raar draven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noellebijl

raar draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 19:30

hoi,,
mijn pony een fjordenmerrie van 19 jaar oud, doet raar met draven
als ga draven met haar, gaat ze steeds sneller draven en op gegeven moment gaat ze galopperen terwijl ik dat niet wil
ik heb geprobeert om haar eerst even in de bak los te laten zodat ze haar energie beetje kwijt is, hielp niet
ik heb geprobeert om de teugels strak te houden maar dat hielp ook niet, ik heb alles geprobeert wat ik kon bedenken,maar niks helpt,. kunnen jullie mij helpen?

groet noellebijl

Killed

Re: raar draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:33

Het kan zijn dat ze op de schouder valt, hierdoor gaan ze steeds sneller lopen of zelfs galloperen omdat dit makkelijker is,

Heb je je al eens verdiept in rechtrichten?
==> google:: antoine de bodt

succes!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:37

klinkt ook alsof ze met je aan de loop gaat omat ze weet dat je haar niet aankan als ze dit doet,
zet haar meteen op een kleine volte zodat ze vaart moet minderen, niet de hoefslag blijven volgen en kijken waar je eindigt..
hou haar verder aan het werk, figuurtjes rijden, overgangen qua snelheid.
haar voor zijn als ze begint, voel je haar harder gaan dan meteen een volte halve baan

succes

noellebijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 20:15

okee! ik ga het proberen!
Ik heb al geprobeert om haar te corigeren als ze overgaat naar galop, helpt niet
Ik ga proberen om voltes te draaien, een vriendin zei: zodra natalia(zo heet mijn paard) sneller gaat moet je gewoon voltes draaien en hoe harder ze gaat hoe kleiner de voltes, dan moet ze wel minderen,blijf reageren alsjeblieft!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:34

dat heeft je vriendin heel goed!
hoe harder zij wil hoe harder jij haar afremt door haar kleine cirkeltjes te laten lopen, kan ze weer normaal doen dan open je de volte weer door hem groter te maken en dan de hoefslag weer te gaan volgen.
ook overgangen in tempo rijden, haar echt laten nadenken zeg maar.
bv in stap, stoppen en in draf weer weg. dit een paar keer achter elkaar.
ook een keer stilzetten, inbuigen naar links en rechts, paar pasjes achterwaarts en weer wegrijden

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:40

paarden en pony's die wat hoger in het bloed staan kunnen nog wel eens nerveus worden van hun ruiter.
Het eerst wat ik me afvraag is; wat doe jij eigenlijk waardoor je paard gaat rennen?

noellebijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 08:06

Abacab schreef:
paarden en pony's die wat hoger in het bloed staan kunnen nog wel eens nerveus worden van hun ruiter.
Het eerst wat ik me afvraag is; wat doe jij eigenlijk waardoor je paard gaat rennen?

Hakken naar onderen, daar luisterd ze heel goed naar, het probleem is al aan het minderen, gelukkig! Ik ga vandaag weer trainen met haar

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 08:23

Abacab schreef:

Het gaat om een Fjord, dus een koudbloed: dat is toch juist het tegenovergestelde van 'hoog in het bloed staan'?

Maar ik vraag me ook af wat jij precies doet: word je soms zenuwachtig en ga je klemmen met je benen, waardoor zij nog harder gaat? Of zit je teveel aan de teugels (trekken werkt ook altijd averechts, want dan gaan ze terug trekken)?
Fjorden staan dan misschien wel niet hoog in het bloed: maar ze kunnen wel drammen en ze zijn heel erg uitgekookt! Veel hebben de neiging om je uit te proberen en ze hebben snel in de gaten hoe ze onder het werk uit kunnen komen.
Als je nog een stuur hebt als ze in galop gaat, dan zou ik zeker de tip met de voltes uitproberen.
Probeer ook consequent voor haar te zijn. Ook in stap! Ze moet jouw tempo lopen: dat betekent niet te snel, maar ook zeker niet te langzaam! Halthouden oefenen is misschien ook een idee: leer haar dat 'ho' echt 'HO' is en niet nog een stapje doorlopen. Da's hetzelfde idee als de overgangetjes oefenen, zoals 'matasja' al schreef.

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:40

ja voltes draaien dat werkt super, doe ik bij mijn paard ook wel eens als ze zin heeft om hard te draven, volte, mindert vaart weer stukje rechtuit, net zo lang doorgaan tot ze vart mindert, heeft bij mij echt gewerkt!!

noellebijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 09:52

oke! Dankjeulliewel voor alle reacties!
De laatste keer deed ze het super!
Ze luisterde echt goed naar mijn handen en ging echt goede voltes draaien,, ik ga vandaag weer en mijn vriendin mag voor de eerste keer op een fries rijden die erbij in de wei staat, want het veulen is al een enige tijd bij haar weg,,

maar over natalia, ik spring er sinds kort ook mee, ik kan zien en voelen dat ze het leuk vind want ze luister, goed naar de aanwijzingen. Ze draaft dan goed en springt super!

Nogmaals bedankt voor de reacties!