Wie kan me verder helpen M1 dressuur.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maradhja

Wie kan me verder helpen M1 dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 10:53

TIPS GEZOCHT!

Sinds enkele maanden start ik M1 met Cerona (5jarige merrie v. ungaro)
Cerona is een vijf jarige merrie, ze bood zich goed aan om over te gaan naar de klasse M1.
Van de B-L1- kwamen we regelmatig met prijzen thuis, en het L2 verliep geheel vlekkenloos.
Nu wist ik dat de M1 een hele opgave zou worden, het probleem is dat ik niet goed meer begrijp wat de jury wil zien.

We krijgen vaak complimenten over de vertoningen van de merrie.
Ik rijd zoals mijn instructeur het me geleerd heeft, en toch kom ik nu vrijwel iedere keer zonder winstpunt thuis.

Ik heb weinig ervaring in de wedstrijd sport, en cerona heb ik zelf opgeleid.

Nu ben ik pas bij ons in de buurt naar een paardenfokdag geweest met cerona.
Dressuur voor 5 jarige was hier namelijk ook aan de orde.
Het commentaar wat ik mee kreeg was dat ze er niet genoeg onder treed (meer moet gaan zitten)
Cerona is een grote merrie van ong. 1.75.

Nu mijn vragen,

1. Wat kan ik volgens jullie eraan doen (naast overgangen rijden) om ervoor te zorgen dat ze goed gaat zitten en compacter wordt?
2. Wat is volgens jullie een goed tempo, dit moet ik nu in het M1 naar mijn idee geheel aanpassen vrijwel tegen het verzamelde aan.

Ik kan goede tips gebruiken welke ik kan gebruiken om beter te kunnen presteren in de klasse M1.

Ik ben me ervan bewust dat cerona 5jaar is, ze bied zich goed aan en is erg leergierig, alleen wil ik dit op een goede manier benutten.

Anoniem

Re: Wie kan me verder helpen M1 dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:07

Poeh dat is lastig zonder de merrie te zien. Kun je niet eens filmpjes maken?

Het heeft vooral tijd nodig want de merrie moet sterker worden, overgangen rijden is idd een goede oefening maar er kan nog zoveel meer. Het kan ook met haar leeftijd te maken hebben dat ze gewoon nog niet sterk genoeg is.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 11:41

Ik zal wel eens wat regelen. Dan kun.je idd wat meer zien

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:43

maak je ook wel eens buitenritjes wil ook nog wel eens werken om de achterhand eronder te werken. veel overgangen figuren.
soms wil het eens werken om een stapje terug te doen of juist een stap hoger maar dat is moeilijk te bepalen aan de korte uitleg en geen filmpje
longeren met pessoa

wat staat er vaak onder je coupon bij de wedstrijden

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:16

Wat er precies mis gaat weet ik zo natuurlijk ook niet, maar wat je zeker niet moet doen is teveel tegen het verzamelde aan gaan rijden. In het M1 scoor je bij de 9 van de 10 jury's echt beter als je actief voorwaarts blijft rijden.
Verder is het wel belangrijk dat je aanleuning stil en op lengte is, te diep en gewiebel zal nu echt worden afgestraft. Ook het op de letter rijden en progressieve overgangen moeten in orde zijn. Volte 12 meter ipc 10 zal echt terugkomen in je punten evenals een overgang draf-stap-halt waar draf-halt gevraagd wordt. Aan de foto's in je profiel te zien kan de activiteit van het achterbeen niet echt een probleem zijn en echt gaan zitten hoeven ze helemaal nog niet in het M1....Wel moeten echter de overgangen 'bij elkaar' gereden worden, je paard moet dus wel vanuit het achterbeen kunnen vertrekken en terugkomen. Dat is echter niet hetzelfde als constant verzameld lopen hoor.
Nouja, beetje algemeen maar dat kan ook niet anders. Ben wel benieuwd naar het commentaar op je coupon.
(En mocht je eens een second opinion willen qua rijden, je zit best wel in de buurt)

