Fijne ontspannen middendraf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Fijne ontspannen middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 10:04

Goedmorgen bokkers! *\o/*

Na veel zelf te hebben geprobeerd toch maar even jullie ervaringen gevraagd.
In januari wil ik graag weer gaan starten in het L1 met mijn Fjord.

nu mijn probleem:
zodra ik de middendraf inzet is er meteen spanning aanwezig die moeilijk weg te krijgen is.
zijn hoofd gaat de lucht in waarna ik hem niet meer naar de ontspanning kan krijgen.
ik moet dan eerst weer het tempo verlagen, ontspannen en dan de middendraf opnieuw inzetten

als ik dit een paar keer herhaal en vooral op de zijn houding let i.p.v. de verruiming gaat het redelijk.
maar nu is mijn vraag na dit lange verhaal dus:

op welke manier hebben jullie je paard de middendraf geleerd en deze verfijnt?

alvast bedankt! :j
p.s. lichamelijk is hij helemaal in orde!
groetjes Sanne

PreHungaro

Re: Fijne ontspannen middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 10:05

Je kunt trouwens wel merken dat hij het gewoon moeilijk vind, is dit dan gewoon een kwestie van veel geduld en heel rustig opbouwen? In het bos gaat het super, dan strekt hij ruim en wil hij zelfstandig ook wat zakken in de hoofd en halshouding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:56

Idd opbouwen, ze moeten de pas vergroten en daarbij ook de juiste balans vinden en dat is niet in een keer gedaan. Het best werkt om het in kleine stukjes op te bouwen, rijdt 2 a 3 passen weg en dan weer terug. En dan niet meteen op vol gas maar minimaal verruimen en kijken waar de grens zit.
Probeer ook niet teveel de hoofdhalshouding te willen corrigeren want dan ga je onbewust terugwerken en bied je zelf alleen maar spanning aan.

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:45

Inderdaad kleine stukken oefenen, paar passen verruimen en weer terug nemen tot een wat verzamelde draf. Wanneer je dit goed blijft oefenen wordt hij vanzelf sterker. In de L1 hoef je ook nog geen hele diagonaal middendraf te laten zien, dus dat scheelt weer wat.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 15:20

gelukkig, dan was ik toch al op de goede weg. Al ben ik er wel achter gekomen dat middendraf voor een Fjord toch best lastig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:26

Is het ook, een fjord is er eenmaal niet voor gebouwd. ;)