1ste Wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

1ste Wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 10:56

*
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 05-03-25 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

HTM

Re: 1ste Wedstrijd (zowel voor mij als voor Ud'Anna)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:10

Leuke foto's, en leuk paardje!

Enige wat ik zo zie is dat je je teugels iets korter mag pakken, je handen recht opzetten en iets lager dragen.
Je zit nu vaak met je handen tegen je eigen lijf wat erg lastig stuurt.
Ook lijk je af en toe iets uit balans te zitten, houd je je handen lager zal dat beeld ook weggaan.

Susses ermee.

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:23

Neem zeker je teugels niet korter, wat je wel zou kunnen doen is je handen/ellebogen iets toe staan in de richting van zijn mond
Maar zeker niet voor een B of L proef je teugels korter.

Je kan hem pas later op gaan richten maar voor nu ziet het er goed uit.
Als je je handen lager draagt zal hij tegen de hand komen en wellicht in de toekomst in staking gaan.
Komt hij te diep, gaat hij achter de loodlijn etc.
nee hoor super zo!!
Hij kan nu vanuit zijn rug ontspannen en dat zie je niet bij elke combinatie zeker niet in een ring.

Blijf wel letten op je gelijke aanleuning, en hou je handen rechtop.
Je kan wel zien dat hij op de rechterhand naar binnen valt, ook in de galop.
In de galop zit je zelf gespannen en trek je hem als het ware naar achter waardoor hij van voren ook geen ruimte heeft om te ontspannen.

Een leuke combinatie en ik hou niet van haflingers maar wat een leuk paard zeg!!
Ik zou zeggen blijf oefenen en ik ben benieuwd naar je volgende topic.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:28

Als eerste vind ik jullie een leuke combinatie. Ben het met HTM eens dat je je teugels wel een flink stuk korter kunt doen. Nu lijkt het net alsof je zijn hoofd omhoog houd. Terwijl hij op eigen benen hoort te lopen. Ook mij viel het op dat je soms een balansprobleem had. Dit is volgens mij met het korter maken van de teugels al een heel stuk opgelost, omdat je je handen dan al een heel stuk lager hebt. Je hoort ze net boven de schoft te dragen met een lichte knik in de elleboog.
Succes

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:36

Dors04 @ De teugels korter betekend toch niet direct dat ze meer richting oprichting gaat?
Als ze haar teugels een keer korter neemt gaan haar handen iets naar voren als ze het contact met de mond hetzelfde houd.

TS @ ik heb het idee dat je iets beter in balans zou moeten zitten. Verder vind ik wel dat je heel vriendelijk bezig bent, maar misschien dat je met een paar zitlessen even wat makkelijker meebent en daarme dan het totaalplaatje kan verbeteren. En verder heb ik het idee dat je stopt met ademen als ik naar de foto's kijk.. je zit wat gespannen? wellicht de wedstrijdstress of ik zie het verkeerd?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:56

Ik bedoel idd teugels wat korter, handen lager en het balans probleem is een heel stuk opgelost.
Teugels korter betekend niet meer in de oprichting, al zou het niet erg zijn als ze hem achter er iets meer bij kan rijden, en voor iets kan opvangen, maar met zulke lange teugels gaat dat nooit lukken.

En zoals je bij in elk geval foto 7,9 en 10 kan zien zit ze met haar handen tegen het lijf, op die manier kun je geen fijne hulpen geven.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:03

Ik zou als ik jou was de teugels wat korter nemen en je handen wat bar voren te plaatsen,
En ook iets lager. Probeer verder je hand rechtop te houden en op gelijke hoogte.
Want op een aantal foto's is jou binnenhand hoger dan jou buiten hand.
En probeer goed je hakken uit te drukken.

Verder zijn jullie een leuke ontspannen combinatie! Succes verder!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:57

Handen rechtop en lager, knieen tegen het zadel en hakken uitdrukken ;)

Leuke combi zijn jullie, en mooi zo in het bruin!

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:51

smurffie schreef:
Dors04 @ De teugels korter betekend toch niet direct dat ze meer richting oprichting gaat?
Als ze haar teugels een keer korter neemt gaan haar handen iets naar voren als ze het contact met de mond hetzelfde houd.

TS @ ik heb het idee dat je iets beter in balans zou moeten zitten. Verder vind ik wel dat je heel vriendelijk bezig bent, maar misschien dat je met een paar zitlessen even wat makkelijker meebent en daarme dan het totaalplaatje kan verbeteren. En verder heb ik het idee dat je stopt met ademen als ik naar de foto's kijk.. je zit wat gespannen? wellicht de wedstrijdstress of ik zie het verkeerd?

Hoeft niet, maar is meestal wel het geval :(
Paard krijgt dan veel minder ruimte over zijn rug te ontspannen dus wordt meestal al gelijk meer opgericht gereden, de MEESTE ruiters rijden ze dan gelijk te diep.
Als je je handen dan naar voren doet als je teugels vrijwel zo kort zijn dat er geen ruimte is te ontspannen maar hij "dwang matig" nagefelijk wordt gereden (Wat veel ruiters doen) dan gaat hij "vermoed ik" op de voorhand gaat lopen.
Dus ik vind dat je met teugels korter voorzichtig moet zijn, ze kunnen beter te lang zijn dat je hier in de toekomst aan kan werken.
Zeker een paard van 5 je ziet ze tegenwoordig maar weinig die niet achter de loodlijn lopen, op de voorhand of ontspannen over de rug en met weinig druk gereden worden.

Dus IK zou mijn teugels op DIT moment niet korter nemen en hem eerst lekker zo doorrijden, wellicht mag hij wel wat meer gaan ontspannen maar dat kan niet als je je teugels korter neemt.
Maar dat is iedereen voor zich en daar is dit topic voor om je eigen ervaring en of tip te delen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 16:06

Ik heb alle reacties niet gelezen

Wat ik je mee geef is: Ontspan je meer op je paard en leer om in balans te zitten op je paard.
Neem eerst zitlessen, zodat je leert dat je vanuit je zit rijd, en niet alleen met je teugels.

Als jij je meer onstpant en leert te rijden vanuit je zit en benen, gaat het veel makkelijker!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 06:34

De openingspost voldoet hier niet aan de regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even Regels en Richtlijnen [HAW]Horses At Work aandachtig door, inclusief de links die erin staan.

Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.

Indien je de nodige aanpassingen binnen de 3 dagen via het TeM systeem doorgeeft, passen wij de openingspost aan en gaat je topic weer open. Onder de volgende link kan je lezen wat temmen is.