Na galop is draf drama...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Na galop is draf drama...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 12:53

Dit probleem had ik gisteren (hiervoor eigenlijk niet gehad heeeeeeeeel af en toe na 1 rondje was ze dan weer rustig)
Maar na de galop blijft mijn paard sjezen
Gisteren was ik even een proefje aan het oefenen en we begonnen super
Oke, het we gingen niet keurig de bak door (enge hoeken) maar de draf was heeeeerlijk
Toen kwam de galop..
Linkergalop springt ze vaak verkeerd aan maar gisteren zowaar direct goed :D
Daarna overgang draf.. dat deed ze
Maar die draf daarna...
Zo snel gestressed en ongecontroleerd
Heb gezegd tegen mijn moeder wacht maar even dit komt niet goed
Dus stappen, toen dat goed ging in draf en toen dat goed ging weer verder
Na het proefje even met mijn instructrice besproken (had les op t laatste wou ik even proefje oefenen)
Toen galop nog even geprobeerd
1e paar keren na galop weer keihard draven
Laatste keer was t lekker rustig en durfde ik de teugels los te laten en ze versnelde niet
Maar wat kan ik nu doen dat ze dat niet nog een keer doet
Bijkomende informatie:
Ze is 4 jaar en ik rij haar nu 4 maanden (ze is al wel langer onder het zadel)
Ik weet dat t jongigheid is, maar op wedstrijd kan ik haar moeilijk stil zetten oid..
30 september oefenwedstrijdje puur voor de ervaring
Morgen pak ik haar aan de dubbele lijnen om te kijken of ze dan ook zo rennerig is na de galop (met longeren etc is ze wel rustiger kwa lopen)
Over 2 weken heb ik weer les

malih

Re: Na galop is draf drama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:56

Doet ze dit aan beide kante ? of maar aan een kant ?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:45

Beste is om haar verwachtingspatroon bij te stellen. Vaak zie je dit gedrag bij paarden die eerst aan de ene kant galop moeten doen, dan van hand veranderen in draf en de andere kant de galop moeten doen. Dit maakt dat ze na de eerste galop verwachten dat er weer galop komt en daar gaat ze op anticiperen. Snelle oplossing is simpelweg na een klein stukje galop in draf over te gaan, gelijk naar stap, lange teugel geven en lekker ontspannen stappen, paar keer weer oppakken, aandraven, weer stappen met lange teugel, zodat ze de volgende keer ontspannen blijft omdat ze denkt dat er voorlopig niets meer komt. Dan laat ze zich weer rijden en kun je wél een nieuwe galop vragen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 14:33

Vaak doe ik eerst de makkelijke kant galop
Dan even drafoefeningen dan andere kant galop

De ene keer doet ze t aan de ene kant de andere keer aan de andere kant...
Dus je zou kunnen zeggen beiden kanten
Maar ene keer is links erger andere keer is rechts erger
En soms dus ook helemaal niet..

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:40

Het is een balansprobleem. Je paard is ook nog jong. In ieder geval wat meer aan het rechtrichten gaan werken. Voorlopig direct na de galop gaan draven aan de lange teugel, als je nl. gaat trekken aan de teugel om haar terug te nemen wordt het rennen alleen maar erger. Na een paar keer zal ze dit doorhebben en rustiger gaan draven.

Om de balans te verbeteren, veel wisselen tussen binnen stelling en buiten stelling in zowel stap, draf en galop.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 14:41

Galop rij ik met losse teugels en overgang draf ook
Lukt dat niet pak ik de teugels wat op tot ze in draf zit (niet trekken) en dan weer los
Rechtrichten zijn we idd mee bezig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:42

Een pony op onze manege doet dit ook, na de galop, gelijk SUPER hard draven, dan kan je der amper houden. Heel irritant, stipje dus.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:43

Het feit dat ze na de galop gaat rennen wijst niet persé op een balansprobleem. Het is ook helemaal niet verstandig om te blijven draven als ze hard wil rennen, ook niet met lange teugel, maar het is veel beter om dan een overgang naar stap te maken waardoor je haar veel duidelijker maakt dat ze niet hard moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:43

Ik zie dat er al veel goede tips worden gegeven. Ik wil nog wel even reageren op je ´tijdens een wedstrijd kan ik haar moeilijk stil gaan zetten´. Natuurlijk kan dat wel. Een wedstrijd is een middel, geen doel. ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:44

Ffortuna schreef:
Ik zie dat er al veel goede tips worden gegeven. Ik wil nog wel even reageren op je ´tijdens een wedstrijd kan ik haar moeilijk stil gaan zetten´. Natuurlijk kan dat wel. Een wedstrijd is een middel, geen doel. ;)

