linksom aanspringen, altijd verkeerd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wupx

linksom aanspringen, altijd verkeerd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 18:30

Hallo, even om een lang verhaal kort te maken.
Wup, net 4jaar, 1.65, springt linksom altijd verkeerd aan.
Niet expres, ik heb het idee dat het hem echt niet lukt.
Rechts daarin tegen, spring hij aan of hij het het makkelijkste van heel de wereld vindt.
Ik ben benieuwd, wat hem zou kunnen helpen om te zorgen dat hij in de goede galop aanspringt.

groetjes *D

MerleSimone

Re: linksom aanspringen, altijd verkeerd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:32

Overdreven hulpen geven al geprobeerd? Je buitenbeen extreem naar achter leggen en zijn kont naar binnen drukken, veeel stelling nemen zodat het extra moeilijk wordt om verkeerd aan te springen?

Springt hij wel weer vanzelf over als hij in de verkeerde galop zit of blijft hij verkeerd?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:34

Dat komt gewoon omdat dat voor hem de moeilijke kant is, dat hebben veel paarden vooral als ze jong zijn.
Hoe gaat het aan de longe?

Wupx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 18:36

Ik moet alles bij hem overdreven nog doen, bijvoorbeeld overdreven sturen. Dus dat doe ik automatisch ookwel. Ik zal het morgen nog eens proberen, heel erg overdreven. :) Misschien dat al ik het echt bewust super overdreven doe dat het goed gaat!

Hij springt niet zelf over, als ik hem los in de bak laat rennen wel.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:38

Waarschijnlijk gaat het beter als hij soepeler wordt, het hoeft niet aan jouw hulp te liggen, want hij springt wél aan.
Doe je het in de hoek/bocht?
Dat maakt het makkelijker voor hem.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:38

Het is waarschijnlijk inderdaad zijn slechte kant, en dan kan het lastig zijn om goed aan te springen. Ben inderdaad benieuwd hoe dat aan de longe gaat. Als hij het namelijk los in de bak wel doet, betekend het in ieder geval dat hij het wel kan.

Probeer het inderdaad erg overdreven te doen en denk er ook aan je buitenbeen goed aan te drukken zodat hij zijn kont naar binnen moet draaien. :)

Edit; ook de tip van MirandaFuego is slim, probeer het in een hoek, dan moet hij al draaien :)

Wupx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 18:39

In stap en draf is linksom juist zijn betere kant. Galop juist andersom.
Aan de longe galopeer ik niet zo vaak, maar met het los rennen doet hij het wel goed.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:41

Lijkt mij fijner voor hem om hem eerst in draf meer recht te richten voordat je met galop aan de gang gaat, beter voor zijn zelfvertrouwen in het rijden.
Heb je instructie?

Weet je zeker dat je zelf meezit?

Wupx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 18:41

Ja, ik doe het altijd wel in een hoek of volte.
Wat ik me nu bedacht, als ik in de longeerbak zit, gaat het moeilijker, springt hij vaker fout aan,dan dat hij op een lange zijde zit.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:42

Wupx schreef:
Aan de longe galopeer ik niet zo vaak, maar met het los rennen doet hij het wel goed.

Jij moet niet mee galoperen he, aan de longe! :P
Maar dat is wel een manier om het beter te krijgen, door aan de longe te oefenen, je paard loopt dan al op een rondje en moet dan buigen (wat hij dus moeilijk vind) als hij dat goed kan doet hij het ook beter onder het zadel.

Wupx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 18:43

Ik zit zelf zeker mee, heb nu op moment geen instructie, maar wel gehad en doe afentoe nog wel een lesje.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:43

Waarschijnlijk vind hij het moeilijk om met een ruiter op zijn rug aan te springen, aangezien hij het los wel doet. Daar heeft hij natuurlijk meer vrijheid en zit niets hem 'in de weg'. Misschien kan iemand kijken hoe je het doet en je tips geven? En inderdaad, veel oefenen helpt.

Wupx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 18:44

MirandaFuego schreef:
Wupx schreef:

Jij moet niet mee galoperen he, aan de longe! :P
Maar dat is wel een manier om het beter te krijgen, door aan de longe te oefenen, je paard loopt dan al op een rondje en moet dan buigen (wat hij dus moeilijk vind) als hij dat goed kan doet hij het ook beter onder het zadel.

Hahaha ik bedoel natuurlijk, Wup galopeert niet zo vaak aan de longe, want dat lukt dus niet zo omdat hij me dan helemaal mee trekt naar de kanten. Maar ga ik morgen ook nog es oefenen!

