Stil Been .

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kellysjenna

Stil Been .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 16:42

Hee ,

Ik ben nieuw hier en kan nog niet echt een onderwerp vinden over mijn vraag .

Ik heb een tijd op een heel stug paard gereden . Hierdoor heb ik nu het probleem dat ik bijna constant loop aan te sporen met mijn been. Ik heb nu dus absoluut geen stil been meer. Hoe kan ik dit gaan oplossen ? Ik rij nu op een paard die geen constante aansporing nodig is . Het zal dus zonde zijn als ik hem hiermee verpest . Verder blijft hij heel erg met zijn hooft omhoog lopen . Komt dit nu door mijn houding ? Of zal ik een bijzet teugel gebruiken ? Of eerst mijn been stil moeten krijgen .
Wie o wie kan me helpen .

Zeepsop

Re: Stil Been .

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:45

LES NEMEN!

je hakken goed uitdrukken, benen lang en jezelf bestuderen in de spiegel of op film. je moet dan heel goed concentreren op je benen

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:46

Een bijzetteugel eraan knopen zou ik niet meteen doen. Het kan namelijk heel goed zijn dat het vanuit jouw houding komt dat hij zijn hoofd omhoog loopt. Dit kan ik zo niet beoordelen zonder beeldmateriaal.

Wat je beenhouding betreft: het is echt gewoon een kwestie van goed oefenen. Constant in je hoofd opdreunen dat je je been stil moet houden. Heb je les? Vraag je instructeur er extra goed op te letten.

Kellysjenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 17:00

Bedankt voor de reacties ,
En ik heb les .
Ik heb er ook nog geen bijzetteugel aan . Zal ik de eerste tijd ook nog niet doen .
Eerst dus werken aan mijn benen. :j

Bedankt

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:42

Bij problemen met je houding, en in dit geval ook deels rijtechnisch m.b.t. aan het been rijden en ontspanning, is het belangrijk goede begeleiding te zoeken.

Voor de ontwikkeling van een stille beenligging raad ik mensen altijd aan te gaan staan in de beugels. Niet in verlichte zit, maar zo rechtop mogelijk. In het begin kun je het beste gebruik maken van een halstertouw om de nek van je paard om je balans beter te kunnen bewaren zonder je paard in de mond te zitten. Uiteindelijk wil je in alle gangen met lossen handen kunnen blijven staan.

Ga staan in de beugels en zorg dat je je voet daarbij ontspannen houdt. Zodra je op je tenen gaat staan (en dat hoeft niet eens te betekenen dat je je hak optrekt!), verlies je je balans makkelijker. Je knie blijft licht gebogen om zo mee te kunnen veren in de beweging van je paard. Je tenen moeten recht naar voren wijzen.

Ga niet aandrijven met je been wanneer je deze oefening doet; Kijk of je je paard voorwaarts kunt laten stappen met een klikje van je tong, een stemcommando of anders een tikje met de zweep. Als je je benen in het begin in gaat zetten om voorwaarts te gaan, is het moeilijker om je balans te houden. Uiteindelijk leer je hoe je je beenhulpen onafhankelijk kunt geven, maar daarvoor heb je eerst een stabiele beenligging nodig. Ga staan in alle gangen en tijdens alle oefeningen en overgangen die je rijdt.

Je beenligging zoals die is tijdens het staan met losse handen is hetzelfde als wanneer je in het zadel zit! Er verandert niets in de druk op je beugel of de positie van je onderbeen. Om te gaan zitten moet je alleen je knie verder buigen.

Nogmaals: de beste en snelste manier om je houding te verbeteren is goede begeleiding, ook met bovenstaande oefening.

Kellysjenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 00:25

Super bedankt voor deze tip ,!
Ik het het hier met mijn instructrice over hebben .
Word een zware oefening haha..

PPeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 09:25

Mijn instructrice heeft ooit met een sporenriempje mijn beugels vast gemaakt aan de singelstoot. Kun je ze niet meer ver naar buiten of naar achter steken en ga je vanzelf je been stiller houden. Werkt echt goed! Overleg maar eens met je instructrice.

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 14:49

Ik heb hier ook last van. Het gaat al wel een stuk beter als ik mn knieen goed aan het zadel hou. En idd benen lang en hakken uitdrukken zoals hier bove word gezegd.