Doorzitten: hobbeldehobbel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Doorzitten: hobbeldehobbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 19:31

Jaja mooie titel he,
goed ik zit even met een probleem.
Als mijn friese paard rustig draaft dan kan ik wel goed doorzitten,
maar zodra het iets harder gaat, kan ik niet meer netjes blijven zitten.
mijn voeten knijp ik dan aan en als ik die probeer te ontspannen zitten de beugels ergens halverwege mijn voet :o
Mijn paard loopt wel goed over de rug en is lekker ontspannen.
Het rijden zonder zadel heeft voor mij ook geen zin. Ik kan gewoon erg goed rijden zonder zadel,
zonder zadel en zonder handen galoperen bijvoorbeeld is geen probleem.
Ook zonder beugels zit ik wel goed, maar zodra die beugels eraan komen, gaat het dus lekker fout -.-
Mijn beugel lengte is volgens mij wel goed, want in galop en stap en bij het lichtrijden zit het super.
Ik heb een luxe dresuurzadel wat ook lekker zit,
tsja, mijn toemalige instructrische gaf de tip om met mijn tenen te blijven drukken op de beugels,
maar dat helpt 3 stappen en dan hop gaan we weer,
kort samengevat, kansloos xd
kan iemand mij helpen:)?

thanx x

Grapjasjes12

Re: Doorzitten: hobbeldehobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:14

Als je met je tenen gaat drukken ga je juist je been aanspannen.

Goed naar voren kijken, lichtjes naar achter gaan zitten. Probeer je voor te stellen dat je in je paard zit ipv erop. Actiever gaan doorzitten (dus met je buikspieren je heupen de bewegingen laten volgen). Benen netjes laten afhangen. Met jezelf 'zwaar maken' oid kom je er niet in bijvoorbeeld een middendraf :)

chexgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:16

10 euro op het zadel liggen en daar ga je! Probeer rustig mee te gaan met de beweging van het paard, naarmate je meer oefent zal het beter gaan :) En het ene paard is nou eenmaal makkelijker door te zitten dan de andere, het duurt gewoon even voor je het ritme gevonden hebt.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:26

Het is zo zonder filmpje moeilijk te zeggen waar het nu precies aan ligt. Soms helpt het om inderdaad meer vanuit je bekken en heupen te gaan bewegen, maar hoe dat precies moet is zo vanachter de computer niet goed uit te leggen.

Mogelijk komen de problemen vooral vanuit je beenligging, in dat geval kun je verschillende dingen (of een combinatie) doen:
1) Gaan staan in de beugels. Het klinkt gek, maar de positie van je onderbeen in het rechtopstaan is hetzelfde als in het doorzitten. Ook de druk op de beugel verandert niet bij het gaan zitten. Ga staan in de beugels met je knie licht gebogen. Je hak moet net iets lager zijn dan je tenen en je voeten en enkels ontspannen. Als je ook maar iets op je tenen staat, verlies je makkelijk je balans. Je moet net het puntje van je teen kunnen zien voorbij je knie. Let erop dat je je gewicht gelijk verdeeld over alle vijf de ballen van je voet (van grote teen tot kleine teen) en dat je voeten ook op die plek in de beugels steunen. Draai je hakken iets naar buiten zodat je knie aangesloten blijft. Het is niet de bedoeling dat je in verlichte zit rijdt, dus blijf met je bovenlijf zo recht mogelijk. Als je het goed doet, voel je je heel stabiel!
Maak langzaam de overstap naar licht zitten. Buig vooral in je knie en verander je onderbeen niet van positie. Tijdens het staan schakel je de beweging en bekken en heupen uit, waardoor je je makkelijker kan concentreren op je benen. Door licht te gaan zitten, of bijna niet te zitten, kun je nog een beetje smokkelen. Dan langzaam steeds meer en dieper gaan zitten in je zadel. raak je het kwijt, ga dan weer staan.
2) Rijden met een gewicht (een zak met zand, of een paard aan de hand). Zo moet je je stabiliteit wel bewaren in de beugels, maar ook met je kont in het zadel. Je wilt niet van je paard af getrokken worden. Zorg wel dat je een braaf paard hebt om dit te doen.
3) Bij de action kun je gewichtjes kopen die je aan je enkel kunt hangen. Soms helpt dit om dieper in je zadel te komen zitten, en om je benen lang te houden.
4) Goede zitles. Het is ontzettend lastig om je eigen houding te veranderen. Onder goede begeleiding gaat dit sneller en makkelijker. Er zijn zoveel dingen waar je op moet letten en als er ook maar één ding niet klopt, vind je niet het juiste gevoel en train je niet de juiste spieren bij jezelf. Het aller belangrijkste is dus goede begeleiding.