Wupx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 18:45

Rubber_Duck schreef:
Waarschijnlijk vind hij het moeilijk om met een ruiter op zijn rug aan te springen, aangezien hij het los wel doet. Daar heeft hij natuurlijk meer vrijheid en zit niets hem 'in de weg'. Misschien kan iemand kijken hoe je het doet en je tips geven? En inderdaad, veel oefenen helpt.

Ik denk dat dat het is, maar op de rechterhand is het een eitje voor'm.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:47

Rubber_Duck schreef:
Overdreven hulpen geven al geprobeerd? Je buitenbeen extreem naar achter leggen en zijn kont naar binnen drukken, veeel stelling nemen zodat het extra moeilijk wordt om verkeerd aan te springen?

Springt hij wel weer vanzelf over als hij in de verkeerde galop zit of blijft hij verkeerd?

Juist met veel stelling maak je het extra moeilijk goed aan te springen. Met extra stelling verplaats je het zwaartepunt op het binnenvoorbeen, dat als eerste zou moeten grijpen en haal je al het gewicht van het buitenvoorbeen, waardoor deze makkelijker als eerste kan grijpen en het paard springt verkeerd aan.

Juist recht houden dat paard, en eventueel zelfs contrastelling, om het binnenvoorbeen extra ruimte te geven. Merk ik dat een paard moeite heeft, spring ik aan vanuit een volte; en wel op het moment dat we weer op de hoefslag komen. Dan wordt het buitenvoorbeen spreekwoordelijk vertraagd door de afrastering en maakt het het jou makkelijker. Ook zelf heel goed recht boven je paard blijven zitten. Niet als sommigen die half naast hun paard liggen om aan te springen, daarmee haal je hem nog meer uit balans en maak je het dus extra moeilijk.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:48

Wupx schreef:
Rubber_Duck schreef:

Ik denk dat dat het is, maar op de linkerhand is het een eitje voor'm.

Waarschijnlijk omdat dat z'n goede kant is :) Probeer hem in stap en draf op de linkerkant ook goed los te krijgen, zodat hij aan beide kanten goed los is. Misschien is het dan minder moeilijk om op de rechterhand aan te springen :)

Wupx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 18:49

Lara_Silver schreef:
Rubber_Duck schreef:

Juist met veel stelling maak je het extra moeilijk goed aan te springen. Met extra stelling verplaats je het zwaartepunt op het binnenvoorbeen, dat als eerste zou moeten grijpen en haal je al het gewicht van het buitenvoorbeen, waardoor deze makkelijker als eerste kan grijpen en het paard springt verkeerd aan.

Juist recht houden dat paard, en eventueel zelfs contrastelling, om het binnenvoorbeen extra ruimte te geven. Merk ik dat een paard moeite heeft, spring ik aan vanuit een volte; en wel op het moment dat we weer op de hoefslag komen. Dan wordt het buitenvoorbeen spreekwoordelijk vertraagd door de afrastering en maakt het het jou makkelijker. Ook zelf heel goed recht boven je paard blijven zitten. Niet als sommigen die half naast hun paard liggen om aan te springen, daarmee haal je hem nog meer uit balans en maak je het dus extra moeilijk.

Thanks, ga'k ook eens proberen! Wat soms ookwel geholpen heeft is m'n gewicht aan de andere kant te zetten, ik weet niet of dat op het zelfde neer komt?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:50

Wupx schreef:
Hahaha ik bedoel natuurlijk, Wup galopeert niet zo vaak aan de longe, want dat lukt dus niet zo omdat hij me dan helemaal mee trekt naar de kanten. Maar ga ik morgen ook nog es oefenen!

Wat handig is, is dat je een afgezet stuk hebt, zodat hij wel al op een rondje loopt, dan kan hij jou niet meetrekken.

Wupx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 18:53

MirandaFuego schreef:
Wupx schreef:

Wat handig is, is dat je een afgezet stuk hebt, zodat hij wel al op een rondje loopt, dan kan hij jou niet meetrekken.

Nou wat zo vervelend is, is dat hij het in de longeerbak het meeste doet. Hij is nog jong en zoekt nog veel steun aan de kanten. Dus ik probeer zoveel mogelijk weg te blijven van de kanten. Of wat bedoelde je :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:54

Wupx schreef:
Thanks, ga'k ook eens proberen! Wat soms ookwel geholpen heeft is m'n gewicht aan de andere kant te zetten, ik weet niet of dat op het zelfde neer komt?

