pony in een sleur??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haffylover

pony in een sleur??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 22:45

Hallo,

Ik ben beetje tegen het volgende probleem aangelopen en ben even inspiratieloos dus misschien kan iemand me helpen.
Mijn haflinger:
8 jaar
Wedstrijd ervaring heeft ze niet dit jaar is ons debuut bij de htc competities.
Volgens mijn instructrice zou ze gemakkelijk een B proef kunnen lopen.
Springen doen we voor de lol.

Als ik met me haf in de bak aan trainen ben is ze heel loom en laat ze echt merken dat ze niet echt meer geprikkeld is en het dan ook na 15-20 min het echt niet meer leuk vind. Soms tot zodanige frustratie van mij waardoor ik dan maar kies voor een rondje naar het bos want door rijden met frustratie is niet de oplossing voor mij als ruiter omdat dan vaak niks meer goed wil gaan.

Ik ben met mijn haflinger aan trainen voor wedstrijd B niveau, nou vind ik afwisseling belangrijk. Ik rij met regelmaat in de rijbak omdat dit toch de omgeving is waar ik een proef dien te rijden.

En om het voor me haf wat interessant te houden wissel ik daar vaak af met oa:
- balkjes draven/stappen
- balkjes op aantal galop passen
- balkjes voor galops wissel of gewoon voor leuk over heen te huppelen.

Soms doen we ook eens een dagje lekker springen van 1 tot max 3 hindernissen.

Sinds enige tijd probeer ik ook 1 keer in de 3-4 weken te longeren maar omdat mijn pony dat niet altijd even goed begrijp doe ik dit nog met wat hulp erbij.

Daarnaast hebben we ook dagen wat we gewoon uu niks doen dan met een lange teugel lekker het bos in.

Ik heb ook een poging gedaan beetje vrijheidsdressuur maar ik merk dat ik daar te weinig geduld en kennis voor heb dus dat is even van de baan.

Het enige idee wat ik nog heb is eens in een andere rijbak te rijden maar das nogal lastig te vinden hier. Veel paarden mensen maar weinig die de rijbak open willen stellen voor een keer.

midgie

Re: pony in een sleur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:53

Vind je het zelf wel leuk om te rijden in de bak?
Want vaak ligt daar het probleem, de ruiter weet niet wat te doen in de bak en is er gauw klaar mee , waardoor het lijkt of het paard niet gemotiveerd is.
Neem eens goed les van iemand die jou precies kan vertellen hoe en wat je in de bak kan trainen.
1 x in de 3-4 weken longeren is erg weinig, zeker als je het niet goed kan, juist longeren is hoort bij de basis opleiding van elke pony of paard, miss eens wat beter les nemen in longeren aan de enkelen lijn , maar dan niet aan het bit

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 00:01

Zou je percies kunnen zeggen hoe een week er voor jou paard uitziet?
Van binnen en buiten staan tot springen dressuur en buitenrijden?
Wat voor voer krijgt je paard?
bv:
maandag: 3x kuil, 2 keer 1 kilo krachtvoer, van 7-1 naar buiten in de paddock, s'avonds dressuur
ect.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 10:10

@midgie thnx voor de tip ik heb een hele fijne instructrice en met de lessen gaat het heel goed 1 keer in de 2-3 weken afhankelijk wanneer we beide tijd hebben en ik ben zelf misschien wel iets te overgemotiveerd. Want ik vind het rijden erg leuk en omdat ik met dressuur veel vooruit gang heb geboekt heb ik daar ook veel lol in.
Betreffende het longeren tjaa ieder zijn eigen mening maar helaas kan ik dat niet financieren daar ook nog les in te nemen en zoals ik had verteld doe ik dit al met behulp van iemand maar die heeft echter ook niet altijd tijd wanneer ik tijd heb.

@smurffie: de week van mijn pony.
Door mijn baan varieert het elke week hoe vaak ik kan rijden soms helaas maar 2 keer en soms 4 keer per week.

Verder heeft ze hele dag 24/7 weide gang. Smorgens en s avond hooi 1,5 a 2 plakken.
Smorgen 3/4kilo kracht
s avonds 3/4 meusli met ene handje brokken.

rijdag 1: dressuur of buitenrijden afhankelijk wat ik de laatste keer heb gedaan en hoe dit ging. (oefen met puntjes opde i zetten zoals figuren nog beter rijden

rijdag 2 dressuur met cavelletie of balkjes draven. (tempo wisselingen, overgangen, aan het been blijven.) of springen.
rijdag 3 buitenrijden.

Meestal na elke trainen doe ik wel een stukje uitstappen in het bos.

Ik rij ongeveer 30-45 min en dan 15 min uitstappen

Soms rij ik 4 of 5 keer en dan ziet de planning er iets anders uit.
En zoals in de begin post staat doe ik er soms ook bij longeren.

Verder kwa rijden is afhankelijk van het weer als de bak echt blubber is ga ik meestal naar buiten en daar doe ik soms ook wel eens als ik de bak net kan gebruik wat meer dresuur matig.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:51

Misschien overbodig: past het zadel wel goed? In de bak zijn 4 hoeken. Paarden ervaren dat als 4 bochten, wanneer het zadel niet prettig ligt dan belemmert dit het paard om goed te kunnen buigen en de hoek te volgen. Het zadel zit in de weg en dan is de associatie al snel gemaakt door je paardje.
Succes.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:01

Misschien moet je het voor jezelf wat uitdagender maken en voor jezelf invullen hoe je wil dat jou training eruit ziet (in de bak rijden bedoel ik dan). Bijv: 15 min instappen en aan de lange teugel volte vergroten, volte verkleinen, stukjes wijken, tempowisselingen in bak, slangenvoltes. Daarna oppakken en aandraven en ook hier weer de eerder genoemde oefeningen bevestigen in draf. Dan een stukje overgangen en tempowisselingen. Als je je paard dan voor elkaar hebt wat moeilijker oefeningen gaan doen, bijv. schouderbinnen/schouderbuiten etc. Van jezelf eisen dat jij bepaalt waar je paard gaat en staat en met welk tempo etc.
Je kan er voor kiezen om een dag galoptraining te doen.
Conclusie: zorg ervoor dat je met een doel traint en probeer die in je training te halen. Maar vul dit dan elke keer op een andere manier in.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 19:01

@jotoma das idd een goed idee in mijn beleving ben ik daar al mee bezig alleen bekijk ik altijd die dag zelf wat ik doe afhankelijk hoe ik en me paard zich voelt en we hebben vanuit de les genoeg aandachtspunten om aan te werken.

Maar ik heb goed nieuws ik heb vandaag een nieuwe rijbak gevonden en meteen geweest rijden en tot mijn verbazig leefde ze helemaal op en ging het kei goed