Daya weer eens in HAW!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Daya weer eens in HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 15:04

Hallo allemaal *\o/*

Sinds een lange tijd toch maar weer besloten om Daya eens HAW te zetten. Sommigen van jullie zullen hem nog wel kennen uit vorige topics.
Voor degenen die het niet weten: Daya is weg geweest, ik heb hem weer opgehaald omdat het niet ging bij zijn nieuwe eigenaar en ik kreeg hem vreselijk terug -O-
Het was weer een heel project om hem weer wat beter ter been te krijgen, maar ook een hele zoektocht naar de juiste manier van rijden.
We hebben veel geprobeerd en ups en downs gehad, maar ik vind het toch even leuk om eens te kijken wat jullie denken.

Inmiddels zijn we weer bezig met de klassieke dressuur om hem recht te richten, nadat ik een hele tijd de moderne dressuur heb gereden. Dit beviel mij helemaal niet. Hij hield zijn hoofd heel leuk, maar hij bleef erg scheef. Geen oplossing voor het probleem dus. Nu gaat het eindelijk de goede kant op en meneer begint zijn staart rechter te dragen! Ik werk hard aan mijn houding en ik vind zelf dat het goed verbeterd.

Toen Daya net terug kwam, in de eerste week dat de osteopaat had toegezegd dat ik weer mocht beginnen met rijden. We hadden een half uurtje les in de moderne dressuur. Een dressuurzadel wat mij niet paste, handhouding en beenhouding is bagger. Goudzoeken en een scheve Daya.
Afbeelding

Overstap naar de klassieke dressuur. Groter zadel, maar kwam nog steeds niet ten goede van mijn houding. Tenen nog steeds vreselijk naar buiten gedraaid, handen gekanteld en Daya mag actiever.
Afbeelding

Toch weer les genomen bij mijn vorige instructrice, dus terug naar moderne dressuur. Hetzelfde zadel. Daya was lekker actief, zat goed in zijn vel, maar liep veel te diep. Zij onderbouwde dit echter met dat dit goed zou zijn voor zijn rug. Ieders mening verschilt hierover, maar een prettig beeld is anders.
Afbeelding

Ik was het zat van alle verschillende meningen en trok mijn eigen plan. Besloot om hem niet zo ver te laten duiken, maar hem juist iets bovenin te houden. Wel rond, maar niet al te laag. Ook een nieuw zadel voor hem (en mij) aangeschaft: Trekker Endurance Pro.
Afbeelding

Nu toch weer terug naar de klassieke dressuur, van Anne van Diemen. Ik ben bezig met extreem veel overgangen rijden om hem wat meer reactiesnelheid te laten krijgen. Werken aan mijn eigen houding (schouders ontspannen, schouders naar achteren, borst naar voren, handen naar voren, knieën naar binnen draaien), maar daar heb ik Anne nog al eens bij nodig om mij daarop te wijzen :') Deze foto's zijn wat wazig, want iemand had aan de instellingen van de camera zitten prutsen :(:)

Gewoon even wat ronddraven om een beetje op te warmen. Ik was bezig met kijken naar hoe geel mijn dekje was denk ik :Y)
Afbeelding
Nog op de voorhand, maar we zijn bezig met de achterhand aan te sterken. Mijn schouders moeten naar achteren, maar verder vind ik mijn houding niet vreselijk.
Afbeelding
Het raam gebruiken als spiegel.
Afbeelding
Onderweg naar een pasje verruimen. Handen bij elkaar }:0
Afbeelding
Mooi actief paard, goede reactie. Alleen mijn benen...... ;(
Afbeelding
Handen bij elkaar Jolin..... Knieën naar binnen Jolin....
Afbeelding

Verder rijden we lekker veel achtjes en voltes om hem soepel te krijgen door zijn lijf. Linksom is nogal een kriem namelijk.
We werken nog altijd hard, dus graag opbouwende kritiek!

