Oefeningen om rechtsom GOED in galop aan te springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Oefeningen om rechtsom GOED in galop aan te springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 13:27

De pony waar ik op rijd heeft als sinds dat ik haar rijd problemen met het goed aanspringen in de rechtergalop.
Ze springt bijna altijd rechtsom aan in de linkergalop, ze hangt dan naar binnen en kijkt ook naar links.
Echter, ze kan rechts perfect aanspringen dit heeft ze al meerdere malen laten zien. De ene keer kan ik 3x gewoon netjes in een keer aanspringen in de rechtergalop, maar de andere keer kan ik het wel 100 keer proberen maar blijft links aanspringen.
Ze springt dan vaak achter wel goed aan, maar vergeet voor en springt dan achter ook weer terug.
Mijn instructeur denkt dat het een balans probleem is, daar lijkt het ook op maar ze heeft dit al meer dan een jaar.
Ze begint inmiddels de trucjes te kennen die ik gebruik om haar goed aan te laten springen en trapt hier dus ook niet meer in.

We hebben het volgende al geprobeerd ( deze werken wel, maar lang niet altijd):
- Een figuur oid. rijden en dan een hele scherpe bocht maken en daarin aanspringen.
- Eerst naar links wijken en dan omstellen en aanspringen.
- Netjes op een volte zetten, rechterstelling, poging tot lengte buiging naar rechts en dan op de volte aanspringen.
- Op het moment van aanspringen een tik met de zweep achter mijn linkerbeen geven.

Heeft iemand misschien tips wat voor oefeningen we kunnen doen om dit te verbeteren? :)

Blabla1980

Re: Oefeningen om rechtsom GOED in galop aan te springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:33

ik heb hetzelfde probleem en wat bij mij helpt is eerst overdreven stelling vragen naar binnen, hand weer ontspannen en dan direct aanspringen (in een hoek en altijd vanuit draf)

werkt ook niet altijd, maar meestal wel...maargoed het gaat wel al beter als voorheen

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 13:34

Blabla1980 schreef:
ik heb hetzelfde probleem en wat bij mij helpt is eerst overdreven stelling vragen naar binnen, hand weer ontspannen en dan direct aanspringen (in een hoek en altijd vanuit draf)

werkt ook niet altijd, maar meestal wel...maargoed het gaat wel al beter als voorheen

Dat doe ik dus op de volte, soms ook in bij een hoek maar helaas geeft dat 9 van de 10 keer niet het gewenste effect :( .

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:38

Uhm ik heb denk ik DE tip. Kijk niet naar je paard, maar naar jou zit.
Wat doe jij met je bekken? Onderrug? Schouders? Benen?

Als jou pony duidelijk geen probleem heeft lichamelijk dan moet je ergens anders gaan zoeken. Hou je over, zadel of ruiter...

Je geeft aan dat je les hebt, laat je instructrice eens heel goed naar jou zit kijken als je wil aanspringen. Wat gebeurt er in jou lijf?
En ook niet geheel onbelangrijk, geloof jij erin dat hij goed aanspringt, of denk je zelf als hij maar niet...

Succes ermee!

Edit, ik zie nu pas dat jij het bent Josien :D
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 25-09-12 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:39

Klinkt alsof ze niet recht is. Een recht gericht paard is aan beide kanten vrijwel even strek en even soepel. Vanuit nature is een paard (mens ook) gebogen, aan jou de taak recht te richten.
Naar binnen vallen en hoofd naar links geeft aan dat de linkerkant moeilijk op valt te rekken en daarfdoor rechts moeilijk valt te buigen om jouw been. Ik zou de galop laten totdat ze rechterbis of juist bewust meepakken in die training, vanuit een correcte buiging.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:52

Leuk geschreven stukje, vooral omdat de invalshoek niet klopt zoals Leonie al zegt.
Je schrijft zelf de oorzaak al op:

Citaat:
De pony waar ik op rijd heeft als sinds dat ik haar rijd problemen met het goed aanspringen in de rechtergalop.