Jazeker! Bij een paard dat weinig tot geen balans heeft is het imo het belangrijkste om de aanspringende kant zo min mogelijk te belasten. Natuurlijk niet helemaal naar buiten gaan hangen maar je zwaartepunt naar buiten verplaatsen. Ikzelf kies ervoor vanaf het begin zo verdeeld mogelijk te zitten, maar het kan bij moeite net even dat duwtje in de rug zijn.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:56

Jonge paarden.. altijd leuk.. soms moet je heel vindingrijk zijn om iets voor elkaar te krijgen :+
Een goeie voorbereiding is het halve werk ;)

Ga op de volte draven in een normaal tempo, dus niet te hard.
Zorg dat je verbinding op beide teugels gelijk is, ga iets op je buiten zitbeenknobbel zitten om het binnenbeen de ruimte te geven.
Vaak is het voldoende om te gaan lichtrijden op het binnenbeen.. en dan niet gaan doorzitten om aan te galopperen, maar gewoon blijven lichtrijden :j
Kijk op welk moment de buitenschouder naar voren gaat en geef op dat moment een tikje met je binnenbeen..
Op datzelfde moment ligt je buitenbeen iets naar achteren.

Er zijn meer manieren om een jong paard in de juiste galop te krijgen, maar het is even zoeken naar de juiste manier voor jouw paard ;)

Overigens is dit vrij normaal hoor, elk jong paard is scheef en zoekende naar balans onder de ruiter..
Gewoon een kwestie van weten wat je wilt, wat je doet én doen :+

Wupx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 19:00

Casarell schreef:
Jonge paarden.. altijd leuk.. soms moet je heel vindingrijk zijn om iets voor elkaar te krijgen :+
Een goeie voorbereiding is het halve werk ;)

Ga op de volte draven in een normaal tempo, dus niet te hard.
Zorg dat je verbinding op beide teugels gelijk is, ga iets op je buiten zitbeenknobbel zitten om het binnenbeen de ruimte te geven.
Vaak is het voldoende om te gaan lichtrijden op het binnenbeen.. en dan niet gaan doorzitten om aan te galopperen, maar gewoon blijven lichtrijden :j
Kijk op welk moment de buitenschouder naar voren gaat en geef op dat moment een tikje met je binnenbeen..
Op datzelfde moment ligt je buitenbeen iets naar achteren.

Er zijn meer manieren om een jong paard in de juiste galop te krijgen, maar het is even zoeken naar de juiste manier voor jouw paard ;)

Overigens is dit vrij normaal hoor, elk jong paard is scheef en zoekende naar balans onder de ruiter..
Gewoon een kwestie van weten wat je wilt, wat je doet én doen :+

Ja leuk he, het zijn altijd nog van die klunsjes.
Maar, goede tip! Ja hij is echt onhandig en staat wankel op zn beentjes. Hij heeft namelijk niet echt spieren.
Maar die zijn we aan het kweken!

Wupx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 19:02

Lara_Silver schreef:
Wupx schreef:

Jazeker! Bij een paard dat weinig tot geen balans heeft is het imo het belangrijkste om de aanspringende kant zo min mogelijk te belasten. Natuurlijk niet helemaal naar buiten gaan hangen maar je zwaartepunt naar buiten verplaatsen. Ikzelf kies ervoor vanaf het begin zo verdeeld mogelijk te zitten, maar het kan bij moeite net even dat duwtje in de rug zijn.

Nou zeg je precies wat is! Hij heeft totaal geen balans. Maar werkt nog heel erg op gewicht, als ik even mn been goed wil leggen en ik hang een klein beetje, wop, daar gaattie al :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:19

ik heb zelf ook 2 pony's gereden met dit probleem waaronder 1 net zadelmak. Mijn tip is om in een normale arbeidsdraf stelling naar buiten te nemen en op het moment dat je uit de hoek komt op de korte zeide galop hulpen te geven. goed je buitenbeen naar achteren leggen en eventueel gelijk een tikje met de zweep achter je been. het makkelijkste is ook als je blijft lichtrijden.

het goede moment moet je even zien te zoeken :)

xlovebenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:44

Ik heb hetzelfde probleem gehad! De pony die ik toen reed, Benny, toen ook 4 jaar had hetzelfde maar dan rechtsom. Je moet gewoon oefenen oefenen oefenen.
Als hij in de bij jou dus linkergalop zit, een stukje door laten galoperen en dan zelf terug nemen als jij dat wilt. Als hij uit zichzelf terug gaat, nog een x aanspringen.
In het begin, of als het soms echt niet lukt kan je in een hoek, een balk of een laag hindernisje (met 1 kant van de balk op een standaard en de andere kant gewoon op de grond), daar overheen springen, tijdens de sprong genoeg stelling naar links, beenhulp geven om in de linkergalop aan te springen. Waarschijnlijk zit hij dan in de linkergalop. Dan zoals ik net zei zelf terug nemen.
Als je maar genoeg oefent lukt het vanzelf wel. Met Benny gaat het nu ook heel goed, nog niet super maar dat komt omdat er verschillende kinderen op reden en die niet allemaal even goed eraan werkten.
Veel succes!!!