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 08:12

Ik heb nu niet direct een filmpje ter beschikking wat nog van deze tijd is.
Wel heb ik enkele foto's welke nog niet zo lang geleden genomen zijn.
Hier vanuit kun je misschien aan de hand van haar houding al wat afzien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal in de loop van de week een filmpje maken en plaatsen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:19

Leuk paard hoor! Vertel eens wat meer over wat er op je protocollen staat, dat geeft dan een beetje een beeld

twisietos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:21

Ik deed altijd om ze sterker te maken achter nep overgangen rijden, dus van draf terugrijden naar stap voelen dat ze zakken achter en dan net voor ze willen gaan stappen weer naar arbeidsdraf gaan.Dat deed ik in alle overgangen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:24

werken met veel overgangen is al gezecht, veel werken met vanuit schouder voor en schouder binnen waarts, daar van uit overgangen maken door naar de buitenhand te rijden de folte op (halvegrote folte), en terug rijden in schouder voor of buiten waarts, dit wel via de buiten teugel, zorgen dat de binnen teugel niet sterker is dan de buiten teugen , anders krijg je een kortere pas in het binnen achterbeen.
zorg wel dat je de binnen heup nar oren houd in de lengte buiging, niet zo als op je eerste foto opgetrokken, met binnen hant terug werkend.
is wel een lekker, leuk paard om aan te werken. +:)+

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:58

Ik vind haar achter echt minder onder treden, terwijl voor bovengemiddeld is. Misschien is dat gewoon dit paard, of schort het aan kracht. Je paard is immers pas 5, en dan is het ook nog een kasteel van een dier.

Ik heb een soortgelijk type paard, voor veel beweging, achter te weinig. Mijn instructrice laat me dan grenzen opzoeken, neerwaarts rijden en tegelijk zeer voorwaarts, tegen de grens van het paard aan (paard moet goed nagevelijk blijven, anders ga je over de grens heen). In een dermate tempo krijgt je automatisch terugschakeling in de hoeken, juist dán moet ik been geven. Na een minuut of 5 is mijn paard super los en soepel door het lichaam, hij begint dan meer terrein te pakken van achter, en het mooie is dat het echt een ontspannen warmgereden paard oplevert.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 12:18

Wat erop mijn protocollen staat,

* tempo verminderen / te snel.
Maar doordat ik met dit commentaar bezig ben gegaan, en ik al flink in tempo ben vermindert en daarbij wel de impuls wilde behouden maar alsnog hetzelfde commentaar krijg en daarnaast naar mijn mede ruiters kijk heb ik soms echt het idee dat het enige wat de jury wil zien een tegen het verzamelde aangereden paard is.
Bij sommige paarden (niet aanvallend naar mijn mede ruiters bedoeld) heb ik het idee dat ze echt sloom lopen. Ik heb zelf altijd al sterk het idee dat alles BAM BAM... door door sterk en vloeiend... bij mijzelf zit het tempo al tussen mijn oren, en dan heb ik ook nog een enorm voorwaarts paard (snap je de combinatie)

* Spanning. (dit klopt overigens wel hoor). Ik ga ervan uit dat dit bij haar leeftijd hoort. Soms bouwt ze spanning op waardoor ze ooit uit zwaait op een volte, of overgangen welke ze thuis overigens super doet, minder toont in de ring. Ik probeer hier hard aan te werken, maar het zal wanneer ze ouder is wel minder worden. Het kan best zijn dat ze hierdoor van achteren wat minder actie vertoond, maar cerona is van achter voor haar leeftijd al vrij sterk vind ik zelf.

