Fjord wilt niet langzaam galloperen, iemand tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kyaraciara

Fjord wilt niet langzaam galloperen, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 20:45

Hooihoi iedereen,

Ik rijd een Fjord al vanaf dat ze 3,5 jaar is bij ( ze is nu 7). Alles gaat echt super, ze had vroeger wel
echt rotstreken buiten maar een nieuw bitje heeft wel geholpen. Maar goed, toen ik begon met bijrijden
kon ze nog helemaal niet galloperen als ik er op zat in de bak. Als ik buiten in de duinen reed kon ze dit
wel. Ik heb haar leren galloperen door haar te longeren, later iemand anders haar laten longeren en ik
erop. Zo heeft ze het ''commando?'' galop geleerd. Ik rijd eigenlijk bijna nooit in de bak meestal buiten..
maar nu het weer slechter weer word rijd ik af en toe wel in de bak alleen ze heeft gewoon nog steeds
het probleem dat ze super hard gallopeerd. Voltes rijden helpt niet dan gaat ze gewoon over naar draf
en haar proberen in te houden en drijven helpt ook niet dan gaat ze ook gewoon terug. Het is niet echt
een groot probleem voor mij maar ik zou wel graag willen weten of ik haar misschien wat rustiger zou
kunnen laten galloperen.

Alvast bedankt.

Sim

Re: Fjord wilt niet langzaam galloperen, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:33

Ik denk dat het voornamelijk een balansprobleem is omdat ie buiten wel gewoon kan galopperen. Kun je van iemand die er verstand van heeft niet een paar keer les krijgen om je op weg te helpen?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:40

Ook hier zit de fout niet bij het paard, maar bij de ruiter.
Mssn zou les nemen geen slechte keuze zijn.
Zomaar wat aanmodderen is bijna altijd verkeerd.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:41

Sluit me aan bij bovenstaande. Paar stapjes terug naar de allereerste basis, en laat iemand je helpen!
heel veel succes, en wel lekker buiten blijven rijden!!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:46

Mijn paard had dit ook heeel erg (een haflingertje)

Bij mij lag de fout ook heel erg bij mij! Ik ging staan in het zadel, en hangen in de teugels. De reactie van een paard is overduidelijk tegenwerken. Ik heb er gewoon heel veel geduld aan over gehouden. De beste manier was voor mij lekker te laten ontspannen in de galop. Eerst proberen het aanspringen niet te rommelig te maken. Ik kan me denk ik inbeelden dat je fjord eerst heel hard gaat draven en dan aanspringt in galop, probeer dit steeds meer te verkleinen. Die enkele pasjes snelle draf is niet vreselijk erg dat kan je wegwerken na een tijdje :) Eenmaal in de galop op een volte en lang proberen te laten maar niet terug laten vallen in draf. Ik heb dit een hele lange tijd gedaan en de galop gaat bij mij ook steeds beter!

En idd, les nemen is idd een goede optie.. ik heb het zelf geprobeerd op de bovenstaande manier. Ik weet ik in ieder geval, hangen en trekken aan de teugels heeft geen zin. Probeer hem/haar terug te rijden vanuit de zit en vanuit ontspanning, dan komt dat rustige galopperen vanzelf wel!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:50

hard betekend balans, zacht betekend onbalans, hij/zij vind t moeilijk om t evenwicht te bewaren in galop. oeffenen is t enigen wat zal helpen.

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:26

_Sim_ schreef:
Ik denk dat het voornamelijk een balansprobleem is omdat ie buiten wel gewoon kan galopperen. Kun je van iemand die er verstand van heeft niet een paar keer les krijgen om je op weg te helpen?

Zal absoluut een balans probleem zijn zo te horen. :j
Bedenk wel dat je hier de tijd voor moet nemen, je paard zal het moeilijk vinden om een handgalop aan te houden en zal hier onderuit willen komen door terug te vallen in draf of dus harder te gaan galoperen.

Probeer veel overgangen te rijden en gewoon simpelweg veel te oefenen.
Allemaal kleine stukjes is het makkelijkste voor jou en je paard.
Deze stukjes kun je dan steeds meer uitbreiden.

Dit is absoluut heel erg wijs om onder begeleiding van een instructeur te doen.
Deze kan beter op jouw houding letten, dan jijzelf als je hard aan het werk bent!

kyaraciara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 16:21

M_hartje_M schreef:
Mijn paard had dit ook heeel erg (een haflingertje)

Bij mij lag de fout ook heel erg bij mij! Ik ging staan in het zadel, en hangen in de teugels. De reactie van een paard is overduidelijk tegenwerken. Ik heb er gewoon heel veel geduld aan over gehouden. De beste manier was voor mij lekker te laten ontspannen in de galop. Eerst proberen het aanspringen niet te rommelig te maken. Ik kan me denk ik inbeelden dat je fjord eerst heel hard gaat draven en dan aanspringt in galop, probeer dit steeds meer te verkleinen. Die enkele pasjes snelle draf is niet vreselijk erg dat kan je wegwerken na een tijdje :) Eenmaal in de galop op een volte en lang proberen te laten maar niet terug laten vallen in draf. Ik heb dit een hele lange tijd gedaan en de galop gaat bij mij ook steeds beter!

En idd, les nemen is idd een goede optie.. ik heb het zelf geprobeerd op de bovenstaande manier. Ik weet ik in ieder geval, hangen en trekken aan de teugels heeft geen zin. Probeer hem/haar terug te rijden vanuit de zit en vanuit ontspanning, dan komt dat rustige galopperen vanzelf wel!

Bedankt ik ga het zeker oefenen!

kyaraciara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 16:23

oneside schreef:
_Sim_ schreef:

Zal absoluut een balans probleem zijn zo te horen. :j
Bedenk wel dat je hier de tijd voor moet nemen, je paard zal het moeilijk vinden om een handgalop aan te houden en zal hier onderuit willen komen door terug te vallen in draf of dus harder te gaan galoperen.

Probeer veel overgangen te rijden en gewoon simpelweg veel te oefenen.
Allemaal kleine stukjes is het makkelijkste voor jou en je paard.
Deze stukjes kun je dan steeds meer uitbreiden.

Dit is absoluut heel erg wijs om onder begeleiding van een instructeur te doen.
Deze kan beter op jouw houding letten, dan jijzelf als je hard aan het werk bent!

Ja ik snap dat het niet zomaar gaat :). Ik zal indd weer een paar lessen gaan nemen aangezien ik al zeker een half jaar geen lessen meer heb gehad hihi... :P