Wat te doen tijdens terugval?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brigitte_D

Wat te doen tijdens terugval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 17:14

Nou de titel zegt eigenlijk genoeg, betreft hier een 5 jarige merrie, half jaar ohz, nooit 1 stap verkeerd gezet, begin deze week al een beetje nukkig, paar bokkensprongen achter elkaar, beetje staken, maar nu vandaag ging het echt te ver,
stijgeren stijgeren en nog eens stijgeren, eigenaar is er 3 x af gesprongen/vallen, uiteindelijk paard eerst gelongeerd, toen er weer opgestapt, maar weer stijgeren, werd behoorlijk gevaarlijk dus zijn er mee gestopt, instructrise opgebeld en die komt overmorgen.

Jullie tips?

Mendel

Re: Wat te doen tijdens terugval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:16

Ik zou zelf stoppen en niet forceren. Dat is voor zowel jou als je paard niet leuk. Ze is nog niet oud en moet een keer in een rebelse fase terecht komen. Ik ben zelf het type dat vanuit ontspanning rijd en niets forceert (tenzij het paard echt zelf over de streep gaat). Misschien is het een idee om weer een tijdje te longeren en het daarna weer rustig op te pakken. Op zoek gaan naar de ontspanning voordat je weer verder gaat. Vervelend hoor!

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 17:18

Bedankt, nee zowel ik als eigenaar rijden ook op basis van ontspanning en dit is altijd gelukt, ook met dit paard er is niks voorgevallen, maargoed, de meeste paarden krijgen wel een terugval, alleen zo extreem als dit, het werd gewoon gevaarlijk.
Wel is de eigenaar niet zo van het opgeven, vandaar eerst geprobeerd moe te longeren en dan nog eens proberen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:23

Ik denk dat er dan medisch iets niet goed zit, want van nooit 1 stap verkeerd doen naar steigeren is toch vreemd en niet zomaar..

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 17:25

Zou kunnen, maar zomaar uit het niets, zelfde zadel, zelfde hoofdstel/bit, ik ben van mening dat iets medisch niet in 3 dagen tijd kan ontstaan.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:30

Als ze drie dagen achterelkaar steeds elke dag wat vervelender wordt, dan heeft ze op dag één al aangegeven dat er wat was, dat is niet opgepikt. Dus dag twee, verergend gedrag, nog niet opgepikt, ja dan komt dag drie met bovenstaand resultaat. Dus het is niet veranderd in drie dagen maar al daarvoor. Dus toch goed kijken of het niet een oorzaak heeft van het zadel, spieren of iets in die richting. Is het alleen in de bak of komt ze ook op buitenrit? Want anders is verveling ook een optie.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:34

Mijn pony deed dat ook eens uit het niets, gillen en bokken en dan 2 rondjes rodeo door de bak. Tweede keer viel ik eraf. Toen heb ik haar gelongeerd en ben ik gestopt. Daarna het zadel laten passen en de keer erna iemand in de bak gezet met een longeerzweep. Zodra ze dan in protest zou gaan kon die persoon flink naar voren drijven (want dat lukt mij op zo'n moment niet omdat ik bezig ben met blijven zitten). Mijn pony was echter weer haar oude zelf. Ze had die keer ervoor last van haar henstigheid (daar reageert ze soms heel erg heftig op). Dus ik zou ook eens kijken of het tuig past en dat er niets irriteert. Als dat is uitgesloten iemand met zweep in de bak zetten zodat ze iig voorwaarts gaat mocht ze dan gaan bokken/stijgeren.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 17:37

@Michellette, juist, de buitenrit, daar is het begonnen, ze is goed verkeersmak maar hadden een andere route genomen (ik op fiets, eigenaar erop). Eenmaal de afslag naar de 'onbekende route' is ze gaan staken, heel ligt en is het ons wel gelukt om haar het desbetreffende pad nog in te krijgen maar hebben er wel voor gekozen om de route te verkorten want het zat ons niet lekker en ze was de hele tijd op het 'onbekende' wat stakerig en gespannen. Sinds toen is het begonnen, dat was de 1e dag, 2e dag in de bak, heeeel iets, ook alleen richting de (vind het paard) 'enge hoek. en dus vandaag wilde ze helemaal niet meer naar de achterkant van de bak, de terugweg was overigens geen probleem, dus zonder stijgeren, alleen vervolgens poging om weer naar de achterkant van de bak te rijden, was het helemaal mis. Ik denk dat het nu wat duidelijker voor jullie is en dat medische klachten hier ook niet aan de orde zijn.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:39

Nou om eerlijk te zijn versterkt dit juist dat het medisch niet in orde is.. :=
Als hij op de terugweg normaal loopt komt dat omdat ze weet dat ze er bijna is..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:40

Wat hebben jullie met haar gedaan toen jullie merkten dat ze wat nuttig werd? Daarmee bedoel ik, hebben jullie verder getraind? Anders getraind?
En wat de volgende dag?
En wat de dagen erna?

