Twilight oefenen B dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ninjahoen

Twilight oefenen B dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 20:00

Hallo Allemaal :wave:

Even voorstellen:

Wij zijn Twilight en Ninja, ik heb Twilight nu 2,5 jaar, waarvan ik de eerste 1,5 jaar niet heel veel/serieus heb gereden ivm persoonlijk omstandigheden. Wij hebben in de zomer ons debuut (en helaas laatste wedstrijd ivm grote trailerlaad problemen) gereden. 184 punten was het resultaat.

Twilight is 12 jaar, is een heel lief maar erg sloom paard ;) je moet hard werken om hem aan de gang te houden.. ;)
Ik rijd zelf sinds mijn 8e jaar, maar heb altijd voornamelijk bos-gecrosd en lang leve de lol. Met Twilight heb ik nu 1x per week prive les, en het gaat voor mijn gevoel goed vooruit.

We werken op dit moment voornamelijk aan voorwaarts rijden, impuls houden en zijn sinds een aantal lessen ook het schouderbinnenwaarts en wijken mee aan het pakken.

Punten waar ik op moet letten;

onderbenen stiller houden
hakken niet optrekken bij het drijven
niet te vaak drijven, maar na 2x drijven een tikje van de zweep erbij... anders valt hij weer terug in totaal niet aan het been zijn

Tips zijn natuurlijk goed onderbouwd welkom

Hallo :wave:
Afbeelding

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:14

Leuk paard! Wel een paar puntjes wat betreft het rijden
Naar mijn idee houdt je je handen te hoog, in galop vind ik je een betere handhouding hebben.
Vaak zijn je teugels wat te lang en daardoor ga je zelf wat achterover zitten en je handen nog hoger houden.
In galop mag je paard nog wat meer doorspringen en ook je overgangen van draf naar galop mogen voorwaartser. In veel wendingen en vooral in de schouderbinnenwaarts mag je paard meer buigen mijn zijn hele lichaam. Zijn hoofd en hals buigen wel, maar zijn lijf doet verder niet veel.

Ik weet niet precies wat je rond 4.38 doet, maar je paard is daar niet goed aan de hulpen. Jij prikt aan, beweegt je handen en prikt nog een keer aan, maar je paard blijft precies hetzelfde staan.

Vind jullie een hele leuke combinatie, en deze post is echt niet bedoeld als een berg kritiek, gewoon wat verbeterpuntjes waardoor het hele rijden er nog wat beter uit gaat zien! :)

ninjahoen

Re: Twilight oefenen B dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 20:19

Dank je!

Ik ben het met je aanmerkingen ook helemaal eens, hij moet inderdaad nog een stuk voorwaartser, voornamelijk in de overgangen, we blijven er op oefenen! wbt de buiging, ook wederom klopt, dit gaat met vlagen beter, en vandaag weer wat minder. Teugels te lang is ook echt een probleem van mij, op de een of andere manier glijden ze me toch altijd uit de handen (en ik heb al antislip teugels... ;)

bij 4.38 is een typisch twilight probleem, hij gaat meteen opkroppen als ik ga halthouden. ik moet hem dan met mijn benen weer in de hand krijgen, maar dit vertikte hij, na een aantal pogingen dacht ik, dan maar wegrijden, dan komt hij tenminste weer in de hand.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:20

Trailerlaadproblemen - ook grote - zijn goed op te lossen. Zou je daar niet door laten tegenhouden!

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 21:01

Vind het netjes gereden, je geeft zelf ook aan wat de verbeterpunten zijn, daar ben ik het ook mee eens!
Let er wel op dat je in de draf ietwat de neiging hebt om naar achter te gaan hangen, bekijk je filmpje maar eens goed, het verschil in draf en galop met betrekking tot je rug.
In galop zit je netter dan in de draf. Probeer hetzelfde te gaan zitten, ook met je handen.

Mooi paardje en jullie zijn een mooie combi!

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 21:04

Ohja!
Het trailer probleem!

Ook wij hebben op stal een paard met een heel groot trailer probleem gehad.
Uiteindelijk met een halster dat in elkaar schoof wanneer hij trok mee inlopen, maar neenee, meneer ging niet in die trailer.

Dé oplossing heb ik dan ook voor je, tenminste zo was dit bij ons.

