Opnieuw opbouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Opnieuw opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 18:26

Hallo,

Mijn shetlandertje staat op een boerderij. De ''boerin'' heeft zelf een kwpn'er.
Nu rijd zij hier al 4 jaar niet meer op, en nu ze in verwachting is van haar 2e kindje
gaat dit ook niet meer gebeuren. Het beste paard staat nu dus al lekker 4 jaar van zijn
luizen leven in de wei te genieten en speelt als opvoed mama voor jaarlingen, twenters (opfok)
en nog wat andere paarden.

Ik heb vorig jaar nog een ritje op haar gemaakt, dit ging super goed (enorm braaf paard) maar
ze zwalt als een dronken geit en is niet te rijden :')

Nu staat er een nieuwe dame met haar paard op stal daar die nu weer vlink het rijden gaat oppakken.
Nu dacht ik, dit is de ideale kans voor mij om ook te beginnen met de kwpn'er. Op deze manier ben ik
nooit alleen bezig en is het ook veel gezelliger :)

Ik ben nu op zoek naar wat tips en trucks om haar weer in een wat minder.. uhmm.. bloeiende conditie te krijgen :o :+
Mijn idee was gewoon elke week rijden en dit dan opbouwen van veel stappen, naar steeds meer draven en op den
duur dus weer dresuurmatig bezig en het liefst ooit nog een sprongetje. Helaas heb ik vrij weinig tijd doordat ik in groningen studeer,
waardoor ik alleen op donderdag en ik het weekend tijd heb.

Wat raden jullie aan? Zou 1x per week voldoende zijn? Zou ik haar verder nog met longeren wat proberen op te pakken?
(1 ding, ik knoop er liever niet teveel touwtjes aanvast omdat het niet mijn eigen paard is)

Linnietje

Re: Opnieuw opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:49

Gewoon rustig oppakken.

Bijvoorbeeld:
Donderdag en zaterdag rustig longeren, de andere 2 dagen wat stappen voor de spieren.
Pakt ze dit goed op?
De week daarna kun je er op donderdag en zaterdag op, kwartiertje rustig stappen en wat draven.
De andere 2 dagen weer stappen voor de spieren.
Pakt ze dit goed op. Dan ga je gewoon zo door en kun je rustig de 2 dagen uitbreiden, naar een half uur.
Gaat dat ook goed, en dan heb ik het niet over stijve spieren bij het paard de volgende dag.
Dan kun je 3 dagen gaan rijden.

Het is een voorbeeld!!!
Kijk gewoon wat het paard kan hebben. Staat het de dag daarna stijf op stal?
Dan even een beetje gas terug nemen!

Succes!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 17:55

Stijf op stal gebeurt niet echt... staat 24-7 buiten :o
Maar idd daar zat ik zelf ook al aan te denken!
Je kunt bij ons in de buurt ook prachtige buitenritten maken over de heide en door het bos.
Hier vind ik stappen zoizo wel het meest gepast omdat er dieren los lopen en ik wandelaren kan
tegen komen :) Ik denk dat ik met longeren toch nog eventjes wacht... ze is nou niet bepaald soepel..
Laat ik het eerst nog maar even bij recht toe/recht aan houden :+
(ze is eerder wel een super leuk dresuur recreatie paardje geweest, dus het zit erin haha)

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:08

Een paard kan heus wel wat hebben hoor! :D Gewoon beginnen met 1 á 2 x in de week stappen en de overige tijd die je hebt kun je wel opvullen met longeren. :D Als je dat langzaam wat uitbreidt, moet je na een tijdje een heel leuk paard hebben! ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 20:50

Vandaag er boven op gezeten :Y)
Madam is alleen totaal vergeten wat manieren zijn en ging tijden het opzadelen in de
touwen handen en wilde gaan stijgeren. Gelukkig paniekhaken eraan dus die wilde ik los trekken
maar toen sprong ze naar voren op mijn voet... auuuww #)
Wel doorgezet en een stap ritje door het bos gemaakt. Verre van iedeaal (mevrouw ging staken
en wilde geen stap meer zetten) maar uiteindelijk heb ik dat wel opgelost ~~}>
Nog een piep klein stukje gedraaft toen er even geen wandelaars waren en na een 'half uurtje
waren we weer terug op stal. Volgens mij had ze wel het idee flink wat gedaan te hebben, want
ze zweete gewoon haha :+ Ik hoop wel dat ze komende tijde wat handelbarder word.. maargoed
ze is wel leuk :D

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:17

Wat leuk dat het is geukt, toch zou ik er ook wat gaan longeren hoor. Is gewoon goed voor het paard zonder dat er iemand op haar rug zit. En lekker rustig doorgaan met opbouwen!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 12:09

Vandaag een buitenritje gemaakt in mijn eentje :) ze was wat dribbelig maar het was hardstikke leuk.
Madam weigert echter soms ergens langs te gaan, dan doet ze geen stap meer voor of achteruit.. weet nog niet
hoe ik dit moet doorbreken haha. Na een half uurtje waren we weer op stal en madam had weer lekkere zweet plekken :')

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:09

Wat leuk dat je haar weer op gaat pakken! Klinkt alsof je een aardig idee hebt van wat je wil gaan doen om haar conditie op peil te krijgen. Het zwalken klinkt als een balans/spier probleempje. Je zou kunnen proberen om haar tussendoor af en toe te longeren (al dan niet met bijzet) om dit een beetje te verbeteren. Succes!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 19:43

Het zwalken gaat al een stuk beter! Ik heb dinsdag samen met iemand anders van een stal even verderop een buitenrit gemaakt van ander half uur :o (heel veel stappen en kleine stukjes draven). Ze ging alleen 2 momentjes niet lekker: 1x toen er een koe besloot op te springen (ze is blind aan 1 oog) sprong ze 2 meter de lucht in :+ en daarna lieten mensen honden uit hun auto, die blaffend en grommend keihard op ons af kwamen rennen, de vrouw die met mij meereed schreeuwen met veel lelijke woorden dat ze de honden vast moesten houden. Lagen er bijna naast :(:) Rest ging weer super goed!

Wil haar dit weekend eigenlijk ff in de bak rijden maar moet ff kijken want de bak waar ik in rij is bijna altijd bezet smorgen dus moet dan wel smiddags