-

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StefanieT

-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 14:57

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Narita

Re: Manegepaard Iwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 15:08

Leuk hoor! Wel goed op je houding letten. Armen aangesloten houden aan je lichaam.
Op foto 8 houd je je armen aardig aangesloten, maar hier zijn je armen weer te dicht bij het zadel. Ook je handen meer dragen dus.
Je beugels mogen ook wel een paar gaatjes langer, je zit nu erg in stoelzit.
Verder zie ik totaal geen aanleuning bij je paard, maar ook naar eigen ervaring weet ik dat manegepaarden het moeilijker vinden om aanleuning te zoeken omdat er natuurlijk ook beginners op rijden die hun handen niet stil kunnen houden. Toch zou ik proberen wat meer aanleuning op te zoeken.
Verder vind ik dat je netjes rijdt, hoor. Heb je ook weleens een verzorgpaard gehad? Als je daar tijd voor hebt is dat misschien ook leuk. :)

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 15:10

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 15:10

Dapper dat je deze foto's durft te plaatsen terwijl je er zelf vrij onzeker over bent. +:)+

Ik ben geen topruiter maar er zijn een aantal dingen die mij onmiddellijk opvallen.

Allereerst zit je erg kort. Om dressuurmatig te rijden en je hulpen fijn door te laten komen is het verstandig om je beugels minstens een gat of 3-4 langer te doen. Je kan dan je benen langer laten worden waardoor je meer een lijn schouder-heup-hak krijgt en je dus een fijnere houding krijgt. Het is even wennen dus begin met één gaatje langer, hervind je balans, nog een gaatje langer, etc.

Vervolgens zitten je voeten vrij ver in de beugels. Probeer ze meer onder de bal van je voet te houden.

Je teugels heb je vrij lang waardoor je weinig contact met Iwan hebt. Op een van de foto's ligt je hand zelfs op je bovenbeen. Ze horen ongeveer 5cm voor en boven je zadel en vijf cm uit elkaar. Als je ze daar plaatst en je teugels op maat neemt denk ik dat je al een stukje meer contact met Iwan hebt.

Voor een paard van zijn lengte en leeftijd vind ik dat hij zijn achterbenen vrij netjes gebruikt. Dat hij stijf is is logisch. Hij is al wat ouder en wordt natuurlijk door allerlei ruiters gereden.

Veel wendingen blijven rijden, inderdaad duidelijk stelling vragen en proberen van achter te activeren en van voren op te vangen zodat hij niet alleen lengtebuiging krijgt maar ook wat kan proberen te ontspannen naar je hand toe. Als hij dát strak houdt is die lengtebuiging voor hem ook lastiger (wisselwerking).

Veel succes, misschien kan je eens kijken of je een privélesje van een half uurtje kan krijgen met hem? Daar leer je vaak enorm veel van!

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 15:29

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 18:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:29

Ik vind het goed van je dat je probeert om het op te lossen dat hij actiever wordt en wat losser wordt.
Helaas blijft het een manege paard en rijden er ook anderen op dus is het moeilijk om echt met hem aan het werk te gaan.
Je beugels mogen inderdaad een stukje langer.
Je zit al best recht, alleen je kunt proberen je schouders iets naar achteren te houden, dus borst vooruit.
En vergeet de hoeken niet goed door te rijden, want volgens mij snijdt je ze af, als ik het goed zie op de foto's (kan dat ik het verkeerd zie hoor)!

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:56

Waarom heb je je teugels zo breed op foto 11 als ik vragen mag?

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 18:59

-

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:42

Iwan heeft moeite met buiging omdat het volgens mij een draver is..Echt rijadvies kan ik je niet geven op veel overgangen rijden, en wendingen na..

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 15:10

-

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:25

De I jaargang van de dravers van toen is van 1991..dus nu in de 20. De bouw ondanks dat ie groot is lijkt de bouw erg op een draver en de een na laatste foto :D

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 16:30

-

braafpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:03

Probeer je paard eerst heel goed aan je been te krijgen, door veel korte overgangen te rijden. Dus paar passen stappen, paar passen draven etc. Daarvan gaat je paard ook wat beter 'aanelkaar' lopen.
Soepel maken in zijn hals kan ook bijvoorbeeld door achtjes te rijden en slange voltes en dan goed om te stellen... Veel succes en je zult zien dat met een beetje geduld je steeds meer 'handigheid' krijgt om hem lekkerder te laten lopen..

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:07

Malkesta schreef:
De I jaargang van de dravers van toen is van 1991..dus nu in de 20. De bouw ondanks dat ie groot is lijkt de bouw erg op een draver en de een na laatste foto :D

Meestal houden ze dat op maneges niet aan en krijg een paard gewoon een naam. Ik denk dat 1.72 wel heel erg groot is voor een draver maar niet onmogelijk.

TS: goed bezig en leuke foto's!

Probeer bij je stelling op te letten dat je hem goed aan de binnenbeen houdt en dat hij niet naar binnen valt. De rest is al genoemt. Veel plezier met hem!

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:08

lijkt mij ook een draver, qua bouw, en houding,
en al 20 jaar, en wie weet hoe lang loopt hij al in de lessen,
met vaak onkundige hotsende botsende mensen op zn rug...
dan ga je wel zo lopen, en als dr dan iemand op hem komt die
hem stelling en buiging vraagt, dan zal hij daar vreselijk veel moeite mee hebben,
en vergeet niet... de volgende dag spierpijn....
ik zou voortaan een ander paard rijden, die er niet zo veel moeite mee heeft.

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 14:49

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:55

je rijd wel netjes hoor recht op enc. niet helemaal perfect maar het kan ook mischien van die stijfe nek komen omdat het paard alweer 20 is. ik rij wel es op een 19 jarige en die is ook best wel stijf en dat komt door de leeftijd.

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 09:20

Ik vind jullie een leuke combinatie en wat een leuk paardje zeg!
Het viel mij op dat hij erg naar binnen valt. Probeer dit op te lossen door iets meer met je binnenbeen aan te geven en je buitenteugel goed te begrenzen. Dit train je ook door bijvoorbeeld veel voltes, achtjes en slangenvoltes te rijden. Daar wordt hij soepeler van en dan moet hij steeds omstellen.
Heel veel succes samen!

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 16:12

-