Pony gooit hoofd omhoog in galop en niet mee te houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irisje2

Pony gooit hoofd omhoog in galop en niet mee te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 19:15

Hallo,
Sinds een lange tijd staat er hier een welshje van 6 jaar nog geen jaar ingereden en ik mocht haar doorrijden bij mij thuis. Ze kende toen alleen maar links, rechts, de rem, en ze was super gevoelig aan het been, soms een sprongetje gemaakt. Ze slingerde in het begin ook nog erg, want ja het is heel anders als iemand op je rug zit en de balans te vinden. Toen ik haar een paar weken had gingen we met sprongen vooruit en ze leerde snel. Alles ging goed tot kort geleden. Ze galopeerd super goed aan vanuit stap en draf kan ze het, maar zodra we in de galop zitten haalt ze haar hoofd omhoog en gaat ze er als een speer vandoor (meestal niet hoor, maar als ze het doet gaat het super hard) dan is ze niet meer te houden het enigste wat je kan doen is zitten en en met je stem hoooo zeggen. Vandaag ging het zo hard dat we tegen de zijkant van het hek zijn geknald toen we er langs galopeerde. Bitloos doet ze het ook.. Voor de rest is het echt een super pony om te hebben hoor doet alles super braaf alleen de galop is ze soms gewoon niet te houden.

Heeft iemand hier misschien ervaring me? Die me tips kan geven?

Met vriendelijke groet, Iris

fabjheu

Re: Pony gooit hoofd omhoog in galop en niet mee te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:22

op bouwen aan een logeertouw met iemand samen,
beginnen op en volte en dan steeds en beetje uitbouwen,
elastiekje, ( het is niet heel bekend maar wel diervriendelijk, eigenlijk is het een combinatie van slof, bijzet en thiedeman MAAR omdat het elastiek is kan het paard er ALTIJD uit en je kan hem tijdens het rijden verstellen. dus ook vast pakken / strakker voor meer controle HET IS ZEER PAARDVRIENDELIJK ( heb ervaring)dus in principe heb je er geen last van en hangt hij los)

elastiek: http://www.google.nl/imgres?q=paarden+e ... =53&ty=108

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:30

Is het mogelijk dat de pony in galop nog in onbalans is waardoor ze gaat rennen? Dat het voor haar een manier is om balans te zoeken, bedoel ik.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 19:44

Dribbel schreef:
Is het mogelijk dat de pony in galop nog in onbalans is waardoor ze gaat rennen? Dat het voor haar een manier is om balans te zoeken, bedoel ik.

Nouja ze heeft het in het begin eigenlijk nooit eerder gedaan. Het lijkt of ze het me uit wil testen alleen dan iedere keer weer moeilijk. En het rijden gaat altijd op het zelfde ritme up, down, up, down enz.......

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 19:48

Afbeelding

Dit is ze Jasmijn.

fabjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:27

ik blijf bij mijn vorige bericht en misschien aangezien ze het leuk vind een keertje racen?

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 05:32

Dat klopt we doen regelmatig barrelracing, maar ik heb ook het gevoel dat ze gewoon heel gevoelig in haar mond is. En daardoor pijn doet terwijl ik vind dat ik een zachte hand heb. Laat ze altijd een beetje loshangen zodat ze wel de ruimte heeft.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 07:50

IK zou ook denken aan balans, of wat je zegt te veel druk in de mond, maar als je met lose teugel rijd kan dat weer niet.
Ik heb er ook een die dit heeft gedaan en dat was echt een balans probleem en als de ruiter dan uit balans raakt als ze met haar hoofd ging gooien en steun aan de teugel zocht of zelf uit balans ging dan ging ze er ook erg hard vandoor.
\Je kan dit oplossen door in stap meer gym oefeningen te gaan doen , voelen in draf of het ook lukt en de galop heel kort houden , denk alleen aan aanspringen en niet perse een hele volte rijden maar blijj zijn met netjes aanspringen, dat gaat niet in een week ik zou daar echt de tijd voor nemen, want als je dit nu niet goed aan pakt gaat het ten koste van de pony , terwijl het dier er eigenlijk niks aan kan doen, ga eens voelen wanneer het fout gaat , iemand die mee kijkt kan het vaak ook aan het gezicht zien als je zelf niet kan voelen , ook een paard heeft ogen die spreken en een lichaam waar ze ook dingen duidelijk mee maken.Het is in elk geval een super leuk dier , zou zonde zijn als er weer een pony d ehandel in gaat doordat de ruiter het niet op kan lossen.Ik zou ook zeker les erbij gaan nemen want als je hier je vraag moet stellen dan blijkt dat van niet erg veel ervaring in het inrijden van jonge dieren en het oplossen van problemen.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:26