Dat ben ik met je eens. Wel kun je je afvragen of ze al klaar is voor wedstrijden als je nog dit soort problemen hebt.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:52

corientjuhh schreef:
Galop rij ik met losse teugels en overgang draf ook
Lukt dat niet pak ik de teugels wat op tot ze in draf zit (niet trekken) en dan weer los
Rechtrichten zijn we idd mee bezig :)

Geen losse teugel geven, maar een lange teugel (met verbinding) met been erbij (met je been het hoofd als het ware naar beneden drukken). Ze gaan dan zakken en langzamer draven. Nooit met losse teugels rijden, verbinding moet je altijd hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:57

horseyfries schreef:
Ffortuna schreef:

Dat ben ik met je eens. Wel kun je je afvragen of ze al klaar is voor wedstrijden als je nog dit soort problemen hebt.

Precies.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:03

Zelf vind ik voltes altijd wel helpen!
Ga op de volte in galop en zorg dat je haar gecontroleerd terug kan nemen en dat ze niet terugvalt in draf, maar dat je de overgang af maakt. Er moet een vloeiende overgang zijn van galop naar draf. Mocht ze dan nog gaan rennen is de volte een goede manier om haar terug te krijgen, omdat de kans om te rennen er dan simpelweg niet is! :)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 15:50

Losse teugel is idd lange teugel met druk
Dat met wedstrijden heb je gelijk in :)
Maar t is puur ervaring en ik ga dr stil zetten op wedstrijd anders heeft ze zo van oh dan zet ze me niet stil dan doe ik t weg

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:41

nadja15 schreef:
Ga op de volte in galop en zorg dat je haar gecontroleerd terug kan nemen en dat ze niet terugvalt in draf, maar dat je de overgang af maakt. Er moet een vloeiende overgang zijn van galop naar draf. Mocht ze dan nog gaan rennen is de volte een goede manier om haar terug te krijgen, omdat de kans om te rennen er dan simpelweg niet is! :)

Daar ben ik nu juist weer heel erg op tegen. Je wilt een paard leren om terug te komen op een ophouding, dus als ze daarop niet reageert vind ik het goed van de TS dat ze haar paard dan stil zou zetten. Immers, als je paard niet reageert op een ophouding en je laat haar dan een volte maken, dan leer je haar aan dat het:
1. ok is om door een ophouding heen te lopen, je gaat immers gewoon verder
2. dat het paard altijd in een volte moet vertragen, terwijl je straks in de dressuurproeven mooie actieve voltes met impuls wilt rijden.

In mijn ogen leer je dus je paard dan dingen aan die je later weer af wilt leren, en dat vind ik zonde van de tijd.

Katje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:18

Ik heb precies hetzelfe. Bij mij helpt het om van achter naar voor te rijden. wel moeilijk vind ik zelf maar het gaat al beter. Mijn paard loopt hard en ongecontroleerd met het bit in zn mond en hoofd in de lucht. Heb er nu een ander bitje in en het gaat al beter. ik gallopeer ook vaak pas als ik bijna klaar ben

Katje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:20

Mijn paard is btw 16 dus het hoeft niet aan de jongheid te liggen

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:45

ik lees ook even mee en hoop dat er nog meer tips gegeven worden. Ik rijd een tinker van een ander bij. Zelfde probleem. Als de instructrice zegt we springen aan in de linker/rechter galop springt hij direct al aan. Het is een 12 jarige tinker en heeft zover ik weet meegedaan in manegelessen en is nu gewoon van een vrouw. Ik weet dat als haar dochter rijdt, hij vaak verkeerd aanspringt en hem dus steeds terug moet nemen naar de draf om opnieuw aan te springen, bij mij springt hij wel goed aan maar is dus gewend om meerdere keren te galoperen. Miscchien dat het bij die van jou ook zo werkt.denk dat het inderdaad een kwestie is van patronen doorbreken. Maar in een proef kan het heel onhandig zijn als ze slecht terug te nemen zijn. ben benieuwd of er meer tips gegeven worden!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:55

In jouw geval zou ik even met de instructrice overleggen dat je hem voor de gek gaat houden, je spreekt af dat zij gaat roepen "we springen aan de galop" en als je voelt dat hij zelf al wil gaan, maak je een overgang naar de stap. Dit doe je een paar keer tot je voelt dat hij geen aanstalten meer maakt om te galopperen en dan wacht je even na het commando van de instructrice en geeft dan de hulp.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 00:47

horseyfries schreef:
nadja15 schreef:

Daar ben ik nu juist weer heel erg op tegen. Je wilt een paard leren om terug te komen op een ophouding, dus als ze daarop niet reageert vind ik het goed van de TS dat ze haar paard dan stil zou zetten. Immers, als je paard niet reageert op een ophouding en je laat haar dan een volte maken, dan leer je haar aan dat het:
1. ok is om door een ophouding heen te lopen, je gaat immers gewoon verder
2. dat het paard altijd in een volte moet vertragen, terwijl je straks in de dressuurproeven mooie actieve voltes met impuls wilt rijden.

