Delayla (Warrant x Guidam) bijna een jaar zadelmak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

essie34

Delayla (Warrant x Guidam) bijna een jaar zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 16:07

Hoi allemaal,

Ik heb even getwijfeld maar het leek me toch erg leuk om een topic te maken over mijn jonge merrie.
Even kort wat info over Delayla; Ze is springgefokt (Warrant x Guidam), net 4 jaar geworden en een échte merrie!
Ik rijd haar vanaf het zadelmak maken (eind 2011) voor haar eigenaar en vind het een enorme uitdaging om haar zelf op te leiden. Het is best pittig soms, omdat ze erg kijkerig en sensibel kan zijn. Als het haar niet zint geeft ze ook snel een bok/slaan naar het been om dat goed te laten merken haha. Maar al met al nemen we gewoon rustig de tijd en dat lijkt z'n vruchten af te werpen! Consequent zijn is het sleutelwoord bij haar, en af en toe heeft ze gewoon haar buien en dat maakt haar eigenlijk ook wel erg leuk :o.

Ik ben erg benieuwd wat jullie van haar vinden! We zijn in mei begonnen met wedstrijden starten en hebben inmiddels 12 winstpunten in de B. Het gaat wel echt met ups en downs, de ene keer staat ze er enorm fijn aan en rijden we in de 190 punten (zo hebben we vorige week een wedstrijd gewonnen), de andere keer krijg ik haar moeilijk bij de les en hebben we net geen winst. Wel ben ik erg blij met het vele positieve jurycommentaar wat we krijgen!

Ik moet zelf opletten om niet te 'voorzichtig' te gaan zitten (daar werk ik heel hard aan!) en mijn handen bij elkaar te houden. Ik heb haar met inrijden veel van mijn hand af gereden en daardoor is ze erg fijn in de mond.. Alleen nu moet ik wat meer een constante verbinding gaan krijgen en das best even zoeken! Ik wil ook nog wel eens wat doorvragen met mijn binnenhand om haar bij de les te houden (zodra ik voel dat ze gaat kijken), en dat is terug te zien op de foto's.. We hebben echter goede begeleiding en ik ben eigenlijk al erg tevreden met het beeld over de laatste weken voor zo'n jonkie :).

Lang verhaal; hier komen de foto's! Mijn vriendje heeft ze gemaakt en die was erg aan het zoeken naar de juiste instellingen.. Vandaar af en toe wat onduidelijke plaatjes! (Maar ben al lang blij dat hij mee wilde ;))

Dit zijn wij!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jammer dattie zo vaag is..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iets te diep
Afbeelding

Afbeelding

Kijken
Afbeelding

Afbeelding

Pasje verruimen, komt alleen te diep
Afbeelding

Mooi ontspannen galopje
Afbeelding

Afbeelding

Zou leuk zijn als je een berichtje achterlaat!

Algraatje

Re: Delayla (Warrant x Guidam) bijna een jaar zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:02

Mooie foto's! Ziet er netjes uit hoor..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:06

Leuk ding! Je kunt zien dat ze nog wat moeite heeft met op het achterbeen komen, maar dat komt vanzelf goed!

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:23

Wat leuk jij hebt ook een Warrant! Stoere merrie zeg!
Netjes hoor!
Ik vind wel dat ze veel weg heeft van Guidam, met de ORUN mocht ik ook op een Guidam,
doet ze me erg veel aan denken. (super dier was dat trouwens)

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 18:33

@Jasmijn159; klopt helemaal! Maar ze is gelukkig al erg mooi in de bespiering gekomen het afgelopen jaar dus dat komt vast goed! Heeft idd tijd nodig.. :)
@farahmunda; Ze is helaas niet van mij maar ik ben er wel heel erg gek mee!! En bedankt voor je compliment :) (ga gelijk even Guidam bekijken hihi)

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:15

ken dat mijn paardje heeft het ook heel erg kijkerig. enige tip die ik jou kan geven is been geven zo dat ze weer oplet,

Maar ze loopt super voor een 4jarige :D je hebt nog alle tijd van de wereld om met er bezig te zijn :D
ow ze is heel mooi ;)

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:46

Heb je ook al gesprongen met haar? Dat moet ze gezien haar bloed vast goed kunnen!
Ik heb een 4jr ruin van Warrant (nouja mijn ouders eigenlijk). Hij is een hele dikke boef, maar wel heel lief!
Zie profiel!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:50

Verschrikkelijk leuk beestje en loopt gezien haar leeftijd ook netjes.
Ik vraag me inderdaad ook af hoe ze springt, gezien haar bloed moet ze dat goed kunnen ja :j

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 19:56

Bedankt allemaal! Echt leuk om te horen!

Ja ze kan zeker goed springen!! Nu ik nog haha, maar we hebben inmiddels springles dus hoop ooit het lef te hebben het parcours met haar in te gaan.. De eigenaar wil dit ook graag.