Als je nog vragen hebt, stel ze dan gerust!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:33

Als het zonder beugels wel goed gaat en met niet dat zit daar dus de oplossing als je weet hoe dat komt. Wellicht dat je met beugels teveel spant met je benen of teveel op het zadel gaat zitten in plaats van "er in" als het ware. Ik herken wat je schrijft en mij helpt het om heel bewust "in het zadel" op mijn zitbeen knobbels te gaan zitten.

dagenraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:51

En als je nou eens goede zitlessen gaat nemen ? Het heeft mij enorm geholpen. Op de grond zie ik precies waar een ruiter spant, waar de problemen zitten en hoe je dat oplost. Als je paard aan de longe kan is het nog fijner. De longeur houdt m voorwaarts en jij kan rustig aan je houding en zit werken, met een handje hulp van iemand die het weet. Verder gewoon heel veel oefenen, kleine stukjes.

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:55

mijn instructrice zegt altijd als het even niet wil: 'een liedje gaan zingen'
dan denk je aan het liedje, en niet aan het doorzitten, en dan gaat het vanzelf.
en het werkt!
maar dan hoor je wel 'vader Jakob' door de bak :=

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 19:07

Haha wel bedankt voor de tips,
Zitles is denk ik niet nodig, ik heb allemaal 8'n op mijn houding (zitcompetitie)
Maar zodra er stijgbeugels bij komen op een hoog opgooiende fries gaat het fout,
Zonder gaat het super -.- ook staan is geen probleem en zonder handen ook niet ;)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:01

Dan zou ik graag een filmpje willen zien (ook van het staan), want ik ben nu wel erg nieuwsgierig waarom het nu misgaat ;)

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 08:52

denk ook om je ademhaling. Als je deze heel erg inhoud omdat je je best doet lukt het niet. Buik aan, verder los en rustig ademen.

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:17

Aangezien het zonder stijgbeugels wel goed gaat zal er toch iets aan de lengte mankeren waardoor je anders gaat doorzitten. Eigenlijk moet je dus net doen alsof die stijgbeugels er niet zijn. Zorg er voor dat je hakken dan ook naar beneden blijven en je tenen niet afsteken, dan moet het goedkomen denk ik... misschien een filmpje plaatsen dan kunnen anderen gerichter tips geven.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 09:50

Ik zal eens even kijken of ik het kan uploaden op youtube morgen,
ik heb wel een filmpje op mijn telefoon :)

dagenraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:10

liespower94 schreef:
Zitles is denk ik niet nodig, ik heb allemaal 8'n op mijn houding (zitcompetitie)
Maar zodra er stijgbeugels bij komen op een hoog opgooiende fries gaat het fout,
Zonder gaat het super -.- ook staan is geen probleem en zonder handen ook niet ;)

Hoe kun je nou 8-en krijgen in een zitcompetitie als je niet kan doorzitten.......dat is een interessante, zijn daar ook verschillende klassen in of zo ? Ik heb eigenlijk geen idee hoe zo'n zitcompetitie werkt.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:15

Ik heb het zelfde probleem korte stukken gaat het goed nu, ik moet vooral mee tellen netzoals het lichtrijden. 1-2-1-2-1-2-1-2 . misschien het proberen waard?

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 16:50

Je ogen dichtdoen, dat hielp bij mij erg goed. :)

gucci16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 16:53

Lees even mee heb namelijk tzelfde probleem

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 16:55

Ik had/heb hier ook problemen mee met mijn fries. Kon hem gewoon niet uitzitten in draf :n
Bij mij komt het voor een groot deel bij aanspanning van mezelf vandaan denk ik. Ik moet mezelf er constant aan herinneren dat ik achterover op m'n kont zit en mijn buikspieren gebruik om de bewegingen op te vangen. En niet aanspannen met mijn benen, dan lukt het helemaal niet!

Langzaam maar zeker ga ik wel vooruit, als hij rustig draaft en fijn over de rug is, lukt het me aardig. Ik ga ook vaak pas aan het eind doorzitten, ik moet hem eerst helemaal losgewerkt hebben.

senna1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:16

Een beetje op het achterste van je zitvlak gaan zitten en je schouders ontspannen.
Voeten gewoon rustig in de beugel houden net als bij stap.
Als ik bezig ga met tenen aanspannen ed gaat het iig bij mij helemaal mis :=
Ik hoop dat het een beetje helpt maar u heeft al veel goede tips gekregen en zo dus lukt vast wel :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 21:59

dagenraad schreef:
liespower94 schreef:

Hoe kun je nou 8-en krijgen in een zitcompetitie als je niet kan doorzitten.......dat is een interessante, zijn daar ook verschillende klassen in of zo ? Ik heb eigenlijk geen idee hoe zo'n zitcompetitie werkt.

Het gaat om het feit dat je dan op kwpn rijdt, en een fries hobbelt toch net wat anders..