Dressuurtutten tijdens hun tweede springles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Roxanne

Dressuurtutten tijdens hun tweede springles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 07:06

Sinds we in Ermelo mee hebben gedaan aan een crossles, zijn we erachter dat Tut wel degelijk kan springen. Thuis zijn we aan de slag gegaan met wat vrijspringen en wat extreem lage losse hindernissen onder het zadel. Maar omdat ik haar (en ik eigenlijk) gelijk een goede springbasis aan wil leren, zijn we begonnen met springlessen. Dit filmpje is van onze tweede les.

Wat info:
Naam: Bernice (kortweg Tut)
Afstamming: Sandreo x Gribaldi
Leeftijd: 6
Niveau: M1 dressuur
Springen, nog láng geen niveau :+

Bernice is dus totaal geen springpaard, en het feit dat ze springt is al heel wat. Probleem tijdens het rijden is nu nog vooral dat ik haar teveel wil helpen, terwijl het beter zou zijn als ik het haar vooral zelf laat uitzoeken. Zodat zij op de duur ook zelf afstanden gaat zien.
Verder moet ik veel meer focussen op het rondje wat ik rijd. Kijken waar mijn hindernis is, ernaartoe rijden, erover, en kijken naar de volgende. Niet teveel bezig zijn met ietsje meer dit ietsje meer dat.

Onze eerste springles ging dan ook beduidend beter, ik reed veel netter mijn lijnen uit, plaatste haar mooier voor de hindernis, en was zelf veel rustiger.

Op het filmpje was mijn opdracht om een keer het rondje te rijden zonder een volte in te sturen.
Bij het lijntje kruisje-steiltje zou ik rechter in mogen komen, meer over het midden sturen en langer rechtdoor rijden na de tweede spring. Het rood-witte kruisjes was de hele les al een probleem (ik moest op de muur af rijden en dat vond ík eng, dus toen snapte paard het ook niet meer wat er aan de hand was) maar ik zou na de sprong veel meer richting de muur mogen rijden, zodat ik een mooie voorbereiding had voor het volgende lijntje. Hier kwamen we dan ook niet zo mooi uit qua afstand.
In dat lijntje zaten we ook steeds te klooien met de afstand, hij stond op 5 sprongen, maar wij kregen het steeds voor elkaar om hem op vierhalf of zes-kwart te rijden.... Daarna had ik ook langer rechtuit mogen rijden, en iets terug mogen nemen voor het laatste kruisje, waar ik meer richting binnenstebuiten had mogen sturen. Maar, dan had ik waarschijnlijk weer een volte ingezet en dat mocht niet meer }:0

De vorige les ging dus veel beter, meer onstspannen, maar toch wilde ik dit filmpje laten zien, en ben ik benieuwd naar jullie tips

http://www.youtube.com/watch?v=WMpOXv2vi4A

:)

RenWaBl

Re: Dressuurtutten tijdens hun tweede springles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:03

Ik vind het er al heel netjes uit zien hoor! Lekker ontspannen en het lijkt of je genoeg controle hebt. :)
Lekker zo blijven oefenen en dan komen jullie er wel!

En een leuk liedje btw! :P

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:07

Ik vind het er netjes uit zien, de afstanden zijn goed genoeg hoor. Dat hoeft niet allemaal op de cm perfect, zeker niet met deze hoogte. Zoals je het al zei, het is ook goed voor je paard om het zelf ook een beetje uit te zoeken. Probeer wel genoeg ritme te houden, zie je tussen in soms wat meer terug werken. Blijf vooruit denken! Veel succes verder.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:09

Ik vind het netjes hoor! Lekker beheerst, inderdaad wel vooruit blijven denken. Je bent zo een mooi voorbeeld dat het vor springen toch ook wel erg fijn is om dressuurmatig een fijne basis te hebben. Lekker zo doorgaan dus

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 08:41

Dankjulliewel!

Maandag hebben we nog een springles, en als dat naar mijn idee goed genoeg gaat, starten we zondags tijdens de onderlinge wedstrijd in de 'springen-voor-dummies-rubriek' :D

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:35

Zier er goed uit hoor! mooi ontspannen. wel mag ze soms iets actiever galoperen had elke x een beetje het gevoel dta in draf kon vallen.. maar dat komt nog wel denk ik! het begin is er! en het ziet er mooi rustig uit!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:04

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

ullie2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 19:26

Ziet er zeker netjes uit, je paard mag iets meer galopsprong hebben maar verder goed beheerst succes met jullie onderlinge dummie wedstrijd *\o/* *\%/*

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:26

Het ziet er erg netjes en beheerst uit! Ik denk ook dat je galop iets actiever mag. Voor springen is dressuur erg belangrijk maar ik vind voor dressuur is springen ook goed. Ook voor de afwisseling maar zeker ook voor het lijf.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 18:35

Dankjulliewel!

De galop zou inderdaad iets actiever mogen en wat meer sprong mogen hebben, maar ik ben nogal bang om de controle te verliezen. We werken er in ieder geval ook dressuurmatig hard aan.

Zijn er nog oefeningen die we in onze normale training mee kunnen pakken?

Ik leg al regelmatig twee balken op een meter of 17 en ga dan wat schakelen om meer of minder galopsprongen te maken.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 23:19

Je kan ook meerdere balken met 2,5 mtr ertussen leggen en dan er in galop overheen.. oefening voor controle en erg leuk!! en je paard krijgt er automatisch meer sprong van!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 23:42

Ik zou ook eens dressuurmatig aan je wissels gaan sleutelen, daar heb je hier heel veel baat bij denk ik!
Kan je ook evt met 1 balk doen: gewoon onder X leggen, aanrijden en na de balk ik de galop landen waar jij in wilt landen. En dan wel op een rechte lijn natuurlijk ;)
Je paard moet leren in de galop te landen die jij aan geeft, zodat je niet na de hindernis moet terug nemen en opnieuw aanspringen. Dan ben je namelijk compleet uit je ritme en dat is zonde.

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:37

Ik vind het er erg rustig en beheerst uitzien. probeer alleen bij een dubbel goed recht op de tweede sprong af te rijden. Bij de eerste dubbel ging je namelijk erg naar links. Maar dit komt vanzelf naarmate jullie meer ervaring op doen!