pony wil niet in galop aanspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chrips4

pony wil niet in galop aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 19:59

heee, ik heb een probleem: mijn pony(haflinger) wil niet in galop aanspringen. ik weet wel hoe je moet galopperen(doorzitten, buitenste been achter de singel) maar t lukt gewoon niet. terwijl ze int weiland wel gewoon volop loopt te galopperen. heeft iemand tips hoe ik dr wel in galop kan krijgen? alvast bedankt

Amado7

Re: pony wil niet in galop aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:00

galopeert ze wel aan de longe?

chrips4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 20:02

amado7 schreef:
galopeert ze wel aan de longe?

in een goede bui wel, maar meestal niet

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:02

Ga dat eerst eens oefenen dan, zweep dr bij, niet slaan, maar gewoon normaal. :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:07

Wat je veel ziet bij het aanspringen in galop dat men steeds harder gaat draven. Dat is niet de bedoeling. Zorg dat je pony goed op de achterhand loopt en geef dan het teken voor galop. Springt hij niet aan, neem hem dan weer terug naar een normale draf en probeer het opnieuw. Vaak is het ook handig om hem in een hoek van de bak of op het eind van een volte te laten aanspringen.

chrips4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 20:10

amado7 schreef:
Ga dat eerst eens oefenen dan, zweep dr bij, niet slaan, maar gewoon normaal. :)
hoe kan ik dat dan doen? want als ik dr met mn stem probeer aan te motiveren om in galop te gaan, en nog een beetje zweep dr bij lukt het ook niet. weetje miss hoe ik dit beter kan doen?

chrips4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 20:13

nynke55 schreef:
Wat je veel ziet bij het aanspringen in galop dat men steeds harder gaat draven. Dat is niet de bedoeling. Zorg dat je pony goed op de achterhand loopt en geef dan het teken voor galop. Springt hij niet aan, neem hem dan weer terug naar een normale draf en probeer het opnieuw. Vaak is het ook handig om hem in een hoek van de bak of op het eind van een volte te laten aanspringen.
het aanspringen in een hoek lukt ook niet. ik heb echt iedere hoek geprobeerd, andere hand etc. ze gaat ookal weer niet echt steeds sneller draven. soms tot vaak, als ze merkt dat ik dr aan galloppeer, gaat ze er ook van door.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:55

Hoe gaat ze er dan vandoor, als ze niet in galop wil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:56

Niet er vandoor laten gaan! Rustig tempo aanhouden. Gaat ze te hard, neem je haar terug en wacht je tot de volgende hoek. Doorzitten, been naar achter, been geven, wil ze niet, dan een tikje met de zweep.

chrips4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 21:12

nynke55 schreef:
Hoe gaat ze er dan vandoor, als ze niet in galop wil?
hard draven, soms galop of galop sprongen, soms een bokje iniedergaval altijd de bocht erg afsnijden en keihard er vandoor rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:21

Als ze de bocht afsnijdt, moet je je binnenbeen er meer aanhouden. Hard draven mag dus niet, neem haar terug, zet haar des noods op een kleine volte om tempo terug te nemen.
Gewoon iedere bocht opnieuw proberen, niet boos worden, been er aan en tikje met de zweep als ze niet wil. En als ze het uiteindelijk wel doet, belonen, ook al gaat ze te hard of te zacht in galop. Laat eerst maar eens weten dat ze het goed doet door op deze hulpen in galop te gaan, dan kun je later werken aan het tempo in galop!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:31

Er kunnen natuurlijk veel oorzaken zijn waarom de pony niet in galop wil, misschien zit ze wat vast, misschien geef je toch de hulpen niet helemaal goed, misschien heeft ze slechte ervaringen van vroeger. Dat kunnen wij achter de computer niet zien. Is er iemand met verstand van paarden en rijden bij jou in de buurt, die kan zien waar het probleem ligt?

