Cayano v. Jazz

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ROCHELLEx

Cayano v. Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 08:26

Na enkele twijfel toch maar is een topic openen van mijn knappe bijrij-vent.

Ik rij Cay nou een klein half jaartje, en we zijn al met sprongen vooruit gegaan. Ik ben nu bezig met hem B klaar maken, en hoop dat ik hem in het buitenseizoen kan uitbrengen. Toen ik Cay begon te rijden moest hij nog veel leren, had weinig evenwicht en balans in zijn aanleuning.

Dit is nu al veel beter, maar perfect bij lange na nog niet. Ik ben veel bezig met overgangen rijden, om zijn achterhand goed te activeren en omdat hij soms nog wel is wat zwaar kan worden.

En hij heeft een concentratievermogen van een aardbei, dus het moet hem allemaal niet te snel gaan, haha. :')

Paspoortje:
Cayano
5 jaar
v. Jazz
1.72 ongeveer

Eerst een foto
Afbeelding

En het filmpje!
Dit was de 2e keer dat ik erop zat na 6 weken rust!

Verbeterpunten:
- Kapstokhandjes
- Mijn tenen recht houden en zo mijn voet minder bewegen.
- Soms de rust er wat meer in te rijden
- Mijn schouders wat meer naar achteren brengen

Cay is soms erg jolig en maakt dan een hupje met zijn voorbeen, wat je ook kan terug zien in het filmpje
Opbouwend kritiek is meer dan welkom! *\o/*
Laatst bijgewerkt door ROCHELLEx op 01-10-12 08:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Kaaaren

Re: Cayano v. Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 08:30

Mooi paard heb je zeg! Lekkere ruime bewegingen :)

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 08:42

Heeee Rochelle! :)
Hij heeft inderdaad erg ruime bewegingen! Komt natuurlijk ook door zn afstamming, maar wel heel gaaf om te zien.
Heel veel succes met je wedstrijden

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 08:44

@Kaaaren: Bedankt!
@Chernique: He Cher! Ja hij heeft inderdaad hele ruime bewegingen waar ik soms nog steeds aan moet wennen! Bedankt, zal je laten weten wanneer ik ga starten goed? :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:38

wat een knapperd! Moet wel even eerlijk zijn, sorry als het kwetst, maar je zegt dat ie soms jolig is en dan een hupsje maakt met zijn voorbeen? Hij teugelkreupelt op zijn binnenvoorbeen, vooral in de buurt van wendigen, omdat je hem veel te vast houdt. je schouders hoeven ook niet meer naar achteren, je hele been mag dat wel, en de knik in je armen mag er dan weer uit, maak een soepel lijntje van je arm dat doorloopt in de teugel naar het bit, en laat hem wat losser,de neus voor en af en toe op de loodlijn is genoeg, alles erachter is niet nodig bij zo'n goed geplaatste hals hoor.Laat hem een echte buiging geven en vanuit de schoft ipv zo alleen in zijn nek, het is een prachtig paard en met een paar kleine aanpassinkjes worden jullie een hele leuke combi.durf zo'n kanon lekker los naar voren te rijden!

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 20:24

freeride schreef:
wat een knapperd! Moet wel even eerlijk zijn, sorry als het kwetst, maar je zegt dat ie soms jolig is en dan een hupsje maakt met zijn voorbeen? Hij teugelkreupelt op zijn binnenvoorbeen, vooral in de buurt van wendigen, omdat je hem veel te vast houdt. je schouders hoeven ook niet meer naar achteren, je hele been mag dat wel, en de knik in je armen mag er dan weer uit, maak een soepel lijntje van je arm dat doorloopt in de teugel naar het bit, en laat hem wat losser,de neus voor en af en toe op de loodlijn is genoeg, alles erachter is niet nodig bij zo'n goed geplaatste hals hoor.Laat hem een echte buiging geven en vanuit de schoft ipv zo alleen in zijn nek, het is een prachtig paard en met een paar kleine aanpassinkjes worden jullie een hele leuke combi.durf zo'n kanon lekker los naar voren te rijden!

Kijk, en dit is nou kritiek waar ik wat aan heb! :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 15:13

Het huppeltje met zijn voorbenen kan ook voortkomen uit onbalans of uit het gebrek aan kracht om deze sprong te blijven houden. Onze Ollie deed dit ook in het hele begin. Veel overgangen oefenen en van de hoefslag af rijden om hem meer kracht en balans te laten creëren!

Verder vind ik echt dat je een machtig mooi paard onder je kont hebt en daar moet je echt wat mee doen! Prachtig dier met prachtige gangen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:41

Nee, ben het met freeride eens, idd teugelkreupel. Je gebruikt teveel binnenhand, je binnenhand moet opzij en naar voren, niet terug.

Ik zet een wending zó in:
Ik kijk naar waar ik heen wil, geef meer druk op mijn binnenbeugel, ik neem het zadel wat mee naar binnen. Mijn navel wijst naar waar ik heen wil. Mijn binnenhand doe ik opzij en geef hem mee naar voren, mijn buitenhand begrenst de buitenschouder. Mijn binnenbeen is los en lang, ik geef geen druk met been. Dat is niet nodig, want omdat ik het binnenachterbeen niet blokkeer met mijn hand, zal het paard het automatisch onder de massa willen plaatsen.
Mijn buitenbeen begrenst de achterhand en voorkomt dat die uitzwaait.
Kijken, sturen en begrenzen.

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 05:46

met een iets losser contact van voor zou dit echt een super mooi beeld opleveren!!
mooi paard!

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:22

Hé Rochel! Grappig jou tegen te komen op Bokt. :) Allereerst vind ik hem erg gaaf. Had nog geen filmpje gezien maar wauw wat een ruime draf zeg. Probeer alleen wel iets meer je handen los te houden, op het filmpje lijkt het alsof je ze vast zet waardoor, wat freeride al zegt, hij teugelkreupelt. Verder zou ik je benen proberen wat stiller te houden en minder been proberen te geven. Rij je hem ook lang en laag?

Edit: Ik wist helemaal niet dat het een Jazz was, ik ben zo verliefd op Jazz!

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 16:27

Ey Nan!

Ik rij hem altijd lang en laag in, zo wel stap als draf als galop. Want dat vind ik belangrijk. Ik moet inderdaad mijn handen meer loslaten en probeer daar ook hard aan te werken.

Met mijn benen lijkt het alsof ik drijf, maar ik raak hem nauwlijks tot niet aan omdat hij zo ontzettend fel is aan mijn been. Maar mijn kapstokjes mogen naar binnen ja, haha. Ik moet weer schuine beugelblokjes aanschaffen, dat ging veel beter.

:)

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:05

Wat een ongelooflijk gaaf paard heb jij! Het beeld wordt nog even iets mooier als jij je handen iets meer naar voren laat en het paard iets meer loslaat van voren.

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 16:20

tumtummie schreef:
Wat een ongelooflijk gaaf paard heb jij! Het beeld wordt nog even iets mooier als jij je handen iets meer naar voren laat en het paard iets meer loslaat van voren.

Bedankt! Ga er vanavond gelijk aan werken, haha :D