Rechts Hoger Opgooien dan Links

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

clarence

Rechts Hoger Opgooien dan Links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 16:48

Ik had via PB een gesprek met een andere bokker die mij de volgende vraag stelde:

"Paard heeft op de rechtzijde aanmerkelijk meer impuls dan op de linker zijde. Gooit de ruiter veel hoger op aan de rechterzijde."

Nu zijn er hier op dit forum enkele ruiters/amazones met veel ervaring en ik was benieuwd naar jullie visie over de oorzaken en aanpak van dit probleem.

Hartelijk dank en mvg,

Clarence

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:45

Om te beginnen zou ik dit paard eens laten draven aan de longe op een volte op het harde, om te kijken of ie beide kanten op regelmatig is. Het kan zijn dat het paard ergens een pijntje in het beenwerk en daardoor op een kant net wat minder lekker doorrolt en dan dus impuls verliest.
Echt heel extreem verschil in bewegen tussen de ene en de andere kant bij een paard dat 'gewoon' scheef is, dus zonder (lichte) kreupelheid, heb ik eigenlijk nog maar zelden meegemaakt. Als het paard echt de ene kant hoger opgooit dan op de andere kant, dan denk ik dus eerder aan een lichamelijk ongemak dat medisch opgelost moet worden, dan aan een scheefheid, dat rijtechnisch opgelost kan worden.

henkdemens

Re: Rechts Hoger Opgooien dan Links

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:24

Ik ben het eens met wat schoentje zegt. Als het paard pijn heeft kan het deze ergere reacties veroorzaken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 00:29

Wordt er bedoeld wanneer je rechtsom rijd? Dus rechtsom meer impuls en hoger opgooien dan wanneer je linksom rijd? Of bedoel je letterlijk het linker en rechterbeen? Wat gebeurd er wanneer het paard rechtgesteld wordt over de middellijn? En merk je alleen in draf verschil of ook in stap en galop?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 05:06

Mss scheef bekken? Heb je goed naar je paard gekeken. Laat iemand het paard voor je uit halthouden en stappen aan de hand. Ligt de rechterbil hoger dan de andere?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 08:49

Bedankt allemaal voor de reakties. Nee, paard is gewoon gezond. Ik denk dat echt dat de vraag gewoon gesteld is voor rijtechnisch inzicht.
Het paard is dus gezond, maar de ruiter of paard is scheef, wat zich uit in het hoger opgooien rechts. Hoe zouden jullie dit rijtechnisch oplossen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:23

Hoe weet je dat het paard gewoon gezond is? Is ie net gezien door een DA?
Als een paard onregelmatig (op de ene kant hoger opgooit dan de andere) dat is er echt iets niet in orde. Het kan zijn dat hij scheef is (dat bedoelde ik met een scheef bekken) maar dat zou je zo moeten kunnen zien.
Als hij dat niet is, ja dan denk ik toch ook wel aan een kreupelheid.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 12:03

Babootje schreef:
Als een paard onregelmatig (op de ene kant hoger opgooit dan de andere) dat is er echt iets niet in orde. Het kan zijn dat hij scheef is (dat bedoelde ik met een scheef bekken) maar dat zou je zo moeten kunnen zien.

Sorry Babootje, maar ik weiger te geloven dat ieder scheef paard een onderliggende kreupelheid heeft. Ieder jong paard is namelijk scheef. Ten minste, ik heb nog nooit op 1 gezeten die perfect recht was met perfect gelijke galop als je er net op gaat zitten. Anyway, ik snap dat iedereen als eerste vraagt of het paard gezond is (want dat deed ik ook), maar het is leuker om er even van uit te gaan dat ie gewoon gezond is en te discussieren over de manieren waarop dit "probleem" rijtechnisch kan worden opgelost.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:35

Dan is het zaak eerst uit te zoeken of hij aan de ene kant hoog opgooit omdat hij die kant zijn rug vast houd en wat tegen de hand in komt als hij die kant op moet buigen, daardoor dus dus niet lekker veert, dan wat stuiterig aanvoeld en daardoor hoger opgooit. Of houd hij de kant waar hij minder hoog opgooit vast en krijgt ie daardoor aan die kant minder beweging.

Nogmaals, ik heb een verschil in opgooien op de verschillende zijden bij een gezond maar scheef paard eigenlijk nog nooit mee gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 27-09-12 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:36

Clarence, ik deel bovenstaande mening. Om redenen uitgelegd in de pb heb ik je mijn aanpak via datzelfde bericht laten toekomen. Succes, ook met de discussie.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 12:48

Kijk, nu komen we ergens. :-)

Bedankt Schoentje, ik zal het voorleggen.

