paard weigert stil te staan met opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miesemuisje

paard weigert stil te staan met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 19:17

Heey bokkers,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Ik rij al een hele tijd een tinker bij. In het begin longeerde ik hem altijd voor het rijden, en kon ik zo opstappen omdat hij al wat moe was.

Maar nu ik hem niet meer longeer heeft hij een nieuw trucje uitgevonden, namelijk: het niet stilstaan bij het opstappen.

Hij weet gewoon dat ik niet sterk genoeg ben.. Als de eigenaar mee is zetten we hem in de hoek en kom ik er meestal wel op, maar zelfs dan loopt hij soms nog overal doorheen..

Als hij een tijdje gelongeerd is/vrij heeft gelopen is er geen probleem!

boos worden heeft geen zin, is hij niet van onder de indruk.. zadel en alles is goed!

tips?

Jetta

Re: paard weigert stil te staan met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 19:42

Oeps....hij zal moeten leren stilstaan door druk op de buitenteugel. Dat kan je hem aan de dubbele longe goed leren. En met opstappen kan je dat ook toepassen. Natuurlijk is ie sterk, je moet er ook geen krachtspel van maken. Dat verlies je zeker! Dan wordt het gevaarlijk. Waarom longeer je hem niet eerst meer?

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 19:45

Ik longeer hem niet meer omdat het met rijden niet meer nodig is, hij is nu meteen rustig en ontspannen..

ALS ik er eerst maar op zit :=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:27

Maar waar loopt hij doorheen? Gaat hij alleen naar voren of ook naar achter als je de teugels kort houd?
En is er altijd iemand bij die hem vasthoud? Wat doet hij als niemand hem vasthoud?

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 20:31

naar voren, ook als ik aan de teugels zit.. loopt gewoon door het bit heen zeg maar.

als niemand hem vasthoudt doet hij het nog erger, en kom ik er echt nauwelijks op

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:32

met zijn hoofd tegen een muur of hek aanzetten
of met zijn hoofd in de hoek zetten

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 20:33

doen we altijd al, maar zelfs dan draait hij nog om en loopt weg..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:34

hoofd in de hoek en iemand met een bezem erachter :')

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:35

maar loopt hij dan achteruit of wat ?
en wat ik weleens het gedaan bij een hele eigenwijze haf
gewoon halster eronder laten zitten en een touw met veiligheids knip,
en dan vastzetten met opstappen en dan even naar voren leunen kan je zo de klip lostrekken en rijden maar

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:37

Met het hoofd in de hoek kan ook gevaarlijk zijn, dat hij omhoog gaat oid.

Hij heeft duidelijk niet genoeg respect voor het bit, dat moet je hem dus nog leren, kun je overweg met dubbele longe?
Verder heel veel geduld, ernaast blijven staan net zolang tot hij echt stilstaat, niet eerder opstappen.

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:39

Waneer begint hij te lopen ?als je een voet in de buegel hebt en een op de grond ?

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 20:40

hij gaat vooruit (of draait om als hij tegen t hek staat) en hij gaat al lopen als ik alleen al de teugel wil pakken..

dubbele longe heb ik nog nooit mee gewerkt, paard ook niet

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:41

En als je hem laat inbuigen, met de neus richting je stijgbeugel?

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 20:43

hmm denk dat hij dan rondjes gaat lopen, maar ik ga het iig morgen proberen!

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:44

Heb je ook al geprobeerd om hem een pepermuntje te geven als je opstapt?
Dit moet je natuurlijk niet altijd blijven doen als ie braver word!
En nee, het is ook geen beloning.. Maar gewoon even puur voor het afleiden van het wegstappen als je op wilt stappen :)!

Dit doe ik zelf ook bij mijn merrie als ze hengstig is.
Omdat ze nog wel eens bol wil gaan staan met opstappen en wegstappen geef ik haar een pepermuntje zodat ze even met iets anders bezig is. Dit heeft bij mijn paard een positief effect.

En tja, anders maar een uurtje opstappen/afstappen tot ie braaf is..
Slofje er om zodat JIJ wat meer te zeggen hebt bij het opstappen en wegstappen.

#Normaal zal ik dit niet zeggen "slofje er om" maar tinkers zou helaas niet de makkelijkste beesten en erg sterk. (Ik zeg dit om een discussie topic te voorkomen!)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:48

