Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Babootje schreef:Hoe weet je dat het paard gewoon gezond is? Is ie net gezien door een DA?
Als een paard onregelmatig (op de ene kant hoger opgooit dan de andere) dat is er echt iets niet in orde. Het kan zijn dat hij scheef is (dat bedoelde ik met een scheef bekken) maar dat zou je zo moeten kunnen zien.
Als hij dat niet is, ja dan denk ik toch ook wel aan een kreupelheid.
Babootje schreef:Hoe weet je dat het paard gewoon gezond is? Is ie net gezien door een DA?
Als een paard onregelmatig (op de ene kant hoger opgooit dan de andere) dat is er echt iets niet in orde. Het kan zijn dat hij scheef is (dat bedoelde ik met een scheef bekken) maar dat zou je zo moeten kunnen zien.
Als hij dat niet is, ja dan denk ik toch ook wel aan een kreupelheid.
clarence schreef:Sorry Babootje, maar ik weiger te geloven dat ieder scheef paard een onderliggende kreupelheid heeft. Ieder jong paard is namelijk scheef. Ten minste, ik heb nog nooit op 1 gezeten die perfect recht was met perfect gelijke galop als je er net op gaat zitten. Anyway, ik snap dat iedereen als eerste vraagt of het paard gezond is (want dat deed ik ook), maar het is leuker om er even van uit te gaan dat ie gewoon gezond is en te discussieren over de manieren waarop dit "probleem" rijtechnisch kan worden opgelost.
clarence schreef:Ik had via PB een gesprek met een andere bokker die mij de volgende vraag stelde:
"Paard heeft op de rechtzijde aanmerkelijk meer impuls dan op de linker zijde. Gooit de ruiter veel hoger op aan de rechterzijde."
Nu zijn er hier op dit forum enkele ruiters/amazones met veel ervaring en ik was benieuwd naar jullie visie over de oorzaken en aanpak van dit probleem.
Hartelijk dank en mvg,
Clarence
anneliesdj schreef:Wordt er bedoeld wanneer je rechtsom rijd? Dus rechtsom meer impuls en hoger opgooien dan wanneer je linksom rijd? Of bedoel je letterlijk het linker en rechterbeen? Wat gebeurd er wanneer het paard rechtgesteld wordt over de middellijn? En merk je alleen in draf verschil of ook in stap en galop?
anneliesdj schreef:anneliesdj schreef:Wordt er bedoeld wanneer je rechtsom rijd? Dus rechtsom meer impuls en hoger opgooien dan wanneer je linksom rijd? Of bedoel je letterlijk het linker en rechterbeen? Wat gebeurd er wanneer het paard rechtgesteld wordt over de middellijn? En merk je alleen in draf verschil of ook in stap en galop?
Wil je nog even antwoord geven?
horseyfries schreef:clarence schreef:Ik had via PB een gesprek met een andere bokker die mij de volgende vraag stelde:
"Paard heeft op de rechtzijde aanmerkelijk meer impuls dan op de linker zijde. Gooit de ruiter veel hoger op aan de rechterzijde."
Nu zijn er hier op dit forum enkele ruiters/amazones met veel ervaring en ik was benieuwd naar jullie visie over de oorzaken en aanpak van dit probleem.
Hartelijk dank en mvg,
Clarence
Ik zou graag eerst een duidelijker uitleg willen van wat er bedoelt wordt. Wordt er bedoelt: op de rechterhand meer impuls dan op de linkerhand? Of als je rechtuit rijdt, dat de rechterzijde van het paard actiever is dan de linker?
En wat wordt bedoelt met het "gooit de ruiter veel hoger op"? Dat de ruiter naar links wordt gedrukt, dat het paard rechtsom de ruiter slecht laat zitten, of dat de ruiter bij het lichtrijden het gevoel heeft veel hoger te worden opgegooid op de rechterdiagonale beenzetting?
Bo_Cassey schreef:In hoeken of tijdens figuren snap ik dat het aan 1 kant minder soepel gaat als het paard duidelijk een 'moeilijke' kant heeft. Ik snap alleen niet zo goed waarom het probleem op de lange zijde aanhoudt?
Ik lees even mee.
Wil de ruiter zelf liever niet in dit topic reageren?