Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

EvelienKiss schreef:Ik merk dat ik spanning in mijn kuiten krijg als ik mijn hakken naar beneden druk tijdens het paardrijden. Mijn onderbenen komen dan ook los van het paard en zadel. Weet iemand waarom je eigenlijk je hakken moet uitdrukken? En eventueel een oplossing voor mijn probleem?

EvelienKiss schreef:Ah, er valt eindelijk een kwartje. Dus het is om de bedoeling dat er (lichte) druk op de kuitspier staat. Maar hoe drijf je dan aan, want de spier is al (licht) gespannen. Door de (licht) gespannen spier tegen het paard te drukken?
Ja, en dan ook nog op het moment dat het achterbeen in de lucht is zodat het paard gelijk wat kan doen met dat signaal. kleinvosje schreef:Door je hakken laag te houden, komt je kuitspier op spanning, en daar moet je mee aandrijven. Als je je hakken niet laag houdt, drijf je niet meer met je kuiten maar met je hakken.
Wat ook helpt is op de fiets je voeten zo houden alsof je ze in de beugels hebt. Als je dan ook nog met losse handen fietst kun je gelijk je evenwicht oefenen!
) Princesj schreef:Sommige mensen slaan een beetje door in het naar beneden drukken van de hakken, en ja dan doet het pijn. Ik heb altijd geleerd dat je voet zo moet staan, dat als je paard onder je benen zou verdwijnen jij op je voeten terecht moet komen zonder te vallen. Als je je hak overdreven zou uitdrukken, gaat je dat niet lukken (val je achterover), heb je je hak opgetrokken ook niet (val je voorover).
. Daarsdoor krijg je spanning in benen etc. Je zou niet eens kunnen doorzitten. Je benen moeten ontspannen langs je paard afhangen en bij bv doorzitten zit de 'veer' in je enkels dus die vangt de schokken op. Als je uitdrukt span je aan en kan dat dus niet. jury schreef:FF checken, wat verstaan jullie eigenlijk onder hakken uitdrukken?
5 cm lager dan teen of minder/meer?
Ik zie het meer als horizontaal, wellicht iets lager. In ieder geval niet de hak optrekken.
Alicia2u schreef:hakken het laagste punt van de ruiter staat in de regels. Er staat niet hoeveel lager dat is, zolang het maar lager is dan de bal van je voet.
alleen al. Negen van de tien ruiters drukken zich dan juist uit het zadel. Voor mij is het voet horizontaal (alsof je op blote voeten op de grond staat), evt. hak fractie lager. In geen geval je hak optrekken. Klimke is voor mij nog altijd een schoolvoorbeeld. Die had echt geen uitgedrukte hakken, maar hakken die vanzelf soms lager kwamen dan zijn tenen.