Buiten ritten maken we juist veel, ik vind het voor een 5 jarige niets om alleen maar in een bak van 20 x40 rond te gaan.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:51

maradhja schreef:
Wat erop mijn protocollen staat,

* tempo verminderen / te snel.
Maar doordat ik met dit commentaar bezig ben gegaan, en ik al flink in tempo ben vermindert en daarbij wel de impuls wilde behouden maar alsnog hetzelfde commentaar krijg en daarnaast naar mijn mede ruiters kijk heb ik soms echt het idee dat het enige wat de jury wil zien een tegen het verzamelde aangereden paard is.
Bij sommige paarden (niet aanvallend naar mijn mede ruiters bedoeld) heb ik het idee dat ze echt sloom lopen. Ik heb zelf altijd al sterk het idee dat alles BAM BAM... door door sterk en vloeiend... bij mijzelf zit het tempo al tussen mijn oren, en dan heb ik ook nog een enorm voorwaarts paard (snap je de combinatie)

* Spanning. (dit klopt overigens wel hoor). Ik ga ervan uit dat dit bij haar leeftijd hoort. Soms bouwt ze spanning op waardoor ze ooit uit zwaait op een volte, of overgangen welke ze thuis overigens super doet, minder toont in de ring. Ik probeer hier hard aan te werken, maar het zal wanneer ze ouder is wel minder worden. Het kan best zijn dat ze hierdoor van achteren wat minder actie vertoond, maar cerona is van achter voor haar leeftijd al vrij sterk vind ik zelf.

Buiten ritten maken we juist veel, ik vind het voor een 5 jarige niets om alleen maar in een bak van 20 x40 rond te gaan.

vergis je niet in het tempo, ik moest voor mijn gevoel bijna stappen :oo Doordat mijn paard een enorme go heeft bleef de impuls goed. Ik zou dus het laten filmen, gewoon tijdens je rijden, dan zal je het zien. Bij het rijden Bam Bam ( :D ) wordt het snel heel slordig :j Neem de tijd!! Ik snap je dus helemaal!

Rij de hoeken in, zorg dat ze mooi gesteld staan, dus correcte stelling en buiging, vaak zie je dat paarden net die kaak vasthouden en wat tegen het binnenbeen aanlopen, dat ziet er gewoon niet mooi uit. ( en het is uiteraard ook niet de bedoeling) als je ook wat langzamer gaat wordt het ook makkelijker om het uitzwaaien voor te zijn,

Verder blijf kleine tempowisselingetjes rijden in je proef om het 1 vloeiend geheel te maken. BV van E naar B wenden, voor de E wat terugrijden, netjes omstellen./ rechtstellen en dan wat 'oprijden'pasje voorwaartser en dan voor de B weer terugnemen en vloeiend de bocht doorgaan, daarna weer pasje oprijden.

Rij thuis veel tempowisselingen en zorg dat ze daarbij op het achterbeen blijft, met naar voren rijden wel reactie, maar niet op de voorhand laten vallen.
Met middengalop, echt rijden! eerst terugnemen, dan op het achtrerbeen naar voren, neem de hele zijde en pas op het einde terugnemen, vaak knippert een jury 1 keer met de ogen en het is al voorbij,

bij de mijne werd de spanning minder door 1. vaker te starten en 2. langzamer te rijden. ze werd er eigenlijk helemaal zen van :D

succes!

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 11:37

Wat je zegt over dat slordig daar kan ik bij in komen. Dat idee heb ik
zelf namelijk ook gehad en daar ben ik mee aan de gang gegaan.
ik heb afgelopen week al wat geoefend. Merk dat ze het nog wat beter moet leren snappen.
Ze doet het super goed maar haar hoofd hals houding was wat slordig. Wel pakte ze de.overgang goed op en vertrok
ze vanuit haar achterhand. Het is een fijne merrie om mee te werken en om te bewerken. Maar door onze onervarenheid, lopen we tegen kleine dingen aan. Verder hebben we fijne begeleiding maar vind suggesties van mede ruiters ook fijn om te horen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 00:59

