Stilstaan of juist doorgaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_01

Stilstaan of juist doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 09:05

Hoi,

Ik merkte gisteren weer dat mijn nieuwe paard anders doet dan mijn vorige paarden bij enge dingen. Ik was gewend dat, als er iets engs/raars aanwezig was, zoals een heeeeel enge groene schrikdaadkast (die op 10 meter afstand staat), dat het dan het beste werkte om even stil te staan, rustig het paardje ernaar te laten kijken (en zelf de houding hebben van, duh dat is niet eng) en dan weer lekker verder te gaan als hij ontspannen was.
Maar met mijn nieuwe paard werkt dat juist averechts. Als ik haar stil laat staan om het eens rustig te laten bekijken, dan wordt ze juist drukker en angstiger. En dan komt ze wat omhoog als ik haar probeer te laten stilstaan.
Als ik in dat geval gewoon doorstap, dan kijkt ze wel een beetje maar loopt eigenlijk wel door als ik er totaal geen aandacht aan schenk. Maar ja, ze wil wel wat versnellen en dan ben ik bang dat als ik haar dan wat afrem, dat ze dan omhoog komt.

Herkennen jullie dit en hoe handelen jullie met je paard?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:07

Staat nu over op de nieuwspagina...
Kordaat erlangs rijden schijnt toch het beste te zijn.....

Bij een zeer heftige schrikreactie, dus echt wegschieten... willen rennen, schijnt juist even stilstaan beter te zijn om de adrenaline even te laten zakken...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:29

Denk in jouw geval gewoon doorgaan en aan het werk zetten, geen aandacht aan schenken. Het is echt afhankelijk van het paard wat het beste werkt. Mijn eigen paard is vrij relax en die wil alles bekijken en dan gaat ze dichterbij kijken en dan is het klaar. Verder is het versnellen niet erg, als je controle maar houdt het wat ik nog weleens wil doen als er bv bakkabouters zitten is sommige paarden echt op dat specifieke punt steeds laten lopen, dus voltes blijven draaien tot ze er in tempo blijven lopen en dan ga ik weer verder en zo verder meestal zijn ze dan vrij snel klaar.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:32

Samantha_01 schreef:
Als ik in dat geval gewoon doorstap, dan kijkt ze wel een beetje maar loopt eigenlijk wel door als ik er totaal geen aandacht aan schenk. Maar ja, ze wil wel wat versnellen en dan ben ik bang dat als ik haar dan wat afrem, dat ze dan omhoog komt.

Juist niet afremmen, want dan zal op een bepaald moment de reactie komen "oh iets engs, dus omhoog komen" (dat heb je je paard namelijk wijsgemaakt). Blijven rijden dus, geen aandacht aan het object geven.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:33

Hangt inderdaad van het paard af :-)

Bij de een werkt het beter door even stil te gaan staan en ze ernaar te laten kijken, bij de ander juist door ze in beweging te houden en door te rijden.
Als ik kijk naar mn eigen mini-kudde dan is er eentje bij waar ik juist absoluut niet bij moet gaan stilstaan (want dan begint hij zich af te vragen of er misschien iets aan de hand is en wordt juist druk :roll: ) terwijl het bij de andere twee juist wel werkt door ze even te laten kijken.

Paperboy

Re: Stilstaan of juist doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:03

Inderdaad per paard verschillend, mijn kwpn-er moest je kordaat doorrijden met een beetje stelling van het enge af. Als je die liet kijken kwam je er voorlopig niet meer langs ;) . Mijn jonge koudbloed gaat zelf even stilstaan, kijkt en loopt dan ook vanzelf weer door.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:03

Ik denk dat dit paard wat meer leiding nodig heeft en dat verwacht van jou. Hoog tijd om je op te stellen als kalme en assertieve leider.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 06:31

Bedankt voor de reacties :-)

