schuin galloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

baszo17

schuin galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 21:11

Hallo bokkers,

mijn paard gallopeerd schuin...
de ene keer is het erger dan de andere keer.
t is niet dat ze van links naar rechts gaat maar de achter hand staat meer naar rechts dan de voorkant. de is dan dus niet recht...
dit is niet in draf zo... als ik haar hard laat gaan word het minder maar als ik haar dan terug neem is het extreem.
been er bij etc helpt niks.....
het maakt ook niet uit als ik links om aanspring of rechts om...

wat moet ik doen?

Wxyz

Re: schuin galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:14

Les nemen en je paard gaan rechtrichten. Dat is je enige optie.
Je paard heeft daarbij moeite met zijn balans, hierdoor gaat het makkelijker als je harder gaat rijden. Je paard zal sterker moeten worden in zijn achterhand.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:14

Het paard is nog niet sterk genoeg, waardoor hij z'n buitenbeen in het midden zal zetten om daarmee de massa te dragen.
Kwestie van kracht ontwikkelen.
Mooi blijven schaken en wordt vanzelf beter en vooral niet gaan klooien om hem recht proberen te zetten.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 21:17

@noortje les nemen is dus niet de enige optie :P

@rivaldo wat bedoel je met schakelen? ook is het lastig de achterhand er onder te krijgen, dus aan de teugel... dan word ze erg sterk... hoe krijg ik die achterhand weer sterk? ze heeft dit nooit gedaan. en is inmiddels 18. geen jong paard ofzo...

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:19

baszo17 schreef:

@rivaldo wat bedoel je met schakelen? ook is het lastig de achterhand er onder te krijgen, dus aan de teugel... dan word ze erg sterk... hoe krijg ik die achterhand weer sterk? ze heeft dit nooit gedaan. en is inmiddels 18. geen jong paard ofzo...

Het zal wat langer duren dan bij een jong paard, maar je moet veel wisselen van tempo en gang. ;)
Daarmee krijg je de achterhand sterker en zal ze meer gaan dragen en makkelijker aan de voorkant worden.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 21:23

aah okee, dat wisselen vind ze ingalop moeilijk. dan vind ze het lastig zachter te galloperen en terug naar draf helemaal, dan moet er zo veel been bij om in draf te houden. anders valt ze naar stap...
ze loop wel op alle 4 dr benen want haar hoofd gaat wel helemaal naar de grond. dat is het dus iniedergeval niet haha

maar Rivaldo, Bedankt!! ik ga er aan werken.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:29

Komt vast wel goed! Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 07:51

baszo17 schreef:

Les is wel een hele grote optie, wat weet je van rechtricht oefeningen? met schakelen krijg je het paard niet soepel in de achterhand al helemaal niet als je niet weet wat rechtrichten is, je zult eerst moeten gaan werken aan de stelling en niet zomaar doelloos overgangen rijden , want het paard zal waarschijnlijk ook wat zwaar in de hand zijn? en miss zelfs op buiten ritten steeds harder willen gaan of juist terug vallen. dus werk aan de winkel en les nemen, ik train een 20 jarig dier elk paard heeft recht op een goede opleiding zeker als je erop wil zitten en les is wel erg belangrijk dan.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 12:10

ik weet niet precies wat recht richt oefeningen, ze is zeker niet sterk... ze wil wel steeds harder maar dat komt omdat ze het geweldig vind en omdat ze voorwaards is... als ik draaf en doe de teugels helemaal slok dan gaat ze zo in galop.....

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:26

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 14:21

das een goede site, scheef zadel heb ik ook regelmatig, niet extreem maar een klein beetje, maar er staan geen tips ofzo op. wat kan ik zelf het beste doen?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:23

Als je het rechtrichten onder de knie wilt krijgen, is les nemen toch wel de enige optie. En anders: in ieder geval veel erover lezen en clinics bezoeken.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:28

Het begint echt met goed les nemen en rechtrichten de schouder moet naar binnen komen namelijk...

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 15:43

ik probeer wel eerst wat rivaldo zegt voordat ik extra les ga nemen. les al met mijn jonge paard... deze is btw toch recreatief... dacht misschien is er een oplossing wat ik zelf kan doen.... in iedergeval bedankt!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:04

baszo17 schreef:
ik weet niet precies wat recht richt oefeningen, ze is zeker niet sterk... ze wil wel steeds harder maar dat komt omdat ze het geweldig vind en omdat ze voorwaards is... als ik draaf en doe de teugels helemaal slok dan gaat ze zo in galop.....

