Duwende zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xNK

Duwende zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 22:09

Hallo bokkers!

Elke keer krijg ik het weer te horen dat ik met mijn zit duw, vooral voor de hindernis, de "tip" die ik dan krijg is mijn bovenlichaam stil houden,
maar dat is juistem het probleem... Dat lukt niet!
Ik heb 2 à 3 keer per week les en word super geholpen, maar hebben jullie nog tips of oefeningen die ik zou kunnen proberen.
Met m'n dressuurzadel heb ik dit (veel!) minder dan met mijn vzh, heb daarom ook vaker m'n dressuurzadel op dan mijn vzh.

Dit zijn 2 zeer ernstige voorbeelden, maar dit gebeurd als ik niet op mijn houding let...
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 3462_o.jpg
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 9675_o.jpg

Dit is mij vanaf het begin niet afgeleerd.
En ik heb liever opbouwende commentaren, met duidelijke uitleg, dan iets van "betere les nemen"...
Ook moet ik erbij zeggen dat ik een beetje verlegen ben en het dus niet zo snel durf te vragen :o

Groetjes!

yaylavb

Re: Duwende zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:24

Ontspannen en adem halen .
Je lijkt zo gespannen op de.foto's, je verkrampt helemaal

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:29

Vind je springen wel leuk of vind je het eigenlijk heel spannend? Aan je houding te zien, het laatste. In dat geval misschien een poosje niet springen en andere dingen gaan doen met je paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:39

Even een stapje terug doen en over balkjes galopperen tot je dat gewoon kunt zonder te spannen of te regelen, daarna pas weer naar kleine sprongetjes uitbouwen en op dezelfde manier benaderen.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 22:46

Ik vind springen juist super, maar als ik voor de hindernis kom slaat dat helemaal om.
Heb dus ook besloten tot minimaal volgend jaar Maart/April alleen maar dressuuurwedstrijden te doen.

Onder begleiding gaat het vaak ook wel goed/beter dan dat ik alleen ben.

Maar dit is ook met het galopperen tussen hindernissen of als ik aan het losrijden ben

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:00

Ik zou ook een stapje terug doen. Blijkbaar levert springen, hoe leuk je dat ook vindt, een bepaalde spanning op in je lichaam. Misschien een beetje stom, maar probeer je wel eens zonder zadel balkjes/cavaletti's te lopen/springen? Als je dan gaat duwen verlies je je balans.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 06:53

Van mij zou je niet mogen springen met zo'n houding. Je zit heel instabiel en loopt een groot risico om te vallen. Het is erg belangrijk dat je voldoende stabiliteit kan maken met je benen. Hakken optrekken zoals op de foto is dus uit den boze!

oefen met het rechtop staan in de beugels (dus niet in verlichte zit, maar met je bovenlijf zo rechtop mogelijk). Ga staan in de beugels met je knie licht gebogen. Je hak moet net iets lager zijn dan je tenen en je voeten en enkels ontspannen. Als je ook maar iets op je tenen staat, verlies je makkelijk je balans. Je moet net het puntje van je teen kunnen zien voorbij je knie. Let erop dat je je gewicht gelijk verdeeld over alle vijf de ballen van je voet (van grote teen tot kleine teen) en dat je voeten ook op die plek in de beugels steunen. Draai je hakken iets naar buiten zodat je knie aangesloten blijft. Als je het goed doet, voel je je heel stabiel! Wanneer je gaat zitten, moet de positie van je onderbeen en de druk op je beugel niet veranderen. Ga zitten door je knie verder te buigen. Raak je het kwijt, ga dan weer staan in de beugels en probeer vervolgens weer voorzichtig te gaan zitten.

Jou probleem licht mijns inziens niet bij het springen, maar ik denk dat je zonder balken gewoon even aandacht moet besteden aan je houding. Bij voorkeur onder goede begeleiding, dat gaat het snelst en het best.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 14:43

De foto's die in de OP staan zijn dan ook wel heel ernstig, maar wel duidelijk te zien wat het probleem is.
Met jouw informatie kan ik (hopelijk) heel veel :j
En het ligt inderdaad niet alleen bij het springen, maar doe het ook wel eens met dressuur, en dat komt doordat wat je zegt dat ik op mijn tenen ga staan (en ik nooit heb geleerd met kuiten aandrijven tot vorig jaar)

Hier nog een paar foto's
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 4308_o.jpg
http://imageshack.us/a/img196/9416/2072q.jpg (nog met losrijden ;) )

Maar ik heb heel wat foto's bekeken en eigenlijk heb ik op (bijna) geen ene foto mijn voeten goed in de beugel

Bedankt :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:40

Misschien een poosje terug naar de basis en zonder beugels rijden, of een paar zitlessen of centered riding zouden je ook goed kunnen helpen.
Je zit helemaal opgetrokken en krom, dat lijkt me voor jezelf niet prettig en daardoor zit je ook veel minder stevig dan je juist wel zou willen.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 16:18

Maflinger_S schreef:
Misschien een poosje terug naar de basis en zonder beugels rijden, of een paar zitlessen of centered riding zouden je ook goed kunnen helpen.
Je zit helemaal opgetrokken en krom, dat lijkt me voor jezelf niet prettig en daardoor zit je ook veel minder stevig dan je juist wel zou willen.

