mijn paard gaat er met me vandoor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chanty81

mijn paard gaat er met me vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 10:59

Sinds een paar weken zijn wij trotse eigenaars van Lisa een 14 jarige merrie. ze is een lief paard qua karakter, maar tijdens het rijden is het steeds weer een gevecht. ze is zo snel en krijg haar niet in een fijne draf, en gallop komt er eigenlijk nooit van. wie heeft er tips voor me. zodat we alle 2 kunnen genieten van een fijne rit /3

kinel

Re: mijn paard gaat er met me vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:06

proberen om veel tempo wisselingen te maken. zowel in stap als in draf. als dat goed gaat probeer je dit van draf naar galop en weer terug. probeer dit alles met veel geduld. zou ook eens naar het voer kijken. misschien krijgt ze te veel krachtvooer waardoor ze beetje hieper wordt. als er papieren bij zitten, wie zijn dan de vader en vader van moeder? misschien zit het daat ergens erin.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:08

rij je buiten of in de bak?
Wat doe je om haar in te houden?Aan de teugels trekken of hangen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:10

Je informatie is wat algemeen. Rij je buiten of in een bak? Want dat maakt nogal verschil en om het tempo te leren controleren zou ik eerst in een bak willen rijden. Hoeveel rij ervaring heb je zelf? Kun je goed op je zit terugrijden? Waarschijnlijk gaat je paard nog harder lopen als je aan de teugels komt namelijk.
Loopt het paard alleen onder je uit, of heeft het ook gewoon veel te veel energie? In dat geval kan eerst losgooien of longeren helpen.
Veel figuren rijden, niet te lang achter elkaar rijden, goede instructie nemen zijn wat (algemene) tips
Mijn paard kon toen ik haar voor het eerst reed ook alleen maar hard, dit kwam deels doordat zij alleen maar op stal stond en mijn uurtje rijden per dag haar enige "uitje" was (het was toen nog niet mijn paard) en ze daardoor tevens alles vreemd en eng vond. Maar goed ik weet dus niet precies wat jouw situatie verder is, vertel daar eerst eens wat meer over?

Ik zou trouwens zowiezo wachten met galop en probeer altijd een "gevecht" met je paard te vermijden!

judithoostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:19

Ik denk dat er al een heleboel goede tips zijn gegeven. Wat ook heel erg belangrijk is, is om niet je teugels steeds vast te blijven houden. Als je paard te snel gaat, even duidelijk een ophouding maken, en dan weer loslaten, echter zonder het contact te verliezen. Op die manier steeds blijven oefenen, totdat je paard het snapt. Dat kan best een tijd duren, maar als je blijft vasthouden blijft jouw paard trekken en gaat ze zich misschien ook nog verzetten door bv te bokken. En draai veel voltes, maak deze groter, kleiner, als ze maar aan t werk blijft. Succes ermee!

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:22

Les nemen!!

chanty81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 11:57

judithoostra schreef:
Ik denk dat er al een heleboel goede tips zijn gegeven. Wat ook heel erg belangrijk is, is om niet je teugels steeds vast te blijven houden. Als je paard te snel gaat, even duidelijk een ophouding maken, en dan weer loslaten, echter zonder het contact te verliezen. Op die manier steeds blijven oefenen, totdat je paard het snapt. Dat kan best een tijd duren, maar als je blijft vasthouden blijft jouw paard trekken en gaat ze zich misschien ook nog verzetten door bv te bokken. En draai veel voltes, maak deze groter, kleiner, als ze maar aan t werk blijft. Succes ermee!

ok dank je ga het vanavond eens proberen

chanty81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 11:59

Nikass schreef:
Je informatie is wat algemeen. Rij je buiten of in een bak? Want dat maakt nogal verschil en om het tempo te leren controleren zou ik eerst in een bak willen rijden. Hoeveel rij ervaring heb je zelf? Kun je goed op je zit terugrijden? Waarschijnlijk gaat je paard nog harder lopen als je aan de teugels komt namelijk.
Loopt het paard alleen onder je uit, of heeft het ook gewoon veel te veel energie? In dat geval kan eerst losgooien of longeren helpen.
Veel figuren rijden, niet te lang achter elkaar rijden, goede instructie nemen zijn wat (algemene) tips
Mijn paard kon toen ik haar voor het eerst reed ook alleen maar hard, dit kwam deels doordat zij alleen maar op stal stond en mijn uurtje rijden per dag haar enige "uitje" was (het was toen nog niet mijn paard) en ze daardoor tevens alles vreemd en eng vond. Maar goed ik weet dus niet precies wat jouw situatie verder is, vertel daar eerst eens wat meer over?