Kleine stukjes schakelen. Galop 3 passen na voor en laten ''remmen'' op de achterhand zit sluiten buitenhand terug maar dan wél met je je binnen been door duwen zodat je paard wel goed blijft galoperen en dat een paar passen en er weer uit. Dan terug naar draf ga je het zelfde toen terug rijden totdat zae voor je gevoel traag word en dan hand na voor been en die draf er uit rijden en weer terug rijden stukje schoudervoor zetten en wat schakelen in die zijgangen net als met wijken afwenden expres een stukje over die buiten schouder weg laten lopen buitehand terug binnenbeen eraan zodat je die kont wat vóór de schouder zet zodat ze dus eigenlijk het binnen achterbeen over moet stappen. Dat is ook héél goed op je schouderbinnenwaarts sterker te krijgen en de galop beter gesprongen kan maken via het achterbeen. Bij mij paard werkt dit enorm goed en die is daardoor ook echt op twee teugels gaan lopen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:26

maradhja schreef:
Wat je zegt over dat slordig daar kan ik bij in komen. Dat idee heb ik
zelf namelijk ook gehad en daar ben ik mee aan de gang gegaan.
ik heb afgelopen week al wat geoefend. Merk dat ze het nog wat beter moet leren snappen.
Ze doet het super goed maar haar hoofd hals houding was wat slordig. Wel pakte ze de.overgang goed op en vertrok
ze vanuit haar achterhand. Het is een fijne merrie om mee te werken en om te bewerken. Maar door onze onervarenheid, lopen we tegen kleine dingen aan. Verder hebben we fijne begeleiding maar vind suggesties van mede ruiters ook fijn om te horen.

hoofd houding is minder belangrijk, komt later wel weer goed, eerst schakelen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:52

Bedenk goed voor je zelf wat het beoogde "einddoel" van de dressuur is, daar zit een logische opbouw in die je doormiddel van de proeven een beetje toetst.
De oefeningen voor het M1 zijn dus ook logisch en niet zo maar gekozen.

Zo willen we een begin van de verzameling zien, schouderbinnenwaarts is een goede oefening om een paard sterker, gehoorzamer en meer rechtgericht te maken, dus... wil een jury graag zien dat dat ook lukt in je oefening!
Stel, je kan je sbw zo rijden dat je op 3 sporen rijdt en de oefening "zo op het oog" gelukt is, of je kan hem zo rijden dat het paard achter echt meer gaat zakken, het binnenachterbeen beter onder zet en het paard meer schwung gaat ontwikkelen.
2e voorbeeld, achterwaarts, je kan keurig een paar passen achterwaarts, mooi recht gereden en vloeiend weer voortwaarts, of het paard gaat meer zitten in het achterwaarts, kantelt het bekken dus wat en je probeert dat in zekere mate vast te houden in het voorwaarts gaan, waardoor er ook meer schwung ontstaat in het wegrijden en een meer flitsende overgang kan rijden.
Laatste voorbeeld, contra galop, sommige ruiters vinden het al een gelukte oefening als het paard niet uit de galop valt of overspringt, maar het is de bedoeling dat het paard oa meer gaat verzamelen, zelfde ritme en tempo aan blijft houden waardoor niet alleen het horizontaal maar ook het verticaal evenwicht zal verbeteren.
Als je in de 3 voorbeelden zou rijden als in de eerste opties, dan krijg je misschien nog net een voldoende, maar laat je een jury niet zien dat je begrepen hebt waar je mee bezig bent en een jury zal zich afvragen of er over bijvoorbeeld een half jaar verbetering zal zijn, omdat er in de oefeningen geen verbeteringen in het "gaan" van het paard te zien zijn.
Rijdt je zoals in de 3 voorbeelden zoals in de 2e opties, dan zullen de punten voor de oefeningen hoger zijn, maar ook zal het beeld de hele proef beter zijn, omdat je het paard meer aan elkaar gaat rijden en zeker aan het eind van het protocol zal het ook te zien zijn waardoor je in totaal een stuk hoger uit komt.