Ik moet wel een beetje grinniken als ik hoor dat je Warrant een boefje is farahmunda, want dat is deze ook echt en ik ken toevallig nog een Warrant die ook echt stout kan zijn! Maar dat maakt ze ook weer zo leuk hè..... haha! :D

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:48

Ahh een warrant :D Wat klinkt me dat bekend zeg, dat kijkerige en sensibele.
Onze 3 jarige heeft daar ook een handje van, en dat boevige.. tja je hebt een warrant of je hebt het niet haha

Ik ben indd benieuwd hoe ze springt!

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:18

Leuk paardje! Ik rij een 17 jarige afstamming van Guidam. Is echt een totaal ander paard.

tralalise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:21

Leuk paardjee! :)

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 18:28

Grappig dat er zoveel Warrants zijn met hetzelfde karakter zeg :)

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:19

Ik vind dat ze erg netjes loopt voor een 4 jarige die net onder het zadel is. Ik zou zeggen ga zo door dan kom het allemaal goed!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:28

Op verzoek van TS:

RIJ-ITP ---> RT-HAW

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:38

Leuk paard! Heb het idee dat ze heel sensibel/los is van voren, maar weinig met haar rug doet. Valse knik dus ipv echt nageeflijk vanuit de rug/schoft. Kun je daar iets mee?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 14:14

Op je kont :D
Ziet er voorderest goed uit hoor :j

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 22:38

@FCSA; Ik probeer steeds meer af te wisselen in haar hoofd/hals houding, zodat ze niet in haar 'eigen houding' blijft lopen. We zijn veel aan het oefenen met overgangen, loswerken en impuls. Ze moet hier echter nog veel meer kracht in ontwikkelen en ik merk ook dat ze er moeite mee heeft. Ik neem het dus wel mee in training, maar wil haar ook niet overvragen snapje? Heb je misschien nog tips?

@liekec; ik kan alleen maar zeggen.. eens :) Haha! Heel herkenbaar! Het was nog veel erger en ik werk er hard aan. Ben wel blij om te zien op de foto's dat ik niet meer zo naar voren zit!

Bedankt voor jullie tips :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:47

Leuk dier, ziet er niet verkeerd uit hoor! Zou haar nog iets lager ingesteld zien in de B, maar daar zijn de meningen een beetje over verdeeld.

Ik zat wel even te kijken naar deze foto: http://i706.photobucket.com/albums/ww68 ... 1348325201
Het lijkt net of je je sporen ondersteboven hebt, dus niet afwijzend naar beneden maar omhoog. Als ik het goed gezien heb, doe ze dan even goed, zoals ze nu zitten mag je er officieel niet mee starten.

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 22:54

Hoi Kleinvosje! Ik zal gelijk even kijken morgen naar de sporen! Om heel eerlijk te zijn zie ik paarden het liefst ook wat lager ingesteld in de B. Het rare is alleen, dat dat niet aangemoedigd wordt door juryleden. Ik krijg ook regelmatig het commentaar dat ik wat meer 'oprichting' moet hebben.. Dan vraag ik me toch af waar de klasse B op dit moment voor staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 23:02

Wat een super leuk diertje!
En wat loopt ze al netjes voor een 4 jarige.
Heb ook het idee, zoals iemand hiervoor ook al zei, dat ze nog wat meer op de achterbenen mag komen.
Maar voor een 4 jarige loopt ze echt super, ga zo door!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 23:37

Ik ben jury ;-), en ik ben het met je eens, er zijn genoeg collega's die al in de B de boel in oprichting willen zien. Erg jammer, maar ja, jurysport, dan heb je dat.

Toch gewoon blijven doen hoor, op lengte rijden, daar heb je lang plezier van!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:40

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 22:25

essie34 schreef:
@FCSA; Ik probeer steeds meer af te wisselen in haar hoofd/hals houding, zodat ze niet in haar 'eigen houding' blijft lopen. We zijn veel aan het oefenen met overgangen, loswerken en impuls. Ze moet hier echter nog veel meer kracht in ontwikkelen en ik merk ook dat ze er moeite mee heeft. Ik neem het dus wel mee in training, maar wil haar ook niet overvragen snapje? Heb je misschien nog tips?

Wat ik met mijn 4-jarige doe, is zorgen dat hij de hand volgt. Dus vragen (contact nemen) en dan meegeven, zodat er een vw-nw tendens ontstaat (op lengte). Ik vind dit filmpje ook altijd fijn: http://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YW ... r_embedded

IHEquipment

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:08

Leuk paard!
Wat mij opvalt is dat je wat naar voren bent gekanteld,
je kantelt je bekken te weinig/niet.
Ook zie ik veel spanning in je armen, kan dat kloppen?