Het rijden van oudere paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

indriss

Het rijden van oudere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 06:48

Ik ben instructeur op een manege.Geef meestal de manege lessen.Ook heb ik regelmatig oude paarden in de bak(20+).Nu mijn vraag...Soms lopen de oudjes niet helemaal rad.Logisch ook...
Alleen merk ik dat het paard soms goed loopt als je op het verkeerde been lichtrijdt en wat kreupelt als je op het goede been lichtrijdt.Wat doe je dan als instructeur.Laat je de ruiter gewoon op het sterke been lichtrijden voor het welzijn van het paard?Ook heb ik dat zelfde met mijn oude volbloed als ik rij.Het lichtrijden op het ene been is fijner voor het paard dan op het andere.moet ik dan constant het goede been van het paard belasten???

Ik probeer ook al mijn leerlingen te leren met oude paarden eerst rechtuit te rijden,niet te kleine wendingen.Goed losstappen.Veel oefenen in stap,zodat ze toch een uurtje volmaken maar hun paarden niet teveel belasten.Ook hebben wij regelmatig mensen die een ouder paard aanschaffen als eerste paard...deze mensen wil ik ervan bewust maken dat hun oma van 80 ook niet opstaat en gaat hardlopen...zo vergelijk ik het altijd.Ze moeten leren goed te zorgen voor de warming up en cooling down van het paard.

Wat zijn jullie ervaringen?Misschien iemand tips om toch het rijden interessant te houden met een ouder beperkter paard???

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 06:57

Ik ken dit 'probleem'. Mijn fjord lijkt ook wat minder rad te lopen als ik op het rechter been licht rijd. Het voelt in ieder
geval niet lekker. Dit heeft zij al jaren, dus ik reed op een gegeven moment alleen nog maar licht op het linker been.

Verder helemaal geen problemen, als je het maar rustig aan doet inderdaad. Trix is inmiddels ruim 31 jaar, en we gaan
hoofdzakelijk nog het bos in. Stukken draf en regelmatig een galopje, maar allemaal met mate. Maar we rijden al
zeker 6 jaar geen lessen meer. Op een gegeven moment voelde dat gewoon niet meer goed, ik had het gevoel dat
teveel van haar vroeg.

indriss

Re: Het rijden van oudere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 07:04

Ja en dat teveel vragen wil ik voorkomen en toch de lessen interessant en leerzaam houden.
Ik heb een keer in de 2 weken een vrouwtje,beginner in een priveles.
deze wil ik wel wat leren en haar het gevoel geven dat ze kan werken met het paard zonder dat ze haar 24 jaar oude merrie overbelast...

Siets

Re: Het rijden van oudere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 07:17

Zijn bosritten onder begeleiding niet mogelijk? Mijn schoonmoeder rijdt op een manege waar ook wat oudere paarden mee draaien
met de lessen, en zij gaan vaak met hele groepen het bos in. Valt gewoon onder les tijd, en zowel de paarden als de ruiters
hebben ontzettend veel plezier!