conditie trainen in de winter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

conditie trainen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 15:57

Hoihoi,

de afgelopen zomer heb ik (als alles meezat) elke week een galoptraining gehouden in de bossen, de conditie van mijn paard word steeds beter :D . Alleen nu komt het binnenbak seizoen... of eigenlijk halfjaar, want in de herfst is het vaak ook te nat..
Zijn er manieren of oefeningen die de conditie ook verbeteren, of op zijn minst behouden, alleen dan in de binnenbak? Verder staat mijn paard 24/7 op de wei, ik weet niet of dat invloed heeft.

Sim

Re: conditie trainen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:11

Je kunt toch gewoon in het bos blijven rijden? Doe ik ook. Behalve als het gevroren heeft want dan zijn de paden te hard. Doorgaans is dat maar een week of drie dat je niet in het bos rijden. Daar gaat de conditie niet van achteruit.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 17:23

echt? ik heb het idee dat het hele winter seizoen gewoon veel te nat of bevroren is allemaal. Ik ga sowieso proberen dat 1 keer in week naar buiten vol te houden, dus ik ben benieuwd hoe lang dat gaat.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:40

Nou voordat het echt goed vriest zijn we wel weer even verder, en dat duurt nooit echt heel lang. Van die maand gaat de conditie niet zo zwaar achteruit. Veel sgw ruiters houden volgens mij een winterstop, en wanneer ze daarna de conditie training weer oppakken gaat dat ook sneller dan het eerste jaar (dacht ik, kan ik niet 100% zeker over zijn). Dus heel erg is het niet :) Maar bos is altijd lekker dan altijd de binnenbak. Dus ik zou lekker naar buiten blijven gaan! Al is het maar op flink tempo stappen, doet ook veel :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 16:03

Wij rijden ook gewoon buiten hoor, mits de bodem niet stijf bevroren is gaat dit prima. Bij ons op stal hebben we een mooie galoppeerbaan liggen, ik denk dat we daar idd hooguit 2 a 3 weken per jaar geen gebruik van kunnen maken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 16:07

Wij rijden ook het hele jaar door buiten in het bos.
Zelfs met sneeuw en vorst (sneeuwbeslag en winiapuntjes).
Dat kan prima, soms als het heel slecht is, alleen stappen en een drafje.
Alleen wij doen geen galoptrainingen, maar recreatief.

PPeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 09:32

Het bos is vaak beter dan de meeste rijbakken.. Lekker naar buiten blijven gaan. En voor het inderdaad zo hard vriest dat het niet meer kan... En ook in de binnenbak kun je natuurlijk wel galoptraining houden. Lang galoperen, uitstrekken op de lange zijde, weer opvangen.