Ik denk dat dit gewoon zo is gekomen doordat jullie er niet goed mee om zijn gegaan. En dat is ook erg zoeken hoor :j

Je moet goed kijken naar wat zij aangeeft. Wanneer doet zij dat? Misschien vindt ze iets moeilijk en werd daardoor wat nukkig. Omdat jullie er niet goed genoeg mee om zijn gegaan werd ze dat steeds meer.

Ik zou haar gewoon even een paar dagen niet rijden, maar gewoon even longeren, rustdag, longeren en daarna er weer op gaan en een stapje terug doen :j

edit: nou laatste berichtje van TS gelezen te hebben denk ik niet dat het dan aan de training ligt. Misschien is ze wat onzeker geworden? Even streng zijn en zorgen dat ze aan de achterkant van de bak komt.

Overigens straf ik stijgeren altijd af met een tik(je) tussen de oren. Ze mogen best aangeven iets niet te willen, maar stijgeren is niet de manier. Dat is veel te gevaarlijk..
Laatst bijgewerkt door Geryon op 28-09-12 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:41

Toch zou ik even naar het zadel laten kijken. Het kan ook goed zijn dat haar rug qua bespiering enz verandert is nu ze aan het werk is? Mss is je boom wel te krap geworden, daar kunnen ze ook op reageren. Of even nagaan of het iets van spierpijn ofzo kan zijn.

Als je zeker weet dat het puberen is dan zou ik haar goed voorwaarts rijden als ze in protest komt. Maar dan moet je het wel zeker weten, want het is niet eerlijk tov het paard als het idd wel ergens last van heeft om haar dan aan te pakken.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 17:45

@saskiakefie, met terugweg bedoel ik de uitgang van de bak, niet tijdens buitenrit, toen was het gewoon toen ze op het 'bekende' stuk kwam weer normaal en dit was overigens nog niet echt de terugweg naar stal. Het probleem in de bak is dat ze bang is in de linkerhoek achterin de bak, dit heeft ze altijd al een beetje gehad, er zitten daar wat struiken namelijk, maargoed dit heeft nog echt problemen gegeven behalve dat de ontspanning iets weg nam. Het is toch wel vreemd he dat een paard alleen stijgerd in de linkerhoek, rij een volte aan de 'voorkant' van de bak zowel links als rechtsom en er is geen probleem. alleen rij naar achterkant van de bak en het stijgeren begint..

edit;

het zadel gaan we zeker even naar kijken, het paard is behoorlijk vet geweest en bespiering is in korte tijd wel veranderd ja, alleen toch vreemd want ze is nu ongeveer een maand stabiel qua gewicht en is ook in die maand tijd niet veranderd van soort werk en moeilijkheid.
Laatst bijgewerkt door Brigitte_D op 28-09-12 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:46

Wat heb je gedaan op het moment dat het paard angst vertoonde in de hoek?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:49

Ik heb zo'n idee dat jullie met teveel ontspanning ernaartoe werken. Zeker in enge situaties heeft het paard er meer baat bij dat je goed optreedt als leider. Teugels op maat, benen eraan en eventueel je stem gebruiken. (een zekere stem die laat blijken dat er niks aan de hand is)

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 17:50

@saskiakefie, in het begin het paard gerust gesteld, dit is ongeveer dus 5 maanden terug en enkele keren laten kijken, tot ze weer onspannen was en dat een poosje(op advies van instructrise) volgehouden, uiteindelijk werd de angst ook duidelijk minder maar het bleef altijd een 'ding' en eigenlijk altijd de 1e 10 minuten eng daarna was het goed.

@geryon, dit zou kunnen maar het paard is van nature ook heel zacht en toen wij met haar begonnen zijn was ze heel erg bang, bij aanraking trilde ze altijd al heel erg maar dit is helemaal bijgetrokken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:58

Brigitte_D schreef:
@saskiakefie, in het begin het paard gerust gesteld, dit is ongeveer dus 5 maanden terug en enkele keren laten kijken, tot ze weer onspannen was en dat een poosje(op advies van instructrise) volgehouden, uiteindelijk werd de angst ook duidelijk minder maar het bleef altijd een 'ding' en eigenlijk altijd de 1e 10 minuten eng daarna was het goed.

@geryon, dit zou kunnen maar het paard is van nature ook heel zacht en toen wij met haar begonnen zijn was ze heel erg bang, bij aanraking trilde ze altijd al heel erg maar dit is helemaal bijgetrokken.

Je weet dat uit onderzoek is gebleken dat het beter werkt als je even goed optreedt als leider i.p.v. je paard er steeds maar naar laten kijken?

Paarden zijn verschillend. Vind het onderzoek dan ook niet zo.. Het zou kunnen dat jouw paard meer baat bij de tweede methode heeft dan bij de eerste. Maar ik zou zéker de eerste ook gaan proberen. Dan pas weet je wat beter werkt.