Met het opstellen als een kalme en assertieve leider ben ik hard bezig, maar dat is niet zo makkelijk en snel als het zo even op <papier> zetten. Aan de hand gaat het ook al redelijk goed, ook al kennen we elkaar pas net een maand. Dus ik hoop het op die manier ook op te bouwen onder het zadel, maar goed, dat is wat lastiger omdat ze nog zoveel steun zoekt bij een <voorganger> en tja, als ik op haar rug zit, dan ben ik meer een <bovenzitter> ;-)

Het is gewoon even aftasten wat voor haar werkt, en zoals net al gezegd, stilstaan en rustig kijken werkt averechts (of in ieder geval geeft het haar geen rust) en dat is even wennen na 19 jaar paard te hebben (en nog steeds heb) die juist het beste reageert als je hem rustig laat kijken om het te bestuderen. Ik vergelijk de paarden echt niet met elkaar, maar ja, wat je al lang zo gedaan hebt, is even omschakelen.

Ik oefen ook veel aan de hand met gewoon lopen en dan bij potentieel gevaarlijke dingen (zoals plastic duveltjes en paardetende klapperende zeilen) doe ik net of ik niets engs zie en stamp gewoon door, en dat gaat steeds beter.

@Apple: Is het niet-stilstaan paard dan wat onzeker en jong of zit het gewoon in zijn karakter? En wat gebeurt er dan precies als je wel stilstaat en hoe loopt ie als je gewoon doorgaat (verschiet hij dan wat of doet hij dan ook alsof er niets is).

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 06:41

Ik heb een pony die snel bang is onder het zadel, heb gisteren les gehad en de raad gekregen om af te stappen als ze echt niet verder wil en aan de hand er rustig voorbij gaan en terug keren tot ze door heeft dat ze daar helemaal niet bang voor hoeft te zijn.
Ik moet dus blijven oefenen tot ze er geen aandacht meer aan schenkt, neemt veel tijd in beslag maar het moet in kleine stappen gebeuren.
Ik mag haar niet laten versnellen omdat ze dan elke keer de link gaat leggen, 'als ik het tempo verhoog en voorbijvlucht...ben ik er sneller van af'.
Zo krijg je zonder forceren meer vertrouwen van je paard....rustig aan pakken.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 06:52

Dat is een goede tip, iana, maar hoe voorkom je dan, dat ze bij elk eng ding dan alleen zal willen gaan als jij voorgaat? Of ga je, als het lopend goed gaat, er weer opzitten en dan uiteindelijk wel te paard erlangs?

En inderdaad, versnellen of er vanaf te zijn is een bekende manouvre, hoe los je dat dan op? Ga je al afstijgen voordat ze het lijkt te gaan doen voor iets engs, of ga je pas eraf en langswandelen als ze heeft laten zien dat ze er liever voorbij vliegt? Of doet jouw paardje eerst stilstaan en niet willen en pas als je aandringt, wil ze erlangs vliegen? Zodat je weet wat ze eng vindt?

En ik vind het idd ook belangrijk, net zoals jij, dat het in rust gaat en op basis van vertrouwen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 07:23

Je stapt af als je aanvoelt dat de situatie niet meer veilig is/of als je niet weet hoe je paard gaat reageren

Zeker bij jou, als het een paard is dat je nog moet leren kennen.

Als ze angstig zijn heeft het totaal geen nut om een paard te pushen of in extreme gevallen (wat al wel eens gebeurt) je paard er door 'slagen'. Hier bereik je niks mee en volgende keer zal je paard op een nog grotere afstand gaan stilstaan want: "als ik daar voorbij loop, gebeurt er een negatieve reactie".

Afstappen (zo nodig) geeft meer vertrouwen en als ze er na herhaaldelijke keren niet meer naar omkijkt, dan hou je halt op die plek, zo van: "zie je nu wel, het doet je toch niets" en je stapt weer op.

Er werd me ook aangeraden om dit alleen maar te doen met voorwerpen die niet kunnen kwetsen of weg vliegen ofzo.
Bv: een PMD zak die door de hevige wind tegen je paard kan vliegen, want dan is het vertrouwen natuurlijk om zeep.

