Piaffe is draven op de plaats, andersom ook?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Piaffe is draven op de plaats, andersom ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 01:05

S'nachts heb ik last van diepe vraagstukken. :+
Bij een omschrijving van de piaffe staat draven op de plaats.
Maar is draven op de plaats ook piaffe?

De vraag is zo ruw en simpel zoals hij er staat, geen specifieke stroming, geen perfect geconditioneerd beeld, geen type paard of manier van vragen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 03:01

Nee, niet per definitie. Eris een duidelijk verschil tussen een piaffe en draven op de plaats.

Citaat:
piaffe/pyaf/
Noun:
A movement performed in advanced dressage and classical riding, in which the horse executes a slow, elevated trot without moving forward.

Citaat:
piaffe [pɪˈæf]
n
(Individual Sports & Recreations / Horse Training, Riding & Manège) Dressage a passage done on the spot
[from French, from piaffer to strut]

Citaat:
What most competition horses show as piaffe does not even meet the FEI definition which reads "The piaffe is a highly collected, cadenced, elevated diagonal movement giving the impression of being in place. The horse's back is supple and elastic. The quarters are slightly lowered, the haunches with active hocks are well engaged giving great freedom, lightness and mobility to the shoulders and forehand. Each diagonal pair of feet is raised and returned to the ground alternately, with an even cadence."

http://www.dressageunltd.com/SRS/about/8highschool.htm

Grapjasjes12

Re: Piaffe is draven op de plaats, andersom ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 07:35

Een paard kan prima op de plaats draven (bij opwinding bijv) zonder daar z'n lichaam perfect correct te gebruiken, net zoals het paard best een wissel kan springen zonder dat het een changement is. Bij de piaffe komt meer kijken dat enkel op de plaats blijven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:10

phormicola schreef:
Een paard kan prima op de plaats draven (bij opwinding bijv) zonder daar z'n lichaam perfect correct te gebruiken, net zoals het paard best een wissel kan springen zonder dat het een changement is. Bij de piaffe komt meer kijken dat enkel op de plaats blijven :)

Inderdaad. Een van de kenmerken van piaffe is dat het een draf op de plaats is. Een correcte piaffe heeft nog veel meer aspecten. Het kenmerk op de plaats draven alleen kan iedereen, gewoon schoppen en trekken tegelijk.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 09:41

Daar ben ik het niet mee eens hoor, denk dat er maar weinig paarden zo lief zijn dat ze dat over zich heen laten komen Asya.
Maar een piaffe van een ruin of hengst in de wei, lijkt echt niet altijd op het ideaalbeeld, net zoals de gemiddelde wedstrijdpiaffe, maar toch heet beide een piaffe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:43

Als jij je paard correct verkeerd (volg je het nog?) rijd dan lukt dat makkelijk. Gewoon veel spanning opbouwen terwijl je die spanning controleert zodat hij het niet naar voren uit. Zo moeilijk is het niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:55

Dus de 'piaffe' van een talentvol Z paard is eigenlijk geen piaffe omdat die nog niet zo goed is als die van totilas?
Een sprong over een hindernis is toch ook gewoon een sprong, of de hindernis nu 80 of 160cm is?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 08-10-12 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:57

Tuurlijk wel, alleen zit er in mijn ogen wel een verschil van definitie tussen een piaffe en een draf op de plaats. Heeft niks met goed of wat dan ook te maken, maar puur met de (in mijn ogen) rijtechnische definitie. Om dat te illustreren zei ik dat iedereen een draf op de plaats kan, terwijl er bij een correcte piaffe meer komt kijken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:00

Ben ik niet met je eens, voor een draf op de plaats heb je ook enige rijkunst nodig, dat moet het paard ook kunnen volhouden.
En trekken en schoppen resulteert niet in een draf op de plaats maar in een dribbel zonder takt, impuls en enig ontspanning, dat mag dus helemaal geen draf genoemd worden.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:43

Om het nog lastiger te maken... piaffe is eigenlijk geen 'draf op de plaats' hoewel dat wel vaak zo gezien wordt ;)

Een piaffe heeft de beenzetting van de draf maar zonder een zweefmoment. Dus als een paard op de plek aan het 'draven' is, is dat echt geen piaffe. Dat 'draven op de plaats' is gewoon spanning en je zal het paard dan altijd met een weggedrukte rug zien. Bij een piaffe marcheert een paard ontspannen op de plek.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 12:46

Diagonaalstap is in principe ook draf toch? Maar dan mis je ook het zweefmoment.
Merk dat er heel veel onenigheid bestaat over dat zweefmoment in de piaffe. Heb het nagevraagt bij kennissen die in die klassieke wereld zitten, en die zegen dat piaffe wel enige sprong hoort te hebben. Maar ik twijfel zelf of je dan niet al richting passage gaat.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:01

Pentax schreef:
Diagonaalstap is in principe ook draf toch? Maar dan mis je ook het zweefmoment.
Merk dat er heel veel onenigheid bestaat over dat zweefmoment in de piaffe. Heb het nagevraagt bij kennissen die in die klassieke wereld zitten, en die zegen dat piaffe wel enige sprong hoort te hebben. Maar ik twijfel zelf of je dan niet al richting passage gaat.

Dat zeg ik; de takt van een draf maar geen zweefmoment ;)

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:49

Hier staat heel mooi wat een piaffe precies is en wat er gebeurt met het lichaam van het paard http://atletischerijkunst.nl/pagina54.html
Een piaffe is dus alleen een piaffe als het paard zijn bekken kantelt, zijn gewicht op zijn achterhand draagt, zijn rug bol maakt en alleen maar draagt.
Een piaffe moet aan al deze eisen voldoen, voordat het een piaffe is. Een draf op z'n plek als een paard bijvoorbeeld opgewonden hoeft dus niet perse een piaffe te zijn. Hij kan heel goed z'n rug wegdrukken of een beetje dribbelen.