Consequent zijn!
Ik zou in een hoek beginnen met oefenen, en verdeel het opstijgen in verschillende fases.
Je laat het paard dus in de hoek stil staan, je loopt richting de schoft en maakt je teugels op maat, zet je linker voet in de beugel, zet af en blijft even in je linker beugel rechtop staan, bij elke komma wacht je een moment en zo snel het paard begint te draaien of te lopen zet je het stil en begin je weer van voren af aan.
Als je dan uiteindelijk na een hele tijd in je linker beugel staat en het paard staat nog altijd stil zwaai je rustig je been er over en ga je voorzichtig zitten en laat je het paard pas lopen als jij een rustige, maar duidelijke stap hulp geeft.
De eerste keren zal je hier wel héél lang mee bezig zijn, maar als het kwartje eenmaal is gevallen zal je er gewoon een net opgevoed paard (iig met het opstijgen ;) ) aan overhouden.
Persoonlijk zou ik het in zo'n geval niet erg vinden om het paard even een brokje te geven als je zit en hij nog netjes stil blijft staan.
Zie het opstappen voorlopig niet als een noodzakelijk iets om te kunnen rijden, maar bekijk het als een belangrijk onderdeel van je training op dit moment om later nog járen plezier van te hebben! :)

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:49

Als je e

Bericht fout gegaan maar ik ben het met hierboven eens
Laatst bijgewerkt door yaylavb op 30-09-12 20:53, in het totaal 2 keer bewerkt

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:51

SparklingApp schreef:
Consequent zijn!
Ik zou in een hoek beginnen met oefenen, en verdeel het opstijgen in verschillende fases.
Je laat het paard dus in de hoek stil staan, je loopt richting de schoft en maakt je teugels op maat, zet je linker voet in de beugel, zet af en blijft even in je linker beugel rechtop staan, bij elke komma wacht je een moment en zo snel het paard begint te draaien of te lopen zet je het stil en begin je weer van voren af aan.
Als je dan uiteindelijk na een hele tijd in je linker beugel staat en het paard staat nog altijd stil zwaai je rustig je been er over en ga je voorzichtig zitten en laat je het paard pas lopen als jij een rustige, maar duidelijke stap hulp geeft.
De eerste keren zal je hier wel héél lang mee bezig zijn, maar als het kwartje eenmaal is gevallen zal je er gewoon een net opgevoed paard (iig met het opstijgen ;) ) aan overhouden.
Persoonlijk zou ik het in zo'n geval niet erg vinden om het paard even een brokje te geven als je zit en hij nog netjes stil blijft staan.
Zie het opstappen voorlopig niet als een noodzakelijk iets om te kunnen rijden, maar bekijk het als een belangrijk onderdeel van je training op dit moment om later nog járen plezier van te hebben! :)

Dit is een goede duidelijke uitleg ,dit zal je zeker kunnen proberen

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:53

heb je hem wel eens geléérd om stil te staan? dat snapt hij niet vanzelf hoor.

Eerst beginnen met ernaast staan. Staat hij stil (heel even?) belonen, dan uitbouwen naar meer minuten en elke keer dat hij het doet belonen. Vervolgens voet in de beugel, bij stilstaan belonen... enz enz...

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 20:56

vastzetten doe ik zowiezo niet, vind ik doodeng!

ik ga morgen de manier van SparklingApp proberen, heb morgen lekker de tijd om met hem aan de gang te gaan.

En een brokje om het te leren vind ik ook geen probleem, hij weet wel dat hij die na een tijdje niet meer krijgt (tenminste, met andere dingetjes heb ik dat ook wel is gedaan)

Het stilstaan opzich kent hij prima hoor! Eenmaal onder het rijden kan hij het wel, en gewoon aan de hand ook wel

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:57

Ik had hetzelfde probleem in het begin met mijn tinker. Een stalgenote heeft me geholpen en haar heel streng vastgehouden en toegesproken toen ik opstapte. Hoe het kan weet ik nog niet maar er ging een knop om. Daarna heb ik altijd alleen kunnen opstappen, met een krukje. Als ze dan nog eens een stap voorwaarts deed moest ze achteruit todat ik netjes kon opstappen. Dus eigenlijk: streng maar rechtvaardig zijn. Een stukje wortel of brokje nadat paard netjes heeft stilgestaan mag in het begin best hè.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:58

sallandval schreef:
heb je hem wel eens geléérd om stil te staan? dat snapt hij niet vanzelf hoor.

Eerst beginnen met ernaast staan. Staat hij stil (heel even?) belonen, dan uitbouwen naar meer minuten en elke keer dat hij het doet belonen. Vervolgens voet in de beugel, bij stilstaan belonen... enz enz...

Dit lijkt me redelijk nutteloos om te doen. Het paard staat niet stil als ze opstapt, maar hij staat wel stil als ze ernaast staat. Dus waarom belonen als hij het al doet.

jansen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:59

ik heb dus hetzelfde probleem met een TINKER :D
ik kijk mee en succes!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:00

Als ik het zo lees heb je met het beleren een stap over geslagen.... Het stil staan.

Ik heb mijn 3 jarige merrie al ruim voordat er iemand uberhaupt op is gaan zitten, geleerd dat ze stil moest staan als ik naast dr sta. Maar ook als ik naast haar op een krukje ga staan. En ook als ik dan over haar heen buig. Zowel met als zonder zadel.

Je zal toch dus een stapje terug moeten gaan in de basis...

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:01

En de mijne is ook een tinker!