Als je erop zit en ze gaat door maar dan in een versneld tempo, terug draaien en ze laten passeren in een rustig tempo...blijven herhalen tot ze rustig is.
Je hoeft niet altijd af te stappen, ik stap af als ze "bevriesd", dan staat de adrenaline meestal hoog en kan het zijn dat ze steigerd of omdraait om er vandoor te gaan.
Dit moet je voor zijn , dat ze de kans niet krijgt.

Mijn lesgeefster haar paard was net hetzelfde en nu is er na 2- 3 jaar oefenen en geduld...plots een klik gekomen waardoor ze nu zonder probleem alleen op stap kan gaan...ik ben het nog volop aan't uittesten.

Ik bouw mijn wandelingen (alleen) op met kleine stukjes, als ze het goed doet (afstand van geen belang) keer ik terug naar huis.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 07:58

Ik zal haar nooit erdoorheenslaan, want met geweld los je niets op als een paard angstig is (en eigenlijk gaat niets goed met geweld). Ik wil gewoon graag dat ze zoveel vertrouwen in mij krijgt dat ze gewoon gaat waar ik aangeef te willen gaan :-) En als dat een tijd zal duren, so be it, want met geduld en een vriendelijk woord trek je een olifant voort aan een haar (indisch spreekwoord).

En hoe doe je het dan als het een bewegend iets is waar ze van schrikt, en wat je niet zelf kan beinvloeden (eg een rijdende auto of een rondvliegende zak)? Hoe handel je dan?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:39

:D Dat Indisch spreekwoord is helemaal geweldig! Spreekt tot de verbeelding :D

Nee, inderdaad met slaan bereik je niets...we hebben hier een oudere merrie waarmee ik jaren alleen op stap ben gegaan, als er iemand met me mee rijdt durft ze wel eens staken en dan krijgt ze van mij wel eens een tikje van de teugel op haar bips ;) snapt ze direct.

Rondvliegende zakjes, papiertjes, opvliegend fazanten...zijn gelukkig momenten die snel voorbij zijn en dan schrik je zelf ook meestal :+ Tja dan springt ze even opzij en gaan we weer verder...is meestal niet zo'n ramp.

Auto's daarentegen, hetzelfde...bij angst risceer ik niks en stap ik af. Auto's gaat nog maar vrachtwagens en tractors zijn andere koek.
Bij druk verkeer (is gelukkig niet elke keer) stap ik af bij onrust. Als ze mij kan volgen is er geen probleem.

Een tractor die aan't ploegen is (dezlfde methode als met de schrikdraadkast), voorbij gaan tot ze rustig is en snapt dat dat ding niet zo eng is als gedacht.

Ik heb ooit een tractor langs achter gehad (hele nare ervaring) die flink door reed...paarden in galop weg(2) mijn dochter in volle paniek...ben toen het veld ingereden om te kunnen stoppen. We zijn er dan achteraan gegaan (achter de tractor) en toen was de paniek weer over.
Dit was wel uitzonderlijk, meestal merken de boeren wel de angst en gaan ze trager of stoppen ze zelfs tot je door bent. Hier hebben we gewoon pech gehad. Nu probeer ik zoiets voor te zijn en zet ik me ergens veilig in de kant en laat ze kijken in de richting van de tractor, gaat goed en er dan direct achter gaan of verder rijden.

Ben je al bezig geweest met schriktraining? Gisteren had ik les, en er stond een stevige herfstwind met regenvlagen....alles bewoog en wapperde...een ideaal moment om te trainen, echt waar!
Er wappert plastic van de balen voordroog, sliertjes wit/rood lint van de afspanning, noem maar op....de tweede helft van het uur keek ze nergens meer naar op...wat een zalig gevoel, ik heb zelfs met mijn barebackpad gereden.
Achteraf geeft dat een heerlijk gevoel en zoveel meer vertrouwen aan je paard.

