trainingsschema

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 07:34

hallo.
wie kan mij helpen met het opstellen van een trainingsschema?
of wie weet waar ik het kan leren?

alle tips zijn welkom!!!

Caira

Re: trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 07:40

Wat voor schema zoek je? welke discipline?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 08:14

springen en dressuur

ik heb een paard.van 6 jaar oud en die heeft veel.afwisselinf nodig in het rijden.
en dat vindt ik nog wel eens lastig.

paard is namelijk snel verveel en dan liever lui dan moe.
dus ik moet zorgen voor.uitdaging

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:18

ik wil je wel helpen maar ik heb helemaal geen ervarn.g wil je eerst conditietraining doen'?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:19

Heb je een instructeur? Die kan je daar waarschijnlijk beter mee helpen. Naast de duur van dingen is met name de intensiteit heel erg belangrijk en dat kun je van achter een computer niet goed inschatten.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 08:27

achter pc is inderdaad lastig. maar mijn instructeurs werken niet volgens een schema

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 08:28

conditietraining inderdaad en afwisseling

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:30

Maar kun je dat niet met ze overleggen? Ik maak ook alleen op verzoek een trainingsschema voor mijn lesklanten.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 09:02

ja dat ga ik inderdaad proberen.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 09:12

maar bestaat er ook een boek ofzo die ondersteuning bied bij het maken van een schema?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:24

Mijn ervaring is de 'luie' paarden vaak baat hebben bij klassieke dressuur,een rechtgericht paard die zelf op zijn benen moet lopen zonder constant drijven ect. voelt dan veel actiever aan.
Zelf rijdt ik heel veel verschillende oefeningen zoals,eerst een warming up,voltes vergroten en verkleinen,slangenvoltes,zijgangen in zowel stap als draf,van stap naar galop ect.
Verder de ene dag in de bak de andere dag een buitenrit,weer een keer in de bak,keertje los springen enz. dit alles natuurlijk afgestemd op het niveau en de conditie tot nu toe.
Als een paard moeite heeft met actief lopen kan dit ook zeker met spierproblemen/niet passend zadel/pijnlijke wervels te maken hebben.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:28

Ene dag dressuur, andere dag een sprongetje, dagje naar het bos, dagje aan de longeerlijn, dagje vrij

Zo moeilijk is het niet ;)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 10:10

dat doe ik nu ook, maar ik wil ook verder in de training

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:21

ED --> RT-P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:33

PercyLeen schreef:
Ene dag dressuur, andere dag een sprongetje, dagje naar het bos, dagje aan de longeerlijn, dagje vrij

Zo moeilijk is het niet ;)

Nou..

Als jij een flink fanatieke dressuurtraining doet, is het niet slim om de dag daarna bijv. vrij te geven.

Ik vind een traininsschema zeker wel van goed belang, voor de een is het wat belangrijker dan de ander. Overleg het met je instructeurs zou ik zeggen!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 13:44

ik doe inderdaad na flinke training dagje vrij. dat is dus niet goed? kun je uitleggen waarom niet?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:45

omdat de spieren een beste klap krijgen van een zware training, een beetje rustig stapwerk lang laag is dan wel aan te raden.

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:53

ken je de maandag ziekte? moet je maar eens opzoeken , vroeger toen men nog veel met paard en wagen werkte was het zo dat de paarden op zondag vrij kregen na een week hard hebben moeten werken op het land, en dan stonden ze zondag stil kregen lekker te eten en maandag moesten ze weer aan het werk met een hoop spierpijn en stijfheid, waardoor zich dat later ging ontwikkelen in ernstige vormen die soms wel een levenbedrijgent zouden kunnen zijn http://nl.wikipedia.org/wiki/Maandagziekte , ook ik vindt het lastig om een goed trainings schema te maken, vooral om dat ik heel onregelmatig werk, en ook rekening met het weer moet houden, dus soms kan ik idd ook wel wat hulp gebruiken.... iig heel veel suc6

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:55

Na een zware training worden er veel afvalstoffen in het lichaam opgeslagen en beweging helpt voor de afvoer daarvan en dus ook het herstel van de spieren. Het hangt er dus een beetje vanaf wat een vrije dag inhoudt. Een paard die 24 uur per dag buiten staan beweegt meer dan genoeg en kan na een flinke training prima een dag zonder werk hebben maar eentje die maar beperkt uit zijn stal komt moet wel iets doen.

Maandagsziekte komt doordat er teveel snelle energie in het lichaam beschikbaar is op het moment dat ze hard moeten werken waardoor je teveel afval krijgt en afbraak van spierweefsel. Na een dag rust moet er dus altijd een dag lichte arbeid zijn voor er zwaardere arbeid komt. Verder is goed in- en uitstappen heel belangrijk net als het voerbeleid.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:02

Na een intensieve training doe ik die volgende dag gewoon een half uurtje lang en laag, longeren of rijden. Vind ik het fijnste werken (gebaseerd op 3 paarden). En de dag daarna ook nog niet fanatiek.

Ik geloof dat uit onderzoek gekomen was dat je een intensieve training af moet bouwen. Paard heeft zeker twee dagen nodig om goed te kunnen herstellen geloof ik.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:04

Ik heb wel een schema voor je, maar ik krijg de tabel hier niet

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:09

Hangt helemaal van het paard af hoe je trainingsschema eruit kan zien. Wij hebben nu twee paarden waarmee we wedstrijden starten. Voor de een werkt het goed om de dag voor wedstrijd rustig aan te doen, beetje wandelen, grazen, niet teveel ingewikkelds met zadel. De ander moet eigenlijk juist de dag voor wedstrijd lekker naar het strand en uitwaaien :)) . Met mijn andere paard waar ik mee startte was het juist vaak de dag voor de wedstrijd raadzaam om juist wat dressuur te doen (proefje oefenen enzo). 3 verschillende paarden en alledrie een hele andere benadering.

Je kunt aan je instructeur 'huiswerk' vragen wat je kunt oefenen voor de volgende les :-)

Over 'rust na intensieve arbeid': wij doen ook meestal juist de dag na een intensieve training even een rustig buitenritje. Even de spieren weer los werken en het paard weer een fris idee geven.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 17:14

ik weet wat maandagsziekte is. meestal gaat mijn paard lekker halve dag naar buiten. maar met slecht weer kan dit niet. ik ga inderdaad jullie tips meenemen en gewoon een lichte training doen