Voor het eerst in HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leetje1996

Voor het eerst in HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 12:19

Hooi allemaal,
Sinds nu bijna een jaartje rij ik deze gelders bij. We doen geen wedstrijden we rijden alleen recreatief.

Ze heet Amstella en is een tuiger van 6 jaar. Ze is heel veelzijdig, ze loopt voor de kar, buitenritten vind ze heerlijk, springen word ze mega vrolijk van en dressuur nou daar vind ze eigenlijk niet zoveel aan, maar toch moet dat ook gebeuren he :o
Nou hier komen wat foto's van het dressuren, ben benieuwd wat jullie ervan vinden :) tips zijn ook altijd welkom! Wij leren graag bij.

Wij zijn een hele tijd bezig geweest met de reactie erin te krijgen en lekker voorwaarts te rijden. Nu we de reactie hebben en ze actief loopt, zijn we bezig met de ontspanning.

Een groot probleem waar we last van hebben is de buiging om het been. Als jullie hier tips voor hebben hoor ik die graag

Afbeelding
Dit vind ik een vrij fijn plaatje, ze loopt ontspannen en lekker voorwaarts. Mijn houding vind ik wel okee , alleen mijn benen... Dat is nog steeds een drama...

Afbeelding
Hier is mijn houding drama. Handen moeten voor het zadel komen. Het lijkt net of ik mezelf helemaal vast zet en tsjaa weer mijn benen.. Wel vind ik dat Amstella hier actief loopt.

Afbeelding
Hier ben ik te streng met mijn binnenhand en me tenen moet ik niet naar buiten afsteken... Ook hier vind ik haar actief lopen.

Afbeelding
Hier moet ik meer op mijn kont gaan zitten, en ook weer mijn benen, maar dat is een terugkomend probleem waar we mee aan het werk zijn. Ook vind ik mezelf hier te streng met mijn binnenhand. En dan ons grootste probleem met het rijden, de buiging om het been... (iemand hier nog tips voor?)

Afbeelding
Dan de laatste, is niet de meest duidelijk foto maar misschien hebben jullie er toch nog wat aan.
Bij deze foto vind ik dat me mooi lengte heeft in de hals en niet te opgekropt loopt. Ze loopt actief.
Mijn houding vind ik niet zo netjes, mijn benen (zoals gewoonlijk) en ik val wat naar voren. Verder moeten me duimen het hoogste punt zijn.

En dan natuurlijk nadat ze zo goed der best had gedaan even lekker belonen!
Afbeelding

Ben benieuwd wat jullie er van vinden

Anoniem

Re: Voor het eerst in HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:30

Wat een leuk dier :)
Wat me meteen opvalt is dat jij behoorlijk uit balans bent elke keer. Heb je daar altijd last van of kan het komen door bijv het zadel?
Door jouw balans kun je je paard behoorlijk in de weg zitten. Wellicht kan ze niet goed om het been buigen omdat jij haar onbewust in de weg zit. Je bent ook geneigd om naar haar hoofd te kijken en daardoor scheef boven je paard te gaan zitten.

Ga met je eigen balans aan de gang. Neem eens zitles en laat je instructrice bezig gaan met jouw houding voordat je meer van het paard gaat vragen. Zo wordt je iig bewuster van jouw invloed op je paard en kun je je paard meer helpen om het doel te bereiken.

Succes :)

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:44

Probeer je hakken goed uit te drukken (voor jou gevoel heel overdreven). Hierdoor zullen je benen meer naar voren komen en zal dit probleem al voor een deel opgelost zijn. Voor de rest heb ik nog als tip om (vooral in de galop) goed op je billen te gaan zitten zodat je niet zo voorover valt.
Ik vind je paard erg leuk!

xxchntl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:54

Net als wat tumtummie zegt hakken goed uitdrukken. Probeer je tenen naar het hoofd van je paard draaien, je hebt af en toe behoorlijk kapstokjes (heb ik ook heel erg last van hoor:P) Wel erg leuk paard:)

Georgina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:23

Leuk paard. Ziet er goed uit, alleen zie ik hier en daar wat spanning.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:11

Persoonlijk zou ik dit paard graag net iets beter door de hals heen willen zien. Onderhals en kaak meer losgelaten en de rug er meer bij. Dan liever iets lager instellen.
Dan kun je haar ook beter leren stellen om je binnen been omdat er minder spanning in zit.