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 15:09

Leuk paardje,
Je geeft je puntjes al aan, maar ik vind je houding opzicht niet heel erg.
Allen je handen mogen naar mijn idee iets minder breed.

joycie81

Re: Daya weer eens in HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:42

Leuk beestje, goed dat je op zoek bent gegaan naar de juiste manier van rijden voor jullie beide.
Wat jouw houding betreft..die is zeker niet zo slecht hoor, ik denk dat als jij met je bovenlichaam een stuk naar achter gaat, je al een heel stuk netter zit. Heb je trouwens al eens geprobeerd of je met rijlaarzen je tenen/voeten niet beter onder controle hebt? Bij mij scheelt het nl. heel erg of ik laarzen aan heb of chaps..met chaps lijden mijn voeten en enkels een eigen leven..met mn (leren) rijlaarzen aan zijn ze stil en kan ik mijn tenen naar binnen houden.
Heel veel plezier en succes met je paardje!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:12

Het probleem is dat je op de achterkant van je bovenbenen zit, ipv op de binnenkant. Een zadel gaat dat probleem niet voor je oplossen, dat zul je zelf moeten doen. Wat je nu doet, is je knieën heel krampachtig naar binnen draaien, met spanning in je bovenbenen, kuiten, en billen tot gevolg, en je kunt dus idd niet meezitten met de beweging.
Leer om je heupen naar opzij te openen ipv naar voren, daar zit je probleem, en dat is ook de reden dat je naar voren zit.
Op foto 3 zit je ook niet goed, maar omdat je daar wel ontspannen en rechtop zit, en je handen draagt, heeft je paard ruimte om te lopen. Nu ben je je ontspanning kwijt, en ik denk dat je beter eerst goed kunt leren zitten voordat je aan je paard gaat werken, want je kunt niet van het paard verwachten dat hij goed loopt als jij hem in de weg zit. Ik zie ook dat je hard werkt, en daarvoor mijn complimenten :)
Dit is ook zeer zeker niet verkeerd bedoelt, maar zo ik het zie ligt het probleem niet bij je paard, maar bij jou. Je paard spiegelt je heel mooi, en ik verwacht dat als jij goed leert zitten, je paard beter loopt dan ooit.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 11:23

Ik heb vandaag eens geprobeerd om te rijden door mijn heupen te openen. Ik heb namelijk ook een andere Posts van je gelezen en je noemt het vaker. Hij reageerde er erg goed op. Ging van hieruit ook zelf vanaf zijn schoft inbuigen in de bochten, in plaat van inbuigen vanaf de kaak. Ik heb verder weinig met hem gedaan, want was veel te druk met mijn eigen houding.

Laarzen staan in de huiskamer want moet ik nog erg inlopen. Ze zijn erg stijf en kan mijn benen er nog niet mee buigen, vandaar de chaps tot die tijd. Ik kan niet eens een voetje krijgen om mijn paard op te komen met die dingen, dus die zullen nog even moeten wachten. Ik zal snel een update plaatsen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:09

Goed van je!
Soms helpt het nog het meest om vooral met je eigen dingen bezig te zijn, gaan paarden vrij rap in mee :j
dat inbuigen vanuit schoft herken ik wel idd, de schouder krijgt veel meer ruimte, omdat jouw bovenbeen anders ligt. Wss ging hij ook wat ruimer lopen :j

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:10

Goed dat je zo naar de voor jullie juiste manier aan het zoeken bent en fijn dat je op de laatste foto's chaps aan hebt. Met heb je toch een stabieler been zie je ook oude foto's.

Denk idd aan je handen ze knikken wisselend naar buiten maar meestal naar binnen, slappe polsjes. Probeer je bovenbeen ontspannen te laten zodat je op je beugels staat en niet opnemen benen.

Pas opdat je niet te veel opd voorhand komt, zelf mssn slagje meer terug zitten.

