Calippo en ik voor het eerst in HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberB_

Calippo en ik voor het eerst in HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 16:31

Zowel mijn paardje als ik voor het eerst in HAW.
Gister weer dressuurles gehad en heb het laten filmen door mijn vader. Na toch wel wat twijfel besloten om het in HAW te zetten. Ik twijfelde omdat ik nog al snel onzeker kan worden van negatief commentaar dat mensen kunnen geven. Commentaar is natuurlijk niets mis mee, zolang het maar opbouwend en/ of positief is.

Calippo heb ik nu bijna een jaar. We zijn rustig begonnen met elkaar leren kennen en zijn op een gegeven moment B dressuur gaan starten. In de tussen tijd zijn we erachter gekomen dat ze last had van dr achterhand, waardoor ze moeite had haar evenwicht, rug ontspannen en middengangen. (topic) Inmiddels is ze hiervoor in behandeling en gaat ze hard vooruit.

Een maandje geleden hebben we voor het eerst een L1 wedstrijd gestart, wat resulteerde in 191 en 181 punten. Ik was ontzettend tevreden. (topic)

Calippo was tijdens de les niet heel erg voorwaarts. Ik denk dat dat te maken heeft omdat ze nu twee dagen weer in de merrie-groep staat in de paddock en die sloven zich altijd aardig uit de eerste week.

Info over Calippo
- Merrie
- 5 jaar
- 1.63 hoog
- Radisson x joost x abgar
- L1 dressuur

Waar ik vooral op moet letten:
- Benen stiller houden. Ik ben niet de hele tijd aan het drijven, maar zo lijkt het wel (iemand tips?)
- Handen niet te wijd zetten
- Teugels niet te lang laten
- Oppassen dat Calippo niet te diep gaat lopen (haar hoofd naar de borst toe knikt)
- Voldoende van achter naar voren rijden
- Ik moet haar meer lang en laag gaan rijden, zodat ze meer de rug ontspant.

Dingen die we nog goed moeten oefenen:
- Halthouden
- Halsstrekken
- Wijken

Mijn vader heeft telkens tussendoor stukjes gefilmd. Vandaar dat bijvoorbeeld losrijden niet erop staat.

Violaatje

Re: Calippo en ik voor het eerst in HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:26

Wat een ontzettend leuk dier. Ze zou wat scherper aan je hulpen mogen zijn. Dan is het ook makkelijker om je benen stil te houden. Heel veel plezier en succes met je mooie merrie.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:00

wat een leuk paardje. ik vind zelf dat je je benen wel iets stiller mag houden. nu zie ik je bij elke pas aandrijven. volgensmij mag je je handen ook wel iets meer bij elkaar doen

edit: zag net dat dat ook je eigen commentaar was :o

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:23

Zoals je zelf al aangegeven heb zijn je benen wel een punt om aan te werken, misschien ook een idee om tijdelijk je spoortjes eraf tehalen, totdat je zelf wat meer controlen heb over je benen?

Verder vind ik jullie een onwijs leuke combinatie, magje misschienjehanden meer dragen en wat dichter bij elkaar houden. Voorderest ga zo door! En gefeliciteerd met je puntjesin de L!

Lindaattje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:51

Zeker een leuke combinatie! Inderdaad je benen stiller houden, en wat hierboven ook al stond vermeld is het misschien handig om je spoortjes tijdelijk af te halen en haar iets scherper aan je hulpen maken.

Ga zo door met de wedstrijdjes!

Annie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:00

k zeg als eerst maar even dat ik niet het hele filmpje heb gezien.

Ten 1e vind ik het apart dat je zegt dat je je benen niet goed stil kan houden en dat het lijkt alsof je de hele tijd drijft. Ik herken dit wel van mezelf als ik zelf een filmpje zie van hoe ik rij heb ik dat namelijk ook. maar ik raak mn paardje niet aan en in je filmpje vind ik wel duidelijk te zien dat je wel daadwerkelijk drijft (en als dat echt niet zo is geloof ik je maar het lijkt echt heel erg zo). Dit is van de eerste 2 minuutjes. Als je pony niet goed door loopt en je het daarom doet neem eens een zweepje in je hand in weet niet of het helpt maar een vriendin van mij reed haar pony altijd met zweep in dr hand gebruikte hem nooit maar omdat ie anders niet vooruit te krijgen was en met zweepje er bij liep ie netjes door.
En ja bij mij was het laatst zomaar ineens klaar dat ik ook zoveel met mn benen beweeg maar ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wat ik gedaan heb waardoor het nu stukken beter gaat dus daarmee kan ik je niet helpen. Vraag je instructrice eens? Het lijkt me dat die je daar het best mee kan helpen.
En idd wat je zelf ook zegt handen beter bij elkaar en af en toe als je vlak voor de camera langs rijd heb ik het idee dat je ook nog iets te veel beweegd met je handen

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 09:04

Mijn eerste tip is: voorwaartser en rechtrichten!
Op de voltes lijkt je paard over de buitenschouder weg te lopen en ook op de hoefslag vind ik hem niet helemaal recht. Probeer je paard met behulp van veel buigingen lekker soepel te krijgen aan allebei de kanten. Tussendoor veel binnen de hoefslag rijden, ongeveer een meter van de hoefslag af. Zo kan je paard geen hulp zoeken bij de bakrand en moet hij echt zelf op zijn eigen benen een rechte lijn lopen.

Verder ben ik het eens met de punten die je zelf aangeeft, handen minder breed zetten en meer dragen. Voor je benen zou ik adviseren om eerst je spoortjes af te halen, tot je je benen goed stil kan houden. Vraag je instructrice ook om hier op te letten, vraag haar of ze goed op je benen wil letten en je helpt met ze stiller krijgen :)

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 09:07

Wat een leuke combinatie zijn jullie!
Ik vind alleen dat je paardje veel actiever mag, dit gaf je zelf ook al aan.
Dit kun je bereiken door bijvoorbeeld heel veel schakelingen te rijden. Door bijvoorbeeld een paar passen naar voren te rijden en dan weer terug te gaan naar je arbeidstempo. Ook kun je het bereiken door een aantal schijnovergangen te rijden. Als je dit consequent een aantal weken doet zul je vanzelf gaan merken dat je paard veel actiever wordt!

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:36

Wat zijn jullie leuk samen!
Je paardje moet inderdaad wat langer in de hals worden en met het neusje eruit. Ook je armen vormen een rechte lijn, ik zou je handen wat hoger zetten zodat je armen buigen en zo ontspan je ook autmatisch je handen. Het ziet er wat strak uit. Als eerste zou ik in ieder geval je sporen uitdoen totdat je controle hebt over je benen. Je prikt hem constant in zijn buik en zo wordt hij ook "dood" voor je been want hij voelt het niet meer. Sporen dus af en echt proberen je benen wat af te steken, alleen drijven als je iets van hem verlangt, bij geen reactie tikje met zweep erbij. Zo maak je hem wakker voor je been. Verder, ga zo door!

cindy1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:39

let op dat je paard netjes recht loopt, en dat jij niet te veel met je handen beweegt.
Hij zou iets actiever aan het been mogen.
Verder een leuke combinatie !

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 11:09

Bedankt voor jullie reacties! ik ben inmiddels al met de tips aan de slag gegaan en spoortjes eraf.

Als iemand nog tips heeft hoe je je benen stiller kan houden, hoor ik deze graag :)

nicole2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:46

wat een onwijs leuke combinatie zeg :D erg mag inderdaad wat meer activiteit in. een tip voor te zorgen dat je benen stiller liggen heb ik niet(heb ik ook last van)daarom lees ik ook even mee