Zet een trailer in de bak of weide, geef hem al zijn eten in de trailer, begin vooraan, steeds verder leggen.
Op een gegeven moment stappen ze zo de trailer op en af, want ze denken dat ze eten krijgen.
Dit kan wel een tijdje duren, als ze het eten naar voren trekken zou je het in een bak kunnen don zodat ze de trailer wel in moeten!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 07:47

Het is een leuk paard, maar idd erg traag. Jij moet echt heel veel consequenter gaan rijden. Been = naar voren, anders tik. Veel korte stukjes schakelen op de volte dat ie echt flitsend moet worden met dat binnenachterbeen. Nu ga je middendraf een hele diagonaal, maar na een pas of 3 ben je hem al kwijt. Hij dondert op de voorhand en verliest takten daarmee is die oefening dus nutteloos geworden. Veel overgangen. 5 passen draf, 5 passen galop, 5 passen draf, 5 passen galop en dat op de volte. Direct reactie op je hulp eisen. Veel schijnovergangen en veel schakelen, in alle gangen. Daar worden ze sneller van, niet dit werk op de lange zijde. Als je wel rechtuit wil rijden, zou ik de binnenhoefslag pakken ipv de hoefslag. Mooie controle of je paard rechtblijft en gewoon een betere oefening. Met schouderbinnenwaarts moet je ook niet zoveel stelling vragen. Met de buitenhand de schouder naar binnen zetten, dan komt het achterbeen er meer onder. Maar ik denk dat je in deze fase echt moet focussen op reactie op been. Been is vooruit en daar geen consessies in doen. M oefeningen gewoon nog even laten voor wat het is..daar heb je nog 3 klasses voor om die te oefenen. Ik denk dat volte sluiten en openen veel effectiever is in deze fase dan een 'net niet' echte schouderbinnenwaarts/schoudervoor. Paard nu niet teveel in verwarring brengen, maar gewoon simpel en consequent houden. Je bent pas 1 jaar serieus aan het trainen zeg je zelf, dan moet je het hem gewoon nog niet te moeilijk maken, want als ze het moeilijk vinden, vallen ze in hun voorkeursgedrag en dat is bij hem dus traag worden. Verder, rond de 4.30 snap ik wel dat jouw paard niet doet wat je vraagt. Jij gaat verzitten tijdens het halthouden, wat onduidelijk is. Je doet wat rare dingen met je handen, wat niet echt op een hulp lijkt maar meer op een wanhoopspoging lengte te krijgen. Als het dan niet lukt geef je op en draaf je weg, en doet daarna de oefening niet opnieuw. Resultaat, paard heeft niets geleerd en is alleen extra verward...wat was dat nou weer wat baasje wou???? Dat schoppen, dat mag best een keer op een traag paard, maar dat schoppen mag je echt alleen gebruiken als voorwaartse hulp. Ga been niet voor verschillende dingen gebruiken, want dan krijg je hem nooit snel naar voren op je been. Als je je paard zo'n schop verkoopt, moet ie naar voren vliegen, dat mag zijn enige reactie zijn. Hij reageert overigens totaal niet, dus dat moment moet je hem een flinke tik verkopen. Verder moeten je handen echt lager. Nu lijkt het of je hem aan de voorkant op wilt tillen in een soort van oprichting, maar dat is verkeerd om gedacht, de achterkant moet juist gaan zakken waardoor hij zijn schoft omhoog gaat werken, niet zijn hoofd. Door die hoge handen blokkeer jij hem ook, waardoor hij niet lekker vloeiend door zijn lijf en over de rug kan gaan lopen. Klinkt nu misschien of het allemaal vreselijk is, maar zo bedoel ik het niet hoor. Een traag paard is gewoon lastig en moet naar voren leren denken. Heb je hem eenmaal fijn aan je been, zal je zien dat alles makkelijker gaat. Dat is een leerproces voor zowel ruiter als paard en dat vergt gewoon echt veel langer dan een jaar. Niemand doet het binnen een jaar serieus rijden allemaal perfect, dus ik zou zeggen, probeer uit de tips die in dit forum gegeven uit en als dingen voor jouw werken, bespreek dit dan ook met je instructrice. Uiteindelijk zien wij maar een filmpje van 6 minuten en zij ziet jou wekelijks rijden en is degene die jou echt verder moet helpen. Succes ermee

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:01

Hey! Die bak ken ik :D
Dat is waar ik ook rij maar heb je nog nooit gezien op stal denk ik?
Ik rij zo nu en dan met Norman (zo'n Grote Vriendelijk Reus) maarja, er zijn zoooooveel ruiters daar.
Je hebt wel een leuk paardje en volgens mij struggle je met dezelfde dingen als Norman en ik (impuls!!!).

