Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maradhja schreef:Wat erop mijn protocollen staat,
* tempo verminderen / te snel.
Maar doordat ik met dit commentaar bezig ben gegaan, en ik al flink in tempo ben vermindert en daarbij wel de impuls wilde behouden maar alsnog hetzelfde commentaar krijg en daarnaast naar mijn mede ruiters kijk heb ik soms echt het idee dat het enige wat de jury wil zien een tegen het verzamelde aangereden paard is.
Bij sommige paarden (niet aanvallend naar mijn mede ruiters bedoeld) heb ik het idee dat ze echt sloom lopen. Ik heb zelf altijd al sterk het idee dat alles BAM BAM... door door sterk en vloeiend... bij mijzelf zit het tempo al tussen mijn oren, en dan heb ik ook nog een enorm voorwaarts paard (snap je de combinatie)
* Spanning. (dit klopt overigens wel hoor). Ik ga ervan uit dat dit bij haar leeftijd hoort. Soms bouwt ze spanning op waardoor ze ooit uit zwaait op een volte, of overgangen welke ze thuis overigens super doet, minder toont in de ring. Ik probeer hier hard aan te werken, maar het zal wanneer ze ouder is wel minder worden. Het kan best zijn dat ze hierdoor van achteren wat minder actie vertoond, maar cerona is van achter voor haar leeftijd al vrij sterk vind ik zelf.
Buiten ritten maken we juist veel, ik vind het voor een 5 jarige niets om alleen maar in een bak van 20 x40 rond te gaan.
Doordat mijn paard een enorme go heeft bleef de impuls goed. Ik zou dus het laten filmen, gewoon tijdens je rijden, dan zal je het zien. Bij het rijden Bam Bam (
) wordt het snel heel slordig
Neem de tijd!! Ik snap je dus helemaal!
maradhja schreef:Wat je zegt over dat slordig daar kan ik bij in komen. Dat idee heb ik
zelf namelijk ook gehad en daar ben ik mee aan de gang gegaan.
ik heb afgelopen week al wat geoefend. Merk dat ze het nog wat beter moet leren snappen.
Ze doet het super goed maar haar hoofd hals houding was wat slordig. Wel pakte ze de.overgang goed op en vertrok
ze vanuit haar achterhand. Het is een fijne merrie om mee te werken en om te bewerken. Maar door onze onervarenheid, lopen we tegen kleine dingen aan. Verder hebben we fijne begeleiding maar vind suggesties van mede ruiters ook fijn om te horen.
maradhja schreef:1. Wat kan ik volgens jullie eraan doen (naast overgangen rijden) om ervoor te zorgen dat ze goed gaat zitten en compacter wordt?
Veel succes 
SparklingApp schreef:Bedenk goed voor je zelf wat het beoogde "einddoel" van de dressuur is, daar zit een logische opbouw in die je doormiddel van de proeven een beetje toetst.
De oefeningen voor het M1 zijn dus ook logisch en niet zo maar gekozen. >knip<
>knip<Over of onder het tempo rijden wordt een paard en zijn gangen niet beter van, maar ook in een voorwaarts tempo kan een paard nog perfect verzameld gaan!
Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt, veel succes iig!