Zeker bij een paard die na de 2e methode dat ding eng blijft vinden.. Dan moet er gewoon even goed duidelijk gemaakt worden dat dat ding haar niet aanvalt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:13

Geryon: Denk er wel aan als je gaat corrigeren dat het dan alleen maar de angst versterkt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:23

saskiakefie schreef:
Geryon: Denk er wel aan als je gaat corrigeren dat het dan alleen maar de angst versterkt.

Maar je doet niet aan corrigeren en het ligt er ook erg aan hoe je het doet. Als jij vol spanning je paard er heen gaat trekken en schoppen dan wordt de angst versterkt ja.
Wat ik bedoel is om gewoon druk op je paard te zetten en i.p.v. vragen en laten kijken even optreden als leider en het paard er consequent met benen, teugels en stem erlangs laten lopen.

Maargoed, hiervoor is dit topic niet voor bedoelt dus ik houd me in. :P
Ik geef enkel aan dat dit ook een methode is die veel kan helpen en dat het zeker het proberen waard is TS!

Ik zeg ook niet dat de ene methode beter is dan de andere, maar per paard is het verschillend. :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:27

Nee ik begrijp je Geryon, maar niet iedereen vat alles precies op zoals je bedoeld. Niet dat ts gaat tikken geven bijvoorbeeld. Het paard erlangs laten lopen dmv een stevige beenhulp en stemhulp is niks mee mits dit zonder emotie gebeurd. :)

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:24

Als ze compleet is nagekeken en alles is uitgesloten dan heb je waarschijnlijk gewoon een slim paard die steeds een stapje verder gaat om onder het werken uit te komen. Het begint klein, maar los je dat niet op zal het als maar groter worden tot je bij het opstappen al in het zand ligt. Probeer een paar keer alleen maar te rijden met je instructrice ernaast, zodat je zeker weet dat het geen foutjes zijn die er langzaam insluipen bij een slim paard. Je zegt dat het begon bij licht verzet op een weg die ze eng vond, maar op de terugweg was ze poeslief. Voor mij lijkt me dat toch een teken dat er toch iets van dwarliggen meespeelt omdat ze daarvoor er geen last van had. Maarja, er kan ook altijd iets verkeerd schieten en een paard laat nooit echt weten wat er speelt. Even doorlaten checken door de osteopaat kan nooit kwaad natuurlijk.

Ik denk dat als je niets vind, je toch door dat moeilijke stuk heen moet komen, desnoods met hulp van een ander. Even streng, maar vooral duidelijk optreden dat staken toch niet de bedoeling is. Maar wel iemand zoeken die daarna ook uitgebreid beloont en het paard wel in zijn waarde laat.

Het wordt ook weer kouder, staat ze onder een deken? Paarden kunnen best fris worden van de kou.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 07:48

Wat was de aanleiding van het gedrag?
Miss worden er dingen gevraagd die het dier nog niet snapt, een half jaar onder het zadel is nig niet lang en het dier is nog maar 5 jaar, miss even helemaal terug naar het begin en opnieuw beginnen, lekker longeren, even hangen dan erop in stilstand en er weer af , dat uitbouwen naar een pasje vooruit en dan er weer af, werk 5 of 10 min en zet haar dan terug in de wei, hou het leuk voor jezelf maar meer nog voor het dier,
Bokken , steigeren, staken zijn allemaal tekenen van het paard om te zeggen van hallo er is iets aan de hand, luister daarna , want het dier geeft zo aan dat je te ver ben gegaan.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 12:40

Bedankt voor de tips allemaal.
We hebben inmiddels al een plan van aanpak, we laten haar dit weekend even met rust. Maandag komt er een zadelmaker. Mocht dat de oorzaak zijn dan hebben we het probleem dus, mocht dat niet de oorzaak zijn beginnen we even van voor af aan, longeren en weer rustig opbouwen.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 12:15

Update: Zadelmaker is geweest, niks mis met het zadel, dierenarts is ook geweest, gebit nagekeken en rug, niks mis mee.

Vanmorgen opgezadeld, even 5 minuutjes gelongeerd, erop en meteen weer kwam ze omhoog, voet van eigenaar zat nog niet in de beugel.. Maargoed, toen kwam er wat positiefs, instructrise was erbij en heeft een touwtje bevestigd, meteen daarna heeft ze niet eens meer geprobeerd om te gaan stijgeren, 5 minuten later, touwtje er weer af, toen 15 minuutjes gereden allebei de kanten stap draf en galop, vervolgens nog een keer afgestapt en weer opgestapt, stukje stap en draf aan een los teugeltje, nog een keer af en op gestapt daarna uitgestapt.

Zou het nu over zijn?

edit;

wel willen we de masseur nog laten komen om haar te behandelen, dit kan nooit kwaad?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:18

Je bent er in elk geval wel in geslaagd om de negatieve cirkel te doorbreken +:)+

Of het over is daar kom je vanzelf achter :-)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:12

masseur, fysio oid laten komen vind ik nooit verkeerd maar ook daar zullen de meningen over verdeeld zijn
iig wel goed gehandeld hopelijk gaat het vanaf nu weer beter!