mijn "spring" gefokte pony chanteur (vader; Casper) is bang voor de hindernissen en gaat na veel kijken over een grond balk. wanneer hij over de grond balk is geweest en ik meerdere malen achter elkaar links/rechts er over ben geweest is dat goed. wanneer ik een klein kruisje wil springen gaat er bij hem een knop om en word hij bang en gaat stijgeren en word sterk. dit wil ik niet bestraffen wnt angst kan je niet straffen. als ik hem eerst tussen de spring palen laat door lopen met alleen een grond balk vind hij het ook al eng maar na enige tijd doet hij het wel dat opbouwend naar een klein kruisje van 20 a 30 cm gaat hij er wel over heen. maar dat duurt dan wel een enige tijd maar daarna zie je aan hem dat hij het wel echt leuk vind en komen zijn oortjes er op en gaat heel stoer springen, laat ik nou niet een andere sprong proberen want dat doet hij echt niet! hij word opnieuw bang (voor een andere sprong, *kleinkruisje). ook wanneer ik de sprong verander waar ik al een paar keer over heen geweest bn word hij opnieuw bang
wat kan ik hier aan doen?! (aan de hand loopt hij wel zo mee over grondbalken)
gr mayke

. qwa strengheid zou ik zelf bijna niet meer weten wat ik dan nog kan doen... ik rij hm met sporen omdat hij ander sws me been negeerd en ook met zweep andrs kom ik niet in de richting van de hindernis...
dit doe ik dan ook regelmatig ook tijdens de dressuur training probeer ik een grondbalkje mee tenemen dat het een gewoonte word. ik heb in de jaren dat ik paard rij al op verschillende ponys gesprongen ook op me eerste pony en dat ging altijd goed ook op de pony van me zus heb ik een hele tijd gesprongen en dat ging ook altijd goed en sprongen we regelmatig boven de 1 meter.