Op de galopfoto's zit je beide keren met je handen vast bij je liezen. Dit brengt juist spanning in je paard.
Handen dus meer naar voren op een normaal contact en gewoon daarnaartoe rijden met je been. Komt hij nog niet rond, dan maar niet. Gewoon even afwachten.

Overigens: Is het nou een Tuigpaard, of een Gelders paard?? Dat zijn namelijk twee verschillende fokrichtingen binnen het KWPN en is dus niet het zelfde.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:15

Je hebt een leuk paard zeg:)
Denk eraan dat je zelf rechtop blijft zitten, benen lang (hakken uitdrukken), schouders naar achteren. Dan heb je zelf al meer evenwicht waardoor je het allemaal net wat makkelijker uitzit!
Succes ermee.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 01:48

Paard ziet er goed uit, fijn dier, lekker actief en werkwillig zo te zien.
Ik kan me helemaal vinden in het commentaar wat je zelf geeft.
Is er iets wat je uit balans brengt? Laat je paard je niet fijn zitten of is het je zadel?

Het buigen om je been kun je het beste stilstaand mee beginnen, je zit goed recht met gelijke druk op de beugels en teugels, dan vraag je je paard in te buigen naar rechts, hand van de hals en tegelijk maak je dat been iets langer en houd je het er iets meer aan, paard mag niet wegstappen maar moet leren te reageren op die (lichte) druk door het lichaam om je been te buigen. Om te helpen gebuik je dus je teugel, hand van de hals, neusje mooi opzij, mag tot aan je teen als ze zo flexibel is. Kun je beide kanten op oefenen, na een paar keer snapt je paard de bedoeling al en kun je het ook in stap proberen. Het belangrijkste is dat je dat been lang maakt en er iets tegenaan houd zonder echt aan te sporen want dat is een andere hulp. Hand gaat weer iets van de hals, tot je teen kan in stap zeker in het begin natuurlijk nog niet, buig meerdere keren beide kanten op dan zul je ook voelen of ze met haar lichaam meebuigt of alleen haar hals gebruikt.
Op de foto's trek je je hand richting je heup om buiging te vragen, daarmee blokkeer je de schoft en schouder en dat is dus niet de bedoeling ;)

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 14:50

Joolien en anneliesdj, mijn evenwicht klopt, maar die heb ik gewoon ook al niet, dus raak inderdaad vaak uit balans en ben hier natuurlijk flink mee bezig.

Verder anneliesdj
Bedankt voor je goeie tip voor het buigen, ik ga kijken wat ik er mee kan! Ze is inderdaad vrij werkwillig, maar als ze er geen zin in heeft, kan je het meestal ook wel vergeten haha.

Ik ga al jullie tips proberen!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:05

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 20:19

Okee ik heb vandaag zit geoefent en dan vooral evenwichtsoefeningen, ik zit elke keer net voor de beweging en dan weer er achter, dus nu belangrijk dat ik goed blijf zitten! Dus oefenen oefenen oefenen!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:53

Goed bezig!