Kadankovitch, dank voor de PB. Hij was erg nuttig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:46

Babootje schreef:

clarence schreef:
Sorry Babootje, maar ik weiger te geloven dat ieder scheef paard een onderliggende kreupelheid heeft. Ieder jong paard is namelijk scheef. Ten minste, ik heb nog nooit op 1 gezeten die perfect recht was met perfect gelijke galop als je er net op gaat zitten. Anyway, ik snap dat iedereen als eerste vraagt of het paard gezond is (want dat deed ik ook), maar het is leuker om er even van uit te gaan dat ie gewoon gezond is en te discussieren over de manieren waarop dit "probleem" rijtechnisch kan worden opgelost.

Ik zeg ook niet dat ieder scheef paard een onderliggende kreupelheid heeft. Het klopt dat ieder paard zijn natuurlijke scheefheid heeft; daarnaast kan het zijn dat het paard een scheef bekken heeft, dat niet wil zeggen dat hij dan ook kreupel is. Een paard dat onregelmatig (op de ene kant hoger opgooit dan de andere) heb ik eerlijk gezegd ook nooit meegemaakt. Ik snap best dat jij er gewoon vanuit wil gaan dat ie gezond is, maar als dat niet zo is is het geen probleem dat rijtechnisch opgelost kan worden. Dan begin je dus aan de verkeerde kant.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:33

clarence schreef:
Ik had via PB een gesprek met een andere bokker die mij de volgende vraag stelde:

"Paard heeft op de rechtzijde aanmerkelijk meer impuls dan op de linker zijde. Gooit de ruiter veel hoger op aan de rechterzijde."

Nu zijn er hier op dit forum enkele ruiters/amazones met veel ervaring en ik was benieuwd naar jullie visie over de oorzaken en aanpak van dit probleem.

Hartelijk dank en mvg,

Clarence

Ik zou graag eerst een duidelijker uitleg willen van wat er bedoelt wordt. Wordt er bedoelt: op de rechterhand meer impuls dan op de linkerhand? Of als je rechtuit rijdt, dat de rechterzijde van het paard actiever is dan de linker?
En wat wordt bedoelt met het "gooit de ruiter veel hoger op"? Dat de ruiter naar links wordt gedrukt, dat het paard rechtsom de ruiter slecht laat zitten, of dat de ruiter bij het lichtrijden het gevoel heeft veel hoger te worden opgegooid op de rechterdiagonale beenzetting?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:49

anneliesdj schreef:
Wordt er bedoeld wanneer je rechtsom rijd? Dus rechtsom meer impuls en hoger opgooien dan wanneer je linksom rijd? Of bedoel je letterlijk het linker en rechterbeen? Wat gebeurd er wanneer het paard rechtgesteld wordt over de middellijn? En merk je alleen in draf verschil of ook in stap en galop?

Wil je nog even antwoord geven?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:55

In hoeken of tijdens figuren snap ik dat het aan 1 kant minder soepel gaat als het paard duidelijk een 'moeilijke' kant heeft. Ik snap alleen niet zo goed waarom het probleem op de lange zijde aanhoudt?
Ik lees even mee.

Wil de ruiter zelf liever niet in dit topic reageren?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 15:28

anneliesdj schreef:
anneliesdj schreef:

Wil je nog even antwoord geven?

Zo gauw ik het antwoord weet, zal ik het doorgeven. Geduld is een schone zaak. :)

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 15:31

horseyfries schreef:
clarence schreef:

Hartelijk dank en mvg,

Clarence

Ik zou graag eerst een duidelijker uitleg willen van wat er bedoelt wordt. Wordt er bedoelt: op de rechterhand meer impuls dan op de linkerhand? Of als je rechtuit rijdt, dat de rechterzijde van het paard actiever is dan de linker?
En wat wordt bedoelt met het "gooit de ruiter veel hoger op"? Dat de ruiter naar links wordt gedrukt, dat het paard rechtsom de ruiter slecht laat zitten, of dat de ruiter bij het lichtrijden het gevoel heeft veel hoger te worden opgegooid op de rechterdiagonale beenzetting?

Dank je wel Horseyfries. Zo gauw ik de antwoorden weet, zal ik ze doorgeven.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 15:32

Bo_Cassey schreef:
In hoeken of tijdens figuren snap ik dat het aan 1 kant minder soepel gaat als het paard duidelijk een 'moeilijke' kant heeft. Ik snap alleen niet zo goed waarom het probleem op de lange zijde aanhoudt?
Ik lees even mee.

Wil de ruiter zelf liever niet in dit topic reageren?

Ik denk dat de ruiter/amazone het topic zelf nog niet heeft gezien.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:43

Ach zo, dat praat mss wat makkelijker :-)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:47

Als paard op een kant duidelijk hoger opgooit dan de andere kant denk ik niet aan een normale scheefheid eerlijk gezegd.
Elk paard is scheef, net zoals wij mensen, geen enkel levend wezen is volledig symmetrisch..
Maar wat hier wordt genoemd vind ik dus een grove scheefheid om eerlijk te zijn.
Hoe is het verschil in de galop?