van stap naar galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max66

van stap naar galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 14:02

welke hulpen moet ik geven om van stap in galop te gaan? Dezelfde hulpen als van draf naar galop? Dit lijkt mijn paardje in ieder geval niet te begrijpen of ik doe het niet goed!
Tips?

carditjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 14:08

Ik heb altijd geleerd om mijn buitebeen naar achter te leggen binnenhand een beetje naar omhoog en duwen met mijn binnebeen :j werkt prima vind ik. :)

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 14:09

Idd dezelfde hulpen als van draf naar galop. :)
Maar het kan zijn dat je pony je wel snapt, maar dat hij nog niet genoeg kracht heeft om dit al te kunnen. ;)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 14:10

De galophulpen geven echter moet je paard wel goed aan het been zijn en van te voren al scherp/attent maken voor de galop.
Zelf niet voorover vallen.

liberty22

Re: van stap naar galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 14:14

je moet de overgang wel voorbereidden door extra impuls op te wekken opdat je paard weet dat er wat aan zit te komen en hij ook het juiste frame heeft om aan de vraag te voldoen.

MoosjeWings

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 14:17

Probeer niet je paard te overvallen met je hulp maar hem eerst voor te bereiden op hetgeen je gaat vragen.
Eerst paard goed aan het been laten lopen en vervolgens wat stelling gaan vragen waarna je de hulpen gaat geven. Op een volte wil het vaak iets makkelijker gaan. Heb je geen instructrice in de buurt? Die kan je precies op het juiste moment voorzien van goede tips en kan zien waarom het niet lukt, wellicht heeft het niet te maken met het niet begrijpen van je paard maar gaat er iets fout in je hulpen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 14:44

Idd de galophulp zoals vanuit draf.
Ik heb geleerd om het aan te leren door vanuit een hele inieminie volte op het midden de galophulp te geven met een tikje met de zweep erbij, doordat je op die kleine volte zit en doordraait, springen ze geslotener aan en krijg je geen wegcrosseffect. Omdat je het in het begin steeds op dat voltetje doet en op datzelfde punt gaan de paarden anticiperen en kun je het gaan uitbouwen naar hulp zonder zweep, na het aangalloperen de rechte lijn pakken en vanaf de rechte lijn aanspringen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 14:46

ik heb volgende week weer les en zal het bespreken idd.
Natuurlijk probeer ik het ook eerst zelf.
Paard is goed aan het been, ik spring altijd aan in galop op volte of in hoek, van draf naar galop gaat prima.
Hoe bereid ik de merrie dan voor om van stap naar galop te gaan? Dat is me niet helemaal duidelijk. Stelling naar binnen gaat prima, is goed aan de hulpen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 14:48

Ik geef geen voorbereiding, maar controleer wel voorafgaand bij het aanleren altijd even of het paard oplettend genoeg is en scherp aan het been. Zeker als je even aan het stappen bent geweest, kunnen ze zo'n Huh?reactie geven en dat moet je bij het aanleren juist niet hebben natuurlijk

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 20:32

let wel op dat de stelling naar binnenvragen nihil is omdat dat de buitenschouder van het paard opend en hij dan eerder in contra galop aanspringt .

LdeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:02

Zoals hier boven al wordt gezegd, in feite dezelfde hulp als bij het aanspringen vanuit draf. :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 20:44

ik heb geoefend en het lukt uiteindelijk wel. Wel vind ik het lastig omdat ik mijn paardje een soort van attent wil maken op mijn hulp die komen gaat en ik weet niet hoe ik dit doen moet.
Ze is wel actief aan het been, maar als ik in stap iets binnenstelling vraag, mijn buitenbeen naar achteren leg en aandrijf met mijn binnenbeen dan snapt ze het toch niet helemaal...

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:38

Ik ben er toevallig deze dagen ook mee bezig geweest met mijn paard. Was helemaal niet van plan om bewust dit soort oefeningen (al) aan te leren, maar ze was zo fijn aan m'n hulpen dat ik dacht, laat is het is proberen. Ik rijd sowieso al superveel overgangen, zodat ze helemaal fijn en scherp aan mijn been is. Ik was gewoon veel snelle korte overgangen aan het rijden, halthouden - draf - galop - draf - stap etc etc, allemaal heel kort op elkaar. Hierdoor was ze heel fijn actief in stap, en was het alleen een kwestie van een galophulp geven en ze sprong zonder enige moeite aan in een fijn galopje. Let ook op dat je goed contact met je buitenteugel houdt en zoals al gezegd niet voorover vallen. Attent maken doe ik dus vooral door de overgangen, verder vlak voor de galophulp geef ik al wat extra been en vang ik dat iets op aan de voorkant.