustig en ontspannen mogelijk laten draven maar zodra hij gaat versnellen terug nemen naar de rustiger draf, lukt dat niet dan maar helemaal terug naar stap en dan weer ontspannen stappen en weer proberen. Dit uitbreiden. Blijven trekken aan de teugels heeft geen zin. Dit win je niet. Kleine voltes maken, veel wendingen rijden zodat het onvoorspelbaar blijft. Zorg er voor dat je wel consequent blijft. Langzamer betekent ook echt langzamer en dan moet er maar een korte krachtige ruk aan te pas komen, wanneer je constante druk op de teugel houdt, went hij hieraan.Dus ook durven loslaten zodra het tempo goed is

Hier kan ik mij zeker bij aansluiten. Zo heb ik het ook opgebouwd met mijn loopgrage merrie... :=

Ik heb eerst ook veel op de volte gereden doordat het dan wat gemakkelijker terugrijden was. En inderdaad veeeeel naar buiten helpt bij mijn paard ook echt aanzienlijk :j

Veel succes, het is een lastig iets!

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 19:39

Mijn pony krijgt ongeveer een 1 schep over de hele dag ( dus halve sochtends en een halve savonds ) Wordt ongeveer 3 a 4 x in de week gereden waarvan ong 2x op buitenrit met veel galop enz. duurt ongeveer 3 uur. En in de bak meestal halfuur, 1 uur. Ik probeer zelf ook zoveel mogelijk overgangen te rijden maar soms lukt het gewoon totaal niet omdat ze zo graag door wil lopen. Natuurlijk wil ik les krijgen maarja bij mij in de buurt is er zo weinig instructrices die aan huis kunnen komen.

Mes_Leong_x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 17:21

toen ik juist ben met mijn verzorg paard reed was ze ook erg loperig.
Ik moest toen heel veel stappen en oefeningen in stap doen, wanneer ze wou gaan lopen zo snel mogelijk stil zette. Ook moest ik veel spelen met mijn teugels, het heeft bij mij wel zeker een half jaar geduurd voor ze rustig kon stappen. Draf gaat begint nu al te gaan maar dat heeft ook zijn goede en minder goede dagen. De galop doe ik enkel wanneer ik vind dat ze het verdient. De tips die geef zijn mij verteld geweest en hielpen bij mij, maar dat wilt niet zeggen dat ze bij jou gaan werken. Het geen wat bij mij ook zeker werkt is als ik balkjes en cavalletis loop daar word ze ook rustig van. In ieder geval veel succes

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 17:29

Denk je er wel aan om als je een ophouding hebt gegeven weer ruimte te geven vooraan? Dat is namelijk iets waar ik met mijn driejarige weleens tegenaan loop, ik houd haar tegen maar vergeet mijn hand weer te ontspannen en dan ploegt ze er natuurlijk gewoon doorheen. Over het algemeen werkt het dus beter om na elke (halve) ophouding even de druk op de teugels weg te laten. Als je mijn merrie blijft tegenhouden zit je ook gegarandeerd in galop na een half rondje draf, als je haar op haar eigen benen laat lopen en loslaat draaft ze gewoon keurig haar rondjes.
Om echt te weten of je druk blijft geven heb je eigenlijk les nodig, want soms heb je zelf niet het idee dat je druk geeft op de teugels maar gebeurt het wel. De meest gemaakte opmerking van mijn instructrice is dan ook: 'Laat die voorkant eens los!'

Edit: Als ze vanaf het begin erg loperig is is het misschien een idee om haar voor het rijden te longeren zodat ze haar energie kwijt kan?
Laatst bijgewerkt door xLauLaUx op 16-10-12 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

bentejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 17:30

Wat ik meestal doe is het paard gewoon lekker door laten lopen veel wendingen en figuren rijden en veel (schijn)overgangen, zodat het dus zijn energie wat kwijt is. Dit helpt bijna altijd bij mij! Veel succes! :)

Sabineee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 18:35

gewoon laten rennen en dan word ie wel moe had mijn pony ook last van
succes ;)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:26

Als het niet te maken heeft met teveel voer (suiker)/ te weinig beweging, dan kan het komen doordat je pony scheef is. Doordat ze niet in evenwicht is, kan ze niet anders dan gaan rennen. Een goede instructeur die iets weet over rechtrichten zou dan van pas kunnen komen. Je kunt ook alvast op internet zoeken naar meer informatie over dat onderwerp.

Succes!

Freefeelster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:34

saffiratjee schreef:
succes ;)

Ben ik het toch niet helemaal mee eens, sorry.
Een paard bouwt zo juist conditie op en wordt harder in de mond. Spreek uit ervaring, die van mij was ook zo loperig en had op een gegeven moment het bloed in de mondhoeken staan.
Gecontroleerd rijden en PRIVE les krijgen lijkt m.i. beter. succes

ulle_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:08

gewoon een keer flink op de rem ...je paard moet gewoon luisteren

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:59

ulle_nina schreef:
gewoon een keer flink op de rem ...je paard moet gewoon luisteren

Bij échte lopers gaat dat niet helpen, iig slechts eenmalig, maar worden ze niet rustiger van - juist het tegenovergestelde.

Hoe meer je gaat doen met de teugels, hoe meer dat gaat tegenwerken.
Jij en je paardje moeten leren om om je zit te reageren. Dit via les, omdat het bij lopers extra lastig is.
Heeft met timing en houding te maken, iets wat je alleen niet gaat oplossen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:48

saffiratjee schreef:
succes ;)

Dat werkt bij sommige paarden wel, maar bij de loperige types juist niet. Je loopt eerder het risico dat het dier uiteindelijk dood onder je neervalt als je ze door laat rennen.
Veel figuren rijden, slingeren, zijgangen, (schijn)overgangen maken, zorg dat het paard meer op de achterhand komt. En dus wel goede les nemen. Goedkope les is meestal "bezigheidstherapie" en daar schiet je niets mee op.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:56

Waratje schreef:
saffiratjee schreef:
succes ;)

Dat werkt bij sommige paarden wel, maar bij de loperige types juist niet. Je loopt eerder het risico dat het dier uiteindelijk dood onder je neervalt als je ze door laat rennen.
Veel figuren rijden, slingeren, zijgangen, (schijn)overgangen maken, zorg dat het paard meer op de achterhand komt. En dus wel goede les nemen. Goedkope les is meestal "bezigheidstherapie" en daar schiet je niets mee op.

_/-\o_

Helaas weten veel mensen en ook instructeurs niet wat loperige paarden zijn, zij dénken wel vaak te weten waar het over gaat.
Ik kan nu ook niet zeggen of de ts er 1 heeft.
Weet alleen dat er weinig mensen zijn met échte ervaring. ;)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:14

goede les nemen en eens laten nakijken aan de tanden en zadel kan ook geen kwaad