Longeren en rijden wereld van verschil in ontspanning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Longeren en rijden wereld van verschil in ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 15:16

Hoi

Ik merk dat mijn paard tijdens het longeren met z'n neus over de grond loopt, maar met het rijden de grootste moeite heeft met ontspannen.
Dat niet durven te ontspannen uit zich in schrikken om niks, heel sloom lopen (echt niet vooruit te branden) en koppie in de lucht.

Nou ben ik van mening dat als het paard zonder ruiter wel durft te ontspannen en met ruiter niet, dat dit probleem dan voor een groot deel bij de ruiter ligt. Ik rijdt 1x per week in de groepsles bij een instructrice die heel goed weet waar ze over praat en geeft me ook echt tips waar ik wat aan heb! Doordat hij in de groepsles vaak wel fijn loopt, maar als ik alleen aan het rijden ben niet, begin ik onzeker te worden. Ik weet gewoon niet meer hoe ik hem kan laten ontspannen en hoe ik zelf de problemen op kan lossen. Ik omschrijf mijzelf eerder als een ruiter die te lief is dan een ruiter die aan de teugel loopt te trekken en loopt te schoppen, dus ik kan me niet voorstellen dat ik hem op dat punt in de weg zit.

Hebben jullie tips hoe ik tijdens het 'zelf' rijden toch de problemen kan gaan oplossen zonder beide gefrusteerd te raken?
Zijn zadel is overigens nagekeken en die ligt goed.

Foto van het rijden:
Afbeelding

Afbeelding

Sammie

Re: Longeren en rijden wereld van verschil in ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:08

Wat is neus over de grond bij jou? Dat hoeft niet altijd een teken van ontspanning te zijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:24

Miss je beugels eens 2 of 3 gaatjes langet maken,meer uit de rug blijven zitten en meer teugel geven?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:26

Ik zie dat je jezelf omschrijft als een ruiter die eerder te lief is als is aan het trekken en schoppen

op de foto zie ik erg veel spanning in je lichaam eigenlijk en een strakke hand.

Probeer als je gaat rijden bij het draven eens lekker los te draven, een los teugeltje en kijken wat hij met zijn lichaam doet. Als hij zijn bewegingen lekker ruim maakt en hij zn hals lekker strekt dan denk ik dat als je hem oppakt je het te kort doet..

Als hij zich blijft spannen kan het zijn dat er iets anders mis is. Misschien heeft hij wel pijn? het zadel past misschien niet, of iets in zijn gebit. Dat zijn ook puntjes waar je naar kan kijken natuurlijk

Succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 23:48

Wat doe je in je les anders dat het dan wel lukt?

Anders naast de groepsles vragen of instructrice keer wil komen observeren als je zelf aan het rijden bent, zodat ze je daarin kan begeleiden het zelf te gaan voelen? Vaak zijn het de kleine dingen die een groot verschil maken

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 00:01

Misschien zit je zelf onbewust wat meer gespannen als je alleen rijdt? Laat ook eens goed naar het zadel kijken, want dat is ook iets waar hij natuurlijk onder het longeren geen last van. Anders eens een lesje aan de longe, kijken hoe dat gaat? Wat geeft je instructrice als reden van de spanning?

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 06:53

Heb je het zadel al eens laten controleren? Misschien zit het strak om de schouders en KAN hij zich niet ontspannen. Of drukt het ergens anders zodat hij zich strak moet houden om te kunnen blijven lopen, dit uit zich ook in het niet voorwaarts willen.
Succes.

Misschien een interessante site: http://www.zadelpasservicelibertad.nl

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 13:22

Ik heb mijn instructrice nogmaals naar het zadel laten kijken en ze vond hem toch nog niet helemaal lekker liggen. Vrijdag komt de zadelmaker hem nakijken. Tot die tijd longeren we hem, omdat ik niet wil dat hij een blessure op loopt.