In mijn ogen leer je dus je paard dan dingen aan die je later weer af wilt leren, en dat vind ik zonde van de tijd.

Met beide punten van jou ben ik het niet eens en ik ga (proberen) uit te leggen waarom.

Punt 1: het is niet ok om door een ophouding heen te lopen, dat is zo. Maar helpt het dan wel om je paard dan maar kapot te trekken in de mond en hem zo leert wat een ophouding is? Als je zo te werk gaat is de kans groot dat ze een ophouding niet eens meer kán voelen!

Punt 2: het is ook niet de bedoeling om haar sloom en zonder impuls te rijden, maar er moet een vloeiende overgang komen. Dan zal je eerst het paard gecontroleerd onder je moeten krijgen. Dit betekent dus niet dat je maar zo sloom mogelijk moet gaan rijden!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 10:48

Inmiddels is de draf goed en rustig..
Is de galop een drama haha
Als ik aangaloppeer dikke bok dan dr vandoor maar dan word ze ook steeds wel wat rustiger
Laatst dr even helemaal uitlaten razen
Zr stond in dr bak met nog 3 andere paarden
En toen aan delongeerlijn dr goed aan werk gezet
Daarna ging t goed

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:14

Nadja15, er zit nog een hele wereld tussen "op de volte trekken" en "kapot trekken in de mond", dus waar je dat laatste vandaan haalt begrijp ik niet. Je kunt een paard ook rechtuit stilzetten door gebruik te maken van de omheining, dan trek je zelfs nog minder dan je op een volte zou doen. En dat het wel degelijk werkt bewijs ik al zo'n dertig jaar op alle niveau's ;)

Je punt 2 misinterpreteert volgens mij wat ik uitleg over het vertragen aanleren op de volte, mijn punt is dat je je paard niet wilt leren vertragen op de volte, maar gewoon wilt leren terugkomen op een ophouding.Het is dus het omzeilen van een probleem door een ander probleem toe te voegen wat je later dan wéér moet afleren.

Hou het logisch!

Corientjuhh, even lekker laten uitrazen aan de longe is idd beter dan erop gaan zitten en rodeo doen, ze heeft blijkbaar gewoon energie teveel!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 22:21

Of gewoon met dr buurvrouw de bak in
Gaan ze samen mooi uit hun dak (geloof me dat gaat hard en hoog :')
En dan kan ik er mooi opzitten
Draf is nu oke
Aangalopperen was (hoop ik aangezien ze t al 3 dagen braaf doet) een probleem
Ze bokte nl

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:42

En zo gaat dat met de jonge beesten...iedere dag is weer anders.
Ze zijn jong en moeten alles nog leren, hebben problemen met de balans, zeker in de galop, zijn vaak makkelijk te conditioneren (aan het eind van de les gaan we galopperen...), hebben soms wat spierpijn, springen daardoor wel eens wat raar aan, moeten wennen aan het ritme van het werk (de eerste winter dat je ze doorrijdt vind ik vaak het lastigste), enz.

Het moet wel leuk voor ze blijven..zorg dus voor voldoende afwisseling in het werk (buitenrijden, longeren), en voor voldoende beweging (het liefst weidegang) naast het werk. Tijdens het rijden wil een keer niet galopperen ook wel eens helpen. Of onverwachts een stukje terwijl je er nog niet zo lang op zit. Let ook op je eigen houding en zit, soms jaag je door je eigen houding het paard als het ware naar voren.

Denk goed na bij wat je doet - en werk aan de gehoorzaamheid. Bedenk goed wat je wilt en wat je mag vragen van een jong paard. Weet welke hulpen je geeft en welke reactie je verwacht. En heb geduld, soms lukt iets vandaag niet, maar is het kwartje de dag erna zomaar gevallen.

Jonge paarden moeten het allemaal nog leren en daarvoor moet je de tijd nemen....dan komt het meestal wel goed.