Verder leuk om de vooruitgang te zien en fijn dat je eindelijk een passende methode hebt.

Succes verder

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:24

Ziet er goed uit!

En wat een gaaf dier!
Zou zweren dat ie hier op stal staat :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 09:42

huh.. freaky:P lijken echt wel sprekend(A)

Jolienfortun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:55

aaah daar is ze weer! Ik was toen ik haar eerder in haw zag helemaal verliefd op haar!

Probeer niet nar voren te gaan zitten en kijken hoe mooi haar nekje en hoofdje is. Tenen naar binnen draaien en handen rechtop en bijelkaar. Ik zou haar graag een klein beetje dieper willen zien mar dat komt vanzelf wel weer denk ik. En probeer haar op de achterhand te krijgen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:05

Toen je bovenaan schreef dat je klassiek bezig ging en die eerste foto erbij, dacht ik, hier klopt iets niet, haha!
Maar ik vind dat je het heel goed oppakt, de laatste foto's zien er super uit en echt een hele verbetering!
Ik zie dat je probeert anders te rijden vanuit je heupen, idd komt dat op de foto's nog tot uiting, je beenligging is nog niet optimaal, maar je bent ermee bezig, ik hoop dat het wil lukken.
Ik denk dat het ook mede te maken kan hebben met voorover zitten, dan komen automatisch je benen naar achter, maar op deze foto's kan ik het niet goed zien.
Wat ik zelf heel fijn vond als oefening om losser te worden, is contrastelling, daar wordt je zelf nl. ook handiger van met je handen en de aanleuning.
Ik vind echt dat je zo op een goede manier bezig bent en dat je heel veel verbeterd hebt, complimenten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:34

Jolienfortun schreef:
aaah daar is ze weer! Ik was toen ik haar eerder in haw zag helemaal verliefd op haar!

Probeer niet nar voren te gaan zitten en kijken hoe mooi haar nekje en hoofdje is. Tenen naar binnen draaien en handen rechtop en bijelkaar. Ik zou haar graag een klein beetje dieper willen zien mar dat komt vanzelf wel weer denk ik. En probeer haar op de achterhand te krijgen.

Uitleg? Waarom dieper?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:06

Yamcha schreef:
Jolienfortun schreef:

Uitleg? Waarom dieper?

Ik denk dat ze bedoelt langer en lager.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:41

Niet verkeerd bedoeld, maar ik zou het graag van haarzelf horen :)

Ik denk nl dat ze iets anders bedoelt, maar zolang ik het niet van haar hoor, blijft het gokken :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:45

Yamcha schreef:
Niet verkeerd bedoeld, maar ik zou het graag van haarzelf horen :)

Ik denk nl dat ze iets anders bedoelt, maar zolang ik het niet van haar hoor, blijft het gokken :)

Owh, ik zou iig geval voor mijn antwoord gaan, ronder is niet mijn idee en past ook niet zo bij de klassieke manier. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:51

Ik heb het liefste jouw antwoord, dat is zeker :)

Jolienfortun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:43

Uitleg? Waarom dieper?[/quote]
Ik denk dat ze bedoelt langer en lager.[/quote]
Dit bedoelde ik inderdaad. Sorry dat het onduidelijk overkwam!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:04

Geeft niet, was gewoon benieuwd :) dank je wel voor je antwoord :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 18:50

Ik wil hem ook niet meer dieper instellen... Daardoor maakt hij zich alleen maar scheef. Als ik hem zo laat lopen als nu, kan ik eindelijk galopperen zonder te eindigen met rugpijn :x

Ik zal snel nieuwe foto's plaatsen van hoe we het weer oppakken. Ik ben altijd erg blij met dit soort commentaar want daar kan ik wat mee! We zijn hard bezig om hem op de achterhand te krijgen, maar zijn kracht is nog niet voldoende om dit te kunnen doen. Dus nu eerst veel overgangen om die kracht van achter te krijgen. Anders kan hij nooit op zijn achterbenen gaan lopen natuurlijk, haha.

