Paard te sterk op wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roosjuh17

Paard te sterk op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 20:15

hallo,

ik zit met het volgende probleem.
Ik heb een 6 jarige ruin van 1.74 groot met een flinke hoop spieren in zijn nek.
Als ik thuis rij op dubbel gebroken K&K sprenger bit is hij ENORM los in de mond.
Ik kan hem makkelijk vanuit een hele vlotte galop stil zetten en hij neemt mijn hulpen heel goed op.

Zodra ik op een jumping aanrij , draait er bij hem een knopje om. Hij is totaal niet meer te houde,
gaat hangen op het bit, en trekt echt naar onder. Hij gaat echt hard lopen met mij.
Hij is wel nog makkelijk te sturen en hij springt wel, maar hij verruimt zo hard, en hij maakt zich gewoon enorm sterk.

Ik kan er thuis zoveel op oefnene als ik wil, maar het lukt op jumping gewoon niet.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

vg

roosjuh17

Re: Paard te sterk op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 21:17

niemand?

swikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:20

strenger bitje?

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:21

veel op ander terrein oefenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:21

Strenger bitje, komaan... Is helemaal niet nodig.

Ga met hem buiten jumping ook op verplaatsing rijden rij vooral tempo wisselingen. Begin jou parcour desnoods in draf :)

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:23

Nou dat lijkt mij niet de oplossing....

Is het niet zo dat hij het gewoon nog heel spannend vind op vreemd terrein/grote concoursen?
Misschien een stukje ervaring die hij nog mist? :)

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 21:26

Nou ik ga echt enorm veel met hem op verplaatsing.
Hij loopt ook vaker tussen veel verschillende paarden.
Maar zodra die ' wedstrijd' sfeer er is, draait zijn knopje om. Word hij ook erg dominant naar de andere paarden toe, en jaagt hij de ' mannelijke ' paarden weg.
Ik ben vorig jaar ook met hem op wedstrijd geweest en toen was er geen enkel probleem.
Ik heb een jaar lang goed met hem getraind en hij is ERG gespierd geworden en voelt zich op en top in zijn vel nu.

Een zwaarder bit was mij ook aan geraden om er 1 maling mee te rijden. Met een ophaal trens met dubbele teugel. Maar ik vraag mij af of die niet dressuur matig op te lossen valt.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 21:26

En parcour in draf rijden is niet te doen, hij word mij toch te sterk ZWZ. En ik kan hem niet TE laag starten want dan loopt hij alles om

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:29

Misschien neemt het paard je spanning tijdens de wedstrijd over... Of vindt hij het spannend om tussen al die andere paarden en dan ook nog eens op vreemd terrein te moeten lopen. Verder kun je met een martingaal rijden proberen, steekt je paard de neus vooruit blijf je toch contact houden...
Wat Mr Ulbe al schreef: veel op ander terrein oefenen.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 21:34

Hij loopt al met martingaal. Maar ik heb niet de indruk dat dit enig invloed heeft.
Hij gaat echt omlaag hangen zegt maar. hij doet niet zijn hoofd omhoog om te lopen.

goh ik oefen veel op vreemd terrein en met vreemde paarden ertussen, maar ik merk geen verschil.
Hij heeft idd veel stress, maar het lijkt ook alsof hij zich ' de man ' voelt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:43

Hij doet zijn hoofd omlaag dus hij gaat hangen? Teugels langer. Kan hij niet meer hangen. Smijt ze desnoods in 1 keer los zodat zijn hoofd bijna valt.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 21:46

Heb ik ok al geprobeerd, ik heb ook al eens geprobeerd om in een x los te gooien en hem goed vooruit te duwen.
Maar dat helpt niet. Ik zet ok echt niet veel druk op die teugels ik hou ze gewoon vast

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:51

Dat is inderdaad knap lastig... ik ken een rij-instructeur die zo'n paard had... hij was op wedstrijden (eventing) meer bezig met paard proberen in te houden dan vooruit te rijden...
hij had dan het "voordeel" dat het paard ook sterk werd tijdens het springen thuis, dan had hij de gelegenheid om dat te corrigeren door voltes voor de hindernissen te rijden, en wanneer het paard rustig werd, mocht het weer even springen, en begon het paard weer druk te doen, moest het weer voltes lopen en allerlei andere oefeningen... maar ja, als je paard zich thuis als een engeltje gedraagt... al zou ik toch iemand laten kijken naar hoe je paard thuis loopt, heb je geen hulp, een instructeur of zo?

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 22:01

Jawel heb ik wel. Hij is erg onder de indruk over hoe hij thuis loopt.
Thuis heb ik eigenlijk niks in handen, hij is echt los in de mond en super relaxed. Ik kan zo op elke hoogte aanrijden van 30 tot 130 geen probleem. Hij trekt wel altijd goed aan, maar niet om te zeggen scheuren als een gek en niet te corrigeren.
Hij is echt heel relaxed thuis en hij springt netjes overal over zonder te weigeren od.
Op wedstrijd overspringt hij zich ook graag, maar hij durft ook te weigeren.
En hij word gewoon super sterk, maar niet in de zin dat hij niet meer te sturen valt of zo, gewoon hij strekt zich enorm hard en ik krijg hem niet meer in een verzamelde galops

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:45

heb wel eens gehoord dat magnesium als supplement helpt voor paarden om te ontspannen tijdens wedstrijden....

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 16:07

mijn pony doet dit ook, maar dan echt door zijn enthousiasme..
wij proberen met hem zoveel mogelijk km te maken, gaan heel veel naar wedstrijden en het gaat steeds een beetje beter. Ook springen we hem met een pessoabit, we zitten er absoluut niet aan maar het geeft net een beetje extra controle (we hebben geen zin om te verongelukken) . Dit gebruiken we alleen op concours, thuis doen we vooral heel veel dressuurmatig springen.
Bij mijn pony is het wel dat hij als het hoger/technische word dat hij dan rustiger word..

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 16:38

bedankt loesje, ik moet Zwz Zo veel mogelijk km maken dat klopt.
Maar een passoa is te sterk voor hem , dan gaat hij met zijn hoofd slaan.

Ik weet niet meteen of een zwaarder bit een oplossing is , maar een wedstrijd ruiter had mij een ophaaltrensje met dubbele teugel aangeraden

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 19:13

Ik denk dat het een kwestie van uitproberen is wat er werkt... bij mijn zus haar paard (ook een energiekeling) werkte een ophaaltrens erg goed, ook een hackamoore werkte trouwens prima, maar dat had weer een ander nadeel: het riempje brak en toen had ze dus een paard met een kapotte hackamoore om de nek. Niet echt ideaal... :+

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 19:15

Bedankt , maar een hackamore is geen optie voor ons.
Ik wou zelf ook een ophaal proberen vooral omdat hij zo erg hangt.