Pony pakt bit vast.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Surraya

Pony pakt bit vast.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 12:12

Hallo,

Ik heb net 2 pony's beleerd, een ruintje en een merrie, half-broer en zus.

Nu is het bij de merrie, vrijwel vanaf het begin al, dat ze in draf op links het bit vastpakt en houdt. En in galop houdt ze het gewoon sowieso vast, gevolg is in de galop dat ik geen arbeidsgalop met haar kan doen want ze wil alleen maar racen en ik kan haar ook niks vragen. Tijdens draf is het hierdoor moeilijk om haar te remmen, in draf te houden en om haar iets te vragen. In de bak is het goed(na een aantal kleine voltes) maar buiten is er gewoon niks relaxts aan.

Heb buiten al geprobeerd om een ander bit in te doen van enkel gebroken naar dubbel gebroken wel dezelfde dikte. ook heb ik het ineens tot stilzetten doorgaan al eens een aantal keren geprobeerd. Wat kan ik nog meer doen?

Ze is gewoon te enthousiast buiten en vindt hard gaan veel leuker maar ja ik wil dat ze berijdbaar is en de controle toch zelf hebben.

Met haar half-broer had ik dit probleem absoluut niet. Dus betwijfel of het volledig aan mijn rijstijl te wijten is...

sliert

Re: Pony pakt bit vast.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:23

Dat de pony's halfbroer en zus zijn zegt niet zo veel. Wij fokken met twee merrielijnen en ik heb de nakomelingen altijd zelf zadelmak gemaakt en verder beleerd. En geloof mij maar, ze hebben overeenkomsten, maar nog veel meer verschillen! Je zult je dus aan moeten passen aan de merrie. Probeer d'r eerst in draf gewoon wat gelijker op twee teugels te krijgen en als dat voor elkaar is, dan pas de galop erbij pakken.Daarnaast veel aan tempocotrole doen, veel overgangen en tempowisselingen. En pas als dat in de bak goed gaat, gaat het misschien buiten ook goed. Bovenstaande misschien in samenwerking met een goede instructrice gaan toepassen??? Een net beleerde pony op een kleine volte zetten of op de rem zetten.....getuigt niet echt van kennis van zaken in mijn ogen. Gewoon les nemen dus en met haar looplust om leren gaan.

Surraya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 12:27

dat stoppen of op kleine volte zetten heb ik via bokt gelezen. En instructrice is niet echt een optie, heb de pony te koop staan, das misschien meer iets voor de nieuwe eigenaar.

natuurlijk was dit niet het eerste wat ik heb geprobeerd. Heb haar nu drie maanden onder zadel, in het begin ging alles goed, maar wordt nu minder...

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:39

Als ik jou was zou ik weer even bezig gaan met grondwerk net zo lang tot je controle hebt over alle drie gangen. Wanneer je dat voor elkaar hebt kan je het rijden weer wat oppakken.
En ik denk dat een goede instructrice zeker een optie is, zij kan jou hier in begeleiden. Daarnaast brengt een pony meer op als hij goed is gereden en de basis kent.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:44

hoe oud is de pony? Misschien is ze gewoon aan het wisselen? Misschien heeft ze spierpijn? Als je dat niet opmerkt en je traint gewoon verder, dan stapelen de problemen zich heel snel op. Niet aanvallend bedoeld hoor, maar het probleem dat je hebt met je pony kan in mijn ogen zo veel oorzaken hebben dat je dat niet via bokt op kunt lossen. Ik kan je honderd tips geven, als ik niet kan controleren of je het goed uitvoerd, heeft het geen enkele waarde. Dus ook al heb je de pony te koop staan, op dit moment bij jíj degene die een probleem hebt met het dier, jij rijdt erop, dus jij moet het op zien te lossen. Niet het probleem bij de volgende eigenaar leggen. Zolang het dier in jouw bezit is, is het jouw verantwoording en moet je je verantwoording ook nemen {les nemen dus in dit geval}. Het kan zo zes maanden duren voor je d'r verkocht hebt.
En dan je laatste zin: in het begin ging alles goed, maar nu wordt het minder..... Misschien heb je gewoon te snel willen gaan omdat haar halfbroer het zo makkelijk aanpakte. Denk goed terug.....tot wanneer ging het goed en vanaf wanneer begonnen de problemen. Rijtechnische problemen beginnen bijna nooit acuut, meestal zijn er al kleine dingetjes vooraf {die je dus op moet merken}. Misschien kun je achterhalen wanneer het mis ging? Ga in ieder geval tig stappen terug met rijden, naar het begin, toen het nog makkelijk ging en zonder spanning. Desnoods longeren.
Buiten dat is een pony die fijn te rijden is veel makkelijker te verkopen dan een stugge, scheve pony die niet te stoppen is. Dus ook daarom is {een paar keer?} les nemen geen weggegooit geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:46

Pony zal een hele goede reden hebben om het bit vast te pakken. Het kan zijn dat de pony heel scheef is waardoor het zadel niet lekker ligt bijvoorbeeld. Als je pony pijn heeft of ergens moeite mee heeft kan ze ook niet goed galopperen.
Doet ze het wel goed als je longeert? Ben je zelf streng in je hand?

Surraya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 14:30

Met longeren gaat t heel goed. Ik ben altijd zo zacht mogelijk om een pony te beleren zodat die met pinkjes te berijden is. Maar bij haar in de bak op rechts is niks aan de hand alleen op links duurt t veel langer om haar los te rijden. Dan als ik buiten ga rijden met haar dan gaat t in stap perfect( op haar dribbelen na, maar noem dat energiek) dan in draf is he af en toe goed evenals galop maar meestal wil ze vanaf de draf zsm in galop en in galop racen terwijl ik haar dat juist niet aangeleerd heb...

HvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:39

Vanuit mijn eigen vakgebied is mijn eerste vraag, is het gebit nagekeken voordat je er een bit in deed?
Er zijn een aantal afwijkingen die voor het paard het inkrijgen van een bit niet prettig maken, o.a. (blinde) wolfstanden, glazuurpunten.
Een goed moment om je paard naar de tandarts te laten gaan is voordat het beleerd wordt, hiermee geef je het paard tandtechnisch een goede en eerlijke start.