Bij het verzamelen is het tempo trouwens weinig van invloed, het is de bedoeling dat het moment van afdruk krachtiger, maar korter wordt en dat het paard zijn bekken wat wil kantelen waardoor de onderbenen iets verder ondertreden.
Bedenk het als het verschil tussen sloffen en dansen! :)
Over of onder het tempo rijden wordt een paard en zijn gangen niet beter van, maar ook in een voorwaarts tempo kan een paard nog perfect verzameld gaan!
Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt, veel succes iig!

Antje_LA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:10

maradhja schreef:
1. Wat kan ik volgens jullie eraan doen (naast overgangen rijden) om ervoor te zorgen dat ze goed gaat zitten en compacter wordt?

Dit heb ik ook met mijn paard gehad!! Ook in de overgang van L2 naar M1, hij is ook groot 1.80M.
Wat bij mij erg heeft geholpen (ook met mijn pony een paar jaar terug!!) was erg veel schakelen. Vaak stukjes draf verruimen en weer terug, verruimen en weer terug. Vooral in de galop was het verschil merkbaar. Gewoon een paar passen naar voren schakelen en dan meteen weer terug, toen ik dat onder controle had ben ik ook terug gaan schakelen en weer naar voren (dat is vaak ietsje lastiger)
Je hebt al veel nuttige tips gekregen lees ik hierboven :) Veel succes +:)+

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 01:00

wat ik deed waren vooral veel tempowisselingen.
ook de stap-galop, paar passen galop en dan weer stappen (en dan herhalen) oefeningen deed ik vaak, wel op de volte, eventueel wat scherper maken aan je binnenbeen, zodat ze weet dat ze het binnenachterbeen er óók onder moet zetten.
verder probeer ik zoveel mogelijk te sluiten in draf, tikje op de achterhand (voorwaartse hulp) maar ik bleef zelf goed naar achter zitten, zodat het gewicht automatisch al wat meer op de achterhand kwam.
in het begin zie je niet veel resultaat, en is het een kwestie van gevoel.
later merk je dat ze misschien een paar ''zweverige'' pasjes maakt en dan gelijk weer naar voren rijden.
het is wel belangrijk dat je ook echt voelt, of iemand ernaast dat de achterhand er daadwerkelijk goed onder komt en ze ook wat gaat ''zitten''.
en op buitenrit; heuveltjes, heuveltjes, heuveltjes! Heuveltje op galopperen, eenmaal er boven op, stappend naar beneden. En dat een paar keer herhalen.
Ik weet niet of ze watervrees heeft en of je een meertje ofzo in de buurt hebt, maar door het water draven (tot een diepte van 30 cm ongeveer). contact met de teugels houden, en als het goed is ontspant ze door het draven in het water wel door de rug, dan wat bij gaan drijven, wordt de achterhand ook extra gestimuleerd.
met longeren kun je een elastische bandage aan je longeersingel knopen, deze bandage doe je achterlangs (als een soort broek zijnde) en dan eventueel cavaletti's laten draven.
Band moet niet strak zitten, maar paard moet het wel voelen, dit is meer voor het besef van de achterhand.
ik weet niet of je springt? in-uitjes schijnen ook een goede oefeningen te zijn voor de achterhand en zo kan je ook goed zorgen aan je controle. :)
pfff.. nou weet nu even niks te verzinnen meer.
hoop dat je er wat mee kan :)

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 01:16

SparklingApp schreef:
Bedenk goed voor je zelf wat het beoogde "einddoel" van de dressuur is, daar zit een logische opbouw in die je doormiddel van de proeven een beetje toetst.
De oefeningen voor het M1 zijn dus ook logisch en niet zo maar gekozen. >knip<

>knip<Over of onder het tempo rijden wordt een paard en zijn gangen niet beter van, maar ook in een voorwaarts tempo kan een paard nog perfect verzameld gaan!
Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt, veel succes iig!

Na het lezen hiervan eigenlijk maar één ding wat in mij opkomt: HULDE aan deze tekst *\o/*

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:39

Tip die niets met rijden te maken heeft.

Ga eens een paar keer schrijven bij een m jury.
Dan zie en hoor je wat juryleden willen zien.