met de benen nagevelijk rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xEline

met de benen nagevelijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 13:48

Ik had laatst een gesprek met een vriendin die ivm een ongeluk geen kracht meer heeft in haar arm.
Nou vroeg ik hoe zei haar paard nagevelijk rijdt, nou je raad het al natuurlijk met haar benen.
Nou ben ik gaan rijden vanmiddag en concludeerde ik dat ik veel te veel met mijn handen rij.
Mijn pony houd hier heel erg aan vast.
Nu ben ik met mijn benen gaan rijden, maar nu is het geen continue aanleuning meer.
Dit komt omdat ze natuurlijk gewend is op de teugels te leunen.
Heeft er iemand tips of is het een kwestie van wennen? Nu is ze erg onrustig in het hoofd.

Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd en jullie me begrijpen anders hoor ik het wel.

anneliesdj

Re: met de benen nagevelijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 16:07

Ten eerste hoor je een paard ook niet nageeflijk te rijden met je hand maar juist met je been = voorwaarts rijden, wat opvangen met je hand, impuls krijgen en aanleuning komt dan vanzelf.

En ja, als je merrie gewend is 10 kg aan de teugels te hebben dan voelt ze zich ineens heel onzeker als het nog maar 5kg is. Dus daar moet je even doorheen, gewoon blijven rijden, been eraan blijven houden en proberen naar je hand toe te rijden, dus dat ze zelf dat contact opzoekt.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 16:24

anneliesdj schreef:
Ten eerste hoor je een paard ook niet nageeflijk te rijden met je hand maar juist met je been = voorwaarts rijden, wat opvangen met je hand, impuls krijgen en aanleuning komt dan vanzelf.

En ja, als je merrie gewend is 10 kg aan de teugels te hebben dan voelt ze zich ineens heel onzeker als het nog maar 5kg is. Dus daar moet je even doorheen, gewoon blijven rijden, been eraan blijven houden en proberen naar je hand toe te rijden, dus dat ze zelf dat contact opzoekt.

Klopt daar was ik inmiddels achter, ook al was ze onrustig in de hals voelde het al een stuk fijner als eerst!
Ze werd er ook wel een tikkeltje heet door.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:42

Hierboven is het al gezegd, het heeft denk ik even tijd nodig.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 18:00

Geef het tijd. Dat is het beste advies. Daardoor leer je zelf ook nog sneller en kleiner te corrigeren.

Krist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:54

anneliesdj schreef:

Inderdaad! Lekker loslaten aan de voorkant en heel erg voorwaart rijden! Veel overgangen, dan laat ze haar rug vanzelf los en komt dat koppie wel naar beneden. Het zal even duren maar dan heb je uiteindelijk een heel fijn paard die erg los is in de mond, en dat zal voor jezelf ook een stuk prettiger zijn! Succes!