Eerst voorwaarts of eerst rechtrichten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Eerst voorwaarts of eerst rechtrichten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 18:09

hoi,

Waar begin je nou mee ? Eerst een paard goed aan het been voorwaarts hebben en dan rechtrichten OF eerst rechtrichten zodat het paard daarna goed voorwaarts kan lopen ??

groetjes,

maris

Narita

Re: Eerst voorwaarts of eerst rechtrichten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:10

Eerst het paard goed aan het been hebben, anders kan je de ontspanning niet opzoeken en gaat het rechtrichten ook niet van een leien dakje.

inge_romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:11

uhm, ik moet het paard altijd eerst voorwaarts hebben en dan recht maken. Omdat als ik het paard recht wil maken etc hij van achter moet komen en dus trager wordt.. en dan heb je helemaal geen tempo meer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:12

Eerst voorwaarts, de achterkant is de motor en daar moet alles vandaan komen.
Heb je dat niet voor mekaar, lukt de rest ook niet/gaat moeilijk.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 18:13

en toch vind ik het ook logisch klinken dat je een paard pas voorwaarts kan laten lopen als hij /zijn recht is in het lichaam ..... Of ????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:13

Een paard kan altijd voorwaarts lopen, recht of scheef, voorwaarts kan ie wel.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 18:16

Maar dan ga je dus eerst uit balans voorwaarts.
Zou het niet beter zijn IN balans voorwaarts te gaan ????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:20

Maar hoe wil jij balans creeeren als het paard niet voorwaarts is?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:22

Je kan niet werken aan het rechtrichten, als het paard niet voorwaarts is.
Vanuit het voorwaartse kan je werken aan het rechtrichten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 18:39

Branderup en ook de klassieke franse dressuur beginnen met rechtrichten en balans .....

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:43

Hoe kan je een paard voorwaarts rijden zonder dat de rug ontspannen is? Dat bereik je door lengtebuiging en rechtrichten. anders ga je de motor aanzetten en beginnen met rijden op een steile helling bij wijze van.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:43

Het ligt een beetje aan de oefening op het moment. Een scheef paard vindt het hartstikke moeilijk om schouderbinnenwaarts te doen of te wijken naar 1 kant of een kleine volte. Dan mag dat best heel traag en nadenkend gaan van mij. Als ie het maar snapt en goed doet.
Maar buitenstelling vragen of zelf goed zitten (!) kan natuurlijk ook met tempo. Ik vind het eigenlijk niet zoveel uitmaken. Je moet gewoon kracht ontwikkelen aan de zwakke kant en dat gaat net zo goed met langzame oefeningen aan de hand als dat je in tempo rijdt. Als je maar begrip houdt voor de mogelijkheden van het paard en dat hij dingen ook moeilijk mag vinden.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:47

Mijn paard is voor ik begin met trainen rete scheef af en toe. ik ga eerst in stap achtjes oefenen en wijken op de volte. pas als ze beide kanten op goed inbuigt en stelling neemt in stap, ga ik tempo wisselingen en overgangen rijden. doe jk dat niet, krijg ik haar niet recht en over de rug.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:48

Hoe wil je dat scheiden dan? Dit kun je toch mooi in je training combineren?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:51

Muppett schreef:
Hoe kan je een paard voorwaarts rijden zonder dat de rug ontspannen is? Dat bereik je door lengtebuiging en rechtrichten. anders ga je de motor aanzetten en beginnen met rijden op een steile helling bij wijze van.

Je hebt ook paarden die vanuit hun scheefheid en onbalans juist gaan rennen. Daar kan je gewoon in meegaan en van daaruit rechtrichten. Paard dan steeds gaan afremmen terwijl hij gewoon de kracht niet heeft om in een langzaam tempo in balans te zijn werkt alleen maar contra-productief en dan zit je met een paard dat niet begrepen wordt en daar worden ze niet vrolijk van.