Ik denk ook dat het gaat om de balans. Kwestie van een goede instructeur vragen om je te helpen. Het gaat er namelijk om dat je op het juiste moment de juiste hulpen geeft.
Mijn paard deed dit in het begin ook en nu ze meer in balans komt wordt het steeds beter. Ik heb geleerd om diep te gaan zitten, mijn binnenbeen als ondersteuning te geven en zelf uit te ademen. In het begin galoppeerde ik alleen maar op de volte. Kijk ook of je zelf in balans zit op je paard, als jij je paard uit balans brengt in galop omdat je niet recht zit kan het zijn dat ze daardoor gaat rennen.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:30

mijn welsh deed t in t begin ook..bij aanspringen en tijdens de galop toch net wat meer naar achter gaan zitten en niet teveel druk houden! Mijn pony had ook een onbalans probleem in het begin..nu gaat t super!

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 14:08

Maar ik vind het wel raar dat ze het nu pas doet en niet heel in het begin. Terwijl ze altijd makkelijk aansprong en voor de rest nooit iets gemaakt. Ook niet met springen of iets anders. Vanmiddag ga ik weer rijden en probeer dan aan de longeerlijn op de volte bij de a of c aan te springen en dan steeds iets groter maken, maar heb ook het gevoel dat er vandaag niks meer aan de hand is. Ben benieuwd hoe het verloopt.

HvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:12

irisje2 schreef:
Dat klopt we doen regelmatig barrelracing, maar ik heb ook het gevoel dat ze gewoon heel gevoelig in haar mond is. En daardoor pijn doet terwijl ik vind dat ik een zachte hand heb. Laat ze altijd een beetje loshangen zodat ze wel de ruimte heeft.

Als je paard zeer gevoelig in de mond is, zelfs als je nagenoeg niets doet met het bit zou ik je willen adviseren om het gebit na te laten kijken.
Op het moment dat je een hoofdstel om doet, wordt er door t hoofdstel (neusriem; sperriem) druk gezet en de wang tegen de kiezen aangedrukt. Als er glazuurpunten aan de zijkant van de kiezen zitten dan veroorzaakt dat wanglaesies, welke het paard pijn doen.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 05:23

Ik rij zonder neus en sperriem dus zeg maar western hoofdstel.
Ze heeft alleen in het begin met neusriem gelopen en nooit met sperriem.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 19:00

Ik wil je toch nog even zeggen hoe het nu gaat.
Ze doet nu niks meer met haar hoofd schudden ofzo, maar nu is ze wel heel erg chaggie geworden. Met aandrijven gaat ze rond lopen, oren in de nek en de achterhand eronder dan heeft ze de neiging om te gaan bokken en als je rondlopen vraagt in de draf doet ze het zelfde. Dus ja daar ben mee bezig. Pak het nu ook weer op aan de lange teugel en dit doet ze heel goed, maar erop is altijd anders dan er naast.

missy28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:08

is het niet een idee om een martingaal te proberen ?

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 18:15

Wil liever niet aan zulke dingen beginnen, omdat je er bijna niet meer vanaf komt.

abakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:26

het laatste berichtje wat je stuurt lijkt het wel alsof je het over mijn paard hebt.. altijd heel erg chagarijnig, oren in de nek. neiging tot stijgeren (bij jou bokken las ik)
wat ik moet doen is veel lang en laag. steeds weer en goed links en rechts inbuigen/lekker los maken.. en dit helpt, daarna oppakken en wat omhoog rijden.. steeds beetje bij beetje.. het lang en laag is gewoon heel belangrijk, in ieder geval bij mijn paard want zij is erg gevoelig.
wat ik niet zou doen is iets gebruiken om vast te zetten, niks thiedeman of elastiek of wat dan ook.. samen met je instructrice kom je er vast wel uit, met respect en beleid naar je pony toe..
wij zijn wel met mijn paard naar de fysio geweest en dat hoefde maar 1 keer en daar is ze wel heel erg van opgeknapt toen. ik rij haar nu een jaar en het gaat sindsdien alleen maarbeter..
miss is dat nog een idee voor jouw pony?!
ik heb trouwens wel elastiek gekocht op goed advies, en het is ook wel vriendelijk. wil de andere reactie's niet slecht maken.. maar het hielp niks, het beste is lang en laag en alle hulpmiddelen in de container gooien.. hoe goed of minder goed het ook allemaal bedoeld mag zijn!

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 18:29

Het is niet mijn pony, maar van een kennis ben er ook te groot voor.
Rij alleen thuis met haar. Losrijden is er voor haar niet bij haha. Je stapt op en ze dribbelt weg en danst als het ware omdat ze het moeilijk vind om stil te staan. In stap rond lopen lukt wel en aan de lange teugel in draf ook.