Heb je spiegels in de bak hangen? Ik heb de neiging bij het aangaloperen om wat meer gewicht op de binnenbeugel te zetten, de buitenste heup wat naar achter te draaien en mijn binnenschouder naar binnen te duwen. Met als gevolg dat het paard in de verkeerde galop aanspringt. Als je spiegels hebt hangen kan je dat soort dingen gemakkelijk controleren.
Het lijkt erop dat jij ook zoiets veroorzaakt. Even goed op letten tijdens het rijden dus!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 14:48

Bedankt voor de tips.
Tsja, ik geef het toe ik ben een beetje scheef idd. Ik knak links in waardoor er onbewust iets meer druk staat op de rechterbeugel. Hier werk ik al tijden aan en ik zit steeds rechter gelukkig.

@Leonie; Ik heb er met verschillende zadels op gereden en ze doet het bij allemaal.
Jij weet dus ook met welke instructeur ik er oa. aan werk haha. Zal eens vragen om extra op mijn houding te letten.

RianneH: Klopt ze is duidelijk rechtsgebogen. Ik stap en draf heb ik haar al vrij recht ( nog niet perfect) , maar ik de galop komt dat probleem weer terug. In de buitenbak niet zo erg, maar in de binnenbak enorm!
Ik probeer de galop te gebruiken bij de training, maar misschien is het een idee om weer even een stapje terug te doen.

Doubtless: Zoals ik al zei, waarschijnlijk doe ik onbewust hetzelfde. Ik schrijf dat ze het doet zolang ik haar rijdt omdat ik niet weet hoe ze het daarvoor deed. Ik weet alleen dat degene die haar voor mij reed vooral buiten reed :) .

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:53

Ik hou dit even in de gaten, mijn verzorgpaardje heeft dit ook. Springt ook op een kant altijd verkeerd aan ( rechtsom) terwijl dat met de rest haar makkelijke kant is. Als ze heet wordt doet ze dit erger.
Ik heb het idee dat het aan mij ligt omdat ze dit dus altijd op haar makkelijke kant doet. En dat hete zal ook komen doordat ze het dan niet goed snapt (denk ik?)

Zii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:59

Josien_ schreef:
Ze springt bijna altijd rechtsom aan in de linkergalop, ze hangt dan naar binnen en kijkt ook naar links.

De ene keer kan ik 3x gewoon netjes in een keer aanspringen in de rechtergalop, maar de andere keer kan ik het wel 100 keer proberen maar blijft links aanspringen.

Mijn instructeur denkt dat het een balans probleem is, daar lijkt het ook op maar ze heeft dit al meer dan een jaar.
Ze begint inmiddels de trucjes te kennen die ik gebruik om haar goed aan te laten springen en trapt hier dus ook niet meer in.

Je schrijft 'sinds ik haar rijd'. Deed ze het van te voren wel? Dan zit het probleem waarschijnlijk in jouw houding, balans of hulpen. Zit je wel middenop en recht op je paard? Steun je niet per ongeluk teveel op je buitenbeugel tijdens het aanspringen? Of je je buitenhand te ver van de hals af, waardoor je paard over de buitenschouder weg loopt of de verkeerde stelling krijgt?

Als dat zo is, is het logisch dat ze de ene keer wel goed aanspringt en de keren er na niet. Als je die keer alle bovenstaande goed voor elkaar had, springt ze inderdaad goed aan :)
Het kan een balansprobleem zijn, maar zit het probleem dan bij je paard, bij jou of inmiddels bij allebei.

Ik denk dat je geen 'trucjes' moet willen gebruiken, maar erachter moet komen waar de oorzaak van je probleem zit. Dan kan je ook naar een oplossing gaan werken.

Citaat:
We hebben het volgende al geprobeerd ( deze werken wel, maar lang niet altijd):
- Een figuur oid. rijden en dan een hele scherpe bocht maken en daarin aanspringen.

Door een scherpe bocht te draaien, haal je je paard uit balans en hoop je maar dat hij in de goede galop aanspringt. Leren jullie beide niks van en word het ook niet beter van.
Citaat:
- Eerst naar links wijken en dan omstellen en aanspringen.

