Dat wil zeggen dressuur, springen en buitenrijden maar geen wedstrijden.
Probleempje is: mijn paard springt met buitenrijden tijdens de galop regelmatig overkruist. Bijvoorbeeld als we een bocht naar rechts maken terwijl we in de linkergalop zitten. Soms blijft ze in de linkergalop, maar vaak springt ze achter om, maar voor niet. Weer op het rechte stuk aangekomen springt ze weer terug om (dus niet door).
Maar ook op rechte stukken springt ze overkruist, bijvoorbeeld als ik per ongeluk mijn gewicht iets verplaats, maar ook als zij ergens langs galoppeerd wat ze eng vindt en daardoor zelf wat scheef gaat lopen.
Het is geen dramatisch probleem, maar wel irritant en ik vraag me ook af of het voor haar fysiek schade toe kan brengen?
Mijn instructrice die zelf Z2 rijdt heeft mijn paard regelmatig gereden en zij geeft aan dat zij alle oefeningen uit de M kan lopen. Het lukte haar echter niet om mijn paard een wissel te laten springen.
Ik denk zelf dat het iets met balans te maken heeft > ik leg altijd een verband met het feit dat mijn paard een balansprobleem op de trailer heeft. Maar ik weet niet of ik daar terecht een verband zie.
Weet iemand of ik hier iets aan kan doen? Ik ben zelf niet zo volleerd als mijn paard/instructrice
dus ik ga er niet van uit dat ik haar een wissel kan leren. Op dit moment los ik de bochten meestal op door haar even terug te nemen in draf en dan weer in de goede galop aan te springen. Maar zogezegd doet ze het dus ook op het rechte stuk. Als ik in de bak 8jes galoppeer doet ze zelf netjes op de kruising een pasje draf en springt vervolgens in de goede galop aan