Je kan zelf situaties in je vertrouwde omgeving creëren en uitlokken

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 10:52

Het klinkt alsof je ook in een agrarische omgeving rijdt, dat doe ik ook. Auto s gaan idd wel, maar tractoren en vrachtwagens zijn nog heeeel eng, dus daar ga ik eerst aan werken voordat ik langs de weg kan gaan. Want idd soms houden de boeren rekening met je, maar ja, soms niet, en op dit moment is alleen stilstaan (al dan niet met draaiende motor) nog te handelen, en ik kan niet verwachten dat op de weg iedereen maar stil gaat staan.
Dus dat wil ik eerst op een besloten omgeving oefenen :-)

Schriktraining ben ik rustig aan het oppakken. Gisteren liep ik over het erf en de zeilen klapperden en de boomtakken zwiepten, en ik liep rustig door en ze volgde me gewoon zonder miepen, dat is fijn. Verder doe ik dan ook wat clickertraining en deze keer had ik een klepperende klikodeksel gekozen (die liet ik dan rustig dichtklappen) en toen ze rustig bleef staan kreeg ze een klik en een beloning. Ze schrok de eerste keer niet eens heel erg.

Doe je zelf ook actief schriktraining en waarmee kan je dan beginnen bij een paard dat jou nog niet zo goed kent (zodat ze niet teveel op haar bordje krijgt terwijl ze ook mij nog moet leren kennen)?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:05

Of leuk, ze reageert toch positief op jou....ze vertrouwd je redelijk op de grond dat is toch al wat!

vb van schriktraining: - een groot blauw zeil op de grond en overstappen
- een doorgang met petflessen op de grond leggen of ophangen
- paraplu open en dicht doen en samen eronder staan en stappen
- een lang touw over haar heen gooien, rond de benen zwiepen
- een stokje met een plastic zakje aan waar je haar mee aanraakt
- een vlag langs de kant van reclame of zoiets
- een smalle doorgang maken en rustig doorstappen bv met staanders en balken

hier op Bokt vind je oneindig veel van dit en ook filmpjes enz

Ja het is hier redelijk landelijk, alleen moet ik even door het dorp naast een rond punt waar dus bussen, auto's enz voorbijsnorren.
Zo'n 100meter verder kan ik weer de velden in :D oef

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:08

Aandacht er juist vanaf houden anders denkt het paard dat er juist iets spannends is.

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:51

Bij mijn paard ligt het er helemaal aan hoe degene die op haar rijdt in haar vel zit. Ik heb sinds kort een nieuwe bijrijdster, nog aan het aftasten en een beetje onzeker, en ineens zijn er weer bakkabouters die overal en nergens opduiken. Verdwijnen als sneeuw voor de zon als ik daarna weer op haar stap. Het is al eerder gezegd, maar je vindt vaak de oplossing door een kalme en assertieve leider te zijn. Nog veel plezier met je nieuwe paard!

Jessica078

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:18

Ik denk dat het werkt bij jouw paard hem aan het werk te houden en ervoor te zorgen dat hij(?) op jou geconcentreerd blijft. Misschien helpt het zelfs wel om je paard er helemaal niet naar te laten kijken maar juist stelling naar binnen te vragen als je weer voorbij een eng ding moet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:30

iana schreef:
Ik heb een pony die snel bang is onder het zadel, heb gisteren les gehad en de raad gekregen om af te stappen als ze echt niet verder wil en aan de hand er rustig voorbij gaan en terug keren tot ze door heeft dat ze daar helemaal niet bang voor hoeft te zijn.
Ik moet dus blijven oefenen tot ze er geen aandacht meer aan schenkt, neemt veel tijd in beslag maar het moet in kleine stappen gebeuren.
Ik mag haar niet laten versnellen omdat ze dan elke keer de link gaat leggen, 'als ik het tempo verhoog en voorbijvlucht...ben ik er sneller van af'.
Zo krijg je zonder forceren meer vertrouwen van je paard....rustig aan pakken.

