achterhand te slap in galop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMEGAN___95

achterhand te slap in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 12:43

hmpf, ik heb een probleem waar ik al een poosje mee zit :n

ik heb een draver en ben al tijd bezig met haar galop!
ze galoppeert nu wel, en lichtjes omlaag en alles!
maar ik moest voor school een filmpje maken over je dag en dit dat!
dus ik geregeld dat iemand me tijdens het rijden zou filmen!
toen ik dit terug keek schrok ik, ze is heel slap op haar achterhand in galop!
maar ik kom er nou niet uit hoe ik haar achterhand er meer onder moet zetten!
http://www.youtube.com/watch?v=_wXyAkOJWIc
hier een filmpje met paar galop stukjes,
maar heeft iemand een paar tips?
want ik ben echt einde raad!

Babootje

Re: achterhand te slap in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:48

Dravers zijn nu eenmaal geen galloppeurs. Daar zijn ze niet op gebouwd. Hier en daar twijfel ik of ze helemaal goed loopt maar in draf valt het mee. Ik zou gewoon proberen haar in galop wat beter te maken met vooral veel longeren in galop en korte stukjes galop ohz als ze er zo'n moeite mee heeft. Gezien haar leeftijd hoop ik voor je dat je het er nog een beetje in krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:52

Nou meid prijs je met zo'n goed galopperende draver. Ze zijn qua bouw eenmaal niet gewend om in 3 tact te lopen dus het is heel moeilijk voor ze om een correcte galop te leren, maar ik vind dit al heel wat hoor. Gewoon meters maken dan kan het alleen maar beter worden :)
Oefeningen die je kunt doen zijn bijv schakelen, dus op de lange zijde wegrijden en dan weer terug rijden. En blijven galopperen.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:55

Ze galoppeert in een viertakt, oftewel je hebt te weinig sprong.
Niet te veel terug gaan rijden, wel wat meer voorwaarts. Maar dan wel bergop!!!! Op de volte houden, zelf goed rechtop zitten en dan gewoon wat meer toe rijden en daarbij voorkomen dat ze te veel zakt met d'r hals {wel nageeflijk houden, maar iets meer met d'r neus eruit.}. Kleine stukjes iets verruimen {bergop denken, heel belangrijk}, 2, 3 sprongen en dan weer iets terug. Ritme houden {desnoods tellen in je hoofd}. Dit vergt wel veel ruiter gevoel. Probeer je paard in galop licht schoudervoor te houden. De galop zal nooit heel erg goed worden, maar valt zeker wel te verbeteren. Je paard is wat horizontaal gebouwd, zo'n paard niet te laag in de hals laten lopen, want dan klap ie {zeker in galop} op de voorhand. Als je in het draven wat meer gaat wijken en schouderbinnenwaarts gaat rijden, dan wordt de galop vanzelf beter {vooral schouderbinnenwaarts !!} Zorgen voor goede instructie, want dit kun je niet echt alleen. Bovendien kost het tijd! Dit is niet in twee weken te verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:02

Ik heb niet echt verstand van dravers, maar heb een pony die ook wat moeite met galop had.
wat ik regelmatig doe, is korte stukjes aan de longeerlijn van galop-stap-galop...hij vindt dit erg moeilijk,omdat hij dan niet in galop kan vallen maar moet spríngen.
Dit traint ook de achterhand.
Ook met dubbele longe werken kan de achterhand wat aan het werk krijgen.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:06

Je kan de galop inderdaad aan de longe met bijv dubbele lijnen (als je hier ervaring mee hebt! ) of een pessoa sterker maken.
Onder het zadel kan inderdaad ook, door heel veel schakelen, en veel overgangen te rijden.
Ik zou juist niet hele lange stukken gaan galopperen..

Ik heb zelf een draver en heb hier tot M niveau mee getraind,
en galop is uiteindelijk zelfs zijn sterke punt geworden.

Voor vragen kan je altijd PB'en :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:09

Nee lange stukken is moeilijk want je raakt dan gauw de impuls en kracht kwijt,júist omdat ze die dan nog niet hebben.
wat ik ook wel doe trouwens is buiten heuvels opgaan.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:13

Anoniem schreef:
Nee lange stukken is moeilijk want je raakt dan gauw de impuls en kracht kwijt,júist omdat ze die dan nog niet hebben.

precies.

Heuvels opgaan is trouwens enorm goed voor de achterhand inderdaad, maar ook best wel belastend om veel te doen als het paard juist kracht mist.

@TS, ik heb je filmpje niet bekeken(kan niet op het werk) maar hoe loopt je paard in stap en draf? Is daar de achterhand er wel geheel goed onder?
Anders zou je bijna denken dat het paard al balans en achterhandgebruik mist in de draf, en dat daarom de galop ook moeizamer gaat.

Ik ga vanavond thuis even je filmpje bekijken, ben namelijk heel erg benieuwd.

xMEGAN___95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 13:29

bedankt allemaal voor de tips!
ik ben al heel lang met haar galop bezig en ik merk zelf gewoon aan haar dat ze er plezier in heeft en dol is op leren!
dit is de reden dat ik hier meer over wil weten!
ik heb af en toe een les bij iemand die zelf zz rijdt en ook de eigenaresse van onze stal is!
wil gauw weer een les nemen dus even geld bij elkaar sprokkelen! :=

xMEGAN___95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 13:34

nikilover schreef:
Anoniem schreef:

precies.

Heuvels opgaan is trouwens enorm goed voor de achterhand inderdaad, maar ook best wel belastend om veel te doen als het paard juist kracht mist.

@TS, ik heb je filmpje niet bekeken(kan niet op het werk) maar hoe loopt je paard in stap en draf? Is daar de achterhand er wel geheel goed onder?
Anders zou je bijna denken dat het paard al balans en achterhandgebruik mist in de draf, en dat daarom de galop ook moeizamer gaat.

Ik ga vanavond thuis even je filmpje bekijken, ben namelijk heel erg benieuwd.

ik vind zelf dat haar achterhand er in draf super onder zit!
in stap iets minder,
maar dat heb ik allemaal al omhoog gekrikt!
ben der al 1,5 jaar mee bezig dus mag ook wel :j
alleen galop loop ik elke x beetje vast!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:43

Er staan al goede tips hier, verder moet je gewoon bedenken dat ook als je het goed traint, het tijd kost.
Wat wel belangrijk is is dat je paard rechtgericht is, dat is de basis ook voor het kweken van spieren.
Ze heeft heel weinig sprong nu achter, de galop komt nu niet van achter uit, die loopt erachteraan zeg maar.
Je kunt je paard beter wat meer verzamelen,(bij elkaar rijden)en meer op je zit, zodat je paard onder je kont vandaan schiet als je wegwil, maar dat je haar van voren tegen kan houden, zo wordt de achterhand meer actief en komt de sprong ook meer van achter uit.
Dit is niet iets wat je zó even doet, dus nu is de optie,
Zoveel mogelijk actieve overgangen maken, (dat betekend dus van achter uit) ook in draf, want daar moet ze ook meer van achter uit in elkaar schuiven.
Het is niet dat ze haar achterhand niet gebruikt in draf, maar ze loopt toch nog teveel op de voorhand.

xMEGAN___95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 13:59

Allemaal bedankt voor de tips!
ik kan weer een poos aan de slag denk ik!
zo hou ik me ook bezig met de trainingen,
we gaan stap voor stap verder!