Verder voor het buigen om het been, probeer eerst te zorgen dat je been dan op de goede plek ligt. Als je zo op mijn paard zou zitten, zou je continu zijgangen rijden! Je legt je been nu op de plek waar je paard het minst makkelijk kan buigen (tegen de ribbenkast, die is stevig en dus stug) waardoor je hulp heel onduidelijk wordt, je vraagt namelijk iets wat helemaal niet kan. Been op de plek dus, en van daaruit lekker verder oefenen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:56

Leetje1996 schreef:
Okee ik heb vandaag zit geoefent en dan vooral evenwichtsoefeningen, ik zit elke keer net voor de beweging en dan weer er achter, dus nu belangrijk dat ik goed blijf zitten! Dus oefenen oefenen oefenen!

Zonder beugels rijden geeft je veel gevoel en helpt meteen je beenligging correct te krijgen.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 14:12

Je zit te veel naar voor, mijn hoefsmid zei dat ik te veel naa voor zat, waar door mijn pony dus last kreeg van haar rug.
Ik zal dus op je houding lette, fijner voor jou en voor je paard!
Wel een super mooi beestje hoor!

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 14:34

Ik vind het er niet eens zo slecht uitzien, het is ook het paard welke jou uit balans brengt en als je net niet voldoende die onafhankelijke zit hebt ontwikkeld is het heel erg moeilijk om je benen bijvoorbeeld op de plek te houden zonder geforceerd te gaan zitten en daar mee nog meer je paard in de weg te gaan zitten. Je paard is ook erg lang in het lijf wat het er niet gemakkelijker op maakt. Ik denk dat je een beetje te snel en te veel wilt / van jullie als combinatie verwacht. M.i. zijn jullie nog niet op het punt om aan buiging om je been te denken, tussen het voorwaarts, aan je been zijn en buiging zitten nog heel veel stappen welke je moet doorlopen. Als je te snel gaat en stappen overslaat raak je uit balans en kun je niet anders dan compenseren wat ten nadele van je houding en zit gaat. Als ik jou was zou ik het nog wat simpeler houden. Blijf lekker voorwaarts door de bak rijden (of buiten!) maar let wel op dat je paard niet over zijn tempo loopt. Maak gebruik van simpele niet te kleine wendingen en overgangen op een zo klein mogelijke hulp waarbij je probeert je paard op vier benen te houden en je gewicht op beide zitbeenknobbels gelijk. als je merkt dat je paard van voren wat meer wil gaan zakken en je hand opzoekt zul je al merken dat hij veel fijner gaat zitten en jij meer in balans komt. Hou het lekker simpel voor jullie allebei en pas als de ene stap is bevestigd verder naar de volgende stap, met een beetje les erbij komt het vast helemaal goed.... Leuk dier BTW

velvetd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:04

Het meeste geef je zelf al,
je houding soms, en je tenen.
& het meeste wat hierboven staat ook .
Probeer er gewoon op te letten & dan komt het vanzelf wel goed (:

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 08:41

@LOCA
Bedankt voor je duidelijke uitleg! Hier ga ik zeker wat mee doen! Ik ben nu vooral veel bezig met overgangen en voltes rijden op de kleinste hulpen zoals jij al me uitlegde. Dit gaat nu goed. In de herfstvakantie heb ik weer les dus dan gaan we weer hard aan de slag haha!

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:13

Super leuke foto's echt cool.. Zelf heb ik wel een paar tips. Bijvoorbeeld hou je zweep naar beneden gericht... En hou je benen bij de singel. Ook heb ik een tip om je paard goed om je been te laten draaien. Dat is : hou je binnenbeen lang en je buitenknie duw je tegen je zadel aan. Bij mij werkt dit super goed, ik hoop ook bij jou :P.. Ik zou gewoon alle berichtjes uit je topic nog even door lezen en de belangrijkste dingen opschrijven en uitvoeren. Zo kom je wel op de beste oplossing :)). Kijk ook ( misschien ook voor je zelf handig ) in boeken of op google en anderen website's. Zo kom je er regelmatig ook wel uit.. Maar ik stop wel met het gezeur van me, want het rijden zag er geweldig uit.. Op die kleine puntjes na dan maar voor de rest echt topie hoor.. +:)+