Als je naar links wijkt, heb je een beetje rechter stellig. Ga je je paard dus 'omstellen' gaat je stelling dus naar links. Precies de verkeerde kant voor een rechtergalop. Niet doen dus :)
Citaat:
- Netjes op een volte zetten, rechterstelling, poging tot lengte buiging naar rechts en dan op de volte aanspringen.

Dit vind ik wel een goede oplossing. We opletten dat je je paard niet over de buitenschouder weg laat vallen, waardoor je geen stelling of buiging meer hebt. Zelf ook niet op de buitenbeugel gaan steunen, daarmee haal je je paard uit balans en kan hij niet in de goede galop aanspringen
[/quote]

Ik denk dat je er goed aan doet een goede instructeur/trice te zoeken en daarmee aan de slag te gaan. Vooral niet zomaar boos worden op je paard, die doet dit vast niet om je te pesten ;)
Succes ermee

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:43

Let op, dat wanneer je stelling naar binnen vraagt, ze niet over je buitenschouder weg loopt. Houd goed je buitenbeen eraan en je buitenteugel.

Hangt ze onbewust tegen je binnenbeen aan? Tik haar dan eerst van je binnenbeen af, en leg dan pas je buitenbeen aan om aan te galoperen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 20:02

Annemeik schreef:
Hangt ze onbewust tegen je binnenbeen aan? Tik haar dan eerst van je binnenbeen af, en leg dan pas je buitenbeen aan om aan te galoperen.

Valt wel mee, ze gooit haar kont juist naar buiten/tegen mijn been aan als ik mijn buitenbeen naar achter leg voor de galophulp.

En ik heb idd een instructrice om er aan te werken :) .
Je denkt altijd dat je het goed opschrijft als je zo'n post schrijft maar met omstellen bedoel ik mijn benen omleggen zegmaar :+

Jessica078

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:15

Mijn verzorgpaard heeft ier ook last van (gehad). Het gaat tegenwoordig bijna altijd goed. Ik verplaatste mijn gewicht teveel op de binnenhad om te kijken of hij goed zat, maar hierdoor had hij juist de ruimte om verkeed aan te springen. Ook helpt het mij om veel buiging te vragen voordat ik de galop doe. Ik rijd bijvoorbeeld veel figuren en schouderbinnen/buitenwaarts. Wanneer ik merk dat hij echt goed soepel is en hij mijn buitenteugel goed aanneemt in plaats van terug te hangen gaat het vaak goed.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:18

mijn pony heeft dit ook, maar ik deed zelf iets met mijn lichaam verkeerd, dus toen moest ik van mijn instructrice naar de andere kant op kijken, dus over mijn buiten schouder weg kijken, en warempel, ze sprong wel goed aan... natuurlijk weet ik niet wat jij ''fout'' doet in je lijf, maar dit heeft bij mij erg geholpen :)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:21

Josien_ schreef:
Valt wel mee, ze gooit haar kont juist naar buiten/tegen mijn been aan als ik mijn buitenbeen naar achter leg voor de galophulp.

En ik heb idd een instructrice om er aan te werken :) .

Als ze haar kont naar buiten gooit kan ze dus nooit om je binnenbeen gebogen zijn en heb je dus al verkeerde lengte buiging.
Het is gewoon heel lastig om via een forum en dus een schrijven te zien wat er verkeerd gaat en wat de oplossing is.

Instructrice _O-

Ga jij vanaaf naar de rv?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 13:15

Ik merk wel weer dat de communicatie niet erg goed is, de les is voortaan op maandagavond. Wel dezelfde tijd. Ennee... ik krijg voornamelijk les van een instructrice ja, in de zomermaanden rijd ik ook mee in de clubles en daar heb ik een instructeur :P .

Ze gooit alleen haar kont naar buiten als ze voelt dat ik wil aanspringen in galop, maar de lengtebuiging is ook nog niet optimaal.

manonnevot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:10

je moet recht blijven zitten het buitenbeen naar achteren binnenbeen op de singel en het paard goed naar rechts buigen

LauravW22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 22:34

Bekent probleem! ;)
Hier heb ik ook een vol jaar mee geworsted met mijn paardje, alleen dan met de linkergalop..