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:20

Ninja!
Jullie zijn zeker wel vooruitgegaan! :D

Zou wel zoals oji zegt veel meer schakelen, dus op een volte wel 3/4 keer naar voor rijden en terug, steeds maar een paar passen naar voor, het gaat om het vertrek en de reactie op je been. Daar wordt die ook sterker van.
Uitstrekken op de diagonaal dat is idd geen probleem voor hem, maar omdat je hem nu niet voldoende op de achterhand hebt, zie je dat hij echt veel takt verlies krijgt.

Hoe dan ook, qua trailer-problemen, geef aub niet op! Kijk of je misschien een ander persoon/techniek kan gebruiken. Jullie zijn zo een leuke combinatie!!!

tot gauw :wave:

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:30

Haha, het is net alsof ik Tarzan zie lopen! (jij zei dat toch laatst dat je die 2 zo op elkaar vind lijken, nou ze lijken in hun lopen ook precies op elkaar!)

Ik ken het probleem van een sloom paard en het enige dat helpt is heel consequent zijn, niet reageren op been? Pets met de zweep! Bij mij heeft het (na een periode dat hij zelfs niet meer op zweep reageerde) enorm geholpen! Ook het vele schakelen gaat je hierin helpen en maakt je paard alleen maar beter en sterker.
Je mist nu gewoon impuls en zonder die impuls kom je echt niet verder, ik weet er alles van.
Probeer ook veel slangenvoltes, kleine voltes, grote voltes etc. te rijden, hier wordt je paard uiteindelijk heel soepel van.
Voor de rest ga ik mee met wat oji zo mooi verwoord heeft ;)

Misschien kun je eens naar een les van mij komen kijken, wie weet heb je er iets aan? Want wij hebben echt precies hetzelfde type paard!
Verder succes want ik weet zelf hoe moeilijk het is!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:29

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

ninjahoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 16:45

ten eerste bedankt voor de reacties!

Ik ben het er zeker mee eens, ik moet nog meer gaan oefenen op schakelen en reactie op mijn been krijgen... het blijft een moeilijk proces om hem genoeg te laten reageren op mijn beenhulpen, wel zijn we gelukkig al een heel stuk verbeterd tegenover een jaar geleden, natuurlijk nog niet genoeg, maar het geeft me wel goede hoop dat het nog beter kan...

het meepakken van andere oefeningen (zoals schoudervoor, wijken enz.) is voor mij en voor Twilight om een beetje afwisseling erin te houden zodat het ook leuk blijft. De eerste 9 maanden ging het echt volledig alleen over, voorwaarts, impuls, waardoor je de moed af en toe in de schoenen zakt, vandaar dat we nu als afwisseling (naast het toch nog altijd voornamelijk voorwaarts en impuls krijgen) deze oefeningen af en toe doen.

Maar inderdaad, ik moet nog consequenter gaan worden, maar hopelijk komen we er wel!

@ niki, ik kom graag een keer kijken! lijkt me leuk en interessant, pb me jou nummer even, dan kunnen we eens wat afspreken :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:13

Met afwisseling is op zich niets mis, allen maar goed. Het is ook heel belangrijk dat je er wel van blijft genieten! Alleen de oefeningen die je nu doet hebben in deze fase nog een averechts effect, omdat hij er gewoon nog onvoldoende impuls voor heeft. Daardoor wordt ie juist trager en hangeriger. Breng de afwisseling door eens wat balkjes te draven. Of een losse balk en daaroverheen galloperen, zodat hij ook moet gaan meedenken waar hij zijn benen plaatst en zelf misschien eens aanvult. Ik weet niet of je springen eng vind, maar in/uitjes zijn geweldig om hem lekker los in het lijf te krijgen en een leuke afwisseling. En natuurlijk gewoon eens een lekkere buitenrit. Ook op buitenrit kun je schakelen. Vaak zijn ze buiten van nature al wat voorwaartser en daar kun je gebruik van maken!
En het is ook een moeilijk proces hoor. En het zal altijd een werkpunt blijven! Als jij maar echt consequent wordt komt het echt wel goed en is de voldoening des te groter. Jullie zijn een leuke combinatie om te zien en lijken goed bij elkaar te passen, dus gewoon lekker doorzetten. De aanhouder wint en een jaar is echt nog niets. Zou ook niet leuk zijn als alles binnen een jaar al voor elkaar is.

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:50

ziet er al netjes uit! in de galop valt het meest op dat hij wat "lui" is. Maar je handhouding is juist goed. Door ze wat hoger te houden ontspan je juist je armen en heb je veel beter contact met je paard en kun je beter voelen. In de galop zou ik dus zeggen; hou ze daar ook juist hoger, want daar valt de aanleuning iets wat weg. Door je handen dan wat hoger te houden en de binnenhand iets van de hals af, krijg je meer buiging en meer nageeflijkheid