Ik kan ook wel rechtop zitten hoor :o maar de foto's zijn voorbeelden van het probleem zeg maar :)
Hele recente foto's heb ik niet, maar tijdens de lessen besteedt mijn instructrice veel aandacht aan mijn houding, maar met springen en soms met het galopperen krijg ik het "duwen" er niet uit.
Ik zal volgende week, als ik privéles heb, wel weer de camera meeslepen.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:34

We hebben het laatst gehad op school over angst bij ruiter en een veelvoorkomend voorbeeld was dat de ruiter in elkaar duikt als hij/zij bang is.
Zou het mss kunnen dat je wat zenuwen hebt voor de hindernis?
Je ziet er namelijk (zoals ik het zie hé) niet erg uit of je met veel plezier in het springen hebt maar eerder wat schrik hebt maar kan mss ook zijn dat je er zelf niet bij stilstaat?
Probeer je te onstspannen en wat bij mij helpt is jezelf (+paard) even flink aanmoedigen door er een strijdkreet uit te gooien ;p het klinkt mss raar maar het doet mij altijd goed en rij ik met een goed gevoel verder :P .
Succes!.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:38

Je lijkt mij wel. :') Ik kan ook zo lekker duwen en inderdaad omdat ik het spannend vind. :P

Probeer heel goed op je hakken te letten, deze echt goed uit te drukken. Verder op je ademhaling blijven letten (en dat is lastig) en iedere pas zeggen tegen je zelf, wachten, wachten, wachten..

Succes, het is niet makkelijk om dit af te leren.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 19:39

Ik ben niet echt bang maar idd zenuwachtig, vooral op wedstrijd, na een weigering duik ik wel sneller , dat weet ik wel

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:43

Ik heb zelf geen springpaarden, maar uit het fotomateriaal valt mij 1 ding heel erg op: het lijkt wel of je ZELF over de hindernis wil springen en daarbij vergeet dat je paard het werk moet doen (en dat vast en zeker ook KAN). Je wil het paard als het ware naar die hindernis dwingen en en overheen "tillen".

Waarom je zo zit, is zo van hier af te zien waarschijnlijk toch een stukje onzekerheid/angst dat je paard het niet gaat halen. Maar hij kan het vast wel!
Hiermee kun je 'm aardig in de weg zitten.

Dus inderdaad: doe enkele stappen terug, niks moet immers per se? En toch ook niet meteen morgen al?
Ga weer eens balkjes en kruisjes doen, en aan het samenspel (vertrouwen) tussen jullie twee werken.

Je zal zien als er meer plezier dan heilig moeten komt, alles makkelijker gaat.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 11:07

Ik denk ook dat het door de spanning komt, dat hoeft nog niet eens echt bewust te zijn, maar dat kun je ook onbewust hebben.
Wat ik zou doen is eerst in de verlichte zit in galop (en ontspannen!) zodat je weet hoe je moet zitten. Na een tijdje kun je ook over balkjes en kruisjes heen zodat je weer wat vertrouwen krijgt en weet hoe je moet zitten. Dit kun je dan steeds weer opbouwen. Dus eigenlijk gewoon opnieuw beginnen en zeker de tijd nemen!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:15

Zie vaak bij mijn ruiters die duwen met zit (niet alleen voor de sprong maar vooral de jongere kids die duwen met aandrijven..grrr) spanning in de bovenbenen. Paard remt daardoor af en de ruiters gaan nog meer aanspannen, drijven en duwen. Ofwel: nog meer moeite doen het paard voorwaarts te houden/krijgen terwijl ze zelf enorm aan het remmen zijn.

Kijk eens of je , ook als je drijft, toch je bovenbeen zoveel mogelijk 'losjes' om je paard/pony heen kan houden. Losjes om hem/haar heen zitten en als je moet drijven dit enkel met een makkelijke drijfbeweging doen met Alleen het onderbeen!

Gewoon even stapje terug doen, simpele lijntjes rijden, gymnastische lijntjes meepakken met lage sprongetjes, desnoods alleen grondbalken.. Puur om jezelf even te controleren; je spierspanning en vormspanning tijdens het basiswerk, van daar uit weer wat meer opbouwen maar altijd terugkoppelen en gewoon een stapje terug nemen als je toch weer duwd/gespannen bent.

Veel ruiters hebben niet door wanneer ze toch meer aanspannen met bovenbeen, maar paarden liegen niet.. Probeer te beredeneren wat er stap voor stap gebeurd met én met je pony/paard vlak voordat je zo gaat zitten.. veranderd het tempo, haal jij nogsteeds hetzelfde adem etc? En van daaruit proberen alles eens na te lopen.. wie weet zit ergens daar de oorzaak. Help jezelf af en toe, ook wanneer je niet zo 'duwd' toch herinneren aan de basisvoorwaarden voor een goede houding, zit, balans en efficiente vormspanning. Ik spreek bijv. altijd met mezelf af dat ik mezelf controleer elke keer wanneer ik langs de ingang van de rijbaan rijdt.

Even doorzetten en later heb je in het hogere werk er flinke baat bij! Als je basis goed en breed onderhouden blijft, hoe hoger je piekmoment wordt ;)

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 12:02

Bedankt, ik zal er eens opletten, de tips van Alicia2u hebben ook al flink geholpen, voel me veel steviger.
Ik zal binnenkort vragen of we met springles in-uitjes kunnen springen, binnenkort krijgen we thuis ook meer balken, want we hebben al voor 5 hindernissen staanders :)