Ik zou trouwens zowiezo wachten met galop en probeer altijd een "gevecht" met je paard te vermijden!

bedankt voor je bericht ik had je al een prive bericht gestuurd want snapte niks van t forum heb nu gevonden hoe ik kan reageren hahaha

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:00

als je paard te hard gaat is het meestal een probleem in balans! probeer met je bovenlichaam iets naar achteren te gaan zitten, maar minimaal .. tempowisselingen, schakelen in gangen ( langzaam , snel, langzaam ) .. ga eerst de draf oefenen tot het goed gaat! een tip kan zijn om langzamer te gaan lichtrijden dan het paard aangeeft..is heel lastig maar kan helpen!

chanty81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 12:10

ik rijd Lisa in de binnen en buiten bak omdat ik ongelukken wil voorkomen ga ik nog niet naar buiten. mijn vader doet dat wel maar ook hij heeft er wat moeite mee.
voordat wij haar kochten is er niet veel mee gedaan denk ik zelf al zeiden ze dat ze M dressuur reed.
ik ben al gestart met wat oefeningen gister ging het wel even goed mijn vader was haar buiten even gaan warm lopen toen ben ik opgestapt in de binnenbak en ben gaan draven het ging echt heel soepel had geen druk op de teugels. ze reageerd redelijk op stem ben ook constand aan het praten tegen haar. maar ineens lijkt er een knop om te gaan en dan is het alsof ze een race moet winnen. als ik haar dan weer in stap heb geef ik haar wat meer teugel en probeer ik haar weer ontspannen te krijgen en probeer ik het weer maar hoe meer ze werkt hoe heter ze word.

chanty81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 12:13

tylando schreef:
als je paard te hard gaat is het meestal een probleem in balans! probeer met je bovenlichaam iets naar achteren te gaan zitten, maar minimaal .. tempowisselingen, schakelen in gangen ( langzaam , snel, langzaam ) .. ga eerst de draf oefenen tot het goed gaat! een tip kan zijn om langzamer te gaan lichtrijden dan het paard aangeeft..is heel lastig maar kan helpen!

er moet ook een nieuw zadel komen want deze is voor mij veel te groot. ik schuif nu door heel het zadel. maar dank je wel voor je reactie ik ga er wat mee doen 8-)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:15

probeer een bontje op je zadel te leggen dat verstevigt iig wat tot je een ander zadel hebt!

chanty81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 12:19

tylando schreef:
probeer een bontje op je zadel te leggen dat verstevigt iig wat tot je een ander zadel hebt!

dat is een goed idee ja en kan altijd eens vragen op de manege of ik een kleiner zadel mag gebruiken.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:21

pas op met een ander zadel , moet wel passen he! anders vergroot je je problemen! zou eerder voor het bontje gaan met een passend zadel!

chanty81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 12:30

tylando schreef:
pas op met een ander zadel , moet wel passen he! anders vergroot je je problemen! zou eerder voor het bontje gaan met een passend zadel!

ja dat komt goed het zadel wat we nu hebben hebben we van de manege gekocht ze weten de maat. en anders idd een bondje

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:37

Goede tip die ik ooit kreeg is zelf langzamer gaan lichtrijden, dus qua tempo net iets onder het draftempo van je paard gaan zitten. Als het goed is gaat het paard dan mee in jouw tempo en dus langzamer draven. Als je dit bewust doet haal je ook automatisch de spanning eraf bij jezelf, want vaak ga je onbewust toch vasthouden waardoor je paard juist harder gaat.

Wbt niveau van je paard, gewoon een belletje naar de KNHS dan weet je of het klopt. Van onze nieuwe aanwinst beweerde de handelaar ook dat hij M dressuur was, maar bij de KNHS konden ze ons vertellen dat hij alleen L springen gestart was. Klopte ook wel, want wijken ed kende hij helemaal niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:57

Constant tegen je paard praten zou ik niet doen. Dit is niet nodig en eventuele stemhulpen komen dan juist niet door. Je kunt beter af en toe belonen als het goed gaat en niets zeggen als ze zich weer druk maakt. De tip van langzaam lichtrijden vind ik zinvol, wat ook helpt is bedenken dat je wil gaan stappen, zonder dat daadwerkelijk te doen. Het feit dat jij je er op instelt maakt dat je houding daar ook naar is.

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:56

Pas aandraven als de stap ontspannen is. Veel wendingen maken. Ophoudingen maken dus doen alsof je overgaat naar de stap maar wel blijven draven. Korte stukken langzaam draven en dan weer ontspannen in je lichaam en handen. Zodra je het paard weer voelt vertrekken, dus sneller draven, maak je weer een ophouding. Reageert hij niet op de ophoudingen dan echt terug naar de stap. Constante druk op de teugels is slecht, je kan beter korte krachtige rukjes aan de teugel nemen dan constant trekken want dat win je nooit. Bij die van mij werkt terugnemen op de kleine volte ook erg goed.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:12

hoe gaat t nu?

chanty81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 11:35

ik wil jullie allemaal bedanken voor de tips we hebben een kleiner zadel kunnen vinden dat prima is voor Lisa en mij ik moet zeggen ze liep de sterren van de hemel het probleem is nog niet helemaal weg maar ik denk dat het zeker moet goedkomen oefening baard kunst *\o/* /3 *\o/*