Wat info:
Naam: Bernice (kortweg Tut)
Afstamming: Sandreo x Gribaldi
Leeftijd: 6
Niveau: M1 dressuur
Springen, nog láng geen niveau
Bernice is dus totaal geen springpaard, en het feit dat ze springt is al heel wat. Probleem tijdens het rijden is nu nog vooral dat ik haar teveel wil helpen, terwijl het beter zou zijn als ik het haar vooral zelf laat uitzoeken. Zodat zij op de duur ook zelf afstanden gaat zien.
Verder moet ik veel meer focussen op het rondje wat ik rijd. Kijken waar mijn hindernis is, ernaartoe rijden, erover, en kijken naar de volgende. Niet teveel bezig zijn met ietsje meer dit ietsje meer dat.
Onze eerste springles ging dan ook beduidend beter, ik reed veel netter mijn lijnen uit, plaatste haar mooier voor de hindernis, en was zelf veel rustiger.
Op het filmpje was mijn opdracht om een keer het rondje te rijden zonder een volte in te sturen.
Bij het lijntje kruisje-steiltje zou ik rechter in mogen komen, meer over het midden sturen en langer rechtdoor rijden na de tweede spring. Het rood-witte kruisjes was de hele les al een probleem (ik moest op de muur af rijden en dat vond ík eng, dus toen snapte paard het ook niet meer wat er aan de hand was) maar ik zou na de sprong veel meer richting de muur mogen rijden, zodat ik een mooie voorbereiding had voor het volgende lijntje. Hier kwamen we dan ook niet zo mooi uit qua afstand.
In dat lijntje zaten we ook steeds te klooien met de afstand, hij stond op 5 sprongen, maar wij kregen het steeds voor elkaar om hem op vierhalf of zes-kwart te rijden.... Daarna had ik ook langer rechtuit mogen rijden, en iets terug mogen nemen voor het laatste kruisje, waar ik meer richting binnenstebuiten had mogen sturen. Maar, dan had ik waarschijnlijk weer een volte ingezet en dat mocht niet meer
De vorige les ging dus veel beter, meer onstspannen, maar toch wilde ik dit filmpje laten zien, en ben ik benieuwd naar jullie tips
http://www.youtube.com/watch?v=WMpOXv2vi4A