Dat ze steeds harder wil is omdat ze op de voorhand loopt en zichzelf en jou moet opvangen, dus er is geen keus voor haar om steeds harder en uit eindelijk in galop over te gaan wat waarschijnlijk ook steeds ahrder gaat dan, du sik zou korte stukken draven en dan weer stappen, zeker als je merkt dat het harder gaat ga idd niet aan de teugel trekken want dan komen ze nog meer op de voorhand.
Rechtricht oefeningen zijn travers en schouder binnen, dat kun je het paard en jezelf het beste eerst aan leren vanaf de grond zodat je weet waar het been heen gaat en leert voelen wat loslaten is van je paard maar ook van jezelf, op www.paardenbegrijpen.nl en www.avalonsruiterbegeleiding.nl staan een aantal instructrices die weten hoe het werkt maar ook de theorie erbij kunnen vertellen, waarom een oefening zo belangrijk is en op welke manier goed aanleren

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:08

baszo17 schreef:
ik probeer wel eerst wat rivaldo zegt voordat ik extra les ga nemen. les al met mijn jonge paard... deze is btw toch recreatief... dacht misschien is er een oplossing wat ik zelf kan doen.... in iedergeval bedankt!

Maar ook recreatief wil je je paardje toch heel houden? Paard wat steeds schever word zal na verloop van tijd pijn krijgen, in hoeverre zich dat ontwikkeld is in elk geval anders, maar ik zou het risico zelf niet willen lopen. Ook een recreatie paardje moet onder gewicht van een ruiter dus eigenlijk rechtgericht worden.. Ik denk dat als je 1 keer in de maand met dit paard lest bij een kundig instructeur dat je ook al heel veel handvatten krijgt om hem rechter te maken, zelf.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 14:35

zeker hoeft ze niet kapot. ik bedoelde er mee te zeggen. ze is recreatief ik probeer eerst de oplossing van Rivaldo. het word ook niet erger... weet niet waar je dat hebt gezien. dit is nu 1 jaar zo. soms loopt ze ook helemaal recht... maarja in iedergeval bedankt voor jullie reactied.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:41

baszo17 schreef:
zeker hoeft ze niet kapot. ik bedoelde er mee te zeggen. ze is recreatief ik probeer eerst de oplossing van Rivaldo. het word ook niet erger... weet niet waar je dat hebt gezien. dit is nu 1 jaar zo. soms loopt ze ook helemaal recht... maarja in iedergeval bedankt voor jullie reactied.

Woho, niet in de verdediging schieten. Ik stel dat als een paard scheef is en je verhelpt het niet, dat het altijd erger word, het lichaam past zich aan.. Ik begrijp wat je bedoelt met recreatief, maar dat word zo onderschat, ook een recreatiepaard moet ons gewicht op een correcte manier dragen. Dus les waarbij iemand meekijkt vanaf de grond met verstand van rechtrichten en dus ziet wanneer hij recht LIJKT of wanneer hij recht IS. Als je niet geschoold bent in rechtrichten is dat veel te lastig om in je eentje te gaan proberen.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 17:10

zeker hoef ik het niet alleen te proberen!!! ik heb wel iemand die mij helpt, ik vroeg immers alleen om ervaringen van mensen... en tuurlijk moet ze goed lopen!!! maar ik MOET meteen op les... dat doe ik niet meteen en hoopte dat ik andere oplossingen kon vinden... ben namelijk niet van plan om met haar te gaan lessen. heb een ander paard wat ik opleid waar ik al mee les...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:39

Jeetje hee, rustig aan! Succes ermee, op zo'n manier hoef ik niet aangesproken te worden

lesley_oo7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:18

Veel overgangen rijden, paard lekker actief en paard eerst rechtmaken. Als jij scheef naar links hangt maak je immers ook ongelijke passen (met links kun je grotere stap maken dan met rechts). Voor jouw paard is dat ook. Dus eerst rechtmaken, dan pas galopperen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:28

Klinkt bijna of dat paard je te min is om les mee te volgen (wat ook de beste optie is in mijn oogpunt). Veel succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 00:08

baszo17 schreef:
zeker hoef ik het niet alleen te proberen!!! ik heb wel iemand die mij helpt, ik vroeg immers alleen om ervaringen van mensen... en tuurlijk moet ze goed lopen!!! maar ik MOET meteen op les... dat doe ik niet meteen en hoopte dat ik andere oplossingen kon vinden... ben namelijk niet van plan om met haar te gaan lessen. heb een ander paard wat ik opleid waar ik al mee les...

Elk paard waar je oprijd verdient ook om er mee te lessen , zeker als je niet snapt wat je aan het doen ben en dat blijkt dus uit je vraag,
Ik les met 5 paarden en niet omdat ik niet weet waar ik mee bezig ben , maar juist om te controleren waar ik zelf de fout in ga en fouten maakt elke ruiter.
Je hoeft ook niet wekelijks te lessen met dit paard, maar als je een probleem hebt is het fijn als er iemand mee kan kijken , vaak kom je er samen wel uit en krijg je nieuwe handvaten om mee verder te trainen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:49

Bonita_Bon schreef:
Als je niet geschoold bent in rechtrichten is dat veel te lastig om in je eentje te gaan proberen.

Maar wat is dan het geschoold zijn in het rechtrichten? Wat versta je daar onder? En wie is er geschoold in het rechtrichten?