Wat ik heb gedaan is ga maar eerst is alleen maar doorzitten en probeer als ze met haar hoofd naar buiten gaat en geen stelling meer wilt nemen een kneepje op die buiten teugel en binnenbeen! En gewoon doorrijden in draf.
En plots, als ze het niet verwacht op de zoveelste hoek of volte die je inrijd de galop hulp geven net zoals je links omdoet!

Probeer ook veel overgangen te rijden in draf! Want dan wordt ze ook sterker.

Hopelijk heb je er wat aan en kijk inderdaad ook even naar je eigen houding! :)

Hiep bij mij ook, want ik ging helemaal verkrampen wanneer ik in de linkergalop moes haha (a)
Daarom eerst veel doorzitten voor ik in galop ging! Want dan wist mijn paard niet meer wat we gingen doen en kon geen trucjes uithalen haha!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 23:37

Ik geloof niet dat het onder trucjes uithalen valt maar onder tekort aan rijtechnische vaardigheid (klinkt zo wel heel straf, maar is niet zo zwaar bbedoeld. T zit m in de kleine dingen)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 08:10

Bedoel je dat tegen mij :) ?
Zou je dat dan misschien kunnen onderbouwen?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 08:15

Wat je kan doen is op het binnenbeen gaan lichtrijden en tijdens het aanspringen dus ook blijven lichtrijden. Hierdoor ontlast je je paard en springen ze over het algemeen in de goede galop aan. Dit wordt ook vaak bij jonge paarden gebruikt. :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 08:17

Nee, dat was een reactie op lauravw22. Mijn onderbouwing staat al in dit topic.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 08:24

Blijven lichtrijden, meer been geven en wachten tot ze in galop gaat, maar niet gaan doorzitten. Laat je paard er als het ware 'invallen'. Heb hier thuis ook nog een scheef paard, druk bezig met rechtrichten, maar zo springt ze (bijna) altijd in de goede galop aan.

IHEquipment

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:00

Doet ze het aan de longe ook?
Zo nee, welke hulpteugel gebruik je aan de longe, en
gebruik je de goede hulpen? Ik neem aan dat je les hebt, je instructeur zou je
Hier goed mee moeten kunnen helpen anders word het tijd eens te kijken naar een andere intructeur

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 16:57

IHEquipment schreef:
Doet ze het aan de longe ook?
Zo nee, welke hulpteugel gebruik je aan de longe, en
gebruik je de goede hulpen? Ik neem aan dat je les hebt, je instructeur zou je
Hier goed mee moeten kunnen helpen anders word het tijd eens te kijken naar een andere intructeur

Daar ben ik toevallig vandaag naar gaan kijken, aan de longe (zonder hulpteugels) springt ze meestal goed aan.
Wel mits ze daarvoor in een lekker ontspannen drafje loopt. Maar niet altijd dus.

Zover ik weet gebruik ik/probeer ik de goede hulpen te gebruiken. Het is enkel zo dat als ze voelt dat ik aan wil galopperen ze naar binnen valt en haar hoofd naar buiten doen. Zo springt ze dus verkeerd aan. We zijn nu hard bezig met letten op hoe ik zit tijden het aangaloperen en net doen alsof ik haar ga voorbereiden voor de galop maar dan niet aangaloperen.
Het is erg moeilijk uit te leggen op internet :Y)

Uiteraard zijn we ook gewoon bezig met de stap, draf, stelling,buiging etc.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:41

Interessant topic! Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn pony.
Linkergalop geen probleem. Rechtergalop eerst 100 x fout en dan pas goed.
Het is een tijdje na veel training goed gegaan, maar nu is het weer foute boel.

Bij mijn pony is het niet alleen bij het rijden, maar ook bij het longeren dat hij fout aanspringt. Hij knikt dan ook zijn hoofd naar buiten. Als hij echt goed ontspannen is dan springt hij wel goed aan.

Ik ga in ieder geval de tips goed doorlezen :)