meer impuls tijdens wedstrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lindar1985

meer impuls tijdens wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 09:25

hallo bokkers,

Gister heb ik mijn vierde wedstrijd zonder startkaart gereden ( nog een beetje oefenen dus)
Mijn paardje is altijd al niet extreem snel, en reactief naar het been, maar na heel veel oefenen en wat ander voer gaat het nu thuis eigenlijk heel goed.
Maar gisteren op wedstrijd was het weer drama!
Met inrijden liep hij heel vlot, en echt lekker. Speciaal maar 20 minuutjes in gereden want ik moest twee proeven en ik dacht anders wordt hij moe (met de gevolgen die daar dan ook bij horen)

Maar we kwamen in de eerste bak, en het leek net of de rem er op ging, ik kon drijven wat ik wilde maar meneer deed lekker zijn eigen slome tempo. Ookal gaf ik hem flink op de kop met de zweep. Ik had zelfs een klein spoortje aan (waar ik normaal niet zo van ben).
In de tweede bak, waar iets minder te zien was ging het iets beter, en liep hij wat meer door.

Ik heb ook twee keer eerder buitenconcoursen gereden en toen had ik het gevoel dat het beter ging ( en de jury ook :) )
Daarnaast is hij heel erg gesteld op andere paarden dus daarom gaat het bij het inrijden ook altijd heel goed.
mijn eerste wedstrijd (en enige andere wedstrijd) in de binnenbak 1,5 jaar geleden was nog veel erger, want toen heb ik er een kwartier over gedaan om hem vooruit te laten lopen en niet achteruit. Dus eigenlijk moet ik al heel blij zijn met dit resultaat..

Maar hebben jullie tips voor mij dus om meer impuls te krijgen? (dit was ook bijna het enige, maar zeer zwaarwegende commentaar van de jury)

Natuurlijk ga ik dit morgen ook overleggen met mijn instructrice maar hoe meer tips hoe beter!

wat ik zelf al kan bedenken:
- vaker oefenen in de binnenbak, en op wedstrijd
- misschien toch wat haver gaan voeren ( maar dan is hij best schrikachtig op buitenritjes, en rij het meeste met hem in het bos i.p.v. de bak)
- veel overgangen rijden, ook binnen de gang (dat doe ik nu ook al, daarmee gaat het thuis heel goed, maar op wedstrijd helpt het dus helemaal niets)
- een 'scherper'/ 'groter' spoor, maar ik ben niet zo van de sporen ( vooral omdat toen ik mijn paard kocht hij helemaal wondjes had op de plekken van de sporen)

alvast bedankt voor het mee denken!

MilesNF

Re: meer impuls tijdens wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:29

Neem je instructrice eens mee op wedstrijd. Die kan dan goed zien waar et fout gaat en zo concrete tips geven.
Kijk ook kritisch naar jezelf. Ben je gespannen, misschien iets afwachtend tijdens de proef?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:31

Ik denk toch dat de fout bij jezelf ligt. Door de spanning ga jij denk ik anders rijden. Ga de volgende keer gewoon net als thuis rijden. Wil ze niet lopen, een tikje met de zweep geven. Dan heeft je paard het heel snel door dat hij op wedstrijd ook door moet lopen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:33

De verandering vindt plaats op het moment dat je de ring in gaat. Vraag jezelf dus af wat er op dat moment is veranderd :)

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 09:58

Ja ik denk niet echt dat het de spanning is. heb altijdmeer spanning om er op tijd te komen ( niets te vergeten etc) dan het rijden zelf.
maar dat is meer omdat ik een controlfreak ben en voor de rest echt een coole kikker.
de vraag blijft dan nog staan: waarom heb ik er minder last van bij een buiten concours?
dus vandaar dat ik niet echt aan mezelf twijfel, maar ik zou het wel mee nemen!

Meer tips zijn welkom!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:24

Je zegt dat hij erg gesteld is op andere paarden en dat het bij wedstrijden buiten (waar de andere paarden in zicht zijn) beter gaat, zou het daarmee te maken kunnen hebben en kan je daar thuis op oefenen? Dus vaker proberen alleen in een (binnen)bak uit het zicht van andere paarden te rijden?
Edit: het liefst zelfs eerst in de buurt van andere paarden (zoals met losrijen) en daarna alleen een binnenbak ingaan (al is dat misschien lastig om te oefenen, maar misschien zou je ook kunnen oefenen met eerst samen met anderen te rijden en dan door te rijden als de rest weg gaat? Ik noem maar wat.)

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 12:17

@ visitor Heb al een beetje geoefend in binnenbaken in de buurt, maar het vervelende is is dat als ik vrij ben en dus kan gaan oefenen de binnenbakken altijd overvol zijn... dus ben nooit alleen.. heb er ook wel over gedacht om een keer een middag vrij te nemen.. maar ja.. als ik dan bij de binnenbak aankom en er is toch iemand aan het rijden.... is het zooo sonden van mijn schaarse vrijedagen..
voor buiten concour is het makkelijker trainen, heb een tijd lang heel brutaal tijdens buitenritten alle weilanden ingereden waar het hek maar van open stond.. dat heeft misschien ook geholpen dat hij het bij een buitenconcours minder doet.

bij het inrijden gister was ik op een moment wel alleen, en toen was er echt niets aan de hand, waarschijnlijk omdat hij een tijdje al daar rond had gelopen..

mijn paardje is helemaal niet zo'n wild ding, vaak echt heel lief, maar in het bos als hij het eng vind gaat hij ook alleen op de rem.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:50

Maar dan lijkt het me dat haver, scherpere sporen of oefenen op overgangen e.d. niet gaan helpen. Je zal het, lijkt me, dan toch vooral moeten hebben van oefenen in het alleen zijn of van het bij andere paarden weggaan en inderdaad toch ook het liefst in een binnenbak oefenen, al kan ik me voorstellen dat dat praktisch gezien lastig is. (Alhoewel de oefenwedstrijden die je nu rijdt daar toch juist ook heel geschikt voor zijn! ;-)) Succes!