Daarom: kijk naar het paard, wat kan ie al, wat vindt ie moeilijk, is ie rennerig of juist heel traag, en speel daarop in met de theorieen en kennis die je hebt. Een theorie blindelings op een paard toepassen werkt niet.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:56

Je kan niet iets bewerken als het er niet is. Je kan een paard dat stilstaat niet rechtrichten. Ja als je wat verder bent en je wilt vierkant halthouden aanleren, maar dat doe je niet 1-2 uur per dag en veel zul je er niet uithalen. Eerst lopen, dan bewerken.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:56

Mijn paard gaat soms ook rennen. door scheefheid inderdaad. ik interpreteer dat als stress en spanning. daarom breng ik eerst de rust terug. Rennen en dan balans zoeken en lengtebuiging heb ik nog nooit samen voelen gaan, ook niet tijdens de lessen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:57

Rustig opbouwen en losmaken doe je imo in stap. Eerst opwarmen en stretchen en dan pas draven en galopperen.

TipPost19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:19

Maris schreef:
en toch vind ik het ook logisch klinken dat je een paard pas voorwaarts kan laten lopen als hij /zijn recht is in het lichaam ..... Of ????

Zie m'n onderschrift.

Actief vierkant halt houden, is recht stellen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:28

je hebt voorwaarts als in in vlot tempo lopen, en je hebt voorwaarts in de zin van "aan de hulpen" Als een paard op de handrem loopt en dus niet aan het been is, dan werk ik eerst daar aan. Maar dat hoeft niet in een hoog tempo, want als je te snel laat stappen of draven of galoperen, dan kan het zijn dat het paard daardoor uit elkaar valt omdat het het van achteren nog niet bij kan benen. Dus wel aan het been en aan de hulpen, maar ook proberen in balans te krijgen zodat het paard zichzelf kan dragen en niet op de voorhand valt omdat het vooruit knalt.

Met een paard waar gas, rem en stuur op zit, kun je werken aan balans en rechtrichten.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:28

Hoi Maris, ik ben begonnen met rechtrichten.mijn paard was scheef en rende al bokkend onder me weg, ook als ik voorwaarts wilde. Eerst ruim een half jaar getraind op de basis van het rechtrichten en de juiste balans, nu werken aan voorwaarts! Nu kan het ineens wel, omdat haar balans okee is en omdat ze het werk wat ik haar vraag kan uitvoeren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:38

Ik zoek eigenlijk eerst ontspanning.
Soms zoek ik die ingang via voorwaarts, soms via meer laterale bewegingen en balans zoeken.

Zonder ontspanning kan je helemaal niets. Van daaruit ga je stukje bij beetje werken aan rechtgerichtheid en activiteit, die gaan hand in hand. Je kan niet de een volledig ontwikkelen voordat je aan de ander begint. Je legt soms iets meer de nadruk op een van de twee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:27

Hoe wil je er voor zorgen dat je paard zijn rug gaat ontspannen, als hij niet voorwaarts is?
Zo lang je paard zijn rug niet ontspant, denk ik dat het rechtrichten niet heel veel zin gaat hebben.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:31

Rug ontspannen doet ie door Rechtrichten. Wel tegelijk blijven lopen. ik mag met mijn handen alleen meeveren, niet vragen. als ze goed buigt en doorstapt zakt ze vanzelf. in t begin loopt ze niet op eigen benen maar als ze rechtgericht is kan ik haar beter aan het been maken door tempowisselingen.
Hangt allemaal van het paard af inderdaad. Ik zeg alleen hoe ik het ervaar. ;-)

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:37

Maris schreef:
Branderup en ook de klassieke franse dressuur beginnen met rechtrichten en balans .....

Maar dat kan niet vanuit stilstand. Eerst werk je voornamelijk in stap om ontspanning en balans te ontwikkelen (nadat je er al een hele periode aan grondwerk en handwerk op hebt zitten, hier ben je als het goed is al een heel eind op weg met rechtrichten) pas als dat gaat, ga je dat ook in draf doen, en nog later pas in galop. Branderup is ook niet echt van het voorwaarts, als in de zin van middengangen en uitgestrekte gangen. Dat wordt volgens hem veel te vroeg in de opleiding van het paard gevraagd, wanneer deze er nog niet verzameld genoeg voor is.

Volgens die redenering dus eerst rechtrichten, dan voorwaarts