chrips4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 21:45

nynke55 schreef:
Er kunnen natuurlijk veel oorzaken zijn waarom de pony niet in galop wil, misschien zit ze wat vast, misschien geef je toch de hulpen niet helemaal goed, misschien heeft ze slechte ervaringen van vroeger. Dat kunnen wij achter de computer niet zien. Is er iemand met verstand van paarden en rijden bij jou in de buurt, die kan zien waar het probleem ligt?
ja dat is waar, dat kunnen jullie niet zien. misschien kan ik eerdaags iemand vinden die het kan filmpen en dan kan ik het uploaden. maar stel als ze vast zit, wat kan ik daar tegen doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:50

Ostheopaat laten komen om haar rug na te kijken.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:35

Je kunt ook eerst beginnen haar lekker los te maken voor je gaat galopperen. Overgangen rijden, kleine voltes in stap en draf, slangenvoltes, stilstaan, achteruit, beide zijden evenveel werken. Pionnetjes in de bak zetten en daaromheen rijden, alles en stap en draf. Als je dan merkt dat ze lekker los is en snel reageert, kun je een galopje doen. maar niet gelijk hele einden, eerst even 1 lange zijde of 1 grote volte. En dan langzaamaan opbouwen.

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:46

Het jonge paard wat ik rijd heeft ook moeite met aanspringen, vooral rechts. Ze was altijd gewent om in de galop te vallen door hard te gaan draven en dan aan te springen. Nu rijd ik haar en ik wil dat ze echt aanspring vanuit een rustige draf. Dit vind ze heel moeilijk en wil er ook steeds onderuit komen door hard te draven. Tevens kliert ze een beetje, waardoor we laatst een keer de longeerzweep erbij gepakt hebben en dan kan ze ineens wel aanspringen (ze weet wel hoe het moet ;-) )
Gewoon rustig blijven en door gaan en oefenen. Dat doe ik ook. En belonen (met stem en klopje op hals) als ze het goed doet. Hopelijk pakt ze het snel op.

chrips4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 15:44

_Jolien_ schreef:
Het jonge paard wat ik rijd heeft ook moeite met aanspringen, vooral rechts. Ze was altijd gewent om in de galop te vallen door hard te gaan draven en dan aan te springen. Nu rijd ik haar en ik wil dat ze echt aanspring vanuit een rustige draf. Dit vind ze heel moeilijk en wil er ook steeds onderuit komen door hard te draven. Tevens kliert ze een beetje, waardoor we laatst een keer de longeerzweep erbij gepakt hebben en dan kan ze ineens wel aanspringen (ze weet wel hoe het moet ;-) )
Gewoon rustig blijven en door gaan en oefenen. Dat doe ik ook. En belonen (met stem en klopje op hals) als ze het goed doet. Hopelijk pakt ze het snel op.

ja klopt deze merrie is nog heel jong. ik dat met de longeerzweep ook even proberen.

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:16

ik ga met de rest mee eerst rustig laten draven, dan galoperen, gaat het paard weer hard draven, terug nemen en opnieuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:19

Wat wij ook wel eens met jonge paarden doen als ze niet willen galopperen, is een ervaren paard laten galopperen, je plakt het jonge paard er achter, geef de juiste hulpen en dan snappen ze het meestal wel.
Probeer erna eens zonder achter het ervaren paard te doen. En anders een aantal keren achter het ervaren paard doen.

chrips4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 18:20

oke het gaat nu al wat beter, maar ze valt echt al na 2 of 3 passen al uit de galop en valt erg naar binnen, hoeveel been ik dr ook aan houd, ze valt er uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:22

Stelling vragen, binnenbeen er aan. En merk je dat ze terug valt, tik erbij. Niet hard, maar gewoon. 1 keer een goede tik is beter dan 5x hard drijven! Ook vooral veel voltes rijden, lekker vergroten en verkleinen zodat ze de druk van je been gaat begrijpen. En dus hopelijk uiteindelijk ook gaat snappen dat ze op de hoefslag moet blijven als jij dat wilt.