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:22

Let er op dat je tenen naar binnen draait en niet als kapstokjes naar buiten. Let er ook op dat jij je handen niet te breed zet. Voor de rest vind ik het er ontspannen en fijn uitzien!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:39

tumtummie schreef:
Let er op dat je tenen naar binnen draait en niet als kapstokjes naar buiten. Let er ook op dat jij je handen niet te breed zet. Voor de rest vind ik het er ontspannen en fijn uitzien!

Dit moet anatomisch wel mogelijk zijn. Veel van de algemene adviezen (tenen naar binnen, hakken uitdrukken) geven juist alleen maar méér spanning in het bovenbeen of de heupen. Dan kun je dus juist moeilijker ontspannen zitten en daardoor is het voor je paard ook lastiger ontspannen. Ik denk dat het advies van Yamcha nuttiger is voor deze ruiter.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 15:56

Oke kleine update. Veel, HEEL VEEL, bezig geweest met mijn houding.. pfoepfoepfoe. Spierpijn overal, maar ik ben al erg trots op mezelf. MAAR ik mag Daya zeker niet vergeten, want hoe hij erop gereageerd heeft, maakt alles tot een knapper plaatje :)

Nog altijd bezig met zijn achterhand te trainen en vrij weinig met het hoofd te willen doen. Ik probeer hem niet teveel te laten zakken, want anders wordt het zo'n duikelpoppetje. Wat vinden jullie van zijn lopen? Komt hij al meer op de achterhand? Ik vind het zelf erg moeilijk te zien namelijk, dus graag jullie hulp }:0
Verder zou ik ook graag willen horen of hij een beetje ondertreedt, want ook dat is een term die mij op foto's nogal onduidelijk is.

Als ik kijk naar dressuurfoto's op google, ik doe wel research namelijk, kan ik het wel zien, maar of dat op mijn eigen paard van toepassing is, durf ik niet te zeggen. Ook lastig denk ik, omdat je graag wil zien dat hij goed ondertreedt en dat hij vooruit gaat betreft zijn achterhand, dus objectief kijken zit er niet echt bij.

Ik hoor het wel van jullie. In en uit stappen en draven heb ik de foto's maar even weggelaten.

Even knuffen voor het harde werk.
Afbeelding

Aandraven. Ik zit dan altijd een paar pasjes door, zodat ik direct op het juiste been kan wegrijden.
Afbeelding

Hophop, Daya in draf :Y)
Afbeelding

Ik kukel naar voren, Daya kukelt naar voren.
Afbeelding

Spannend momentje.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Poging tot het buitenachterbeen onder de massa te laten treden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Braaf paard.
Afbeelding

PS..... Ik weet dat mijn rode jackie ongelofelijk lelijk bij mijn roze dekje en roze zonnebril staat.. Ik had het alleen zo warm, dus mijn winterjas ging uit *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:25

Wat Goehoehoed!!!!!!

Hij is lekker aan het lopen, zó actief, heel goed lichaamsgebruik, en jij zit héél keurig :j af en toe mag je nog iets ontspannen meer in je bovenbeen, maar 't plaatje is zoveel rustiger, jij lijkt heel veel rustiger, en Daya is een vrolijk paard, zo te zien :D

Wat goed van je, jeetje, hoeveel heb je geoefend? Knap joh, en zo snel!!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:55

wow wat heb je toch een gweldig mooi paard!
je zit al wat beter wel wat meer naar achter, daardoor ga je mooi recht zitten

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:07

Wat goed zeg, dat je zo hard aan het werk bent met je eigen houding!! En meteen verbetering, die laatste post van je zitten super goede momenten tussen, jullie komen er wel!

Jullie zijn een heel mooi voorbeeld, van hoeveel invloed de zit van de ruiter heeft. Ik ken je niet, maar ben wel blij voor jou en je paard :D