Ik heb geleerd dat afstappen hetzelfde is als omdraaien: oftewel: je paard zijn zin geven. Ik stap daarom nooit af. dwz ik heb het in 3,5 jaar tijd één keer gedaan toen de situatie echt heel erg onveilig was (paard stuiterde alle kanten op over een drukke weg). Mijn paard laat ik doorstappen langs enge dingen en ze doet dit (inmiddels) ook (soms probeert ze wel met een wijde boog ergens omheen te gaan :D ) Als ik in het bos draaf of galoppeer en er is iets spannends probeer ik door te rijden. Als dit niet lukt ga ik er in stap langs.
Ik denk dat het een kwestie is van veel tijd en geduld, dat was tenminste bij mij het geval: toen ik haar net had ging ze geen stap het terrein af als ik op haar rug zat en was het alleen maar vier benen de lucht in, omdraaien en steigeren. Inmiddels maken we lange ritten over straat en door het bos, alleen. Mijn paard vindt het zeker makkelijker om achter een ander paard aan te hobbelen en soms mag dit ook. Maar ik ga ook graag alleen. Juist dan voel ik veel meer dat we een team zijn samen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:38

weet trouwens niet in welke omgeving je woont... ik weet dat stal mansour (Arnhem) en Van Poelenburgh (Schoorl) hele leuke workshops obstakeltraining geven :j

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 10:41

Beide stallen zijn helaas niet vlakbij mij, maar ik kan er altijd een keer (hoop ik) gaan kijken zonder paard om ideeen op te doen :-)

Verder heb ik afgelopen zaterdag voor het eerst een ontspannen ritje gemaakt, ok, het was maar van 1 km en zonder echte gevaren. Maar langs het pad stond een fiets en bij het naderen merkte ik aan haar dat ze het zag en eng vond (omdat daar anders nooit een fiets staat ;-)) dus ik dacht <duh, een fiets> en reed gewoon door zonder extra hulpen te geven (dat was niet nodig) en toen gingen we er gewoon langs. Je merkte wel dat ze dan wat vlotterder stapte even maar het was niet zodanig dat het echt vluchten was. En daarna kwamen we een zilverreiger tegen in het weiland en die was uiteraard ook eng, maar hetzelfde gedaan en dus gingen we rustig verder. Het laatste stukje liep ze zelfs lekker met hoofd en hals laag en ontspannen en dat was een fijn gevoel.

Gisteren aan de hand op straat was het wat lastiger (paard-etende hekjes langs de weg) maar goed, dan wil ze mij voorbij lopen maar met een rustige houding en rustig terugzetten ging het wel. Ze is gewoon nog niet veel gewend en dus doe ik het op straat gewoon nog lekker oefenen aan de hand, dan kan ik voorgaan als het echt lastig wordt.

Hopen dat het nu een stijgende lijn is in het opbouwen van onze samenwerking.

Ik moet nu gewoon oefenen met uit mijn ooghoek kijken wat ze eng vindt (ik moet niet echt kijken want dan draait mijn lichaam een beetje mee en dan is dat voor haar een bevestiging dat het eng is). Ik moet wel even zien wat het is, want of het een stilstaande fiets is (die zal niet meteen achter me aangaan) of een vogel (die valt mij ook niet zo snel aan) of juist een loslopende hond (tja, ervaring is dat die toch leuk vinden om achter paarden aan te rennen) maakt wel uit. In de eerste twee gevallen zal ik het echt kunnen negeren, in het laatste geval niet.

Mijn oude paardje zette ik gewoon stil, en als de hond echt lastig was dan draaide ik hem om en ging zelf achter de hond aan (kai kai kai naar de baas terug ;-))

Wat doen jullie in zo'n geval, als doorrijden bij engs het beste werkt, maar het enge niet in control is, zoals die hond bv? Ik zit ook niet te wachten op een renpartij maar stilstaan is dus ook lastig want dan is het echt eng (al rent een hond meestal dan niet door).